Schuran skummer driller! NU MED BILLEDER! *LØST*

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Schuran skummer driller! NU MED BILLEDER! *LØST*

Indlæg af MoG »

Jeg startede vores 275l Akvastabil mk.II op igår.. Det gik fint, men det lykkedes mig ikke at finde nogle levende sten i weekenden, så der er kun døde sten i.. (regner med at hente nogle en af de næste dage, med mindre nogen har jeg må købe?).

Mit store problem er at min Schuran Jetskim 100 opfører sig noget besynderligt..!? for det første så larmer den meget, med både skvulp, plask og når den blæser ind i bunden. Det bobler og skvulper også ud af slangen på skummeren? til og starte med kom der så meget vand op i skummerkoppen, så låget det hoppede og dansede, med både vand rendende ud under låget og under koppen!

Nå, men jeg har prøvet at skrue ned på pumpen, men det hjalp ikke.. så har jeg prøvet at dreje lidt på "stophanen" ved indløbet i bunden af skummeren. Det resulterede i at den holdt helt op!? og det var virkelig lidt jeg drejede.... nu har jeg så fået drejet hanen, så der lige akkurat ikke kommer vand op i koppen, men kun lidt skum /den laver masser af bobler inde i skummeren). Så langt så godt, men skummeren lyder lidt "fut-togs-agtigt" og skvulper/bobler ud/frem og tilbage ud af slangen på skummeren der fører ned i vandet. det lyder jo satme som et boblebad! :rolleyes:

nogen bud folkens?

Morten
Senest rettet af MoG ons 9. maj 2012 19:34, rettet i alt 2 gange.
Morten
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Schuran skummer driller efter opstart! Gode råd søges

Indlæg af ChristianJS »

Hej Morten

Sådan en har jeg også, købt brugt, så jeg aner ikke hvordan de kommer fra fabrikken.
Men der er en lille luftventil på luftslangen på min, den regulerer jeg den på.
Ingen skvulpen/boblen, men hvæsen fra luftslangen. Det kan vist klares men en dæmper.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

den luftventil du omtaler, har jeg også på min... det er den jeg har prøvet at stille på. Den kører utrolig ujævnt lige nu, dvs. sprutter og væser. Vandet løber heller ikke i en jævn strøm ud af slangen på skummeren, men løber lidt frem og tilbage og bobler (store) ud af slangen...
Morten
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Det lyder mærkeligt! Kan du ikke tage et par billeder af den, pumpe, slange osv? Så kan jeg lidt nemmere se hvad som er anderledes end min...
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

jo, men jeg tror jeg gør det imorgen i dagslys! men der må da være en masse herinde der har rodet med saltvand i adskillige år, som kan kan give et bud på det, ud fra min beskrivelse...??

men christian, jeg tager et billede imorgen og oploader, så kan du se om de er ens...
Morten
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Min kører snorlige, specielt efter jeg satte selve pumpen i et rum med konstant vandstand, så skal jeg ikke justere hele tiden mere...
Men ellers start med at skille den helt ad, rens alt, inkl. venturi og pumpe.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Re: Schuran

Indlæg af MoG »

Nå... nu er der gået et par dage... den opfører sig noget bedre, men da jeg tømte koppen for brunt vand idag (og lidt skum på toppen) så ville jeg skrue den helt op! Det resulterede så i, at den nu igen fylder koppen med vand lynhurtigt og den står og skvulper og plasker!? jeg har skruet en anelse ned igen nu, så ikke koppen bliver fyldt... men synes virkelig den kører ujævnt og sprutter og hvæser... og vandet bobler højlydt ud af slangen! synes umiddelbart heller ikke at den skummer så godt.. det er mere vand end skum der kommer i koppen..

Jeg har taget lidt billeder som jeg vedhæfter.

Nu håber jeg at der er lidt flere der kommer på banen og kommer med et kvalificeret bud på! :wink:
Vedhæftede filer
IMG_1170.JPG
IMG_1176.JPG
IMG_1175.JPG
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Schuran skummer driller! NU MED BILLEDER! Hvad er der galt?

Indlæg af Carsten »

Det lyder meget underligt. Nu er det snart en del år siden at jeg rodede med en, som en kammerat købte brugt. Men den kørte lige efer bogen fra første sekund.
Har du haft den helt skilt af inden du satte den igang? Er venturien stoppet?? Hvad er det for en pumpe der sidder på skummeren? Og hvor kraftig er den??
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Hydor seltz L30 II 1200L/H hedder pumpen...

det er spøjse er at selve skummeren er næsten helt ny.. brugt omkring 14 dage...
Morten
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Indlæg af micogmaj »

hej, jeg har haft en magentil, jeg syntes at der skal normalt sidde en ehim pumpe istedenfor den hydor....... nu ved jeg ikke hvor du har købt den henne
En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
Hr. Jørgensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Hr. Jørgensen »

Hmmm... Den Hydor der, er den ikke kun en ren løfte pumpe? Kender ikke din skummer model, men pumpen skal vel have nålehjule?

Derudover ser din afskumning da godt nok også tynd ud :(
[center]viewtopic.php?f=93&t=46618

Akvastabil Mark II 360l:
  • 2 Ecotech Radion XR30W - 2 Ecotech MP40WES

112l sump:
  • MS Red Devil RDC-1600 skummer - Hydor Seltz L30 Returpumpe
    APS UV-C 36W + MS Red Devil D3000 pumpe - Eheim Jaeger 3615
[/center]
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 4682 Tureby
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af EliteEdge »

Hr. Jørgensen skrev:Hmmm... Den Hydor der, er den ikke kun en ren løfte pumpe? Kender ikke din skummer model, men pumpen skal vel have nålehjule?

Schuran bruger Venturi, og ikke blandingspumpe :)

Hvordan ser din udstrømmer ud - Kan du indstille skummerens vandstand på den som man kan på de større modeller?

Hvad sker der hvis du regulere på hanen ved skummerens indblæsning?
Der findes ikke "LS" og "DSB"
Dog findes "Levende Sten" og "Deep Sand Bed"
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

micogmaj skrev:hej, jeg har haft en magentil, jeg syntes at der skal normalt sidde en ehim pumpe istedenfor den hydor....... nu ved jeg ikke hvor du har købt den henne
Om pumpen hedder Hydor eller Eheim er et fedt, de kan det samme. En L30 er ikke for kraftig til denne skummer :happy:
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

!

Indlæg af MoG »

EliteEdge skrev:
Hr. Jørgensen skrev:Hmmm... Den Hydor der, er den ikke kun en ren løfte pumpe? Kender ikke din skummer model, men pumpen skal vel have nålehjule?

Schuran bruger Venturi, og ikke blandingspumpe :)

Hvordan ser din udstrømmer ud - Kan du indstille skummerens vandstand på den som man kan på de større modeller?

Hvad sker der hvis du regulere på hanen ved skummerens indblæsning?

Hvis jeg drejer på hanen ved indblæsningen, så sker der følgende: Hvis jeg lader den stå helt åben, så bliver skummerkoppen fyldt med vand på kort tid og låget på koppen hopper og danser og vandet plasker ud under låget og skummerkoppen.! Lukker jeg en anelse for hanen, så kører skummen og vandet bare op og ned inde i røret uden at nå toppen (samtidig skvulper det og bobler højlydt ud af slangen der fører ned under overfladen).

Som nævnt tidligere, så var den blevet lidt roligere idag, men da jeg havde tømt koppen gik den amok igen! og som sagt, så var det tyndt sjask...

jeg er snart desperat!! Det virker ikke, og det larmer som ind i hel.....!
Morten
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9320 Hjallerup
Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
Kontakt:

Indlæg af røntved »

http://www.mittlapp.dk

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

røntved skrev:Den leveres uden pumpe http://www.schuran.com/english/eiweisssea.html

er ikke helt lige med..??
Morten
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Når du køber den er pumpen ikkemed, den skal købes ved siden af

Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

jeg undskylder hvis jeg er lidt sløv i optrækket... :wink: men hvad mener du med det? forstår det det simpelthen ikke...

kan ikke se sammenhængen? at den købes fra ny uden pumpe har vel ikke så meget med sagen at gøre..?
Morten
Brugeravatar
røntved
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af røntved »

Nej ikke andet end at det ikke er sikkert at din pumpe passer til skummeren. De Shuran 100 skummere jeg har set, kørte med eheim, men kan ikke huske hvilken. Fandt den lige på et billede, der sidder en eheim 1250 på den ene af dem.
Senest rettet af røntved ons 9. maj 2012 18:32, rettet i alt 1 gang.

EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Re: !

Indlæg af EliteEdge »

MoG skrev: Hvis jeg drejer på hanen ved indblæsningen, så sker der følgende: Hvis jeg lader den stå helt åben, så bliver skummerkoppen fyldt med vand på kort tid og låget på koppen hopper og danser og vandet plasker ud under låget og skummerkoppen.! Lukker jeg en anelse for hanen, så kører skummen og vandet bare op og ned inde i røret uden at nå toppen (samtidig skvulper det og bobler højlydt ud af slangen der fører ned under overfladen).

Som nævnt tidligere, så var den blevet lidt roligere idag, men da jeg havde tømt koppen gik den amok igen! og som sagt, så var det tyndt sjask...

jeg er snart desperat!! Det virker ikke, og det larmer som ind i hel.....!
Prøv lige for sjov skyld følgende:

Hiv slangen til udløbet af - Tyngdekraften arbejder for at få overskydende luft presset under overfladen for at få det ud af slangen. Så du må lige midlertidigt prøve at vende skummeren således at den kan få lov at pisse vandet ud i en god gang plaskeri.

Herefter prøv at indstille på din "kuglehane" i indblæsningen og se om ikke det giver resultat.

Normalt på en Schuran skummer laver man et udløbsrør i PVC med et T-stykke på skummerens udstrømmerrør, og et rør ned under overfladen. Øverst på T-stykket smækker du en slutmuffe på med et par huller i, så luften kan slippe ud den vej, i stedet for at skulle arbejdes ned af.

Jeg oplevede lidt lignende problemer som dig med min Jetskim 200 i tidernes morgen, indtil en klog tysker (Ja, de findes åbenbart) anbefalede mig at prøve dette - Og herefter var der intet, og jeg kunne få skummeren indstillet til virkelig at arbejde som den skulle :happy:
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
17
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Indlæg af micogmaj »

Nu vil jeg også mene at den skummer er alt for lille til dit setup.... Skummeren er ratet op til 300 liter, men man glemmer hurtig med at du har 275 liter + sumpen , så du skal op omkring det dobble .........hellere en for stor skummer en for lille...
Jeg havde en magen til mit setup og det var kun på 150 liter + sump på 81 liter, og jeg syntes at den var for lille... Jeg skiftede den ud til en schuran jetskim 150 og der er smæk på.... Ved godt at det måske ikke hjælper men jeg vil bare lige sige det
En gang saltvand, altid saltvand ......
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

røntved skrev:Nej ikke andet end at det ikke er sikkert at din pumpe passer til skummeren. De Shuran 100 skummere jeg har set, kørte med eheim, men kan ikke huske hvilken. Fandt den lige på et billede, der sidder en eheim 1250 på den ene af dem.
Som skrevet tidligere har det intet med sagen at gøre. ;)

Og nu har jeg lavet en Google for dig:

Schuran anbefaler brug af Eheim 1250:
http://www.akvarieforretningen.dk/produ ... roduct=580

Manden her har valgt en Hydor Seltz L30:
http://www.hydor.it/en/products/show/19#tabelle

Bevares, Eheim-pumpen er opgivet til at løfte 5cm højere, og bruge 1W mere - Men i det grove hele snakker vi samme pumpe :beer:
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

micogmaj skrev:Nu vil jeg også mene at den skummer er alt for lille til dit setup.... Skummeren er ratet op til 300 liter, men man glemmer hurtig med at du har 275 liter + sumpen , så du skal op omkring det dobble
Man glemmer åbenbart også hurtigt flg:

1. Akvarie's Liter antal er taget fra udvendige mål - Den egentlige volumen er mindre
2. Sumpen - Som oven over, plus at de i langt de fleste tilfælde kun er halvt fyldte
3. Med sten og alt muligt andet gejl i systemet er netto-volumen noget mindre.

Og om skummeren skal være overrated eller ej, det er op til den enkelte, og hvordan man kører sit system.. Hælder man litervis af foder i uden at bruge hovedet, sammen med en ordentlig skefuld vodka, ja så skal man have en king-size skummer på.

Er man sparsom med sin fodring, og undlader man at have 50 fisk i et akvarie som dette, så er hans skummer mere end rigeligt. En skummer kan meget nemt blive for stor - Det er hvordan du passer dit system der afgør hvilken størrelse du har brug for ;)
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Jeg ved hvad der er galt! (skrev han arrogant), så vidt jeg kan se, så har du sat udløbsslangen IND i udløbsrøret ikke? Det giver for meget modstand på udløbet, og vandstanden i skummeren stiger. Rør eller slange skal som minimum have samme indvendige mål som udløbets udvendige. Prøv og tage den af og se?
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

ChristianJS skrev:Jeg ved hvad der er galt! (skrev han arrogant), så vidt jeg kan se, så har du sat udløbsslangen IND i udløbsrøret ikke? Det giver for meget modstand på udløbet, og vandstanden i skummeren stiger. Rør eller slange skal som minimum have samme indvendige mål som udløbets udvendige. Prøv og tage den af og se?
Ja hvis jeg havde kigget ordentligt efter havdej ge også lagt mærke til det!

Men din kommentar passer ind i mit indlæg oven over om hvorledes et udstrømmer rør skal laves på en Schuran! :beer:
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Jeg kam så se at mellem jeg skrev indlægget, fik puttet barnet og sendt det ind, har andre sagt nogenlunde det samme.
Jeg har vist Micogmajs gamle 100, den kører perfekt her, og havde netop det rør EliteEdge taler om. Jeg har dog sat en kort slange på, 25mm indvendigt, for at kunne køre med filtersok bagefter skummeren.

(og mens jeg har skrevet dette, har EliteEdge netop underbygger det, så vi er vist ret enige!)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

SÅ for hæwlede da..! så skete der noget! Christian.. Arrogant eller ej :biggrin: , så var det sgu der problemet lå! :GO har lige pillet den af, og vandet render pænt ud nu, uden at plaske og boble...! Så fejlen lå hos mig :oops: har skruet helt op, så jeg satser på den kører derudaf nu.

Jeg har lige et tillægsspørgsmål, så jeg ikke behøver at oprette ny tråd..

Saliniteten ligger på 1.022, hvor meget kan jeg tillade mig at prøve at smide i først? hvor mange gram? er det 100gr. eller hvad sådan ca?
Morten
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Indlæg af EliteEdge »

Start med 1kg, og gå stille frem der fra. :happy:
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

ok, tak, jeg prøver med 1 kg.
Morten
EliteEdge
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13

Re: Schuran skummer driller! NU MED BILLEDER! *LØST*

Indlæg af EliteEdge »

Hvad måler du saltindhold med, og hvilken salt bruger du? Umiddelbart skulle indholdet passe hvis du har fulgt producentens måleforhold :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"