HQI alene eller HQI + T5
HQI alene eller HQI + T5
Hej.
Jeg kører pt med E40 2x250w 10.000K HQI samt 4x80W T5 20.000K over mit akvarie på 840 l
Men i dag har jeg så fået nye brændere i, Reeflux 12.000K.
Godt nok har de nu kun siddet monteret nogle timer, men mit indtryk er at de er MEGET blå i det - dog syntes jeg langsomt at de bliver lidt mere hvide i det, men dog er de stadig meget blå.
Så var det jo at jeg tænkte - i stedet for som jeg nu kører med både HQI samt T5, i alt 840w - hvorfor ikke fuldstændig droppe T5 og så køre med ren HQI som så opgraderes til 2x400w - mine lamper kører med ekstern ballast der så skulle skiftes.
Egentlig er jeg lidt træt af at have alle de lamper over akvariet, der gør det lidt besværligt at komme til - det ville være dejligt nemt hvis der kun hang mine 2 AquaLight GIGA lamper.
Nogen gode erfaringer der kan vejlede mig? Nogen der har prøvet kun at køre med HQI som kan anbefale dette eller ikke?
/Henrik
Jeg kører pt med E40 2x250w 10.000K HQI samt 4x80W T5 20.000K over mit akvarie på 840 l
Men i dag har jeg så fået nye brændere i, Reeflux 12.000K.
Godt nok har de nu kun siddet monteret nogle timer, men mit indtryk er at de er MEGET blå i det - dog syntes jeg langsomt at de bliver lidt mere hvide i det, men dog er de stadig meget blå.
Så var det jo at jeg tænkte - i stedet for som jeg nu kører med både HQI samt T5, i alt 840w - hvorfor ikke fuldstændig droppe T5 og så køre med ren HQI som så opgraderes til 2x400w - mine lamper kører med ekstern ballast der så skulle skiftes.
Egentlig er jeg lidt træt af at have alle de lamper over akvariet, der gør det lidt besværligt at komme til - det ville være dejligt nemt hvis der kun hang mine 2 AquaLight GIGA lamper.
Nogen gode erfaringer der kan vejlede mig? Nogen der har prøvet kun at køre med HQI som kan anbefale dette eller ikke?
/Henrik
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Da jeg satte mit akvarie op, monterede jeg også T5. Jeg havde nogle problemmer med at få fat i enkelte 80W forkoblinger. Men da de ankom blev da sat op. Men kun den ene fungerede. Muligvis min fejl.
Men da jeg ikke synes at kunne se lyset overhovedet, valgte jeg at slukke det.
Nu kører jeg kun med 2x400 W over akvariet.
Pærene skal skiftes, så snart pengene er til det.
Det er desværre ikke bare at skifte ballasten, da en 400W pære er noget længere end 250W, faktisk 5 cm. Så det er muligt at reflektoren også skal skiftes. Formoder et det er E40 250w du bruger.
Men da jeg ikke synes at kunne se lyset overhovedet, valgte jeg at slukke det.
Nu kører jeg kun med 2x400 W over akvariet.
Pærene skal skiftes, så snart pengene er til det.
Det er desværre ikke bare at skifte ballasten, da en 400W pære er noget længere end 250W, faktisk 5 cm. Så det er muligt at reflektoren også skal skiftes. Formoder et det er E40 250w du bruger.
Som sagt har jeg AquaLight GIGA lamper - der er ingen forskel på størrelsen af denne type lampe om det er 250w eller 400w - hver enkelt lampe er 49 cm lang, så ingen problemer. Det var netop derfor jeg valgte den lampe.Carsten skrev: Det er desværre ikke bare at skifte ballasten, da en 400W pære er noget længere end 250W, faktisk 5 cm. Så det er muligt at reflektoren også skal skiftes. Formoder et det er E40 250w du bruger.

Det kunne være at jeg skulle sælge min 2 stk 2x80w T5 Dimbare og så få fat på et par 400 w ballaster.
Hvad når lyset slukker, Carsten - har du ikke noget til overgangen?
/Henrik
Mikkel E skrev:Ja, det mente jeg også, men var lige i tvivl om de nu var 120 cm. Er lystofsrørerne for sig eller sidder de "sammen"?
De ser sådan her ud:

Med løse reflektorer.
Lamperne er Digitalt dæmpbare og kan kun dæmpes med en Digital dæmper - dvs ikke 1-10v analoge dæmpere.

Som jeg så også skal af med.
Hele sættet har stået i 4200,-
2 stk 2x80 w T5
4 stk Reflektorer
1 stk Digital dæmper
4 stk 80 w Actininc T5 rør
/Henrik