hvide pletter og effekt af UV
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3230 Græsted
- Saltvand siden?: 2012
hvide pletter og effekt af UV
har desværre fået et udbrud af hvide pletter som jo er parasitter i min balje .
ind til nu er der cirka død en fisk pr dag ,,, fortrinsvis de mindre fisk , men det er vel også dem der kan klare mindst
har et par rigtig pæne store flotte kirurger i rigtig fin foderstand jeg gerne ville redde om muligt , de har pletter pt. , og man kan se de er påvirket , bla. gnubber de sig på LS
jeg tror mit angreb er kommet med nogle klovnefisk jeg købte for 14 dg siden , men kan selvfølgelig ikke sige det med sikkerhed
når de så flyttes og bliver stresset svækkes slimlag og potentielle sygdomsangreb kan bryde ud .
nogle mener at en pæn stor UV kan hjælpe fremadrettet med at tage fritsvævende parasitter , inden de sætter sig på fiskene .
min balje er 550 liter og har kørt helt uden problemer overhovedet ,,, siden foråret hvor jeg startede i denne hobby .
jeg har målt alle vandværdier og de er perfekte , alle koraller står superflot , ingen alger osv .
så jeg hører gerne om nogen har erfaring med UV og virkningen af dette , og et egnet anlæg der passer til min balje , eller om det er spild .
og evt. hvad andre gør for at undgå dette
og er der andre fif til at bekæmpe hvide pletter hører jeg også gerne , eller bør jeg bare lade naturen gå sin gang .
mvh Frank
ind til nu er der cirka død en fisk pr dag ,,, fortrinsvis de mindre fisk , men det er vel også dem der kan klare mindst
har et par rigtig pæne store flotte kirurger i rigtig fin foderstand jeg gerne ville redde om muligt , de har pletter pt. , og man kan se de er påvirket , bla. gnubber de sig på LS
jeg tror mit angreb er kommet med nogle klovnefisk jeg købte for 14 dg siden , men kan selvfølgelig ikke sige det med sikkerhed
når de så flyttes og bliver stresset svækkes slimlag og potentielle sygdomsangreb kan bryde ud .
nogle mener at en pæn stor UV kan hjælpe fremadrettet med at tage fritsvævende parasitter , inden de sætter sig på fiskene .
min balje er 550 liter og har kørt helt uden problemer overhovedet ,,, siden foråret hvor jeg startede i denne hobby .
jeg har målt alle vandværdier og de er perfekte , alle koraller står superflot , ingen alger osv .
så jeg hører gerne om nogen har erfaring med UV og virkningen af dette , og et egnet anlæg der passer til min balje , eller om det er spild .
og evt. hvad andre gør for at undgå dette
og er der andre fif til at bekæmpe hvide pletter hører jeg også gerne , eller bør jeg bare lade naturen gå sin gang .
mvh Frank
hilsen Frank
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: hvide pletter og effekt af UV
Jeg bruger uv ca en uge før og 14 dage efter jeg får en ny fisk i, hvis jeg ellers husker eller når det.
Nogle gange er det jo impulskøb, når drømmefisken pludselig er der.
Om det virker er svært at sige, da det jo ikke er til at vide hvordan det var gået hvis jeg ikke havde haft det på
Jeg har et stort filter fra Water.dk på. Om det er bedre end andre ved jeg ikke rigtigt, men det var i hvert fald dyrere
Hvis der er parasitter kan du prøve at putte nogle Dannebrogsrejer i, eller en pudsefisk.
Mine rejer er meget aktive og fiskene søger dem selv for at blive serviceret.
Erik
Nogle gange er det jo impulskøb, når drømmefisken pludselig er der.
Om det virker er svært at sige, da det jo ikke er til at vide hvordan det var gået hvis jeg ikke havde haft det på

Jeg har et stort filter fra Water.dk på. Om det er bedre end andre ved jeg ikke rigtigt, men det var i hvert fald dyrere

Hvis der er parasitter kan du prøve at putte nogle Dannebrogsrejer i, eller en pudsefisk.
Mine rejer er meget aktive og fiskene søger dem selv for at blive serviceret.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Parasit angreb kommer af flere årsager, dårlig vandkvalitet, stess fordi der er for mange i akvariet, ny tilkomne der er er svækket og har parasitter med sig, for høje svingninger i tempratur ja listen er lang.
Hva er det for kiruger du har ? selv om dit akvarie har kørt siden foråret er det ikke sikker det helt har stabiliseret sig endnu, ligger dine værdier snurre lige og har gjort det siden og ikke alt for store svingninger ?
Den eneste måde der er for rent faktisk og behandle fiskene er, de skal i et karetæne akvarie og behandles dette er den eneste måde der 100% fjerner parasitter, men det er altså ikke noget man bare lige gør, der skal læses meget på emnet inden hvis det er.
Et uv filter er ikke et middel der helbreder, men noget der hjælper med forebyggelse og holder evt parasitter nede i et begrænset antal, men det fjerner dem ikke helt da det kun er de parasitter der kommer igennem uv der bliver dræbt.
Så et uv kan hjælpe dig i fremtiden, men næppe med dine nuværende fisk hvis de er hårdt ramt.
Hva er det for kiruger du har ? selv om dit akvarie har kørt siden foråret er det ikke sikker det helt har stabiliseret sig endnu, ligger dine værdier snurre lige og har gjort det siden og ikke alt for store svingninger ?
Den eneste måde der er for rent faktisk og behandle fiskene er, de skal i et karetæne akvarie og behandles dette er den eneste måde der 100% fjerner parasitter, men det er altså ikke noget man bare lige gør, der skal læses meget på emnet inden hvis det er.
Et uv filter er ikke et middel der helbreder, men noget der hjælper med forebyggelse og holder evt parasitter nede i et begrænset antal, men det fjerner dem ikke helt da det kun er de parasitter der kommer igennem uv der bliver dræbt.
Så et uv kan hjælpe dig i fremtiden, men næppe med dine nuværende fisk hvis de er hårdt ramt.
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
ja værdier har været inde for spec ,,, har haft et par dygtige mentorer her fra området til at hjælpe mig
, bla. derfor har jeg ikke haft de store problemer før nu .
jeg har palet kirurg , naso , gul kirurg , blå kirurg ( den med gul hale ) , hvidbrystet ,,, alle mellem 8-12 cm og i god foderstand , men desværre fyldt med hvide pletter
hører stadig meget gerne til andre der har erfaring med dette emne , og afhjælpning af dette .
og
laver i bypass på returpumpen til UV steriliser ? , eller sætter i den bare på returløbet til sump ?

jeg har palet kirurg , naso , gul kirurg , blå kirurg ( den med gul hale ) , hvidbrystet ,,, alle mellem 8-12 cm og i god foderstand , men desværre fyldt med hvide pletter
hører stadig meget gerne til andre der har erfaring med dette emne , og afhjælpning af dette .
og
laver i bypass på returpumpen til UV steriliser ? , eller sætter i den bare på returløbet til sump ?
hilsen Frank
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det vil nok være bedst at sætte uv til på en bypass på returen. Selvom det ikke er meget vand der skal løbe gennem i timen, så er det lettere at styre der end på nedløbet.
Som Thue skriver helbreder det ikke fiskene. Dræber kun de små parasitter som svæver rundt i vandet, inden de finder en vært.
Det kan måske være nok til at forhindre de store angreb, indtil fiskene får et tykt nok slimlag.
Som Thue skriver helbreder det ikke fiskene. Dræber kun de små parasitter som svæver rundt i vandet, inden de finder en vært.
Det kan måske være nok til at forhindre de store angreb, indtil fiskene får et tykt nok slimlag.
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
tak ,,, har i nogle link til gode uv anlæg ? , hvad mærke bør jeg købe ,,, og hvor stor skal den være ,,, har ikke for meget plads i underskabet
hilsen Frank
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 4690 Haslev
- Saltvand siden?: 2007
kørte selv med uv da jeg startede og må sige at efter jeg fik sat mig lidt bedre ind i ozon og redox så har jeg selv haft rigtig gode erfaringer med lavt sygdom der efter og noget andet vigtigt er at få dem godt fodret så de har noget at kæmpe med
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Et uv anlæg skal være på mindst 55W for at være effektivt over for parasitterne.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Som carsten skriver så helt klart enten på retur eller som en seperat kredsløb som kun kører fra vandet i hoved akvariet og tilbage igen.
Mange fisk får med tiden som carsten er inde på et tykkere slim lag så de lidt bedre kan stå imod de trælse parasitter, men din hvidbryst har et meget tyndt slimlag i sig selv så den vil mere eller mindre altid være vært for parasitterne, så når der kommer ny tilkomne i akvariet vil parasitterne altid sidde på den og vente på en svagere vært så de rigtig kan formere sig. Desværre, men det er også derfor man siger den er en rigtig svær fisk og have med og gøre.
Et uv filter skal være rigtig kraftigt før det kan afhjælpe mod parasitter, t5 over 39w og t8 over 55w
Mange fisk får med tiden som carsten er inde på et tykkere slim lag så de lidt bedre kan stå imod de trælse parasitter, men din hvidbryst har et meget tyndt slimlag i sig selv så den vil mere eller mindre altid være vært for parasitterne, så når der kommer ny tilkomne i akvariet vil parasitterne altid sidde på den og vente på en svagere vært så de rigtig kan formere sig. Desværre, men det er også derfor man siger den er en rigtig svær fisk og have med og gøre.
Et uv filter skal være rigtig kraftigt før det kan afhjælpe mod parasitter, t5 over 39w og t8 over 55w
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
ja så ka ham der betaler el regningen få nogle hvide pletter når den kommer, har aldrig selv haft så sygdoms frit og velkørende akvarie som da jeg begyndte på ozon og vil helt klart være det jeg ville vælge ved opstart igenCarsten skrev:Et uv anlæg skal være på mindst 55W for at være effektivt over for parasitterne.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det er vel ikke nødvendigt at have det kørende konstant.TimW skrev:ja så ka ham der betaler el regningen få nogle hvide pletter når den kommer, har aldrig selv haft så sygdoms frit og velkørende akvarie som da jeg begyndte på ozon og vil helt klart være det jeg ville vælge ved opstart igenCarsten skrev:Et uv anlæg skal være på mindst 55W for at være effektivt over for parasitterne.
Hvis der ikke kommer nye fisk ind, er det jo da overflødigt
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
tak for jeres svar ,,,
har i link til uv modeller i kan anbefale ,,, gerne kompakte
idet jeg ikke kan fange mine fisk nu ,,, må jeg jo lade dem være og se hvad der sker .
har i link til uv modeller i kan anbefale ,,, gerne kompakte
idet jeg ikke kan fange mine fisk nu ,,, må jeg jo lade dem være og se hvad der sker .
hilsen Frank
- gnizten
- Naso kirurg
- Reactions:
- 14
- Saltvand siden?: 2011
Jeg har et De Bary 55w siddende på i øjeblikket, da jeg har fået introduceret nogle nye fisk. Jeg kørte med det på mit tidligere set 24/7, jeg købte det efter som dig at være rendt ind i en total fiskedød pga. sorte pletter m.v. Det kører også 24/7 lige nu pga de nye fisk, men jeg påtænker senere at køre det ca. 8 timer om natten. Dog observerede jeg lige at min redox som havde ligget temmeligt stabilt en lang periode, et døgn efter at jeg havde sat det på, steg med ca 100.
Mht. til montering så har jeg det monteret på min PVC rørføring, lige efter returpumpen, på en stor bypass, så jeg kan bestemme gennemløbet fra 0-100 %.
UV eller ej... Det er ren religion om man vil bruge det, eller Ozon eller måske en combi. Begge sider har vel sine fordele og ulemper. Som man nævner ovenfor, tager UV jo kun det som svæver i vandsøjlen, hvorimod ozon er effektivt i hele akvariet, men ved brug af ozon, får man så ikke slået nyttige bakterier ihjel i sine sten m.v?.... det var bare en tanke der strejfede mig? jeg har ikke selv kørt med ozon endnu, men har overvejet det.
Mht. til montering så har jeg det monteret på min PVC rørføring, lige efter returpumpen, på en stor bypass, så jeg kan bestemme gennemløbet fra 0-100 %.
UV eller ej... Det er ren religion om man vil bruge det, eller Ozon eller måske en combi. Begge sider har vel sine fordele og ulemper. Som man nævner ovenfor, tager UV jo kun det som svæver i vandsøjlen, hvorimod ozon er effektivt i hele akvariet, men ved brug af ozon, får man så ikke slået nyttige bakterier ihjel i sine sten m.v?.... det var bare en tanke der strejfede mig? jeg har ikke selv kørt med ozon endnu, men har overvejet det.
Mange hilsener
Tom.
Tom.
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
det kunne være nyttigt hvis der var noget der rigtig kender til om ozon også slår noget biologi ihjel , i eks LS osv , eller om det udelukkende er nyttigt bare man holder redox ca. 350 .
og om UV også har en indvirkning på redox
har indtil nu kørt med ozon et par timer / dag ,,, men har købt computer som skal styre dette via Redox fremadrettet .
og om UV også har en indvirkning på redox
har indtil nu kørt med ozon et par timer / dag ,,, men har købt computer som skal styre dette via Redox fremadrettet .
hilsen Frank
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
en redox i mellem 380 og 420 det er et godt sted at ligge imellem vis eller du har en skummer der virker optimalt så vil du opleve den ka opretholde en del af din redox og kun sku suplere en gang i mellem med ozon
Senest rettet af TimW ons 7. nov 2012 08:34, rettet i alt 1 gang.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvordan kan ozonen være effektivt i hele akvariet??
Det tilsættes i skummeren, og luftes ud igen samme sted
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
nu har jeg ikke sagt det er et mirakel middel du kører jo heller ikke en fisk igenem uv røret men med at fjerne så meget bakterie og optimere vand kvaliteten så godt som muligt, så kan det vist kun hjælpe fisk og koraller på at være mer modstands dygtigeCarsten skrev:Hvordan kan ozonen være effektivt i hele akvariet??
men siger på ingen måde min vej er den rigtige, men er kun et godt bud på va der har virket rigtigt godt for mig
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
TimW skrev:nu har jeg ikke sagt det er et mirakel middel du kører jo heller ikke en fisk igenem uv røret men med at fjerne så meget bakterie og optimere vand kvaliteten så godt som muligt, så kan det vist kun hjælpe fisk og koraller på at være mer modstands dygtigeCarsten skrev:Hvordan kan ozonen være effektivt i hele akvariet??
men siger på ingen måde min vej er den rigtige, men er kun et godt bud på va der har virket rigtigt godt for mig
Det var nu heller ikke det du skrev, som vakte min forundring, men det her:
"UV eller ej... Det er ren religion om man vil bruge det, eller Ozon eller måske en combi. Begge sider har vel sine fordele og ulemper. Som man nævner ovenfor, tager UV jo kun det som svæver i vandsøjlen, hvorimod ozon er effektivt i hele akvariet, men ved brug af ozon, får man så ikke slået nyttige bakterier ihjel i sine sten m.v?.... det var bare en tanke der strejfede mig? jeg har ikke selv kørt med ozon endnu, men har overvejet det."
Men ved en rigtig nærlæsning, kan jeg se at jeg opfattede det forkert i første omgang
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
tak for alle jeres indlæg , jeg tror jeg vil resonnere på ovenstående at ozon og UV er en god ting ,,, hvis bare man forstår at bruge det .
jeg er ved at installere GHL computer ,, så kan jeg måle redox .
men UV kan vel egentlig ikke overdoseres ( være tændt for længe ) ,,, vel ?
jeg tror jeg vil købe UV snart , og bruge det fremadrettet 24/7 omkring tilsæt af nye fisk ( 1 uge før og efter ) , og så kun nogle timer pr dag i de perioder hvor jeg ikke tilsætter nye fisk .
jeg kan godt lide der er mange fisk i min balje , og så er det nok heller ikke helt dumt med en UV Fætter .
og jeg skal vel bare købe een UV der er fremstillet så den ikke kan ruste osv ,,,, ( plast eller rustfri stål )
vedr fisk skal jeg nok gå uden om de kirurger der ikke har så godt slimlag fremadrettet , som for eks. den hvidbrystede .
hører meget gerne jeres kommentarer til mit resonnement .
jeg er ved at installere GHL computer ,, så kan jeg måle redox .
men UV kan vel egentlig ikke overdoseres ( være tændt for længe ) ,,, vel ?
jeg tror jeg vil købe UV snart , og bruge det fremadrettet 24/7 omkring tilsæt af nye fisk ( 1 uge før og efter ) , og så kun nogle timer pr dag i de perioder hvor jeg ikke tilsætter nye fisk .
jeg kan godt lide der er mange fisk i min balje , og så er det nok heller ikke helt dumt med en UV Fætter .
og jeg skal vel bare købe een UV der er fremstillet så den ikke kan ruste osv ,,,, ( plast eller rustfri stål )
vedr fisk skal jeg nok gå uden om de kirurger der ikke har så godt slimlag fremadrettet , som for eks. den hvidbrystede .
hører meget gerne jeres kommentarer til mit resonnement .
hilsen Frank
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det lyder som en meget fornuftig konklusion.
Dog ville jeg sætte den periode efter fra nye fisk er sat i akvariet en hel del.
Fordi parasitterne er ca 1 uge om at vokse sig store, og derefter ligger de i akvariet i noget tid(husker ikke præcist hvor længe men mener det er ca 10-12 dage) før end de exploderer og sender nye parasitter i omløb.
Og det er primært de helt små fritsvømmende parasitter du skal "nuke" med UV. De fritsvømmende små parasitter her kun ca 24 timer til at finde en vært, før end de går til.
Dog ville jeg sætte den periode efter fra nye fisk er sat i akvariet en hel del.
Fordi parasitterne er ca 1 uge om at vokse sig store, og derefter ligger de i akvariet i noget tid(husker ikke præcist hvor længe men mener det er ca 10-12 dage) før end de exploderer og sender nye parasitter i omløb.
Og det er primært de helt små fritsvømmende parasitter du skal "nuke" med UV. De fritsvømmende små parasitter her kun ca 24 timer til at finde en vært, før end de går til.
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
tak for svar , godt at vide jeg ikke er helt på afveje
kom lige til at tænke på ,,, kunne man ikke også forestille sig at en del parasitter også går til i skummeren ( dør ) , især i de perioder hvor der samtidig tilsættes ozon ?
bare en tanke ?

kom lige til at tænke på ,,, kunne man ikke også forestille sig at en del parasitter også går til i skummeren ( dør ) , især i de perioder hvor der samtidig tilsættes ozon ?
bare en tanke ?
hilsen Frank
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jamen det er ingen dårlig tanke, for ozonen dræber også parasitterne.Frank skrev:tak for svar , godt at vide jeg ikke er helt på afveje![]()
bare en tanke ?
Hvor mange der går til i en skummer har jeg ingen forestilling om, men mon ikke det er en del, for de bevæger sig vel ikke så meget andet end at de flyder med strømmen.
Men du skal lige også lige vide, at parasitterne også kan gå i en dvaletilstand, hvor de ligger i bundlaget og venter, for pludseligt at eksplodere.
Læste engang, at selv det mest sygdom frie akvarie, indeholder sovende parasitter
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
tak ,,,
så må næste spgm. naturligt være ,,, om det måske er overkill med både UV og Ozon ?
jeg er klar over at UV tager svævealger ,,, men det har vi jo ikke problemer med i et velindkørt saltvandsakv.
de parasitter der ligger i bundlag kan man vel dårligt gøre andet ved end at skifte bundlag ( det man kan få fat i med en hævert ) engang imellem
så må næste spgm. naturligt være ,,, om det måske er overkill med både UV og Ozon ?
jeg er klar over at UV tager svævealger ,,, men det har vi jo ikke problemer med i et velindkørt saltvandsakv.
de parasitter der ligger i bundlag kan man vel dårligt gøre andet ved end at skifte bundlag ( det man kan få fat i med en hævert ) engang imellem
hilsen Frank
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Vil det ikke være overkill at skifte bundlaget, for der er jo ingen som ved om der ligger nogen og venter.Frank skrev:tak ,,,
Og fiskene burde få et så tykt slimlag, at parasitterne ingen skade kan gøre.
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
du har ret ,,, det er lidt religion alt sammen ,
men omvendt heller ingen grund til at gøre flere ting der virker ens på de problemer man har .
men nyttigt som nybegynder at høre andres erfaringer .
man kan vel ikke måle på den ene eller anden måde om der er parasitter til stede ,,, eller ?
men omvendt heller ingen grund til at gøre flere ting der virker ens på de problemer man har .
men nyttigt som nybegynder at høre andres erfaringer .
man kan vel ikke måle på den ene eller anden måde om der er parasitter til stede ,,, eller ?
hilsen Frank
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Nej det kan man ikkeFrank skrev:man kan vel ikke måle på den ene eller anden måde om der er parasitter til stede ,,, eller ?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Nej man kan ikke måle om de er der kun kigge godt på ens fisk, det nemmeste sted og kigge efter dem er på fiskens finner, der sidder som regel altid et par stykker.
Uv og ozon er en god kombi sammen, men du skal holde meget øje med dit redox tal, for ved længere varende brug af et kraftigt uv så vil det sørge for en høj redox måling ergo kan det være meget farligt der efter og bruge ozon da dit redox tal vil blive for højt og være direkte skadeligt for dine fisk.
Men ozon vil være en rigtig god form for reserve til dit uv, det skal bare kun kører nogle timer af gange så du ikke får for høj redox og det er vigtig du har måling på redox så du ikke risikere og skade miljøet.
Men ja ren religion, hva for uv filtre har du kigget på
Uv og ozon er en god kombi sammen, men du skal holde meget øje med dit redox tal, for ved længere varende brug af et kraftigt uv så vil det sørge for en høj redox måling ergo kan det være meget farligt der efter og bruge ozon da dit redox tal vil blive for højt og være direkte skadeligt for dine fisk.
Men ozon vil være en rigtig god form for reserve til dit uv, det skal bare kun kører nogle timer af gange så du ikke får for høj redox og det er vigtig du har måling på redox så du ikke risikere og skade miljøet.
Men ja ren religion, hva for uv filtre har du kigget på
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
har kigget lidt på diverse saltvands shops , og også på Koiimport.dk .
UV er vel UV uanset om det er til havedam eller saltvand ? , det er nemmest at finde de store anklæg hos havedams folket , men vil gerne have en kvali enhed .
jeg er bare lidt udfordret af pladskrav , jeg går også og venter på en ny noget større sump der skulle komme meget snart inkl indbygget ATS osv , vil helst ikke installere UV før min nye sump er på plads og jeg ved hvor meget plads der er .
UV er vel UV uanset om det er til havedam eller saltvand ? , det er nemmest at finde de store anklæg hos havedams folket , men vil gerne have en kvali enhed .
jeg er bare lidt udfordret af pladskrav , jeg går også og venter på en ny noget større sump der skulle komme meget snart inkl indbygget ATS osv , vil helst ikke installere UV før min nye sump er på plads og jeg ved hvor meget plads der er .
hilsen Frank
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Uv er desværre ikke bare uv. Dem til have dams brug er lavet større omkring selve uv røret fordi der handler det om og skubbe så meget vand igennem som muligt, fordi som regel kun skal fjerne alger. Til saltvand presser vi ikke så meget igennem så vandmængde skal gerne komme tættere på selve uv røret, håber det giver mening.
Af kvalitet til saltvand skal du nok kigge på enten deltec eller tmc uv filtre
Af kvalitet til saltvand skal du nok kigge på enten deltec eller tmc uv filtre