VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

ID af bobler

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

ID af bobler

Indlæg af Gizze »

Nogen, som har et bud på, hvad dette er og hvad jeg skal gøre ved dem?
Billedet snyder i farverne.
Boblerne er lyserøde!
Vedhæftede filer
Billede 273.JPG
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: ID af bobler

Indlæg af pederrevnørd »

Det er Valonia, somhar siddet så længe at de har kalkalger på sig.
De skal fjernes manuelt, uden at de brister.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Indlæg af Gizze »

pederrevnørd skrev:Det er Valonia, somhar siddet så længe at de har kalkalger på sig.
De skal fjernes manuelt, uden at de brister.

Mvh
Peder
De har kun været lyserøde.
Jeg må i gang med at fjerne dem stille og roligt.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hvis den altid har været lyserød, så klap lige hesten, og hør hvad andre har at sige - for så er jeg i tvivl :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af MAKRRO »

Det er valonia, http://reefkeeping.com/issues/2002-02/h ... /index.php

Botryocladia skottsbergii has been dubbed by some as 'Red Valonia', though the implied comparison is apt only when a specimen is very young, and the grapelike bladders appear to be directly attached to the substrate as in the photo. As this red alga grows, the rust-colored, branching stipe becomes obvious, though the entire thallus rarely grows to protrude more than an inch off the substrate. The bladders themselves are small, rarely growing little larger than 1/3 inch in diameter, and appear a smooth, transparent red-brown to reddish purple. Tiny dark spots (called cystocarps) visible on the inside of the vesicle wall herald sexual reproduction. The species is found around the Indian Ocean, into the Western Pacific, south to Australia and eastwards to Hawaii. Botryocladia uvarioides forms smaller, more numerous vesicles, on a highly branching stipe that can give specimens heights of nearly a foot from the substrate, looking very much like a bunch of grapes. The species has a curious distribution, with records thus far only in the Philippines and in Baja California. Botryocladia botryoides also forms tall thalli, but there is less incidence of branching, and so the 'stems' are longer, and adorned with bladders. It is found throughout Indian Ocean and the Mediterranean, as well as locations along the Eastern Atlantic. Only record in the Western Pacific is in the Philippines. Other species include: Botryocladia leptopoda from Arabia to the eastern shores of continental Asia and down to Australia; Botryocladia microphysa, a primarily Mediterranean alga with records in the Canary Islands and Indonesia; and Botryocladia pyriformis from the Canary Islands, the Seychelles in the Indian Ocean, and the waters from China to the Philippines. Botryocladia vesicles usually float when severed, because the mucilaginate fluid inside is less dense than water.

Edit: Eller den bliver kaldt red Valonia. Jeg havde den selv i mit gamle setup, jeg satte en ATS for at fjerne algen, da den spredte sig helt vildt. Der er ligeledes forslag til hvad man kan gøre i linket....
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Indlæg af Gizze »

MAKRRO skrev:Det er valonia, http://reefkeeping.com/issues/2002-02/h ... /index.php

Botryocladia skottsbergii has been dubbed by some as 'Red Valonia', though the implied comparison is apt only when a specimen is very young, and the grapelike bladders appear to be directly attached to the substrate as in the photo. As this red alga grows, the rust-colored, branching stipe becomes obvious, though the entire thallus rarely grows to protrude more than an inch off the substrate. The bladders themselves are small, rarely growing little larger than 1/3 inch in diameter, and appear a smooth, transparent red-brown to reddish purple. Tiny dark spots (called cystocarps) visible on the inside of the vesicle wall herald sexual reproduction. The species is found around the Indian Ocean, into the Western Pacific, south to Australia and eastwards to Hawaii. Botryocladia uvarioides forms smaller, more numerous vesicles, on a highly branching stipe that can give specimens heights of nearly a foot from the substrate, looking very much like a bunch of grapes. The species has a curious distribution, with records thus far only in the Philippines and in Baja California. Botryocladia botryoides also forms tall thalli, but there is less incidence of branching, and so the 'stems' are longer, and adorned with bladders. It is found throughout Indian Ocean and the Mediterranean, as well as locations along the Eastern Atlantic. Only record in the Western Pacific is in the Philippines. Other species include: Botryocladia leptopoda from Arabia to the eastern shores of continental Asia and down to Australia; Botryocladia microphysa, a primarily Mediterranean alga with records in the Canary Islands and Indonesia; and Botryocladia pyriformis from the Canary Islands, the Seychelles in the Indian Ocean, and the waters from China to the Philippines. Botryocladia vesicles usually float when severed, because the mucilaginate fluid inside is less dense than water.

Edit: Eller den bliver kaldt red Valonia. Jeg havde den selv i mit gamle setup, jeg satte en ATS for at fjerne algen, da den spredte sig helt vildt. Der er ligeledes forslag til hvad man kan gøre i linket....
Takker :-)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Ja, op med det skidt.

Mit gamle akvarium var totalt indtaget af dem - både de grønne og røde. Fik dem dog væk med lidt agressiv VSV..

Tag dem evt. op samtidigt med du suger med en hævert - så er du rimelig sikker på de ikke får spredt sig.
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
13
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af Phycopat »

Bringer lige denne tråd op igen istedet for at lave en ny..

Har nogle "bobler" som jeg ikke lige kan finde ud af om er godt eller skidt :)
De er i mit tilfælde grønne og i mine øjn faktisk ret pæne..

De sidder på nuværende tidspunkt kun på én sten, og er de skidt, så kommer stenen bare op, og ud i den danske natur en måneds tid og så tilbage igen..
IMG_0438.JPG
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Ja, ud med dem inden de får overtaget det hele..

De er flotte nok når der er lidt af dem, men lige pludselig får de overtaget store områder og så er de ikke til at fjerne igen.
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
13
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af Phycopat »

Okay, får taget stenen op med det samme, så kan jeg også komme af med de alger der sidder på den :GO

Edit: Og mange tak igen for det hurtige svar :) :beer:
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Indlæg af Gizze »

AndersGS skrev:Ja, ud med dem inden de får overtaget det hele..

De er flotte nok når der er lidt af dem, men lige pludselig får de overtaget store områder og så er de ikke til at fjerne igen.

De er ved at ha overtaget i min balje :-(
Havde du slået dem ned med VSV Anders ?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Gizze skrev:

Yes - det virkede fint. Sugede dem op jeg kunne ved vandskifte, men ellers var VSV løsningen for mig.

Kan kun anbefale at få dem væk, det var en kamp at fjerne dem i mit 64 L, og det bliver kun værre jo større akvariet er :beer:
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15

Indlæg af Gizze »

AndersGS skrev:
Gizze skrev:

Yes - det virkede fint. Sugede dem op jeg kunne ved vandskifte, men ellers var VSV løsningen for mig.

Kan kun anbefale at få dem væk, det var en kamp at fjerne dem i mit 64 L, og det bliver kun værre jo større akvariet er :beer:
Kan du huske hvor meget VSV du doserede i dit 64 l, for at få dem væk ?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Nej slet ikke, det er for lang tid siden..

Men det er også så forskelligt fra akvarium til akvarium - så det vil du nok ikke kunne bruge til noget alligevel. Kør efter de anbefalede doseringer og måske lidt ekstra - kommer selvfølgelig an på hvad du ellers har i akvariet, men min erfaring er at man godt kan give den lidt mere end det der anbefales, hvis bare akvariet er indkørt.

Men pas nu på med det alligevel :beer:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"