Makro objektiv
- jbnhf23
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Makro objektiv
Hej forum...jeg skal til at tage nogle billeder af mit nyligt opstartede balje og har derfor tænkt mig at investere i et brugt makro objektiv i prislejet 1500 kr.
Jeg har meget lidt forstand på det så kunne godt bruge nogle gode råd inden jeg køber. Er der nogle specifikationer der er vigtige på sådan en linse når nu den hovedsageligt skal bruges under de lysforhold der er i et saltvandsakvarie? Er det vigtigt med autofokus?
mit kamera er et Nikon D80.
..Jesper
Jeg har meget lidt forstand på det så kunne godt bruge nogle gode råd inden jeg køber. Er der nogle specifikationer der er vigtige på sådan en linse når nu den hovedsageligt skal bruges under de lysforhold der er i et saltvandsakvarie? Er det vigtigt med autofokus?
mit kamera er et Nikon D80.
..Jesper
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Re: Makro objektiv
Det du skal huske omkring et makro-objektiv, er at de kræver at man kommer forholdsvis tæt på det man tager billeder af. Og da man er nød til at holde kameraet ude af baljen er det tit at man ikke kan udnytte objektivet særligt meget ved akvariefotos.
Jeg har taget langt størstedelen af mine fotos (incl. mange af dem på wiki'en) med en "semi-makro" - dvs. et almindeligt objektiv som kan gå lidt tættere på.
Jeg har taget langt størstedelen af mine fotos (incl. mange af dem på wiki'en) med en "semi-makro" - dvs. et almindeligt objektiv som kan gå lidt tættere på.
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Det afhænger af objektivets brændvidde. En tele-makro kan bruges på afstand. Jeg havde engang en Tamron 90 mm macro - den var genial til akvariefotosHougaard skrev:Det du skal huske omkring et makro-objektiv, er at de kræver at man kommer forholdsvis tæt på det man tager billeder af. Og da man er nød til at holde kameraet ude af baljen er det tit at man ikke kan udnytte objektivet særligt meget ved akvariefotos

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Dejligt objektiv, har også et Tamron sp90, men hvis man tror man kan lave 1:1 makro (som objektivet kan), så skal man vide at det kun kan ske 10 cm fra enden af objektivet og altså ikke af koraller der står bagerst i akvarie - Og faktisk har de fleste (selv med vandets forstørrelseseffekt) mere end 10 cm fra frontruden til nærmeste koral...nbd skrev:Det afhænger af objektivets brændvidde. En tele-makro kan bruges på afstand. Jeg havde engang en Tamron 90 mm macro - den var genial til akvariefotos
- jbnhf23
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 15
hvilke specifikationer gør et almindeligt objektiv godt på lidt tættere hold?
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Her er f.eks. Sigmas zoom teler..jbnhf23 skrev:hvilke specifikationer gør et almindeligt objektiv godt på lidt tættere hold?
http://www.sigmaphoto.com/shop/telephoto-zoom-lenses
Læg mærke til dem der har "macro" i navnet..
(I modsætning til disse, dedikerede, makroobjektiver)
http://www.sigmaphoto.com/shop/macro-lenses
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
En billig løsning er mellemringe eller fortsatslinser af en god kvalitet. Lån evt. en bog på biblioteket om naturfotojbnhf23 skrev:hvilke specifikationer gør et almindeligt objektiv godt på lidt tættere hold?

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
det er hvad jeg har gjort maaske ikke den hurtigtste lösning LOLnbd skrev:En billig løsning er mellemringe eller fortsatslinser af en god kvalitet. Lån evt. en bog på biblioteket om naturfotojbnhf23 skrev:hvilke specifikationer gør et almindeligt objektiv godt på lidt tættere hold?

- jbnhf23
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 15
kan du så ikke, til den dovne akvarist, gengive de vigtigste konklusioner som du fandt ud af 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
jeg fandt uf af at de billige mellem ringe er bedst men gaar let i stykker,nu bruger jeg en ring hvor objektiv skrus ind i huset skal jeg lave makro skrur jeg den laengere ud.brug stativ saa objektivet ikke for vand du kan brug nd filter eller et neutral dagslys filter for at beskytte objektivet men der mister du en 1/2f stop ca.jeg bruger ogsaa en slaede (macrobellow) den kan jeg forstörre ca 12X gange med.jeg har 2 makroobjektiv jeg bruger til akvariet og det er volna-9 50mm f2.8 og en kern switar 25mm f1.4 til billeder af hele baljen bruger jeg en zuiko 11-22mm f2.8-3.5
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
og et lille side spring
det her er taget med min favorit makroobjektiv det taget med en carl zeiss planar 80mm f2.8 paa en hasselblad makrobellow/flexbody det er et film kamera og ikke noe jeg bruger for tit desvaerre men ollalllaaaaahhh
naar det nu er film har den ikke sensor men formatet er 6x6 cm de nye digitale leica camera har 35mm digital sensor erlig med alm. film kamera ogsaa nu er det jeg ikke kender sensoren paa mine 2 andre digitale hus lumix gf1 og oplympus e620

det her er taget med min favorit makroobjektiv det taget med en carl zeiss planar 80mm f2.8 paa en hasselblad makrobellow/flexbody det er et film kamera og ikke noe jeg bruger for tit desvaerre men ollalllaaaaahhh
naar det nu er film har den ikke sensor men formatet er 6x6 cm de nye digitale leica camera har 35mm digital sensor erlig med alm. film kamera ogsaa nu er det jeg ikke kender sensoren paa mine 2 andre digitale hus lumix gf1 og oplympus e620