Sun master brændere
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Sun master brændere
Hermed en lille historie om nogle ret trælse erfaringer.
Jeg købte i marts måned billige HQI brændere hos Hobbyriff. Da de ankom var der ingen synlige produktionsmærker på emballagen, men på selve pæren var et mærke med Sunmaster 250W.
Som altid blev nye brændere kørt lansomt ind, dvs. at selve lampen blev hævet 40 cm. + at brændetiden blev halveret. Derefter blev brændingstiden sat op med 30 min, pr. uge.
Allerede efter 4 uger kunne jeg se at noget var gruelig galt. Alle mine store Acropora blev simpelthen svitset.
Der var store brændmærker på grenene og de blev selvfølgelig efterhånden belagt med alger.
Trist så det ud.
Sådan fortsatte det i flere måneder. Jeg havde fragmenteret alle de koraller som var værst angrebet, men selv om de blev sat i lav lys og langsomt kørt ind, var resultatet det samme en svitsning ca i et område omkring 40 cm under hver brænder.
Til sidst blev jeg så p...e sur, så jeg bestilte nye Giesemann Corall brændere. Koster en bondegård....
Den første uge blev belysningstiden skåret ned til en time. Lamperne sad skyhøjt. Jeg var forberedt på det værste.
Efter den første uge blev belysningstiden sat op gravist til 4 timer.
Stor var min overaskelse da selv ret døde koraller fik UV pigment, ses i blåt lys.
Så nu er der virkeligt kommet gang i væksten på mine koraller igen.......
Om der er en morale.... Tjaaaaaa.
Jeg købte i marts måned billige HQI brændere hos Hobbyriff. Da de ankom var der ingen synlige produktionsmærker på emballagen, men på selve pæren var et mærke med Sunmaster 250W.
Som altid blev nye brændere kørt lansomt ind, dvs. at selve lampen blev hævet 40 cm. + at brændetiden blev halveret. Derefter blev brændingstiden sat op med 30 min, pr. uge.
Allerede efter 4 uger kunne jeg se at noget var gruelig galt. Alle mine store Acropora blev simpelthen svitset.
Der var store brændmærker på grenene og de blev selvfølgelig efterhånden belagt med alger.
Trist så det ud.
Sådan fortsatte det i flere måneder. Jeg havde fragmenteret alle de koraller som var værst angrebet, men selv om de blev sat i lav lys og langsomt kørt ind, var resultatet det samme en svitsning ca i et område omkring 40 cm under hver brænder.
Til sidst blev jeg så p...e sur, så jeg bestilte nye Giesemann Corall brændere. Koster en bondegård....
Den første uge blev belysningstiden skåret ned til en time. Lamperne sad skyhøjt. Jeg var forberedt på det værste.
Efter den første uge blev belysningstiden sat op gravist til 4 timer.
Stor var min overaskelse da selv ret døde koraller fik UV pigment, ses i blåt lys.
Så nu er der virkeligt kommet gang i væksten på mine koraller igen.......
Om der er en morale.... Tjaaaaaa.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
- Henrik_skb
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8660 Skanderborg
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Kontakt:
Det skal du ikke være ked af Lars !
Under min behandling med RedSlime Remover trak alle mine SPSer deres polypper dybt dybt ind.....
Og får at gøre en lang historie kort kan jeg idag konstatere at ALLE er døde !
Om det så er red slime, at der ikke har været skummer på i nogle dage eller det vandskifte på 20 % man udføre i forbindelse med ved jeg ikke - men døde er de !
Jævnt trist !
Alle mine fisk, anemoner, Xenia, LPS koraller, snegle osv har det som altid !
Give and take i guess !! Men den her balje har jeg sgu ikke haft held med, alt lige fra ure der svitser alle fragmente så alge outbreak grundet 6 ugers udenlands ophold og fremmed fordring, så cyano og nu alle sps døde.....
Måske man skulle købe sig et elektronisk marsvin istedet
Under min behandling med RedSlime Remover trak alle mine SPSer deres polypper dybt dybt ind.....
Og får at gøre en lang historie kort kan jeg idag konstatere at ALLE er døde !
Om det så er red slime, at der ikke har været skummer på i nogle dage eller det vandskifte på 20 % man udføre i forbindelse med ved jeg ikke - men døde er de !
Jævnt trist !
Alle mine fisk, anemoner, Xenia, LPS koraller, snegle osv har det som altid !
Give and take i guess !! Men den her balje har jeg sgu ikke haft held med, alt lige fra ure der svitser alle fragmente så alge outbreak grundet 6 ugers udenlands ophold og fremmed fordring, så cyano og nu alle sps døde.....
Måske man skulle købe sig et elektronisk marsvin istedet
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Brian,
Er du sikker på at de er døde? Som jeg skrev i dit indlæg, så trak min acropora polypperne ind og jeg så ikke skyggen af dem i en md. Nu er alle ude og den står lige så flot som før.
Er du sikker på at de er døde? Som jeg skrev i dit indlæg, så trak min acropora polypperne ind og jeg så ikke skyggen af dem i en md. Nu er alle ude og den står lige så flot som før.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
Ja glasset burde have taget det, hvis det er uv-strålerne der gør det. Jeg tænkte også på om det kunne være lysspektret der er forkert?. Jeg har overhovedet ikke forstand på lys
, så jeg tør næsten ikke gætte på hvad der var galt med brænderne????
Men heldigvis sker der nu kun positive ting med de nye brændere. Jeg skal nok komme med mine erfaringer om et par måneder.
P.S ind imellem kan andres ulykke selvfølgelig være en trøst, men ikke i saltvandsverdenen. Men ærgerligt for dig Brian. Jeg har også brugt Red Slime uden problemer.

Men heldigvis sker der nu kun positive ting med de nye brændere. Jeg skal nok komme med mine erfaringer om et par måneder.
P.S ind imellem kan andres ulykke selvfølgelig være en trøst, men ikke i saltvandsverdenen. Men ærgerligt for dig Brian. Jeg har også brugt Red Slime uden problemer.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
carsten er osse ude for det tit! ved ikke men mon ikke det er computeren eller net der er for langsomt? har prøvet det et par gange men det var pga utolmodighet derfor postede jeg det igen med 2 indlæg som følge men ved ikke det kan være intern på folks computere?
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje