Valg af cirkulations pumper?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: Valg af cirkulations pumper?

Indlæg af Petercw »

Okay tak for jeres svar.

Hvis 6095 pumperne er udgået af produktion, hvad bruger man så i stedet?

Hvis jeg kan få en funktion tilsvarende bølge halløj der, så er det da klart lige noget jeg vil overveje :)

To modsat rettede pumper, skulle gøre det samme?

Hvis jeg ikke har en controller sat til, vil det så sige at pumpen bare køre for fuld skrald? Så køre fx. 6055'eren med 5500 L/t. er det ikke lige voldsomt nok?

Hvis jeg går over til de "stationære" (hvad skal man ellers kalde dem?) pumper i stedet for dem som kan justeres af en controller, hvad mener i så om sådan en kombination her:

2 stk 6025: http://www.deepoceanshop.dk/teknik/pump ... -6025.html
og evt én eller to stk 6045: http://www.deepoceanshop.dk/teknik/pump ... -6045.html

Ville sådan 3-4 pumper, rettet imod hinanden kunne gøre arbejdet i en 300 liters balje?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Petercw skrev:Okay tak for jeres svar.

Hvis jeg kan få en funktion tilsvarende bølge halløj der, så er det da klart lige noget jeg vil overveje :)

Hvis jeg ikke har en controller sat til, vil det så sige at pumpen bare køre for fuld skrald? Så køre fx. 6055'eren med 5500 L/t. er det ikke lige voldsomt nok?

Hvis jeg går over til de "stationære" (hvad skal man ellers kalde dem?) pumper i stedet for dem som kan justeres af en controller, hvad mener i så om sådan en kombination her:

og evt én eller to stk 6045: http://www.deepoceanshop.dk/teknik/pump ... -6045.html

Ville sådan 3-4 pumper, rettet imod hinanden kunne gøre arbejdet i en 300 liters balje?

Du misforståd lige det med 6095'eren. Den har kun været på markedet i et år. Den er bestemt ikke udgået af produktion!

De elektroniske pumper, de kan justeres på selve strømforsyningen. Det kan mine store gamle Stream, så mon ikke også de nyere kan det.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Uden controller så kan de styrbare pumper reguleres via en jumper der sidder i strømforsyningen. De købes som ekstraudstyr, men koster ikke meget. Jeg mener ikke, at nogen Tunze leveres med strømforsyninger, hvor der direkte kan skiftes længere, som de gjorde i "gamle dage".

Du vil godt kunne nøjes med nogle 6025 og 6045 f.eks. Nanopumperne kan modificeres ret nemt, så deres ydelse stiger betragteligt. Prøv at søge på "Tunze nano mod" eller noget i den stil.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

Jeg havde tre styk 6045 i mit gamle 220 liters akvarium, og det var jeg godt tilfreds med :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Stefan skrev:Uden controller så kan de styrbare pumper reguleres via en jumper der sidder i strømforsyningen. De købes som ekstraudstyr, men koster ikke meget. Jeg mener ikke, at nogen Tunze leveres med strømforsyninger, hvor der direkte kan skiftes længere, som de gjorde i "gamle dage".
Tror de stadig er med. Den 6095 jeg købte for få måneder siden var der i al fald et sæt jumpere med.

Either way, er det vel lidt spildt at ofre ekstra på elektronisk regulerbare pumper, og så lade dem køre med en fast hastighed. Hvis man ikke vil ofre en controller er der, efter min mening, ikke ret meget at hente ved at købe dyre regulerbare pumper.

En anden ting, som jeg ganske vist kke ved om har reel betydning i praksis: Hvis man kører interval 0% og 100%, kan man måske risikere der kan være en fisk (eller andet dyr) i pumpen når den starter. Så er det måske bedre kun at gå ned på få % i stedet for 0%. Så vidt jeg husker kører Tunze's controller lige en enkelt omdrejning en gang imellem hvis man gå helt på 0%.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

jeg havde en hydor i det lille 54l akvarie jeg startede op og bare stod og kørte intil jeg købte mit rsm130d og det kørte kanon og helt lydløst da jeg fik mit rsm købte jeg en mp10 som jeg syntes kørte helt lydløs undtaget når den rigtig fik gas så kunne den godt sige lidt
man skal nogle gange selv danne sig en mening om ting folk i salvtand har det med tunze ligesom de fleste i ferskvand har det med ehiem det er da shit fordi det siger de andre
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nu sad jeg lige og sammen lignede priserne lidt.

En Tunze 6025 koster €40,- Og en Hydor Koralia Evolution 4000, som giver samme antal liter som 6025 koster €62,- En 6045 koster €62,- og modsvarende Hydor €73,- men giver så 800 liter vand mere.

Så hvorfor bruge flere penge på det en nødvendigt.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Petercw skrev:Okay tak for jeres svar.

Jeg har 2 x6015 og 2 x 6045 i mit 275liters.. Den ene 6015 blæser bag stensætningen og resten blæser på tværs af hinanden.. Virker fint! :y Har dog overvejet at skifte den ene pumpe ud med noget bølgeværk.. Men det er slet ikke nødvendigt, så det bliver nok ikke foreløbelig ..
Morten
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

okay det er dejligt med nogle forskellige meninger :GO

Jeg var faktisk af den opfattelse, at bølge funktion også var godt for "systemet"
- Altså koraler osv.
Jeg har set akvarier hvor koraler står og svajer fint i vandet. Det ser sgu godt ud.

Jeg har selv haft nogle episoder, hvor nogle af mine ting bliver påvirket af pumperne og ender med næsten at ligge ned langs sten eller sand. Ikke særlig kønt.

Hvis man kan lave en god opsætning, som er lige så effektiv, for mindre sum af penge, så er det helt klart lige min stil :K

Hvad er jeres opfattelse af de almindelige tunze pumper, er de ofte til salg brugt herinde?
Det kan jo være at jeg kan finde sådan nogle til en små 300.- kr. herinde?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

De virker skam fint ;) du kunne jo kombinere med en tunze wavebox.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Petercw skrev: Hvad er jeres opfattelse af de almindelige tunze pumper, er de ofte til salg brugt herinde?

Hvis du med almindelige mener 6025 og 6045, så ja. De er ofte til salg herinde.
Men det er også nogle populære pumper, så de ryger som regel med det samme
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Petercw skrev:okay det er dejligt med nogle forskellige meninger :GO

Jeg var faktisk af den opfattelse, at bølge funktion også var godt for "systemet"
- Altså koraler osv.
Jeg har set akvarier hvor koraler står og svajer fint i vandet. Det ser sgu godt ud.

Jeg har selv haft nogle episoder, hvor nogle af mine ting bliver påvirket af pumperne og ender med næsten at ligge ned langs sten eller sand. Ikke særlig kønt.

Hvis man kan lave en god opsætning, som er lige så effektiv, for mindre sum af penge, så er det helt klart lige min stil :K

Hvad er jeres opfattelse af de almindelige tunze pumper, er de ofte til salg brugt herinde?

Ja det ser godt ud med noget bølgeeffekt.. Og skulle eftersigende være en ganske god ting... Men som jeg skriver er det rigeligt med eks. Det jeg nævnte som jeg har i mit.. Synes jeg ! Men ville da gerne selv have lidt bølgeeffekt! Dog er det ikke livsnødvendigt.. Så det kan godt vente lidt! :biggrin: Og jo der er jævnligt både 6015-6025-6045 tilsalg..
Morten
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JaizEdelmann »

Hydor er skrammel i min bog ville aldrig købe det men det nok fordi min kammerat har haft så mange problemer med deres produkter at min mening er lidt farvet men det også dumt og købe noget og finde ud af du nødt til at købe noget andet :-)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Jeg har valgt at bruge Tunze pumper.

Har skaffet mig en 6055'er, men mangler stadig en enkelt.
Jeg har besluttet mig at køre med to stk 6055'ere i tanken og så en controller til dem :GO

Jeg har en kammerat som har anskaffet sig nogle Hydor pumper.
De virker ellers til at fungere udemærket.

Jeg køber mine Tunze pumper brugt :wink:
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"