Kalkreaktor eller Balling?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
klaphatten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

Kalkreaktor eller Balling?

Indlæg af klaphatten »

Hej

Jeg går lidt med tankerne om at opgradere mit nuværende setup til et større og i den forbindelse havde jeg tænkt over om jeg skulle investere i en kalkreaktor eller en doseringsmaskine til balling.

Jeg har tænkt mig at anvende mit nuværende teknik til det nye, da det blev indkøbt med en opgradering i mente.

Så teknikken i det nye setup vil se således ud:

Akvarie 390 liter (130x50x60)
Sump: 128 liter

Lys: 2 x Maxspect Razor 16k 160w
Skummer: ATI 250i
Retur: Newjet 3000
Cirkulation: 2x Tunze 6055 og 2x Tunze 6095
Tunze 7095 Multicontroller
Vertex UF-20 til Bio-pellets
Vertex UF-15 til RowaPhos

Grunden til jeg gerne vil have kalkreaktor eller køre med balling er at jeg gerne vil kunne holde mine værdier mere stabilt.
Så hvad syntes i ville være det bedste at købe af de to til mit setup?
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Re: Kalkreaktor eller Balling?

Indlæg af JaizEdelmann »

tror det meget et spørgsmål om hvad man helst vil bruge, begge dele kan give dig stabile værdier, så det mest hvad du føler dig mest tryg ved.

Men med dit setup ville jeg personligt gå efter balling med en doseringsmaskine, når man begynder og bruge rigtigt meget balling så ville jeg overveje en kalkreaktor men keep it simple :GO
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

JaizEdelmann skrev:tror det meget et spørgsmål om hvad man helst vil bruge, begge dele kan give dig stabile værdier, så det mest hvad du føler dig mest tryg ved.

Men med dit setup ville jeg personligt gå efter balling med en doseringsmaskine, når man begynder og bruge rigtigt meget balling så ville jeg overveje en kalkreaktor men keep it simple :GO
Jeg er enig i denne betragtning. Og keep it simple er altid et godt mantra at have :K
Jeg er til kalkreaktor, helt klart. Men dit akvarie er lige i underkanten rent størrelsesmæssigt.
Min erfaring er at den mængde vand du skal lede igennem kalkreaktoren, for at få den til at køre problemfrit, vil give dig udfordringer med din Ph.

Og set ud fra et økonomisk synspunkt vil Balling vil vinde, selv hvis du får et stort forbrug.
På sigt vil det være billigst med kalkreaktor, men der går længere tid fordi dit forbrug trods alt vil være begrænset pga størrelsen af tanken.

Jeg giver Benny ret (du var lidt flot med to ens tråde :wink: ) i den anden tråd.
Det er en god idé at sætte sig grundigt ind i hvordan en kalkreaktor virker, ligesom det er en god ide at sætte sig ind i Balling metoden.

Hvis ikke du selv kan opsnuse noget, skal jeg gerne sende dig nogle links vedr funktionen af kalkreaktorer.
Send en Pb.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
klaphatten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15

Indlæg af klaphatten »

Jeg syntes dog jeg er ved at have læst en god sjat om de forskellige, men alligevel svært at besluttet sig når man ikke har nogen erfaring med noget af det.
Syntes det virker lidt som om kalkreaktor er noget man brugte i "gamle" dage da man ser flere og flere starte op med balling.

Er det bare fordi balling er in lige for tiden, eller er måske fordi det er lettere at have med at gøre?

Hovsa, kan godt se jeg fik lavet to ens indlæg. Der var lidt lag på siden så fik trykket to gange :)
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14

Indlæg af JaizEdelmann »

klaphatten skrev:Jeg syntes dog jeg er ved at have læst en god sjat om de forskellige, men alligevel svært at besluttet sig når man ikke har nogen erfaring med noget af det.
Syntes det virker lidt som om kalkreaktor er noget man brugte i "gamle" dage da man ser flere og flere starte op med balling.

Er det bare fordi balling er in lige for tiden, eller er måske fordi det er lettere at have med at gøre?

Hovsa, kan godt se jeg fik lavet to ens indlæg. Der var lidt lag på siden så fik trykket to gange :)
Jeg tror ikke balling er mere trendy end kalkreaktor, jeg tror bare der blir startet flere tanke, hvor det økonomisk giver mere mening og køre balling. Det kræver en stor tank for det kan betale sig og gøre med kalkreaktor, men der er stadig folk som gøre med det på mindre systemer, fordi de føler sig bedst til pas med det.

Du kan ikke vælge forkert, så længe du sætter dig ind i begge løsninger og vælger hvad du synes skal du nok blive tilfreds :GO

Personligt vil jeg anbefalde dig og gå balling, især hvis du i tvivl for du kan altid dosere manuelt til og starte med også senere hen beslutte dig for om du vil gå doserings maskine eller kalkreaktor
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

klaphatten skrev:Jeg syntes dog jeg er ved at have læst en god sjat om de forskellige, men alligevel svært at besluttet sig når man ikke har nogen erfaring med noget af det.

Nu kommer det an på hvad du mener med gamle dage :wink:
I første halvdel af ´90 erne brugte man det vi idag kender som kalkwasser eller noget i den stil.
Du købte noget pulver og blandede det i osmolatordunken og så klarede det alt - eller også gjorde det ikke.

Kalkreaktoren er først kommet til senere, men du ser stadig en del der sværger til det.
Jeg har prøvet begge dele (Balling og kalkreaktor) og er overbevist kalkreaktor mand. Men jeg har også et stort setup.
Min holdning er, at kører du med kalkreaktor og ugentlige vandskift, så er det minimalt hvad du skal tilføre udover.
Er din kalkreaktor indstillet ordentligt, skal du ikke bekymre dig om den i lang tid.

Balling skal du trods alt sørge for at få blandet.
Men jeg tror det er fordi det opfattes som nemmere at mange vælger det.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

crazy seahorse skrev:Nu kommer det an på hvad du mener med gamle dage :wink:
I første halvdel af ´90 erne brugte man det vi idag kender som kalkwasser eller noget i den stil.
Du købte noget pulver og blandede det i osmolatordunken og så klarede det alt - eller også gjorde det ikke
Jeg bruger kalkwasser til mine 180 L - er det håbløst gammeldaws? :(

Jeg doserer et ordentligt skvat ca. hver anden dag manuelt, det har kun kostet mig en glasflaske (laboratoriekvalitet) og et kg. kalciumhydroxid a 70 kr. :T

Et godt kalkmedium indeholder også en række sporestoffer, som korallerne nyder godt af. En kalkreaktor giver det bedste resultat men er halvdyrt og kræver justering samt vandflow, som nævnt i de andre indlæg.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

JaizEdelmann skrev:tror det meget et spørgsmål om hvad man helst vil bruge, begge dele kan give dig stabile værdier, så det mest hvad du føler dig mest tryg ved.

+1
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

nbd skrev:
crazy seahorse skrev:Nu kommer det an på hvad du mener med gamle dage :wink:
Du købte noget pulver og blandede det i osmolatordunken og så klarede det alt - eller også gjorde det ikke
Jeg bruger kalkwasser til mine 180 L - er det håbløst gammeldaws? :(

Jeg doserer et ordentligt skvat ca. hver anden dag manuelt, det har kun kostet mig en glasflaske (laboratoriekvalitet) og et kg. kalciumhydroxid a 70 kr. :T

Et godt kalkmedium indeholder også en række sporestoffer, som korallerne nyder godt af. En kalkreaktor giver det bedste resultat men er halvdyrt og kræver justering samt vandflow, som nævnt i de andre indlæg.
Det er da skægt at du bruger kalkwasser alene.
Jeg brugte det i midten af ´90erne, men det er sikkert udmærket.
Men måske lidt svært at holde faste værdier, sådan med "et ordentligt skvat" :K hver anden dag.
En del amerikanere med kalkreaktor bruger det dog stadig for bla at kompenserer for et natligt fald i ph

Erik

Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Bruger Balling og Grotech dosringsanlæg. Synes det er dejligt nemt.
Blander væsker en gang om månen - det er da til at overkomme - det tager en lille time
Og så er det dejligt nemt at justere værdierne, hvis de går i udu
Tisætter så Mg helt manuelt,
Skifter 10% vand hver uge
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Jeg tror Balling er blevet populært da vi er mange der kan køre ud til Carsten og købe det færdigt blandet - så er man fri for at skulle blande selv eller slås med dråbetæller og CO2 anlæg.

Enhver tosse kan købe en 3 kanals doseringsmaskine og så smide 3 dunke på og så måle sig ind i løbet af et par uger med Carstens produkter

Bestemt ikke den billigste tilgang men klart den nemmeste
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Jeg står i samme overvejelser som trådstarter og vil derfor lige låne tråden(Håber det er okay) til at spørge - Hvad definere i som et stort setup? (Jeg har 600l DT + 200l sump)
klaphatten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15

Indlæg af klaphatten »

Du låner bare :)

Jeg kunne dog også godt tænke mig at vide hvad I mener er et stort setup?
Udfra de forskellige indlæg tror jeg at jeg at det bliver Balling jeg vil prøve kræfter med i første omgang.

Hvor stort et forbrug er der så af diverse væsker om måneder. Her tænker jeg på hvor store dunke skal man anskaffe sig for at man ikke skal fylde dem op konstant. Ved godt forbruget svinger meget alt efter størrelse af setup og hvor mange koraller, men et godt bud på mit setup med en god sjat sps?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

I mit setup smider jeg 130 ml KH i og 120 ml CA i dagligt - intet MG

Jeg har udelukkende LPS og cirka 300 liter vand
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

mikkeljacobsen89 skrev:Jeg står i samme overvejelser som trådstarter og vil derfor lige låne tråden(Håber det er okay) til at spørge - Hvad definere i som et stort setup? (Jeg har 600l DT + 200l sump)
Jeg mener at man regner med fra 4 -500L og op, for at en kalkreaktor økonomisk skal begynde at give overskud.
Den er jo ikke så dyr i drift. Jeg skal først nu efter 3 måneder efterfylde medie.
Og Co2 forbruget afhænger af mængden af koraller og deres vækst.
Det er mere opstarten der koster noget og den er dyrere end Balling, som man jo dybest set kan hælde i manuelt.

Men dit setup skulle være stort nok til, at det økonomisk vil kunne tjene sig ind inden for en overskuelig tid.

Mit setup er på ca 2.100 L så der er kalkreaktoren klart foran.
Jeg skal bruge i omegnen af én liter af hhv Ca og Kh, hvis jeg kører Balling.
Det var der omkring jeg lå, da jeg skiftede.

Erik

mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

1 liter om dagen !?
Men jeg tilsætter manuelt balling lige nu. men jeg tænker bare at en doseringsmaskine koster det samme som en kalkreaktor?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

mikkeljacobsen89 skrev:1 liter om dagen !?
Men jeg tilsætter manuelt balling lige nu. men jeg tænker bare at en doseringsmaskine koster det samme som en kalkreaktor?
Ja, det er korrekt 1L dagligt.
Og mit var ikke så ualmindeligt. Jeg kender flere der brugte så meget.
Det er selvfølgelig med til at gøre en kalkreaktor mere rentabel :K

Det er korrekt at en dosseringsmaskine koster næsten det samme som en kalkreaktor.
Men, man skal nok have med i overvejelserne, at en dosseringsmaskine kan bruges til at dossere andet end Balling.
En kalkreaktor kan kun bruges som - ja, kalkreaktor :wink:

Mht hvornår det er et stort setup, så vil jeg sige at når DT er fra 600L så er man over det almindelige stueakvariestadie.
Jeg mener at det største standard akvarie til almindeligt brug er på 960L Derefter er det gerne specialbestillinger.

Et rigtigt stort setup kendetegnes i min verden ved, at du ikke kan køre med almindelig håndkøbsteknik mere.
Alt bliver større. Rørenes dimension øges markant, pumper, haner og teknikrum ligner noget fra en varmecentral i et større højhusbyggeri.

Erik

klaphatten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15

Indlæg af klaphatten »

Har besluttet mig for at prøve Balling denne gang og når man så engang for pladen til drømme akvariet må der smides en kalkreaktor oven i hatten :)

Jeg siger mange tak for folks indlæg.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Når jeg får fyldt vand i mit akvarie, starter jeg op med Baling.
En stor kalkreaktor er ganske dyr, ca 3000 kroner. Dertil kommer så trykflaske, manometer, nåleventil, og måske magnetventil samt ph controller. Det lander let på den forkerte side af 5000 kroner.
Dertil kommer så medie til reaktoren. Samt ombytning af co2 flasken.
Og man kommer ikke uden om at skulle tilføre Mg samt sporestofferne ved siden af.
Alt det klarer man på en gang med Balling. En 3 kanals doseringsmaskine koster 1500-2000 kroner.

Jeg brugte til mit 1100 liters akvarie ca 12 kilo co2 (2x6kilo) om året = 1200 kroner
Samt 3 bøtter ARM af ca 180 kroner = 570
Dertil kom Magnesium samt sporeelementer ca 300 kroner årligt
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Er der nogen der har et pris-eksempel på driften af balling? For Carsten's eksempel lyder da umiddelbart lidt dyrt :S
Hvor mange koraller havde du i baljen Carsten? (Er det normalt forbrug du beskriver?)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

mikkeljacobsen89 skrev:Er der nogen der har et pris-eksempel på driften af balling? For Carsten's eksempel lyder da umiddelbart lidt dyrt :S
Hvor mange koraller havde du i baljen Carsten? (Er det normalt forbrug du beskriver?)
Som Carsten skriver var det på hans 1100 liters akvarie. Så et godt stykke over gennemsnittet. Det kan ikke undgåes at det koster at holde sådan en balje kørende. Ligemeget om det er kalkreaktor eller balling.

Der er flere der har akvarier i den kaliber der bruger omkring 1 liter Ca og KH Balling om dagen. Så det render jo også hurtigt op.

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

mikkeljacobsen89 skrev:Er der nogen der har et pris-eksempel på driften af balling? For Carsten's eksempel lyder da umiddelbart lidt dyrt :S
Der var mere end 2, snarere 100. Og jeg ved ikke hvad du mener med normalt forbrug. Jeg brugte det der skulle til og ikke mere.

Er der ikke noget om at Decoceans balling koster 900 kroner for 3x25 liter, så er det jo bare at regne ud hvor lang tid du er om at bruge sådan 75 liter. Han sælger det også i 5 liters dunke, men prismæssigt er det langt dyrere pr. liter.
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14

Indlæg af JaizEdelmann »

ellers kan man jo også selv lave det, så blir det endnu billigere
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Carsten skrev:En stor kalkreaktor er ganske dyr, ca 3000 kroner. Dertil kommer så trykflaske, manometer, nåleventil, og måske magnetventil samt ph controller. Det lander let på den forkerte side af 5000 kroner.
Og man kommer ikke uden om at skulle tilføre Mg samt sporestofferne ved siden af.

Jeg brugte til mit 1100 liters akvarie ca 12 kilo co2 (2x6kilo) om året = 1200 kroner
Hæ - så er kalkwasser MEGET billigere :T Men jeg medgiver, at det er en upræcis måde at tilsætte kalcium, bare sådan et stort skvæt hver anden dag. Det er ikke optimalt for sarte SPS... :(
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Hvis man køber den færdigblandede Balling hos Carsten, er det helt sikkert dyrere end hvis man kører med kalkreaktor, hvis man har mange koraller og en pænt stor balje.

Vi bruger ca. 4 dunke på 3 mdr. = 1600 kr x 4 = 6400 årligt.

Men fordelene ved Balling, er at du har jo købt din doseringsmaskine, så denne skal ikke fornyes som Co2 skal. Og du skal ikke tilføre, MG samt sporelementer, så alt i alt, for os der er dovne, og vil have et min. af arbejde med akvariet, er det langt at foretrække, at bruge balling.

Vil man ikke investere i det færdigblandede, så kan man jo blande selv, hvad flere også gør, men igen, det er ekstra arbejde, og vi er jo alle forskellige:-)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:
Carsten skrev:En stor kalkreaktor er ganske dyr, ca 3000 kroner. Dertil kommer så trykflaske, manometer, nåleventil, og måske magnetventil samt ph controller. Det lander let på den forkerte side af 5000 kroner.

Hæ - så er kalkwasser MEGET billigere :T Men jeg medgiver, at det er en upræcis måde at tilsætte kalcium, bare sådan et stort skvæt hver anden dag. Det er ikke optimalt for sarte SPS... :(
Det skal også lige siges at jeg havde en kalkmikser kørende
samtidigt
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"