Går det her? Flytte bundlag og sten..
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Går det her? Flytte bundlag og sten..
Den sidste fisk blev afhentet igår, så nu er der kun 1 eremit og 7-8snegle tilbage. Jeg havde tænkt mig at tage alle stenene op og få flyttet lidt rundt på bundlaget (fiji-pink). Jeg ville nemlig gerne have flyttet så meget bundlag som muligt foran i akvariet, så der næsten ikke er noget bag den kommende Nye stensætning. Der har jo kun været levende i/fodret i 2 måneder, så det er vel begrænset hvor meget møg man kan frigøre...?
Jeg ved godt at der vil blive rodet op i noget uanset hvad, men jeg har 60-70 liters osmosevand klar til vandskifte imorgen.
1) kan snegle og eremit klare at der bliver rodet op i det + et kæmpe vandskifte ? Jeg formoder at det ingenting betyder for omtalte dyr, men skal blot være sikker?
Jeg ved godt at der vil blive rodet op i noget uanset hvad, men jeg har 60-70 liters osmosevand klar til vandskifte imorgen.
1) kan snegle og eremit klare at der bliver rodet op i det + et kæmpe vandskifte ? Jeg formoder at det ingenting betyder for omtalte dyr, men skal blot være sikker?
Morten
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Re: Går det her? Flytte bundlag og sten..
Det burde der ikke ske noget ved, har selv tømt mit gamle for lidt tid siden og der blev rodet godt rundt i bundlaget alle sneglene klarede det fint ogaå her flere uger efter.
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6760 Ribe
Jeg har selv lige flyttet mit nuværende akvarie, ind på kontoret så der er plads til det nye i stuen.
Mine fisk, eremitkrebs osv. har ikke taget nogen skade, trods jeg har brugt det samme sand og vand (bortset fra 20 liter jeg skiftede)
Hvis de kan klare sådan en flytning, så vil jeg tro at de også kan klare at du flytter lidt rundt.
De eremitkrebs virker ret hårdføre
Mine fisk, eremitkrebs osv. har ikke taget nogen skade, trods jeg har brugt det samme sand og vand (bortset fra 20 liter jeg skiftede)
Hvis de kan klare sådan en flytning, så vil jeg tro at de også kan klare at du flytter lidt rundt.
De eremitkrebs virker ret hårdføre

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ok.. Jeg regnede heller ikke med at det blev et problem.. Har dog to små koraller, men vi må se hvordan det går..
Skulle måske lige sige at grunden til dette flytteri, er som tidligere nævnt, problemerne der opstod da det mere eller mindre "væltede for mig".. Jeg har ikke været helt tilfreds med min stensætning, hvilket har generet mig!
desuden har jeg nu fået osmoseanlæg og vil gerne have lavet nogle større vandskift ..
Så nu hvor jeg ingen fisk har i mere, ser jeg det som en mulighed for at få rettet op på værdier (via det nye salt og osmosevand), lavet ny aquascaping, renset pumper osv.. Så man kan vel godt sige at jeg starter en smule forfra..
Skulle måske lige sige at grunden til dette flytteri, er som tidligere nævnt, problemerne der opstod da det mere eller mindre "væltede for mig".. Jeg har ikke været helt tilfreds med min stensætning, hvilket har generet mig!

Så nu hvor jeg ingen fisk har i mere, ser jeg det som en mulighed for at få rettet op på værdier (via det nye salt og osmosevand), lavet ny aquascaping, renset pumper osv.. Så man kan vel godt sige at jeg starter en smule forfra..

Morten
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
de rester jeg havde/har liggende i det grumsede vand er stadig i live, også selvom det ikke har været lys over i flere uger nu.
Nicki
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Superstrategi.
Problemet når man roder i bundlag og rykker på dekoration er, at man frigiver ting som under normale omstændigheder
aldrig ville komme ud i vandsøjlen. Men du har elimineret det meste af problemet ved at skille dig af med fiskene.
Bare hold øje med hvordan korallerne tager det. Om nødvendigt, så sæt dem i pleje.
Mon ikke sneglene klarer den, ellers er de til at få fat i igen for en beskeden pris og måske endda gratis hos en her på Sf.
Perfekt med vandskift og BB bag ved dekorationen
God arbejdslyst.
Erik

Problemet når man roder i bundlag og rykker på dekoration er, at man frigiver ting som under normale omstændigheder
aldrig ville komme ud i vandsøjlen. Men du har elimineret det meste af problemet ved at skille dig af med fiskene.
Bare hold øje med hvordan korallerne tager det. Om nødvendigt, så sæt dem i pleje.
Mon ikke sneglene klarer den, ellers er de til at få fat i igen for en beskeden pris og måske endda gratis hos en her på Sf.
Perfekt med vandskift og BB bag ved dekorationen

God arbejdslyst.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ja den med bb bag stenene Var der en klog mand der fortalte mig!
Jeg tænkte jeg kunne jo lige så godt rykke om på sten og bundlag og lave vandskift i morgen..
Jeg afventer lige og ser de to koraller !
Og jo tak!

Jeg tænkte jeg kunne jo lige så godt rykke om på sten og bundlag og lave vandskift i morgen..
Jeg afventer lige og ser de to koraller !

Og jo tak!

Morten