Acanthurus japonicus - pletter

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Acanthurus japonicus - pletter

Indlæg af johanne86 »

Hej

Jeg købte fredag i sidste uge en a. Japonicus, som jeg ved kan være lidt svær at få til at falde til i akvariet og har tendens til at få hvide pletter.

Det er faktisk gået rigtig fint med den. I starten var den meget sky men efter et par dage kom den frem og har spist/spiser godt. Men i går aftes (8 dage efter introduktion til akvariet), havde vi nogle venner på besøg, og der var mange hoveder, der var oppe og kigge på akvariet hele tiden. Da jeg gik i seng bemærkede jeg en lidt underlig adfærd, hvor den svømmende ind i strømmen fra en pumpe gentagne gange. Da jeg kiggede lidt nærmere opdagede jeg bitte små hvide pletter. :(

Fisken er stadig aktiv og spiser og svømmer rundt og leder efter mad. Kan pletterne skyldes at den er blevet stresset over alle de mennesker der har været omkring akvariet i går? Min nitrat lå på 1-2 ppm i sidste uge, dog var der en fungia svamp som døde i går og nåede at rådne lidt i vandet inden jeg fik den op. Kan det være pga den??

Er der noget jeg kan gøre?? Vandskift? Udskiftning af aktivt kul? Hyppig fodring?
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Acanthurus japonicus - pletter

Indlæg af Carsten »

A. japonicus er sammen med leucosternon de absolut sværeste kirurger at holde. De stresser let og er generelt vanskelige at holde god foder stand over længere tid.
A. leucosternon er dog lettere end japonicus med foderstanden.
På nuværende tidspunkt, skal fisken ikke lede efter foder. Der skal være foder til stede konstant!. Således at dens slimlag bliver så tykt at parasitterne ikke kan få fat i skindet på den. Køb noget Noritang, klip det i strimler. 1 blad tang kan klippes i 4-5 strimler. Som enkeltvis rulles sammen og sættes i en klemme. Skiftes 2-3 gange om dagen, når de er blevet godt smattede.
Men er fisken blevet synligt tynd over nakken, så er det mere end svært at få den fodret op. Selvom de spiser fint, tager de ikke på i vægt.
Det kan godt være at vandværdierne ikke er så flotte under sådan en omgang opfodring, men det kan rettes senere.
A. japonicus er desværre også en meget stridbar.

Angående den fungia, er det så en svamp der rådnede eller korallen?
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af johanne86 »

Tak for dit svar! Den er blevet fodret med Noritang og salat hver dag hele ugen og spiser godt af dette, og den spiser alger på stenene (det er det jeg mener med, at den svømmer rundt og leder efter mad). Generelt ser den egentlig ud til at være i fin foderstand. Den er ikke tynd. Den opfører sig heller ikke mærkeligt, som den gjorde i går aftes, hvor den var direkte i strømmen fra dn pumpe hele tiden.

Fungiaen er en heliofungia, som jeg også købte i sidste uge. Så den klarede desværre ikke flytningen.. Men alle andre koraller og fisk ser ud til at have den fint heldigvis.

Er der ellers noget jeg kan gøre for at få fisken rask igen? Jeg har to pudserejer i akvariet.
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

En koral der dør i akvariet, har normalt ikke den store indvirkning på værdierne, da det er meget begrænset hvor meget "kød" der er på den.

Eneste du kan gøre ud over hvad du gør nu, er at sætte et stort uv filter på. Stort = 39-54w.

Mange gange så får kirurger pletter når de flyttes, fordi mange forhandlere har dem i vand som er i underkanten af hvad vi har dem hjemme. Det gør at parasitterne ikke udvikler sig før end de kommer i "ordenligt" saltvand. Men de sidder på fisken og er klare til at slå til når lejlighed byder sig.

Uden at det skal lyde alt for negativt, så forvent at kræet ikke står turen igennem, og håb det bedste
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14

Indlæg af johanne86 »

Ok tak for din hjælp. :)
Besvar

Tilbage til "Sygdom"