Koralhjælp

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Nani
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2012

Koralhjælp

Indlæg af Nani »

Jeg har en noget trist sinularia som kan ses på billedet :( Jeg havde nogle lidt triste skiveanemoner, men det viste sig at min KH var for lav og er nu oppe på omkring 9 -det har hjulpet gevaldigt på skiverne men blødkorrallen her er stadig trist. Nogle tricks så den bliver glad igen?
Vedhæftede filer
Sinularia.jpg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koralhjælp

Indlæg af Carsten »

Hvad med de andre værdier??
Nani
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13

Indlæg af Nani »

CA 440
Nitrat svær at læse på vores nye testsæt (Salifert) men meeeeget meget lys lyserød, så bestemt under to..
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Så snart nitrat er under 10, skal du kigge igennem siden på glasset, og så dividere værdierne på farvekortet med 10

Måske er den bare lidt "fornærmet". Min læderkoral så sådan ud i mange uger, bare fordi jeg havde revet den af de sten den var groet fast på og flyttet den over i mit nye akvarium
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 3520 Farum

Indlæg af Bobbe88 »

PoulD skrev:Så snart nitrat er under 10, skal du kigge igennem siden på glasset, og så dividere værdierne på farvekortet med 10
Jeg sad lige nøjagtig og testede nitrat med det testsæt igår, og jeg havde også lidt bøvl med det..
Læste godt om deres lov range testmetode, men forstår det ikke helt. Fx hvis man ikke skal kigge fra siden igennem glasset i første omgang, hvad skal man så?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Bobbe88 skrev:
PoulD skrev:Så snart nitrat er under 10, skal du kigge igennem siden på glasset, og så dividere værdierne på farvekortet med 10
Jeg sad lige nøjagtig og testede nitrat med det testsæt igår, og jeg havde også lidt bøvl med det..
Læste godt om deres lov range testmetode, men forstår det ikke helt. Fx hvis man ikke skal kigge fra siden igennem glasset i første omgang, hvad skal man så?

Så skal man sætte glasset på bordet og kigge igennem det nedefra :T
Spøg til side, først kigger du igennem glasset oppefra og holder det hvide af farvekortet op imod bunden af glasset. Således kigger du igennem ca. 2 mm vand og sammmeligner farven med tabellen på kortet.
Hvis NO3 så er under 10, holder du farvekortet op mod siden af glasset og kigger ind fra den modsatte side. Så kigger du igennem ca. 20 mm vand og på den måde får du en 10 gange så høj opløsning på måleresulatet.
Gir det mening?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 3520 Farum

Indlæg af Bobbe88 »

PoulD skrev:
Bobbe88 skrev:

Så skal man sætte glasset på bordet og kigge igennem det nedefra :T
Spøg til side, først kigger du igennem glasset oppefra og holder det hvide af farvekortet op imod bunden af glasset. Således kigger du igennem ca. 2 mm vand og sammmeligner farven med tabellen på kortet.
Hvis NO3 så er under 10, holder du farvekortet op mod siden af glasset og kigger ind fra den modsatte side. Så kigger du igennem ca. 20 mm vand og på den måde får du en 10 gange så høj opløsning på måleresulatet.
Gir det mening?

Ja, det lyder jo logisk og nemt nok, når jeg bare læser det, men man skal nok lige side med det ;)
Vil helt klart prøve det næste gang, der skal testes :)
Tak for forklaringen ;)
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Nani
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13

Indlæg af Nani »

Hehe tak for svar vedr testsæt ;)

Nogle bud udover at den er fornærmet? Jeg vil nødigt have at den er ved at syne helt hen, uden jeg gør noget..

Og et side-spørgsmål: De hvide "pletter" man kan se på billedet på den sorte baggrund. Er det "pods" eller andet naturligt? Skal de fjernes med algekniven?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Nani skrev:Hehe tak for svar vedr testsæt ;)

Nogle bud udover at den er fornærmet? Jeg vil nødigt have at den er ved at syne helt hen, uden jeg gør noget..

Og et side-spørgsmål: De hvide "pletter" man kan se på billedet på den sorte baggrund. Er det "pods" eller andet naturligt? Skal de fjernes med algekniven?

Hvor lang tid har den været lukket ned??

De små prikker på bagsiden ligner snegle æg.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Da jeg havde min Boyu havde jeg også sådanne hvide små "klatter" på bagvæggen. Jeg tror bare det var kalk. Jeg gjorde ikke noget ved dem.

Nani
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13

Indlæg af Nani »

Når man snakker om solen :) Den er nu mere foldet ud og lysere i farven, næsten lysegrøn :) Måske den bare var fornærmet..

Den var en hel del små snegle i tanken hos den tidligere ejer men de fleste gik til i flytningen og vi har ikke set meget til dem siden.. Der er dog en som er vokset betragteligt men jeg har ikke set den i laaang tid nu. Gad vide om mine små eremitkrebs dominerer det felt?

Hvis det er snegleæg, hvor skadeligt er det så? Skal jeg få skrabet det af med det samme?

Ellers så ser tanken altså bare flot ud nu næsten 3 mdr efter start! Næsten ingen irriterende alger, og jeg behøver nu kun lige tage en "skraber" på ruderne en gang om ugen... Hvilket så lige bringer mig til endnu et spørgsmål (dem vil der altid være mange af ;) ) Vores dejlige Hugo (aka Jens) skulle nødig begynde at sulte. Jeg har læst en del om at de kan lære at spise nori tang men hvordan gør man det? Og vil de andre fisk også spise løs? OG er det nori fra det almindelige supermarked eller skal det købes i fiskebutikken?

Endnu en gang TUSIND TAK for hjælpen som man altid finder herinde. I er sgu for seje :)

KH
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Sneglene er højst sandsynligt gode, og de formerer sig bare i et antal der passer med hvor meget foder der er til dem. Men når de engang er til at få et billede af, kan du ligge dem op til ID, for at være sikker.

mvh kenneth
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Der er nogle få Hugoer der finder ud af at spise Noritang, men det er langt fra alle der kan oplæres i det.

Det er almindig noritang fra supermarkedet, alt andet er spild af penge. og har du en kineser eller thaikøbmand, kan det ofte fåes der lidt billigere
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"