Citronsyre.. kan pumperne klare en tur natten over?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Citronsyre.. kan pumperne klare en tur natten over?

Indlæg af MoG »

Ville sådan set lige smide alle 4 tunze-pumper i en gang citronsyrer natten over, men er det for længe? Jeg synes at jeg kan se at der er lidt delte meninger om det når man søger på det..

Noget jeg dog ikke kan finde nogen steder, er hvordan blandingsforholdet skal være..? der står intet på bøtten hvor meget pulver der skal blandes op i vand.? Nogen der kan svare på det? :smart:
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Citronsyre.. kan pumperne klare en tur natten over?

Indlæg af crazy seahorse »

Det burde ikke være nødvendigt at have dem liggende så længe.
Det er sådan med syre, at en vis mængde syre opløser en vis mængde kalk, derefter virker det ikke længere (det bliver til vand)
Er de slemme får du mere ud af at give den et par ture eller tre efter hinanden.
At lade dem ligge natten over gør faktisk at de i 7,5 time ligger i noget nær neutralt vand (hvis du da regner en nat for 8 timer :wink: )

Mht dossering:
Jeg plejer bare at tage det lidt på slump. Det kommer sig ikke så nøje bare det opløses.
Jo mere du kommer i jo stærkere opløsning og jo mere kalk kan det opløse jfr ovenstående.
Prøv med en skefuld i en liter vand. Sidst brugte jeg en kopfuld i 5 l.
Så tændte jeg pumpen et par gange(forsigtigt, endelig forsigtigt) et kort øjeblik for at få det kørt ordentlig rundt.
Men det var kun fordi jeg var for doven til at skille pumpen ad (RD) :rolleyes:

Erik
Senest rettet af crazy seahorse tors 1. nov 2012 23:11, rettet i alt 1 gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Indlæg af Steffenhn »

Nu når vi er ved emnet, hvad så med sådan noget -kalk til afkalkning af kaffemaskiner osv, kan/må man bruge det ?
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Steffenhn skrev:Nu når vi er ved emnet, hvad så med sådan noget -kalk til afkalkning af kaffemaskiner osv, kan/må man bruge det ?
Principielt, så ja - og så alligevel ikke.
Det er gerne på eddikesyre basis og er lidt stærkere.
Desuden kan du ikke være sikker på, at der ikke er andet i de kaffemaskineprodukter end ren eddikesyre.
Skal du endelig gøre det skal du købe det rent og så kan du lige så godt købe citronsyre.

Kan du få fat på citronsyre er du sikker på ikke at gøre skade. Det fås i håndkøb

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev: Kan du få fat på citronsyre er du sikker på ikke at gøre skade. Det fås i håndkøb

Erik

Det fåes også hos Matas, men er ikke helt billigt. 1 pose koster ca 75 kroner
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

crazy seahorse skrev:Det burde ikke være nødvendigt at have dem liggende så længe.
Det er sådan med syre, at en vis mængde syre opløser en vis mængde kalk, derefter virker det ikke længere (det bliver til vand)
Er de slemme får du mere ud af at give den et par ture eller tre efter hinanden.
At lade dem ligge natten over gør faktisk at de i 7,5 time ligger i noget nær neutralt vand (hvis du da regner en nat for 8 timer :wink: )

Mht dossering:
Jeg plejer bare at tage det lidt på slump. Det kommer sig ikke så nøje bare det opløses.
Jo mere du kommer i jo stærkere opløsning og jo mere kalk kan det opløse jfr ovenstående.
Prøv med en skefuld i en liter vand. Sidst brugte jeg en kopfuld i 5 l.
Så tændte jeg pumpen et par gange(forsigtigt, endelig forsigtigt) et kort øjeblik for at få det kørt ordentlig rundt.
Men det var kun fordi jeg var for doven til at skille pumpen ad (RD) :rolleyes:

Erik

Tak for svar Erik !

Det er nu ikke fordi de er storslemme.. Men de leverer ikke som de skal! :biggrin: grunden til at jeg spurgte om natten over, var bare at det var nemt lige at smide dem alle i en spand med syre natten over! :wink: havde en forestilling om at jo længere de lå, jo mere ville der være opløst, så der ikke skulle skrubbes! :biggrin:
Jeg smider dem bare i i morgen tidlig i stedet..

Carsten : jeg kan oplyse at jeg lige har købt i Matas for 40-45kr for en bøtte. Så det er ikke så galt! :wink:
Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Meget nemmere og billigere med normal brun eddike - bare giv dem natten over i det og de er som nye
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Ravn »

MoG skrev:Ville sådan set lige smide alle 4 tunze-pumper i en gang citronsyrer natten over, men er det for længe? Jeg synes at jeg kan se at der er lidt delte meninger om det når man søger på det..

Noget jeg dog ikke kan finde nogen steder, er hvordan blandingsforholdet skal være..? der står intet på bøtten hvor meget pulver der skal blandes op i vand.? Nogen der kan svare på det? :smart:
Smid dem bare i natten over evt med en lille pumpe til at lave cirkulation.

Citronsyre skader ikke, jeg har kun oplevet det kan være hård ved krom og messing.

Men det har dine akvating jo ikke meget af
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Bruger også bare alm lager eddike
Som Bingocaller skriver..
Og det virker....
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Har renset dem Idag.. De fik halvanden- 2 timer i en spand alle 4 pumper. Tændte dem engang imellem . De er som nye nu! :wink:
Morten
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"