"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: fre 16. nov 2012 19:02
11
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Rasp1977 »

Hejsa

Har lige fået købt et kh testsæt og det er meget højt i forhold til hvad der står det burde være. Vil det falde af sig selv over tid eller skal jeg gøre noget for at hjælpe det på vej?

Akvariet er stadig i sin indkøringsface, så der er stadig nitrit, nitrat og po4. Men resten af værdierne er jo det der kommer ind med mit salt og det vand jeg bruger. Lige nu bruger jeg bare vand fra hanen og Aqua Medic reef salt.

De er alle målt med Salifert. Der var en test væske med til kh som viste at den virker som den skal, sådan ca. da den måler 0,6 for meget.

Mine værdier er som følger:
No3 : 10 ppm
No2 : 0.1 ppm
Ph : 8
Po4 : 0.85
Kh : 15,7 "15,1"
Ca : 500 ppm
Mg : 1485 ppm

Rasmus
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
14
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Stig Jest »

Calcium og Magnesium kan du ikke sænke. De er heller ikke kritisk høje.
Bruger du osmosevand? Hvis ikke, så prøv at måle Kh på dit postevand. Det kan sagtens ligge på 15 - 16 stykker.
Hvis dit hanevand er oppe på 15 i Kh. Kommer det aldrig ned ved vandskifte.
Et osmoseanlæg er det eneste rigtige.

Mvh. Stig
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: fre 16. nov 2012 19:02
11
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Rasp1977 »

Jeg prøver lige at teste noget vand fra hanen og se hvad den så viser.

Er det skadeligt for fisk eller koraller at ha kh så højt?
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: fre 16. nov 2012 19:02
11
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Rasp1977 »

Vandet fra hanen er 14,7, så det forklarer jo hvor det kommer fra.

Så skal jeg bare finde ud af om det gør noget at den er så høj eller om jeg skal ha købt en ny membran til mit gamle osmose anlæg.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af crazy seahorse »

Rasp1977 skrev:Jeg prøver lige at teste noget vand fra hanen og se hvad den så viser.

Er det skadeligt for fisk eller koraller at ha kh så højt?
Ikke umiddelbart, men den skal ikke højere op.
Jeg har også været der oppe (15,7) og der skete ikke noget.
Hvis du stopper med at tilføre Kh vil den falde efterhånden.
Dog ikke hvis du, som Stig Jest anfører, bliver ved med at putte vand med en Kh på 14,7 i :wink:

Du vil gøre dig selv en stor tjeneste ved at skifte til oamosevand.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Carsten »

Det fosfat sæt du har, kan kun bruges til at konstatere om der er vand i akvarietr, med mindre det er et af de helt nye som Salifert vil komme med.
Men et fosfat indhold på 0,85 er tårnhøjt! Du skal ned under 0,03
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: fre 16. nov 2012 19:02
11
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Rasp1977 »

Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvor gammelt det sæt er, så det er muligt det ikke er meget værd, men lige nu betyder det ikke så meget for mig om det er 0.85 eller 0.5, bare den viser der er noget så jeg kan se at det falder hen over tid.

Men regner nu med at fosfat vil falde efterhånden som akvariet bliver kørt ind. Alger og den salgs vil vel bruge det. Med mindre det også er højt i mit vandhane vand. Burde nok lige teste for det også når jeg får tid.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Carsten »

Rasp1977 skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvor gammelt det sæt er, så det er muligt det ikke er meget værd, men lige nu betyder det ikke så meget for mig om det er 0.85 eller 0.5, bare den viser der er noget så jeg kan se at det falder hen over tid.

Men regner nu med at fosfat vil falde efterhånden som akvariet bliver kørt ind. Alger og den salgs vil vel bruge det. Med mindre det også er højt i mit vandhane vand. Burde nok lige teste for det også når jeg får tid.

Jeg tror lige der er en enkelt ting du lige skal have læst op på.
Fosfat falder ikke, tværtimod vil det med tiden stige, og især hvis du ikke bruger osmosevand.
Den mængde fosfat som alger bruger, er så lidt, at du nok når at blive pensionist inden det er væk fra vandet, hvis det kun er algerne der skal fjerne det.
Det hjælper jo heller ikke at dit po4 sæt er så upræsict at du ikke med sikkerhed kan sige hvilken vej det går med fosfaten.
At det landede på 0,85 nu, betyder ikke at resultatet er det samme imorgen.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af pederrevnørd »

Carsten skrev:
Rasp1977 skrev:Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvor gammelt det sæt er, så det er muligt det ikke er meget værd, men lige nu betyder det ikke så meget for mig om det er 0.85 eller 0.5, bare den viser der er noget så jeg kan se at det falder hen over tid.

Men regner nu med at fosfat vil falde efterhånden som akvariet bliver kørt ind. Alger og den salgs vil vel bruge det. Med mindre det også er højt i mit vandhane vand. Burde nok lige teste for det også når jeg får tid.

Jeg tror lige der er en enkelt ting du lige skal have læst op på.
Fosfat falder ikke, tværtimod vil det med tiden stige, og især hvis du ikke bruger osmosevand.
Den mængde fosfat som alger bruger, er så lidt, at du nok når at blive pensionist inden det er væk fra vandet, hvis det kun er algerne der skal fjerne det.
Det hjælper jo heller ikke at dit po4 sæt er så upræsict at du ikke med sikkerhed kan sige hvilken vej det går med fosfaten.
At det landede på 0,85 nu, betyder ikke at resultatet er det samme imorgen.
Enig med Carsten,

Derudover er din balje. I ubalance, du må ikke kunne måle nitrit, den skal være nul.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: fre 16. nov 2012 19:02
11
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Rasp1977 »

Når akvariet kun har haft vand i i et par uger, så vil der være nitrit, så det bekymrer jeg mig ikke så meget om.

Har fundet mit gamle osmose anlæg frem og sat den til. Jeg burde nok skifte membranen, men osmose vandet viser :

Kh : 1,6
No2 : 0 ppm
No3 : 0 ppm
Po4 : 0.03 - 0.1

Hvad bruger i til at måle po4 med, syntes en skala der går fra 0.03 til 0.1 er ret upræcis og der er sku ikke meget forskel i farven mellem de 2.

Jeg vil lave et vandskift senere i dag når den har lavet noget vand og så måle alle værdierne igen og se om der har hjulpet noget.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Carsten »

Rasp1977 skrev:Når akvariet kun har haft vand i i et par uger, så vil der være nitrit, så det bekymrer jeg mig ikke så meget om.

Har fundet mit gamle osmose anlæg frem og sat den til. Jeg burde nok skifte membranen, men osmose vandet viser :

Kh : 1,6
No2 : 0 ppm
No3 : 0 ppm
Po4 : 0.03 - 0.1

Hvad bruger i til at måle po4 med, syntes en skala der går fra 0.03 til 0.1 er ret upræcis og der er sku ikke meget forskel i farven mellem de 2.

Jeg vil lave et vandskift senere i dag når den har lavet noget vand og så måle alle værdierne igen og se om der har hjulpet noget.
Det er ikke en selvfølge at der er nitrit i akvariet, uanset at det kun har kørt et par uger.

Fosfaten måles enten med Rowa po4 sæt eller en Hanna checker.
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: fre 16. nov 2012 19:02
11
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Rasp1977 »

Jeg har i hvert fald aldrig været ud for at der ikke var nitrit og nitrat i opstartsfasen, men det kan vel lade sig gøre at det ikke opstår.

Kan være jeg skal se på sådan en Hanna checker, den lyder jo fin.
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: fre 16. nov 2012 19:02
11
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Rasp1977 »

Alle værdierne er faldet lidt efter vandskiftet, men ikke så meget så det gør noget. Skifter lidt mere vand om et par dage, så må jeg se om det begynder at virke.

Vand der erstatter fordampet vand bliver nu også osmose vand, så det hjælper jo også til ikke at få forhøjet nogen værdier.
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: fre 16. nov 2012 19:02
11
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Rasp1977 »

Hvad vil for meget magnesium egentlig gøre ved de levende ting i akvariet?

Jeg var en tur i Hou for at besøge mine forældre og tog i den forbindelse noget havvand med hjem :
no2 = 0
no3 = 0
po4 = 0.03
ph = 8
kh = 10

Hvad er grunden til at man ikke bare henter noget havvand, tilsætter salt til rette mængde og de sporstoffer der eventuelt måtte mangle i det danske havvand i forhold til der hvor fisk og koraller kommer fra?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Bingocaller »

Fordi du ikke har nogen anelse om hvad vandet ellers kan indeholde af kemikalier og bakterier!

Hvem ved - du kunne jo hente det lige ved siden af keminova!

Der var engang en gut der skulle fylde en stor balje - han fik dog vandet pumpet op fra 15 meters dybde i Øresund så vidt jeg husker
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: fre 16. nov 2012 19:02
11
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Rasp1977 »

Vandet omkring Hou er nu ret rent, der er ikke noget industri, men ja, man kunne jo være uheldig at hente noget lige efter færgen har dumpet toiletvandet.

Men udover det, så kan det vel heller ikke indeholde så meget af ting der vil dræbe fisk og koraller som ikke kommer med i det salt vi bruger til at lave vores eget vand med.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Carsten »

Det saltvand, som er i havene her omkring, er ikke salt nok.
Og nok har du målt for nogle ting, men hvad med alt det som du ikke måler for??
Der er masser af helt ukendte kemikalier i det vand, som kommer op fra Østersøen. De er nogle svin for at sige det lige ud i Polen og landende op langs Østersøen.

Det var Birger som fik vand fra Øresund, og det var helt ned fra 30 meters dybde, da vandet der er mere saltholdigt en overfladevandet.
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: fre 16. nov 2012 19:02
11
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Rasp1977 »

Jeg er klar over der ikke er den samme mængde salt i, hvilket også var derfor jeg skrev "Hvad er grunden til at man ikke bare henter noget havvand, tilsætter salt til rette mængde og de sporstoffer der eventuelt måtte mangle". Så når salt mængden passer og ekstra sporstoffer er tilsat, så mangler der vel ikke noget. Så er det der bekymrer folk er kemikalier og hvad der nu måtte være i vandet af bakterie og affald. Er godt klar over at vandet fra østersøen er mere indelukket, men hvad så med folk fra Vesterhavet, kan de bruge havvand?

Det salt vi selv bruger er det ikke salt fra havet der er blevet lukket ind i et stort område og så har solen fordampet vandet eller er det "produceret" ud fra grundelementerne?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg mener at jeg kan huske jeg i en af de gamle bøger af Svein Fosså og Alf Jakob Nilsen læste at en af dem brugte naturligt havvand.
Måske var det et eksperiment eller også husker jeg galt.
Men uanset hvad, så fik han sit vand, sikkert fra en af de norske fjorde og det har nok en anden kvalitet og renhed.
Jeg tror ikke det kan lade sig gøre hos os i Dk.

Thomas skrev jo også ind at man i Den blå planet ville blande vandet selv, da vandet i havet ikke var salt nok.
Hvis det kun er saliniteten der er problemet, så havde de sikkert valgt blot at "spæde" det op.
Der er sikkert andre elementer involveret, såsom forurening eller manglende sporstoffer.

Det ville jo - alt andet lige - være billigere og mindre besværligt, at hente vandet lige uden for hoveddøren.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Carsten »

Rasp1977 skrev:Det salt vi selv bruger er det ikke salt fra havet der er blevet lukket ind i et stort område og så har solen fordampet vandet eller er det "produceret" ud fra grundelementerne?
Det er en meget langsom proces, at inddampe salten. Men mon ikke det er billigere at få det fra de anæg som afsaltening anlæg som findes verden rundt
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af wtfdic_dk »

@Rasp1977
vand fra vesterhavet er 32-35 ppt ligesom vore baljer.
http://www.dmi.dk/dmi/index/hav/havprognoser.htm

det salt vi bruger kun en apoximering af havvand, det er bevist i en artikel af (vistnok) smimek(phd) at det indeholder flere tungmetaller og hæmmer væksten af æg i forhold til havvand.
hvor salten stammer fra kan jeg kun gætte mig til, jeg kunne forestille mig det er lavet af de billigste elementer,fx. fra en saltmine, derefter tilsalt spor elementer.

jeg har selv brugt havvand uden problemer, det er bare ikke særlig handy at slæbe rundt på i større mængder.
det er mere hvor bange du er for bakterier, vira, alger, isopods, bunkerolie og så videre.
ved salt plus osmose ved du hvad du får.

hvis du vil forsøge er det selv. på eget ansvar, det kan bedst indsamles ved fralandsvind og højvande, der kommer der mere bundvand op.
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: fre 16. nov 2012 19:02
11
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Rasp1977 »

Tak for svarene. Det lyder som om jeg skal prøve at google lidt på nogen af de navne der bliver nævnt. For goolge på dette emne, så rammer man bare en masse private der har mere eller mindre succes med det og ikke rigtig nogen fra dk. Men starter nok bare med osmose vand og så kan det være jeg vil prøve det senere.

Nogen der så kan svarer på om det er skadeligt for fisk og koraller at have for højt magnesium niveau i sin balje og hvad der vil ske ved det?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis de værdier du skrev i toppen for Mg stadig holder, så skulle der ikke være problemer pga det.
Jeg har selv en Mg på 1500+ og der er ingen problemer - hverken hvad fisk eller koraller angår.

Mht Navne: Hvis det er de to norske guruer og deres bøger du vil kigge efter, så handles de nok antikvarisk.
Jeg kan, hvis du vil have det, finde isdn nummeret frem på dem. Det gør det lidt nemmere at søge efter dem.

Dog har Svein Fosså en hjemmeside, den får du her:
http://www.svein.no/mainDesign.asp?aid=14121&gid=6586

Var til et foredrag med ham. Han er dygtig, meget dygtig.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af wtfdic_dk »

"NSW is like sex, great when its pure and you get it at the right time, but if you pick it up from the wrong spot, when its not so pure or from when its in the wrong time of the cycle you will regret it sometimes for a short time other times for a long time.

ASW is then like masterbation, you dont have to travel to go get it, your not going to catch anything from it and your unlikly to hate yourself the next day. But while it seems to achieve the same thing, it does seem to lack a certain something."

nsw= natural sea water
asw= aftificial sea water

:biggrin:
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Bingocaller »

wtfdic_dk skrev:"NSW is like sex, great when its pure and you get it at the right time, but if you pick it up from the wrong spot, when its not so pure or from when its in the wrong time of the cycle you will regret it sometimes for a short time other times for a long time.

ASW is then like masterbation, you dont have to travel to go get it, your not going to catch anything from it and your unlikly to hate yourself the next day. But while it seems to achieve the same thing, it does seem to lack a certain something."

nsw= natural sea water
asw= aftificial sea water

:biggrin:
Hold nu kæft det er fedt sagt :)!

:beer: :W
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: fre 16. nov 2012 19:02
11
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Rasp1977 »

He he :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af Carsten »

wtfdic_dk skrev:det salt vi bruger kun en apoximering af havvand, det er bevist i en artikel af (vistnok) smimek(phd) at det indeholder flere tungmetaller og hæmmer væksten af æg i forhold til havvand.

Var det ikke den artikel med det pseudo videnskablige formål at fremhæve et enkelt saltmærke?
Hvor det siden hen viste sig at ham der havde skrevet artikelen, var på løningslisten hos det firma der producerede det eneste salt som var godt nok.
Det var ikke Smimek der havde skrevet den, men hvem så husker jeg ikke. Det er jo snart mange år siden.
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af wtfdic_dk »

Carsten skrev:
wtfdic_dk skrev:det salt vi bruger kun en apoximering af havvand, det er bevist i en artikel af (vistnok) smimek(phd) at det indeholder flere tungmetaller og hæmmer væksten af æg i forhold til havvand.

Var det ikke den artikel med det pseudo videnskablige formål at fremhæve et enkelt saltmærke?
Hvor det siden hen viste sig at ham der havde skrevet artikelen, var på løningslisten hos det firma der producerede det eneste salt som var godt nok.
Det var ikke Smimek der havde skrevet den, men hvem så husker jeg ikke. Det er jo snart mange år siden.

det er muligt, kan ikke finde artiklen :/

eller var det den der sammenlignede de forskellige mærker mht. indhold af ca/mg/kh m.m

asw er nu stadig en apoximering af havvand.
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af wtfdic_dk »

så var der vist noget

"No salt in this study is an accurate simulation of natural sea water. All salts had at least one toxic heavy metal that was far in excess of NSW levels. ..."

http://www.advancedaquarist.com/2005/11/aafeature1/
http://www.advancedaquarist.com/2005/12/aafeature1/

shimek:
http://www.reefkeeping.com/issues/2003- ... /index.php
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 493
Tilmeldt: lør 6. aug 2011 23:04
12
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Re: Skal/kan jeg sænke KH, ca og mg

Indlæg af JaizEdelmann »

hvis du har ammoniak og eller nitrit mangler du den baktier bestand som laver det om til nitrat, dette kommer ved en nitrifying cycle som skaber baktierne i vandet eller menneske tilført baktie bestand
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"