Hjælp til kalkreaktor

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Hjælp til kalkreaktor

Indlæg af Dennis »

Hej :) , jeg er ved at koble min nye kalkreaktor til, men kan ik få det til at virke, får alt for højt tryk i reaktoren, så højt at den blev utæt ved flere samlinger og til sidst endte det med den skød enden ud af pumpen på reaktoren. føder den med en aquavario blue II og den er skruet helt ned på under en, og har sat udgangen til 60 dråber/min, udluftning til ca 2 dråber/min og co2 til 10 bobler/min, det er som korallin anbefaler, men de tal gælder måske ikke når den fødes af en aquavario? Ved der er flere som bruger en aquavario blue II, hva gør i?
Mvh Dennis.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Hjælp til kalkreaktor

Indlæg af Ryom »

Jeg mener ikke du skal have nogen ventil på afgangen når du bruger doseringspumpe
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Ok, så er der jo mere flow end, de ca 60 dråber/min, men så skal jeg vel bare skrue mere ned for min co2, er det ik rigtigt?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Dennis skrev:Ok, så er der jo mere flow end, de ca 60 dråber/min, men så skal jeg vel bare skrue mere ned for min co2, er det ik rigtigt?
Det er korrekt. Den skal så køre med en højere ph i reaktoren.
Du har en probe i reaktoren ikke?

Jeg kører med ca 190ml/min
Den løber i en fast stråle og ikke dråbevis.
Det har den fordel at den ikke klokker til.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Hej, nej jeg kører uden probe, regnede med bare at tælle bobler. Men når jeg får lavet pumpen på reaktoren igen, hva vil i så anbefale min start indstilling skal være, tænker på dos.pumpen og co2. Vil det ik være optimalt at skrue dos.pumpen næsten helt ned, og så ellers bare justerer langsomt opad, efter behov? hvor mange bobler co2 vil i starte med?
Mvh Dennis.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Korallin laver flere størrelser kalkreaktorer, hvilken en har du??
Jeg lod ca 15-20 bobler co2 komme reaktoren pr. minut. Men det var også en 4001 reaktor.
En 1501/02 skla have mindre.

Jeg har altid forsynet mine korallin reaktorer med returpumpen.
Så det er bestemt ingen nødvendighed med en doseringspumpe.
Korallin reaktorer er desværre også noget bøvlet at få indstillet korrekt.

Du kan desværre ikke nøjes med blot at tælle dråber co2, du skal på en eller anden måde kontrollere co2'en inden i reaktoren. Det er nemlig forskeligt hvilken ph de forskellige medier skal have.
AM Hydrocarbonat, skal have en ph under 6,5 for at opløses, hvorimod ARM opløses allerede ved en ph, under 7,5
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jeg har godt nok en Koralin stående, men jeg kunne ikke få det til at fungere.
Det der er nemmest at kontrollere er, at have en probe i reaktoren som holder styr på Co2 ved hjælp af en magnetventil.

Mht at føde reaktoren, så har jeg prøvet at føde den med en dosseringsmaskine, har oven i købet lavet test med to i serie.
Men de gav for det første ikke nok og for det andet så falder ydelsen på pumperne ret hurtigt da slangerne bliver slidt.
Jeg har heller ikke haft held med at føde den med en by pass, men det er ikke ensbetydende med at det ikke kan fungere.
Jeg duer bare ikke til det.

Flemming her fra Sf anbefalede at benytte hævertprincippet og det kører jeg med nu og det virker.
Det kan gøres fra Dt eller, som jeg gør, fra min frag-tank.
Gennemstrømningen reguleres så på udgangshanen.
Den får rigeligt vand og du begrænser det bare ved at hhv skrue op og ned for hanen.

Jeg skulle altså længere ned end det Carsten skriver, med Arm mediet. Jeg blandede det med koralgrus og så kørte det.
Det virkede som om den ikke kunne få "hul" på mediet, så jeg kørte med en ph på 6,49.
Pludselig gik der hul på det, så jeg nu kører på 6,69

Desuden har jeg svært ved at se at man kan opløse nævneværdigt af mediet med en ph på over syv.
Hvis det er sådan, så burde det blive opløst i almindeligt hanevand som gerne er neutralt (ph7) og det må være begrænset hvad der opløses her.
Jeg ved godt de skriver det, men jeg kan ikke få det til at stemme.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev: Jeg skulle altså længere ned end det Carsten skriver, med Arm mediet. Jeg blandede det med koralgrus og så kørte det.
Det virkede som om den ikke kunne få "hul" på mediet, så jeg kørte med en ph på 6,49.

Desuden har jeg svært ved at se at man kan opløse nævneværdigt af mediet med en ph på over syv.
Hvis det er sådan, så burde det blive opløst i almindeligt hanevand som gerne er neutralt (ph7) og det må være begrænset hvad der opløses her.

Erik
Jeg skal ikke kunne sige om det var lige 7,5 eller 7,3 ph'en var på. For at sige det lige ud, så selvom jeg havde en probe siddende i reaktoren, var den ikke tilsluttet. Da reaktoren alligevel kørte konstant.

Hvordan havde du lavet det bypass??
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Carsten skrev:
crazy seahorse skrev: Jeg skulle altså længere ned end det Carsten skriver, med Arm mediet. Jeg blandede det med koralgrus og så kørte det.

Erik
Jeg skal ikke kunne sige om det var lige 7,5 eller 7,3 ph'en var på. For at sige det lige ud, så selvom jeg havde en probe siddende i reaktoren, var den ikke tilsluttet. Da reaktoren alligevel kørte konstant.

Hvordan havde du lavet det bypass??
Der var boret en lille studs i røret der føder mit uv filter som så ledte vandet ind i reaktoren.
Jeg har et af de uv filtre fra Water.dk, så der sidder en separat pumpe kun til det.

Erik

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Kan det tænkes at der ikke er tryk nok på det?
Jeg lavede bypasset på retur pumpen.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Carsten skrev:Kan det tænkes at der ikke er tryk nok på det?
Jeg lavede bypasset på retur pumpen.
Jeg kan ikke udelukke det, men det er en forholdsvis stor pumpe der sidder på.
Jeg tror faktisk at den ville kunne bruges som returpumpe, men det er længe siden jeg har kigget på den for uv´en kører ikke pt.

Men det der tiltaler mig ved hævertmetoden er, at det kører uden brug af pumpe og helt af sig selv.
Det eneste man skal være opmærksom på er sikkerheden.
Ved et strømsvigt løber det jo videre.
Men jeg har sørget for at det kun kan suge ganske lidt vand ud af frag tanken og det kan sagtens være i sumpen.

Erik

Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Det er en korallin c1501 og kører med grov arm medie. Synes ellers jeg har læst flere som skriver, at det med at føde den med en varioblue II, sgu være et hit, men må prøve mig lidt frem. Hvis det blir alt for bøvlet, må jeg købe en ph-styring. Er bare blevet træt af at blande balling hele tiden, så derfor skifter jeg til kalkreaktor. Men for lige at være sikker på jeg har forstået det rigtigt, så skal jeg ikke køre med ventil på udgangen, når jeg bruger dos.pumpe?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jo, du skal have ventil på for hvordan skal du ellers styre gennemstrømningen?
Den kan selvsagt ikke få pumpen til at give mere, men du kan få behov for at få den til at give mindre og det skal du bruge ventilen til.

Du vil blive glad for at få en Ph-styring på. Det gør det meget nemmere at få reaktoren til at virke ordentligt.
Hvis jeg må give dig et tip, så vil du få rigtig meget mere ud af at købe en, feks Ghl computer end en Ph controller.
Den sidste kan ikke andet (dog kan nogle af dem også styre Redox, men ikke samtidig).
Med en Ghl kan du bruge den til alt muligt andet. Osmolator, styring af pumper, lys, varme, ja næsten alt.

Jeg mener at Gunde her fra Sf har en Profilux 3 til salg. Det er en glimrende computer og der er sikkert nogle prober med.

Forstår godt det med hele tiden at skulle blande.
Samtidig vil du kunne opleve, at dine koraller vil få meget bedre og mere naturlige farver. Men det kræver at du får den til at køre stabilt.
Hos mig har kombinationen af kalkreaktor og ugentlige vandskift (6 - 7%), givet en markant forskel på både vækst og sundhed.
Det koster lidt at starte op, men til gengæld behøver du ikke at tilsætte ret meget yderligere.

Erik

Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

crazy seahorse skrev:Jo, du skal have ventil på for hvordan skal du ellers styre gennemstrømningen?
Den kan selvsagt ikke få pumpen til at give mere, men du kan få behov for at få den til at give mindre og det skal du bruge ventilen til.

Du vil blive glad for at få en Ph-styring på. Det gør det meget nemmere at få reaktoren til at virke ordentligt.
Hvis jeg må give dig et tip, så vil du få rigtig meget mere ud af at købe en, feks Ghl computer end en Ph controller.
Den sidste kan ikke andet (dog kan nogle af dem også styre Redox, men ikke samtidig).
Med en Ghl kan du bruge den til alt muligt andet. Osmolator, styring af pumper, lys, varme, ja næsten alt.

Jeg mener at Gunde her fra Sf har en Profilux 3 til salg. Det er en glimrende computer og der er sikkert nogle prober med.

Forstår godt det med hele tiden at skulle blande.
Samtidig vil du kunne opleve, at dine koraller vil få meget bedre og mere naturlige farver. Men det kræver at du får den til at køre stabilt.
Hos mig har kombinationen af kalkreaktor og ugentlige vandskift (6 - 7%), givet en markant forskel på både vækst og sundhed.
Det koster lidt at starte op, men til gengæld behøver du ikke at tilsætte ret meget yderligere.

Erik
Mht at styre gennemstrømningen, kan man ik bare gøre det på dos.pumpen, den kan jo reguleres fra 0,4 til 4 liter i timen? det er mere fordi jeg er bange for at ødelægge noget igen, som sagt igår da dos.pumpen kun stod til lige knap 1liter i timen og jeg havde sat ventilen til 60 dråber/min. gav det stadig alt for højt tryk, så rotordæksel blev skudt ud og ødelagt, så venter lige på reservedele pt. Men ellers er det måske fordi at 60 dråber er alt for lidt og det skal løbe i en tynd stråle, som du os skrev længere oppe. Må prøve mig lidt frem og så ellers måle, når jeg får stumper hjem.
Mht PH probe, ku godt være man sku overveje en ghl profilux, som du skriver, kan godt se mange skriver, at det gør det hele lidt lettere, det er nok et dumt sted at spare. Har selv en 4kanals ghl doseringsmaskine til balling, så kender godt til ghl, har været yderst tilfreds med den.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Dennis skrev:Det er en korallin c1501 og kører med grov arm medie. Synes ellers jeg har læst flere som skriver, at det med at føde den med en varioblue II, sgu være et hit, men må prøve mig lidt frem. Hvis det blir alt for bøvlet, må jeg købe en ph-styring. Er bare blevet træt af at blande balling hele tiden, så derfor skifter jeg til kalkreaktor. Men for lige at være sikker på jeg har forstået det rigtigt, så skal jeg ikke køre med ventil på udgangen, når jeg bruger dos.pumpe?
En ventil på udgangen??
Den har jeg aldrig hørt om før, og det er nok derfor det er gået galt for dig.
Magnetventilen skal sidde på co2'en, hvis du skal have en på. Men det kræver en form for styrring, ellers er den bare lukket.

men det er måske bare en hane du mener
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Carsten skrev:
Dennis skrev:Det er en korallin c1501 og kører med grov arm medie. Synes ellers jeg har læst flere som skriver, at det med at føde den med en varioblue II, sgu være et hit, men må prøve mig lidt frem. Hvis det blir alt for bøvlet, må jeg købe en ph-styring. Er bare blevet træt af at blande balling hele tiden, så derfor skifter jeg til kalkreaktor. Men for lige at være sikker på jeg har forstået det rigtigt, så skal jeg ikke køre med ventil på udgangen, når jeg bruger dos.pumpe?
En ventil på udgangen??
Den har jeg aldrig hørt om før, og det er nok derfor det er gået galt for dig.
Magnetventilen skal sidde på co2'en, hvis du skal have en på. Men det kræver en form for styrring, ellers er den bare lukket.

men det er måske bare en hane du mener[/quot
kan godt se det kan misforståes, men det er ikke en magnetventil, det er bare en hane som du skriver, så man kan styre flowet.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Ja, Carsten og jeg havde en snak om ventil/hane problematikken i en tidligere tråd :wink:
Det var fordi jeg på min kalkreaktor rent faktisk kører med en nåleventil på udgangen for at styre gennemstrømningen.
Den er nemmere at finjustere frem for haner.
Men Carsten har ret i, at vi normalt kun hører ventiler benævnt i forbindelse med magnetventiler.
Og de er gerne af messing og må ikke komme i forbindelse med vand. Den jeg bruger er beregnet til vand.

Sorry for det med dosseringsmaskinen, men jeg troede at de alle kører ens. Men selvfølgelig må der være nogen der kan reguleres :rolleyes:
Jeg brugte denne her og den kører med fuldt skrald hele tiden.
http://www.aqua-medic.com/product/sp3000-dosing-pump/

Et lille tip:
Din udgangsslange skal løbe opad til der hvor hanen/ventilen sidder.
Luft/Co2 vil jo bevæge sig opad og på den måde ryger det ud.
Går slangen nedad, for feks at minimere plask/sprøjt når vandet ryger ned i sumpen, så kan man risikere at der danner sig en luftboble i slangen.
Hvis man kører med et for langsomt flow, så kan sådan en boble godt få maskineriet til at gå i stå eller til at klokke til.
Der skal et vist tryk på vandstrømmen for at få skubbet luften videre. Også derfor er en fast stråle at foretrække fremfor dryp.

Erik

Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

crazy seahorse skrev:Ja, Carsten og jeg havde en snak om ventil/hane problematikken i en tidligere tråd :wink:
Det var fordi jeg på min kalkreaktor rent faktisk kører med en nåleventil på udgangen for at styre gennemstrømningen.
Den er nemmere at finjustere frem for haner.
Men Carsten har ret i, at vi normalt kun hører ventiler benævnt i forbindelse med magnetventiler.
Og de er gerne af messing og må ikke komme i forbindelse med vand. Den jeg bruger er beregnet til vand.

Sorry for det med dosseringsmaskinen, men jeg troede at de alle kører ens. Men selvfølgelig må der være nogen der kan reguleres :rolleyes:
Jeg brugte denne her og den kører med fuldt skrald hele tiden.
http://www.aqua-medic.com/product/sp3000-dosing-pump/

Et lille tip:
Din udgangsslange skal løbe opad til der hvor hanen/ventilen sidder.
Luft/Co2 vil jo bevæge sig opad og på den måde ryger det ud.
Går slangen nedad, for feks at minimere plask/sprøjt når vandet ryger ned i sumpen, så kan man risikere at der danner sig en luftboble i slangen.
Hvis man kører med et for langsomt flow, så kan sådan en boble godt få maskineriet til at gå i stå eller til at klokke til.
Der skal et vist tryk på vandstrømmen for at få skubbet luften videre. Også derfor er en fast stråle at foretrække fremfor dryp.

Erik
Ja okay, min er godt nok en hane :) , men ja den er sgu svær at indstille ret præcis. Mht dos.maskinen, helt ok :) , jeg ved der er flere som bruger den varioblue II, og som er glade for den, så det kan være de vil på banen, med hvor mange liter de har sat deres til at gi, samt om de har hane på udgangen. Og tak for tippet. det vil jeg lige huske :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

De haner som sidder på fra start af er Gardena haner, og efter min mening er det noget værre lo.. der skal intet til får end at de stopper til. Jeg pillede den af og monterede en almindelig klemskrue til luftslange.
Hvis det er svært at lukke klemskruen så meget ned som nødvendigt, så skift slangen ud med blød silicone slange.

Der kan siges for og imod at lade udgangvandet komme ud over overfladen. Et minus er at den hurtigt kan kalke til, så det hele stopper.

Prøv at høre i den lokale gruppe om der ikke er en som kan komme forbi og hjælpe dig med indstillingen af reaktoren.
Det kan være en lang og sej kamp.
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Det er godt nok de haner fra Gardena som sidder på, synes os de er svære at indstille ret præcise. Kender ik de klemskruer, er det os nogen som kan købes i en akvariebutik? Bruger os siliconeslange på ind og udgang nu. Jeg har aldrig fået mig taget sammen til at melde mig ind i nogen gruppe, men det ku godt være jeg sku få gjort :beer:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Ja, klemskruer køber du i akvarie butikkerne, det er lidt som en skruetvinge blot meget mindre og i plast
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14

Indlæg af Dennis »

Carsten skrev:Ja, klemskruer køber du i akvarie butikkerne, det er lidt som en skruetvinge blot meget mindre og i plast
Super, tak for det :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"