"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ØV!

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 16:48
13
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

ØV!

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Har set at jeg har små hvide snegle der æder min store blå Montipora, har suget dem op jeg kunne se, de æder den nedefra!! hvorfor skal man altid være så uheldig! :BA er der nogen der har et par fif til hvordan jeg for dem nedbrudt? Korallen sidder på en stor sten, så at have den op giver bare en ny indkøring! :( har mange flere montipora koraller, men der er ikke noget at se...... i nu! :G
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ØV!

Indlæg af Carsten »

De der små snegle lader sig kun fjerne manuelt. Når korallen nu er død i bunden, er det vel ikke det store offer at bringe at knække den af og rense stenen for snegle. Hvis det kun er for en ganske kort stund du har stenen/e oppe af vandet betyder det ikke andet end at du evt. får en smule slam rodet op, og evt. fjernet fra akvariet.
Det er desværre ikke bare at fjerne sneglene, deres æg skal også væk, og det er langt sværere end sneglene. Æggene sidder som oftes på undersiden af korallen.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: ØV!

Indlæg af Ryom »

Føler med dig. Mistede for nylig næsten alle mine elskede montipora til sneglene.. Og ved ikke hvordan de kom deri. Havde ikke tilføjet koraller til baljen i over 1 år.
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 16:48
13
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Re: ØV!

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Tak for svar, er nu blevet usikker på om det kan være snegle der var oversagen til at den plusselig begyndte at dø nedefra! men jeg holde øje med den og ser hvad der ellers sker! Værdier er fine, men jeg afventer og ser stedetfor at gå i panik! (:
webexp
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: tors 19. jul 2012 20:17
11
Postnummer: 9541 Suldrup
Saltvand siden?: 2012

Re: ØV!

Indlæg af webexp »

undskyld jeg lige bryder ind i panik

jeg vil lige hører

Jeg er helt ny i dette og de snegle i omtaler som givet vis ikke skal værer i baljen
kan man forhindre dette på nogen måde
Jesper ØH
Reactions:

Re: ØV!

Indlæg af Jesper ØH »

webexp skrev:undskyld jeg lige bryder ind i panik

jeg vil lige hører

Jeg er helt ny i dette og de snegle i omtaler som givet vis ikke skal værer i baljen
kan man forhindre dette på nogen måde
Prøv og Google dette montipora eating nudibranch. Man kan bruge koral dyp og bade nye koraller der i. Dyp tager ikke alt kryb men en del. Ellers kan man lave ferskvands dup på korallerne. Og selfølgelig den manuelle kigge korallen efter, skrubbe evt med tandbørste, de fleste koraller er som regel rimelig hårdfør.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ØV!

Indlæg af Carsten »

Montipora sneglene tages desværre ikke af coralcure, og heller ikke at et ferskvandsbad. Ihvertfald ikke et som ikke også vil skade korallen.
En af de kendte i US, mener at det var Boremann Fik dem væk ved at bruge kaliumpermanganat.
Husker desværre ikke mere "opskriften"
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"