VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Planlægge stort akvarium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Planlægge stort akvarium

Indlæg af Olsen »

Nogen der kender til dette mærke: Diamant Aquarien. Er det til at anbefale? Er mest interesseret i akvarie over 2000 liter, fx. Aquarium 300x100x90cm 2700 Liter

http://stores.ebay.de/diamant-aquarium/ ... 34.c0.m322
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Planlægge stort akvarium

Indlæg af Marco R »

Olsen skrev:Nogen der kender til dette mærke: Diamant Aquarien. Er det til at anbefale? Er mest interesseret i akvarie over 2000 liter, fx. Aquarium 300x100x90cm 2700 Liter

http://stores.ebay.de/diamant-aquarium/ ... 34.c0.m322
Jeg har haft et 200 l, og jeg var tilfreds med dette :happy:

Hvort stort skal jeres nye akvarie være? :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Ang. akvariestørrelse, så ved vi det ikke helt endnu. Kunne være lækkert at kunne holde vores Naso Vlamingi der over flere år vokser sig op på 40+ cm længde, men så skal vi nok op på endnu mere. Men tænker på noget ala 3 eller 4 meter i længden.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Olsen skrev:Ang. akvariestørrelse, så ved vi det ikke helt endnu. Kunne være lækkert at kunne holde vores Naso Vlamingi der over flere år vokser sig op på 40+ cm længde, men så skal vi nok op på endnu mere. Men tænker på noget ala 3 eller 4 meter i længden.
Uha det lyder til at blive et rigtigt lækkert setup :W

Hvor meget skal man da op i for at kunne have den hele tiden?
Marco R[/center]
Brugeravatar
Esben
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Esben »

De laver nogle ret gode akvarier. Tropeland i Skanderborg er vist dansk importør af deres akvarier. Du kan da prøve at tage fat i dem, og høre ad om de ikke kan give dig en skarp pris.

Jeg har set nogle af deres akvarier i butikken. Det er bestemt lækker kvalitet.
Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Min vlamingi er ca 30 cm nu og det går fint på 240 cm - men næste år ryger den nok i Kattegatscentrets tank
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Esben
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Esben »

Det var en ordenligt basse, Niels :)
Mini Reef - Facebook gruppe for saltvandsakvarister http://www.facebook.com/#!/groups/40647 ... rk_t=group
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Olsen: Har I fået hus eller vil du stadig have akvariet i lejligheden?
Sådan et akvarie bliver så tungt, at det er uhåndterligt. Det skal samles på stedet.
Mit 1120 liters vejede omkring de 200 kilo, så forstil dig hvad et på 4 meter vejer
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Lyder som et lækkert akvarie.
Bredden og dybden er perfekte, men jeg ville dog have betænkeligheder ved højden på 90 cm medmindre du har usædvanlig lange arme.
Jeg har selv et på 880L. på 180x70x70 og jeg har lange arme.
Selv med mine arme er der meeeget langt til bunden, når jeg skal lave et eller andet.
Med 90 cm vil det blive vanskeligt/besværligt at nå bunden.
Og hvis du sætter det op ad en væg bliver den bagerste del næsten umulig at nå.
Du vil skulle lave det meste af det dybe arbejde vha tang og det er ikke optimalt.
Med mindre du vil dykke ned i det, men så bliver det vel for klejnt.

Hvis du tænker på vandmængden, kan du snildt øge denne vha en eller flere større sumpe.
Har selv to forbundne sumpe på tilsammen 575 L. så jeg har ca. 1.455 L totalt

Iøvrigt rart at se, at der er en der planlægger grundigt i forvejen. Det vil spare dig for mange ærgelser.

Held og lykke med projektet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tonny
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4140 Borup
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Nr. Dalby borup sj.
Kontakt:

Indlæg af Tonny »

Jeg har selv haft et akvarie på LxBxH 160x60x100 og jeg skal aldrig have et akvarie med den højde igen.

Det var et mareridt at nå ned til bunden, så det foregik med maske og snorkel og det resulterede så i at blive utrolig sjældent jeg kom derned.
Mvh.
Tonny Andersen

[center]...540L saltvand...[/center]
[center]http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=50741[/center]
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Tunzes pikstik er suveræn og jeg savner ikke at jeg ikke kan nå bunden eller bagruden eller noget som helst med armene i baljen. Det hele foregår med tang og det er absolut intet problem.

Det koster i kassen at få lys til bunden - og i glastykkelse når højden skal over de 60 cm
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

nielsk skrev:Min vlamingi er ca 30 cm nu og det går fint på 240 cm - men næste år ryger den nok i Kattegatscentrets tank
Hvor stort akvarie vil du tro den skal have for at kunne fortsætte med at gå privat?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Carsten skrev:Olsen: Har I fået hus eller vil du stadig have akvariet i lejligheden?
Sådan et akvarie bliver så tungt, at det er uhåndterligt. Det skal samles på stedet.
Mit 1120 liters vejede omkring de 200 kilo, så forstil dig hvad et på 4 meter vejer
Vi har ikke hus endnu, men mon ikke det kommer inden for det næste 1½ år :) Det 900 liters vi har vejer pt. vejer også godt til. Gætter på 160-180 kg. Det var noget af en kamp at få det op i lejligheden og gulvet gav sig da også 8 mm. i det hjørne akvariet er placeret selvom det er lagt tykke plader ud :shock: :biggrin: . Det første flyttefirma måtte give op da de ville bære det i skulderstropper op af trappen og det næste bad om min hjælp da de var kommet halvejs. Jeg havde købt sugekopper og op kom det med meget slid og slæb :beer:

Hvad mon et på 4 meter vejer? 400 kg? Det skal bygges ind i en væg og mon ikke gulvet skal rives op og understøttes?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Tonny skrev:Jeg har selv haft et akvarie på LxBxH 160x60x100 og jeg skal aldrig have et akvarie med den højde igen.

Det var et mareridt at nå ned til bunden, så det foregik med maske og snorkel og det resulterede så i at blive utrolig sjældent jeg kom derned.
Haha, gad jeg godt se :biggrin: Vores 900 l er 68 i højden. Det blev bygget sådan for at det lige akkurat kunne komme ind af en dør selvom karmen blev taget af. Utroligt hvad man gør for at få akvarier ind i hjemmet.
Så det med at have svært ved at nå bunden har jeg prøvet, men det går ok i øjeblikket. Har også rimelig lange arme :) Men synes faktisk ikke der er så meget plads til at rode i det længere og så ofte laver jeg heller ikke om på tingene. Det sværeste er næsten at gøre ruden ren og at nå ned til buden med barberbladet.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

nielsk skrev:Tunzes pikstik er suveræn og jeg savner ikke at jeg ikke kan nå bunden eller bagruden eller noget som helst med armene i baljen. Det hele foregår med tang og det er absolut intet problem.

Det koster i kassen at få lys til bunden - og i glastykkelse når højden skal over de 60 cm
Ja, det er vist noget med at glasset for alvor bliver sat på prøve hvis man kommer over 60 cm. i højden.
Har ikke set akvarier over 4 meter i længden, er der en grund til det i forhold til brudstyrke?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

prøv en gang, for sjov skyld at regne ud hvad sådan et akvarie cirka kommer til at veje.
1 m3 glas vejer 2300 kilo, 1m2 1mm glas vejer 2,3 kilo
bundne skal nok være i 20mm og siderne i 15 mm

Glasset skal nok klare de 60 cm i højden, men det koster i tykkelsen, mit var 70 cm højt og lavet i 12mm.
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

mit vejer iflg dem der leverede det 283.5kg

Har ikke tjekket efter, men tager deres ord for det, de var 6 flytte mænd om at flytte det 3meter, og de så lidt anstrengt ud:-)
Mvh Michael
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Olsen skrev:
Carsten skrev:Olsen: Har I fået hus eller vil du stadig have akvariet i lejligheden?
Vi har ikke hus endnu, men mon ikke det kommer inden for det næste 1½ år :)
Hvis I alligevel går overvejer at købe hus, så vil jeg helt sikkert vente til, I har købt et, og I med sikkerhed så ved, at det kan bærer sådan et stort akvarie eller større måske :y
Bøvlet med at tømme det som I har nu og så få det fjernet, understøtte gulvet, få det nye op osv. - Personligt vil jeg hellere vente og så spare op og eventuelt købe lidt af teknikken lidt af gangen :happy:

Det andet ville næsten være synd for "kun" halvandet års tid - det skal ikke tages ilde op, blot en tanke :beer:
Marco R[/center]
Brugeravatar
9000 l+5000l sump
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3600 Frederikssund

Indlæg af 9000 l+5000l sump »

Hej Olsen,
Godt med lidt ambitioner - dejligt at høre du har store planer. Prøv at læse lidt i min tråd her ser du at alene den forrude jeg har i vejer omkring 300 kg. Jeg tror når du skal op i den størrelse skal det bygges på stedet i glasfiber og acryl. Du er velkommen til at kigge forbi Frederikssund og få lidt inspiration til hvordan det kunne laves. Så slipper du måske for at lave samme fejl jeg gjorde:-)
Akvarie 3,2x2,44x1,6 m= 12493 l
Sump 2,80x2.22x0.8 m= 4973 l
Samlet volumen= 17466 l
Salt 611 kg
Aktuel pumpekapacitet 310.000 l/t
Belysning 5x400 W HQI 12-18000 Kelvin
Natlys 2 T5 blå
Se friske billeder her http://dk.fotoalbum.eu/Jimbo/a668954
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Har lige prøvet denne akvarie calculator
http://diyfishkeepers.com/aquariumweights.htm

Med følgende værdier:
L: 400 cm
D: 100 cm
H: 70 cm
15 mm. glastykkelse over alt.

Resultat: 976 pound = 443 kg.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Marco R skrev:
Olsen skrev:
Vi har ikke hus endnu, men mon ikke det kommer inden for det næste 1½ år :)
Hvis I alligevel går overvejer at købe hus, så vil jeg helt sikkert vente til, I har købt et, og I med sikkerhed så ved, at det kan bærer sådan et stort akvarie eller større måske :y
Bøvlet med at tømme det som I har nu og så få det fjernet, understøtte gulvet, få det nye op osv. - Personligt vil jeg hellere vente og så spare op og eventuelt købe lidt af teknikken lidt af gangen :happy:

Det andet ville næsten være synd for "kun" halvandet års tid - det skal ikke tages ilde op, blot en tanke :beer:
Bare rolig, det er bestemt også tanken at vi venter med at købe akvariet til huset er fundet. Vi har ingen planer om at skulle have et endnu større akvarie op i lejligheden - det kommer aldrig op af opgangen og det bliver for dyrt med en kran og køreplader... og så er der jo lige den "detalje" med hvad gulvet kan holde til. Selvom det er betonbyggeri fra de glade 80'ere så tør vi nok ikke gå højere op i kg. end vi er nu :) Så trådens overskrift er også for at planlægge i god inden vi lige pludselig står over for at skulle flytte alt levende og få en masse ideer og råd med på vejen fra folk.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

9000 l+5000l sump skrev:Hej Olsen,
Godt med lidt ambitioner - dejligt at høre du har store planer. Prøv at læse lidt i min tråd her ser du at alene den forrude jeg har i vejer omkring 300 kg. Jeg tror når du skal op i den størrelse skal det bygges på stedet i glasfiber og acryl. Du er velkommen til at kigge forbi Frederikssund og få lidt inspiration til hvordan det kunne laves. Så slipper du måske for at lave samme fejl jeg gjorde:-)
Tak for invitationen, det vil helt sikkert være til kæmpe inspiration at se et så stort projekt ført ud i livet. Tror det skal bygges på stedet uanset om det er akryl eller glas, for færdiglavet bliver det nok alt for tungt at have med at gøre. Har ikke rigtig overvejet akryl fordi jeg er bange for at det bliver utæt med glasfiber frem for glas/silikone. På den anden side, så har jeg minus forstand på det, så måske er det bare en gammel fordom :) Dit virker helt fantastisk!
Hvilke overvejelser gjorde du dig i forhold til akryl vs. glas?
Er det muligt at have et akvarie der er 4-5 meter langt i akryl?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"