"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Blå Damsel - Svenskerfisk - Erfaringer?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Blå Damsel - Svenskerfisk - Erfaringer?

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Hej SF.
Jeg har hørt om mange der har problemer med en enkelt af denne type damsel. Mit spørgsmål er så om man kan holde dem som flok, uden at de tæver hinanden og alle andre?
Det er jo en flot fisk og hvis man bare kunne undgå problemwerne ved at smide 6-7 stykker i baljen, ville det jo være dejligt :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Blå Damsel - Svenskerfisk - Erfaringer?

Indlæg af Bingocaller »

Jeg ville bestemt ikke turde med mindre du har en meget meget stor tank. Til min viden er de meget territoriale og mestre i at stresse andre fisk

Det gælder for størstedelen af damsler
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blå Damsel - Svenskerfisk - Erfaringer?

Indlæg af Carsten »

Jeg havde en trio i mit 1100 liters, og det gik meget fint, men der var jo også masser af plads til dem alle sammen.
Har også haft dem i et 250 liters hvor det også gik godt, så godt at de konstant lagde æg. det var udgaven med gulbug.
Om man kan drage sammenligninger ved jeg ikke.
I begge tilfælde har det være 1 han og 2 hunner, så sørg for at få det.

Man kunne også godt fristes til at tro at en hel masse af dem i et akvarie ville kunne lykkes, fordi aggresionen fra den dominernede han, vil blive spredt over mange fisk, frem for kun en enkelt eller 2. Men jeg udsteder ingen garanti
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Blå Damsel - Svenskerfisk - Erfaringer?

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Jeg har 600L. Men de går jo bare fint nok sammen i flok hos forhandleren?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Blå Damsel - Svenskerfisk - Erfaringer?

Indlæg af pederrevnørd »

De skal virkelig mases ned i baljen, som hos en forhandler - ellers tror jeg du vil få problemer :y

Det er en smuk og let fisk - men de er mega agressive

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Blå Damsel - Svenskerfisk - Erfaringer?

Indlæg af AndersBoerglum »

¨Det er en territoial psycofisk! De kan stresse de andre fisk til døde.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blå Damsel - Svenskerfisk - Erfaringer?

Indlæg af Carsten »

mikkeljacobsen89 skrev:Jeg har 600L. Men de går jo bare fint nok sammen i flok hos forhandleren?
Ja, det gør de, men der harde heller ikke dannet territorie.
Det er det samme med Nemateleotris magnifica og Pterapogon kauderni de står også altid i store flokke hos forhandleren.
Man kan derfor forledes til at tro det er stimefisk, men det er det bestemt ikke

Nemateleotris lever i naturen oftest alene og selvom man kan have 2 sammen i akvariet duer det ikke over tid.
Det er næsten det samme med kaudernii, de lever dog i faste par, og nakker alle andre i akvariet - af samme art.
Brugeravatar
Jaku
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 24. apr 2009 17:37
15
Postnummer: 4652 Hårlev
Saltvand siden?: 2009

Re: Blå Damsel - Svenskerfisk - Erfaringer?

Indlæg af Jaku »

Ja - det er så sandt - Blå gulhalet damsel ("svensker") er ikke noget man skal lege med.

Jeg købte 1 stk i august i år - og i dag leverede jeg fisken retur. Den skal jeg ALDRIG have mere. Basta.

Det var det rene held at jeg fangede den i en hjemmelavet fælde.

Se: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=55042
Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 378
Tilmeldt: tors 30. mar 2006 20:48
18
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Re: Blå Damsel - Svenskerfisk - Erfaringer?

Indlæg af Hr. C »

Carsten skrev:
mikkeljacobsen89 skrev:Jeg har 600L. Men de går jo bare fint nok sammen i flok hos forhandleren?
Ja, det gør de, men der harde heller ikke dannet territorie.
Det er det samme med Nemateleotris magnifica og Pterapogon kauderni de står også altid i store flokke hos forhandleren.
Man kan derfor forledes til at tro det er stimefisk, men det er det bestemt ikke

Nemateleotris lever i naturen oftest alene og selvom man kan have 2 sammen i akvariet duer det ikke over tid.
Det er næsten det samme med kaudernii, de lever dog i faste par, og nakker alle andre i akvariet - af samme art.

Hov!
Kauderni har jeg 3 af pt., men havde planer om at øge "stimen" med en 4 - 5 stykker, da jeg troede det var en stimefisk - er det usmart?
De 3 jeg har går fint sammen, dvs. ikke i flok hele tiden, men slås aldrig...
Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2684
Tilmeldt: tirs 15. sep 2009 16:59
14
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

Re: Blå Damsel - Svenskerfisk - Erfaringer?

Indlæg af Moente »

Hr. C skrev:
Carsten skrev:
mikkeljacobsen89 skrev:Jeg har 600L. Men de går jo bare fint nok sammen i flok hos forhandleren?
Ja, det gør de, men der harde heller ikke dannet territorie.
Det er det samme med Nemateleotris magnifica og Pterapogon kauderni de står også altid i store flokke hos forhandleren.
Man kan derfor forledes til at tro det er stimefisk, men det er det bestemt ikke

Nemateleotris lever i naturen oftest alene og selvom man kan have 2 sammen i akvariet duer det ikke over tid.
Det er næsten det samme med kaudernii, de lever dog i faste par, og nakker alle andre i akvariet - af samme art.

Hov!
Kauderni har jeg 3 af pt., men havde planer om at øge "stimen" med en 4 - 5 stykker, da jeg troede det var en stimefisk - er det usmart?
De 3 jeg har går fint sammen, dvs. ikke i flok hele tiden, men slås aldrig...
Står i samme situation som dig, og fandt dette på nettet:
"Group Size:
Within its natural geographic range P. kauderni formed groups with a mean of 9.5 individuals, although the majority of them were composed of fewer individuals. Group size varied with age class, habitat and microhabitat. The mean size of the 448 censed groups (3,672 individuals) was 8.2 individuals, and the group means per site ranged from 3.9 to 19.8 individuals. Most groups (73% of all groups) were composed by few individuals (1 to 6). The largest single group found was about 500 individuals (Vagelli and Erdmann 2002, Vagelli 2005)."

Kilde: http://www.iucnredlist.org/details/63572/0

Så i naturen går de i grupper fra 1-500. Hvordan de så ophører sig under yngletiden, ved jeg ikke. Men jeg har købt 3 til min balje, og ville meget gerne have flere.
Mvh Tobias
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1328
Tilmeldt: ons 25. aug 2004 11:02
19
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Re: Blå Damsel - Svenskerfisk - Erfaringer?

Indlæg af kenneth olsen »

Jeg har haft 2 styk i mit gamle akvarie (dem med gul hale) og de opførte sig pænt. De var super flotte i farven, men efter jeg smed en blå palet kriug ned i baljen.. så ændrede de sku farve til mørkeblå frem for den stærke blå! :rolleyes: Ved ikek om de har troet den store palet kirug var en MEGA damsel og ville tæske dem hvis de ikke opførte sig ordenligt.
Havde også en del andre små fisk i det akvarie.. og de blev aldrig jaget af damslerne eller noget. Har dog hørt så mange dårlige ting om dem.. at jeg bestemt ikke vil tør sætte dem i mit akvarie igen. :snooty:

Man kan se dem til højre i denne video.. og man kan ane de er mørke i farven. Det skiftede fra den dag den blå palet kom i baljen! :dizzy:

KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"