Medicinskabet

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Mikaeldk
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 1993

Medicinskabet

Indlæg af Mikaeldk »

Hvilke sygdomme primært hos fiskene/anemoner opstår oftest?

Jeg tænker at det ku være rart at være lidt forberedt så hvilke præparater bør man have i 'medicinskabet' hvis der opstår sygdom?
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: Medicinskabet

Indlæg af wtfdic_dk »

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Dejligt positivt at du gerne vil forberede dig på sygdomme - godt tegn.

Hos mig har jeg kun haft syge fisk, hvis vandkvaliteten har været forringet.
Jeg har aldrig(seneste 25 år) kommet eller brugt medicin.

Personligt vil jeg ikke mene det er nødvendigt med medicin, men mere vitalt at have gode vandværdier - men andre har måske en anden holdning.

mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd tirs 31. jul 2012 08:33, rettet i alt 1 gang.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Enig med Peder, sygdomme kommer kun hvis du har fejlet et sted.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

hehe ja er delvist enige med de 2 gamle hajer :wink: men den debat hører ikke hjemmer her, Men ja nu bedre vand nu mindre sygdom kan der risikere og dukke op.

Men lige så meget vigtig syntes jeg forebyggelse er langt mere effektivt, Her tænker jeg på evt karantæne til de nye fisk inden de kommer i hoved tanken. I karantæne akvarie har de nye og stresset fisk mulighed for og gå alene og blive fedet rigtig godt op så deres imunforsvar er klar til og modstå evt det strees der måtte være når de møder deres tank kammerater.

Stress er nok den hoved sagelige årsag til mange fisk får feks parasitter fordi deres slim lag ikke kan holde parasitter på afstand.

Uv og ozon er også rigtig gode til og hjælpe dig med og holde evt vira og parasit niveu nede, det er ikke en helbredelse men en god forebyggelse, og så vigtig at holde ens temperatur stabil for det er yders stressende for fisk hvis den svinger alt for meget.

Så god forebyggelse, god vandkvalitet afhjælper meget evt sygdomme.

Grundet til vi skriver hva der kan hjælpe er også fordi netop det og skulle medicinere i saltvand er meget umuligt. 1 hvis du har koraller, rejer eller andre små levende dyr i akvariet sammen med de syge fisk kan du ikke medicinere for det vil slå alle små levende organismer ihjel så den eneste måde er og behandle fisken i et seperat hospital akvarie. Og det er ultra svært og dosere den rigtig mængde medicin for med de dårlige måle sæt der findes til og tjekke om man dosere for meget eller for lidt er simpelthen for upræsise. Og for lidt medicin betyder ingen virkning og for meget betyder fiske død. Og grænsen mellem de to ligger meget tæt desværre.

Så forebyg i stedet for og have medicin i skabet :GO
Mikaeldk
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af Mikaeldk »

Hej Peder og Carsten

Tak for svar ... jeg vil da også håbe at sygdomme holdes væk fra mit akvarie så der testes på livet løs for at vandet er optimalt og perfekt til fiskene.

Men jeg tænker bare at det ville være rart at have et par præparater stående mod de hyppigst opståede sygdomme for det skal lige passe at nogle blev syge en lørdag kl 16 og så er der længe til mandag hvis jeg gerne vil sætte behandling ind hurtigt.

Kan I følge mig? :)

Hvad er de hyppigst opståede sygdomme for saltvandsfisk?
Mikaeldk
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af Mikaeldk »

To gamle hajer :-)) .... det var vovet skrevet .. haha ... men de har vel humor

Jeg kan sagtens følge jer alle sammen .... desværre har jeg ikke plads til et karantæne akvarie som min bolig er lige nu ... men det er helt klart en drøm i fremtiden. Kan godt lide idéen med at lade nye fisk falde til ro inden de sættes i hovedakvariet og også det med at man kan tage en enkelt syg fisk over og behandle.

Da jeg havde ferskvand fik de ofte 'hvide pletter' og man behandlede og så var det det. En meget sjælden gang var det svamp og det behandlede man også ved blå dråber i vandet.

Men jeg kan forstå at det er langt sværere i saltvand. Hvad gør folk når der fx opstår hvide pletter på fiskene og det måske breder sig til flere? Hvis man ikke har karantæneakvarie eller ekstra lys der kan gøre noget?

Jeg er helt med på at perfekte vandværdier er det optimale og forsøger også at have det.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Mikaeldk skrev: Hvad er de hyppigst opståede sygdomme for saltvandsfisk?
det maa vaere guld fisk i bovle syndromet.det er saa meget foder at vaelge imellem,saa fisken ikke ved hvad den vil vaelge og ender med at sulte :wink:
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af wtfdic_dk »

Mikaeldk skrev:To gamle hajer :-)) .... det var vovet skrevet .. haha ... men de har vel humor

Jeg kan sagtens følge jer alle sammen .... desværre har jeg ikke plads til et karantæne akvarie som min bolig er lige nu ... men det er helt klart en drøm i fremtiden. Kan godt lide idéen med at lade nye fisk falde til ro inden de sættes i hovedakvariet og også det med at man kan tage en enkelt syg fisk over og behandle.

Da jeg havde ferskvand fik de ofte 'hvide pletter' og man behandlede og så var det det. En meget sjælden gang var det svamp og det behandlede man også ved blå dråber i vandet.

Men jeg kan forstå at det er langt sværere i saltvand. Hvad gør folk når der fx opstår hvide pletter på fiskene og det måske breder sig til flere? Hvis man ikke har karantæneakvarie eller ekstra lys der kan gøre noget?

Jeg er helt med på at perfekte vandværdier er det optimale og forsøger også at have det.
same, hvidepletter.

http://atj.net.au/marineaquaria/fishdiseases.html
Senest rettet af wtfdic_dk tirs 31. jul 2012 10:16, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Et af problemmerne er at det medicin der virker mod pletter, dræber alle de andre smådyr som lever i akvariet, da det er baseret på kobber.
Hvis du har et akvarie hvor tingene bare kører som det skal, så kommer pletterne ikke.
Det sker kun hvis akvariet er kommet ud af balance.
En ny fisk kan have parasitterne med ind, men det skyldes ikke at fisken er syg, men at den er stresset eller sultet og derved har et tyndt slimlag, som parasitterne kan trænge igennem.
Så snart fisken kommer ud i et akvarie hvor den kan finde ro og få noget ordenligt foder, begynder den at få et kraftigere slimlag, som over et par måneder gør den immun over for parasitterne.
Interne sygdomme i fisken er der ikke ret meget at gøre ved.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"