Teknisk hjælp søges til HQI pærer og ballast !!
- Flemming
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4320 Lejre
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: Lejre/ Sjælland
Teknisk hjælp søges til HQI pærer og ballast !!
Jeg har desværre fået købt nogle hqibrændere hvor der står 110volt.
Jeg vil ikke skrive præcist det samme som jeg gjorde på NRF men linket er her.
Men jeg leder efter nogle eksperter på strøm området,samt omkring ballaster etc.
Håber at kan finde hjælp herinde.
linket til NRF
Jeg vil ikke skrive præcist det samme som jeg gjorde på NRF men linket er her.
Men jeg leder efter nogle eksperter på strøm området,samt omkring ballaster etc.
Håber at kan finde hjælp herinde.
linket til NRF
Hilsen
Flemming
Flemming
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Hejsa
Ja sådan kan det jo gå !
Jeg kan dog ikke helt se hvordan brænderen kan være lige glad med sin spænding - men hvis de siger det !
Angående ballaster så kan jeg slet ikke se hvordan der skulle være forskel på magnetiske ballaster som værende nye eller gamle. Teknologien er den samme, en (drossel)spole, en kondensator og en starter i bund og grund. Disse virker blot som et strøm regulerende komponent.
Med andre ord - ja der er en verden til forskel på en elektronisk ballast og en magnetisk men jeg kan ikke se hvordan der skulle være nye eller gamle magnetiske typer ?
Isåfald vil jeg gerne vide andre måde at koble ovenstående 3 komponenter til en ballast
Held og lykke
Ja sådan kan det jo gå !
Jeg kan dog ikke helt se hvordan brænderen kan være lige glad med sin spænding - men hvis de siger det !
Angående ballaster så kan jeg slet ikke se hvordan der skulle være forskel på magnetiske ballaster som værende nye eller gamle. Teknologien er den samme, en (drossel)spole, en kondensator og en starter i bund og grund. Disse virker blot som et strøm regulerende komponent.
Med andre ord - ja der er en verden til forskel på en elektronisk ballast og en magnetisk men jeg kan ikke se hvordan der skulle være nye eller gamle magnetiske typer ?
Isåfald vil jeg gerne vide andre måde at koble ovenstående 3 komponenter til en ballast

Held og lykke

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
jeg ved ikke om det rigtigt er til nogen stor hjælp men jeg har fundet lidt hvor der antydes at DE står for doubelt ended altså en pære som vi kender den fra 150w mm. men her er linket så kan du selv tyde det:
http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... review.htm
http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... review.htm
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Desuden skriver de i deres svar noget MEGET tvetydigt !
Metal Halide bulbs will run on a 220V ballast.
Er det 220 volt på sekundær eller primær siden af ballasten ? Altså er det 220 volt på pæren eller er det 110 volt på pæren fra en ballast der er forsynet med 220 volt ?
Metal Halide bulbs will run on a 220V ballast.
Er det 220 volt på sekundær eller primær siden af ballasten ? Altså er det 220 volt på pæren eller er det 110 volt på pæren fra en ballast der er forsynet med 220 volt ?
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
jeg tror at brian har fat i noget der jeg har læst noget om nogen der bruger 220 v balaster mener jeg på rc. De har 220 i deres kraftstik nogenlunde som vores 400 volt tror jeg. du risikerer at farvetemp på pæren ikke er som tiltænkt og at pæren vil køre med for høj temperatur og deraf kortere levetid vil jeg tro.
- Flemming
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
ok - tak for svarene indtil videre.
Jeg er ikke selv den store tekniker, så jeg kan naturligvis ikke svare på dine spørgsmål Brian.
Men jeg har skrevet endnu en mail til ham og han svaret mig således:
If your ballast has been equipped with the proper plug it should be a 220 V ballast. So if it can be used to will operate the MH bulb. the bulbs can be run on 220V ballasts.
Tyder i det ikke som om at hvis jeg har e40 fatninger, så kan jeg godt køre med 220V ??
Uden risiko for "noget farligt"?
Jeg er ikke selv den store tekniker, så jeg kan naturligvis ikke svare på dine spørgsmål Brian.
Men jeg har skrevet endnu en mail til ham og han svaret mig således:
If your ballast has been equipped with the proper plug it should be a 220 V ballast. So if it can be used to will operate the MH bulb. the bulbs can be run on 220V ballasts.
Tyder i det ikke som om at hvis jeg har e40 fatninger, så kan jeg godt køre med 220V ??
Uden risiko for "noget farligt"?
Hilsen
Flemming
Flemming
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
HQI er en udladningspære - den kører ikke på hverken 110V eller 220V.
Når en HQI skal tændes bruges en høj spænding på et par kilovolt. Efterhånden som brænderen varmer op falder spændingen over den til et niveau mellem 80V og 130V.
Spændingen styres 100% af ballasten, så det er uvæsentligt hvilken netspænding der er til stede, når bare ballasten er bygget til den.
Mvh
Kim
Når en HQI skal tændes bruges en høj spænding på et par kilovolt. Efterhånden som brænderen varmer op falder spændingen over den til et niveau mellem 80V og 130V.
Spændingen styres 100% af ballasten, så det er uvæsentligt hvilken netspænding der er til stede, når bare ballasten er bygget til den.
Mvh
Kim
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Korrekt !Carsten skrev:Det vil jo, sige at det er flinterende ligegyldigt hvor i verden vi køber pærene.
Så længe de passer til din ballast, så er det ligegyldigt hvor de kommer fra.
Og så bør vi nok istedet kalde de "pærer" for HID istedet for HQI. HID står for "High Intensity Discharge" og siger mere om virkemåden end HQI-betegnelsen, som nok kun Osram ved hvad betyder.
/Kim
Senest rettet af Nolan man 11. sep 2006 10:50, rettet i alt 2 gange.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Carsten skrev:Hvordan ser man så lige om de passer til ballasten??

Tjah - det kan godt være jeg fik formuleret mig forkert eller uklart i den sammenhæng.
Alle HQI/HID-brændere er lavet til de samme tekniske specs, så de passer til de ballaster vi bruger.
Det jeg mente var, at det skulle selvfølgelig være en HQI/HID-ballast sammen med en HQI/HID-brænder.
Undskyld den lidt uklare formulering.
/Kim
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
Jeg tror snarere der menes at ballasten skal passe til den spænding der bruges, så enhver hqi brænder passer til din lampe, hvis der andvendes samme sokkeltype/fatning.Hvordan ser man så lige om de passer til ballasten??
Ballast og brænder skal passe sammen på den måde at de skal være af samme type, du kan ikke bruge en ballast fra en hql lampe til en hqi og omvendt.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
ja, men du må selv finde dem der skal tage dem medDen fes ind. Det var mere om man kunne få nogen til at tage pærer med hjem fra udlandet.

mvh
Ronny Madsen
Ronny Madsen
- Flemming
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
Hvor er det dejligt nyt !!
Jeg kan også supplere med info, lige modtaget fra producenten ( Coral Vue ) Han siger: The label on our bulb sleeve is a mistake. It should read 120 to 240 VAC. You will be fine to use your bulbs. Sorry for the confusion.it was just a printing mistake that we overlooked when we have the sleeves made for the bulbs. All of the bulbs will run on both 120 and 220 VAC.
Så jeg prøver nu at sætte dem til (lidt forsigtigt).
Tak for nogle gode svar.
Jeg kan også supplere med info, lige modtaget fra producenten ( Coral Vue ) Han siger: The label on our bulb sleeve is a mistake. It should read 120 to 240 VAC. You will be fine to use your bulbs. Sorry for the confusion.it was just a printing mistake that we overlooked when we have the sleeves made for the bulbs. All of the bulbs will run on both 120 and 220 VAC.
Så jeg prøver nu at sætte dem til (lidt forsigtigt).
Tak for nogle gode svar.
Hilsen
Flemming
Flemming
- Flemming
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
Pærene 2 stk 400watt 12000 kelvin mærket Coral Vue - Reeflux stod mig så ialt i : 1090kr incl. alt. ( dog skal man nok vælge en anden leverandør. ( mine pærer var 2 måneder undervejs.)
Men jeg må sige, at de har overrasket positivt indtil nu. Super flot skarphed og nuance. Lige min stil. Så hvis de holder ligeså lang tid som alm. så har jeg endelig fundet mig mit HQI mærke !
Men jeg må sige, at de har overrasket positivt indtil nu. Super flot skarphed og nuance. Lige min stil. Så hvis de holder ligeså lang tid som alm. så har jeg endelig fundet mig mit HQI mærke !
Hilsen
Flemming
Flemming