Ideer til køling og sænkning af temperatur
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Ideer til køling og sænkning af temperatur
Vi to store vinduer i stuen hvor akvariet står, hvor solen står og bager så der bliver rigtig varmt. De er lige ved siden af hinanden og måler ca. 150x120. Selv om persiennerne er trukket ned i stuen, så bliver der varmt, så jeg tænker på en ide som går på om det mon kan hjælpe at sætte nogle rullegardiner op udvendigt på træværket sådan at solen ikke kan skinne ind gennem dem og så glasset ikke virker som i et drivhus?
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Ideer til køling og sænkning af temperatur
Synes det lyder meget logisk at det vil hjælpe. På den måde når solens stråler ikke ind i huset. Det må næsten hjælpe...
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Du har ret i at det er en god ide at placere det som skal forhindre solens stråler i at komme ind, uden for.
Det er også derfor de indvendige persienner ikke virker efter hensigten. De reflekterer solen på den indvendige side af glasset.
Varmen er mest koncentreret der hvor strålerne kommer hhv ind og og ud, dvs mellem persiennen og vinduet. Derfor bliver varmen inde.
Du kan faktisk opleve den stige.
Er det et stort problem skal du have en solfilm på ydersiden af dine vinduer. Den reflekterer solen væk og da den sidder udvendigt, bliver varmen derude.
Erik
Det er også derfor de indvendige persienner ikke virker efter hensigten. De reflekterer solen på den indvendige side af glasset.
Varmen er mest koncentreret der hvor strålerne kommer hhv ind og og ud, dvs mellem persiennen og vinduet. Derfor bliver varmen inde.
Du kan faktisk opleve den stige.
Er det et stort problem skal du have en solfilm på ydersiden af dine vinduer. Den reflekterer solen væk og da den sidder udvendigt, bliver varmen derude.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- polsen
- Klovnfisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4534 Hørve
- Saltvand siden?: 2004
Det med solfilm har jeg lige fået gjort det virker