Jeg har vist ikke tænkt mig om...
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2001
- Geografisk sted: Svendborg
Jeg har vist ikke tænkt mig om...
Har lige købt en lettere brugt Deltec TC 2560 skummer, så langt så godt.
Havde længe overvejet at opgradere på denne side, da min H & S måske var lige i underkanten.
Skummeren er ekstern (uden for sumpen), og tænkte det passede jo super med de gennemføringer jeg i sin tid lavede i min sump.
Her kunne jeg jo så benytte 2 ud af de 3 gennemføringer, da disse diametre er mindre end skummerens udløbsdiameter. Der hvor den store kuglehane er limet på...
For det første kniber det gevaldig med pladsen under akvariet til den relativt store krabat.
Så checker jeg en ekstra gang i inst. manualen at skummerens afløb skal være uhindret!
Det vil formentlig sige at jeg ikke kan lade skummerens afgangsvand løbe ind igennem de 2 gennemføringer under vandlinien i sumpen?
Eller hvad mener I?
Hvor dælen skal jeg så placere skidtet?
Overvejer at lave et konsol så den stå oven over displayakvariet, hvor udgangsvandet kan løbe om bag min hjemmegjorte baggrund. Her er et rimeligt hulrum til dette, så bobler i akvariet kunne undgås.
Ulempen er at lyset fra lamperne vil give alger relativt hurtigt i skummeren,med mindre jeg pakker den ind i eks. folie...
Har i nogen ideer?
Havde længe overvejet at opgradere på denne side, da min H & S måske var lige i underkanten.
Skummeren er ekstern (uden for sumpen), og tænkte det passede jo super med de gennemføringer jeg i sin tid lavede i min sump.
Her kunne jeg jo så benytte 2 ud af de 3 gennemføringer, da disse diametre er mindre end skummerens udløbsdiameter. Der hvor den store kuglehane er limet på...
For det første kniber det gevaldig med pladsen under akvariet til den relativt store krabat.
Så checker jeg en ekstra gang i inst. manualen at skummerens afløb skal være uhindret!
Det vil formentlig sige at jeg ikke kan lade skummerens afgangsvand løbe ind igennem de 2 gennemføringer under vandlinien i sumpen?
Eller hvad mener I?
Hvor dælen skal jeg så placere skidtet?
Overvejer at lave et konsol så den stå oven over displayakvariet, hvor udgangsvandet kan løbe om bag min hjemmegjorte baggrund. Her er et rimeligt hulrum til dette, så bobler i akvariet kunne undgås.
Ulempen er at lyset fra lamperne vil give alger relativt hurtigt i skummeren,med mindre jeg pakker den ind i eks. folie...
Har i nogen ideer?
Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Re: Jeg har vist ikke tænkt mig om...
Over 130 hits, men ikke et eneste råd fra jer gutter!
He He, var det lige i overkanten af udfordringer?
He He, var det lige i overkanten af udfordringer?

Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
Jeg kan da godt komme med et skud, jeg ville satse på af bruge de 2 gennemføringer (hvis de er lige store), og hvis du kan få nok vand til skummer pumpen gennem den ene gennemføring. (hvis ikke har du en udfordring) 
Jeg ville ikke bekymre mig så meget om lyset

Jeg ville ikke bekymre mig så meget om lyset

Hilsen
Benny
Benny
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Jeg kan ikke se noget problem i at bruge den ene af dine tankgennemføriinger til afgangsvandet med mindre de er væsentligt mindre end str på udgangs røret på skummeren, men hvordan vil du føde den, efter som det er en ekstern skummer så skal den fødes med en tryk pumpe, den kan ikke suge selv hvis du bare kobler den på den anden gennemgang.
Men husk vand standen i din sump bliver også din vandstand højde i skummeren, bare så du ikke sætter din skummer for lavt i forhold til dine tankgennem føring
Mvh Thue
Men husk vand standen i din sump bliver også din vandstand højde i skummeren, bare så du ikke sætter din skummer for lavt i forhold til dine tankgennem føring
Mvh Thue
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Tak for input itv...
1. jeg føder skummeren via dette princip (se billede 1) Altså min returpumpe som går hen og bliver en Aqua Medic OR 6500, som både skal føde skummer og pumpe retur til display tank. Dette justeres med kuglehaner. Og ikke mindst, denne pumpe fødes fra en helt anden gennemføring i modsatte ende af sump.
2. Mine gennemføringer er mindre end skummerens udløb - derfor jeg vil anvende 2 for at kompensere for dette... (har i alt 3 til rådighed)
3. Det som jeg er bange for er at i Deltecs beskrivelse, står der at skummerens afgangsrør skal vandet kunne strømme uhindret (vist på billede 1). Det kommer det jo reelt ikke til hvis jeg sender dette vand ind igennem mine 2 nævnte gennemføringer.(De ligger jo lavere end skummerens afgangsrør) Her er der jo en eller anden form for modstand af den beskedne vandsøjle qua mit sump vandniveau - hvis i forstår?
1. jeg føder skummeren via dette princip (se billede 1) Altså min returpumpe som går hen og bliver en Aqua Medic OR 6500, som både skal føde skummer og pumpe retur til display tank. Dette justeres med kuglehaner. Og ikke mindst, denne pumpe fødes fra en helt anden gennemføring i modsatte ende af sump.
2. Mine gennemføringer er mindre end skummerens udløb - derfor jeg vil anvende 2 for at kompensere for dette... (har i alt 3 til rådighed)
3. Det som jeg er bange for er at i Deltecs beskrivelse, står der at skummerens afgangsrør skal vandet kunne strømme uhindret (vist på billede 1). Det kommer det jo reelt ikke til hvis jeg sender dette vand ind igennem mine 2 nævnte gennemføringer.(De ligger jo lavere end skummerens afgangsrør) Her er der jo en eller anden form for modstand af den beskedne vandsøjle qua mit sump vandniveau - hvis i forstår?
Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
hvor meget højere ligger din udgang fra skummeren i forhold til dine gennemføringer
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Forskellen er 275 mm hvis skummeren står på den plade der er under mit akvarie, som sumpen står på.
Her kommer det dog til at knibe med at presse PVC bøjningerne nok sammen til at de kan nå at vende fra skummer udløb til sump - indgang. Giver det mening?
Her kommer det dog til at knibe med at presse PVC bøjningerne nok sammen til at de kan nå at vende fra skummer udløb til sump - indgang. Giver det mening?
Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Måske jeg skulle forsøge mig med at bore et nyt hul i sumpens endegavl, et som matcher skummerens udgangsdiameter. Dette skulle så bores i samme højde som skummerens udløb.
Tror i det resulterer i en flækket glasplade, hvis jeg borer det med en håndboremaskine?
Burde kunne lave et fikstur i træ, som kunne styre selve borekoppen, så denne ikke skrider...
Tror i det resulterer i en flækket glasplade, hvis jeg borer det med en håndboremaskine?
Burde kunne lave et fikstur i træ, som kunne styre selve borekoppen, så denne ikke skrider...
Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis du gør det rigtigt, så flækker der ikke noget.Hr. C skrev:Måske jeg skulle forsøge mig med at bore et nyt hul i sumpens endegavl, et som matcher skummerens udgangsdiameter. Dette skulle så bores i samme højde som skummerens udløb.
Men vil det ikke være lettest at købe et nyt stykke glas, og bore hullet inden det monteres i sumpen?
Glasset skal helst ligge klemt mellem noget træ når du borer. Det er den letteste måde at undgå grater på bagsiden.
-
- Foxface
- Reactions:
- 19
Tanken har da strejfet mig, har endda noget glas liggende jeg kunne skære et tilsvarende stykke af.
Ulempen er jo så at sumpen skal tørlægges for en stund, for at lime den nye endegavl i.
Lidt noget bøvl, når man har en velkørende DSB i selvsamme sump...
Men jeg overvejer det da.
Mit eneste andet reelle alternativ er at placere skummeren helt uden for min mdf inddækning, og så lave et skab til skummeren.
Ulempen er jo så at sumpen skal tørlægges for en stund, for at lime den nye endegavl i.
Lidt noget bøvl, når man har en velkørende DSB i selvsamme sump...
Men jeg overvejer det da.
Mit eneste andet reelle alternativ er at placere skummeren helt uden for min mdf inddækning, og så lave et skab til skummeren.
Med venlig hilsen
Nicolaj
Nicolaj