Spørgsmål, spørgsmål og spørgsmål

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland

Spørgsmål, spørgsmål og spørgsmål

Indlæg af Lub »

Hey

Har lige et par spørgsmål til mit lille projekt da jeg er ved at lave rør føring.
Skal man lede det vand som kommer fra display tanken helt ned i bunden af sumpen eller er det lige meget? og da jeg regner med at bruge slange det sidste stykke ned i sumpen, og start af returpumpen, hvordan gør i det fast det slange? bliver det også bare limet??
Er der nogle krav for når det kommer retur om det skal "plaske" ned i display tanken igen og hvad er de bedste erfaringer med det??

Også tænkte jeg på om nogle her i det nordjyske har en saltvand til over så man ku teste systemet eller kan man bare bruge hanevand?

Nu min skummer er sådan en Rio Nano skummer, skal der så noget filter ned i den af en slags?? Har nu planer om der skal en ny til med tiden men lige pt bruger jeg lige denne da den følgte med mit akvarie køb :biggrin:

Håber der er en vendelig sjæl der lige kan hjælpe.

Mvh Thomas
Mvh Thomas Larsen

Havde et RSM 130L og kørte godt
Pt arbejder jeg på et 54L med 47L sump...
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Spørgsmål, spørgsmål og spørgsmål

Indlæg af ole kekkonen »

Lub skrev:Hey

Har lige et par spørgsmål til mit lille projekt da jeg er ved at lave rør føring.
Skal man lede det vand som kommer fra display tanken helt ned i bunden af sumpen eller er det lige meget?

Mvh Thomas
har du en bobbelfaelde?
Lub skrev: Er der nogle krav for når det kommer retur om det skal "plaske" ned i display tanken igen og hvad er de bedste erfaringer med det??
Mvh Thomas
det er nogen der saetter op et refugie over displayet saa dyr kan komme uberört til akvarit for at spise eller blive spist
Lub skrev: Også tænkte jeg på om nogle her i det nordjyske har en saltvand til over så man ku teste systemet eller kan man bare bruge hanevand?

Mvh Thomas
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 40#p499640
kig her,en helt ny traad :P
Lub skrev: Nu min skummer er sådan en Rio Nano skummer, skal der så noget filter ned i den af en slags??

Mvh Thomas
ikke mig bekendt,det haemmer skummerens funktion faktisk
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er ingen grund til at føre vandet helt ned i bunden af sumpen. Hvor meget det skal støje er op til dig, og hvordan du udformer det.
Sætter du du en bøjning på udløbet, så det løber ud i overfladen er støjen ikke stor.

Ligeledes vil det være smart at lade vandet "flyde" ud i overfladen på akvariet, både af støj mæssige hensyn men også for at udgå saltsprøjt. Hvis du lader returløbet løbe ud under overfladen, skal du huske at lave et lille hul i udløbet, således at overløbet suger luft, hvis pumpen stopper, ellers risikerer du returløbet virker som en hævert i stedet for.
Det hul som skal laves, behøver ikke være mere end 4mm stort.
Andre kan nok vise et billed eller 2 for at gøre det lettere at forstå
Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Lub »

Ja der er bobblefælde i sumpen lige før returpumpen

Hvordan virker det der refugie i displayet? Er det så det smutter ned i et rum først? Det er jo kun et 54L så der må jo ikk forsvinde for meget plads :)

Og det med den tråd var nu meget godt lige at se det men tror ikk det er aktuelt endnu da jeg ikk har andet end noget dødt sand i min dsb pt.

Carsten det skal jo helst ikk støje så så lidt så muligt, derfor jeg også lige spørger her inde hvad folk erfare :) Men troede at det ville støje mindre jo længere det ville komme ned under vandet og vil det stadig nå skummeren hvis ikk det kommer ned i sumpen end det bare løber i overfladen??

Ja det ville da være skønt med et lille billede af det hul så det ikk vil komme til at plaske og der ikk sker nogle "uheld"

Ved ikk om i kan se det lidt på billede. Der er ikk rigtig lavet rør endnu og den slags.
Mvh Thomas
Ps hvorfor kan jeg ikk finde ud af og lave det der svar mellem spørgsmålene ;)
Vedhæftede filer
IMAG0158 (Medium).jpg
Mvh Thomas Larsen

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Lub skrev: Hvordan virker det der refugie i displayet? Er det så det smutter ned i et rum først?
et refugie flytter bare rundt paa naeringen ikke noget bliver eksporteret laes som i et filter medmindre det bliver trukket ud fra systemet.
man kan ha et refugie i sit display akvarie ved at skaerme af og udelukke rovdyr det kan komme an paa tilfaeldig stensetning og eller chaetomorpha eller alger som en kalkholdig halimeda der holder fisk ude som et hegn
alle dyrene i et saltvands akvarie er rov dyr mer eller mindre og de har det med at "aede sig ud af huset",mange er klar over det og et refugium betegnes generelt som et godt supplement.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Spørgsmålende skal starte og slutte med quote+nogle tegn, klik på "CITER" i ole's indlæg længere oppe, så kan du se hvordan han har gjort...

:beer:
Senest rettet af amddurin lør 31. mar 2012 01:12, rettet i alt 2 gange.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Flot top der er lavet til det akvarie ellers... :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Støj er desværre en meget indivudel ting. nogle kan ikke klare selv den mindste klukken, mendens andre kan sove lige om af et akvarie der både bobler og bruser.
Hvad du kan klare kan kun tiden vise
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af permadsen12 »

Med hensyn til at citere:

Du trykker på knappen "citer" i nederste højre hjørne på det som du vil citere fra.

Er det f.eks det lige ovenover dette indlæg, så vil der så stå (quote="Carsten") her står al Carstens tekst så i dette indlæg og det afsluttes af (/quote).

Jeg har måtte lave runde paranteser her - i virkeligheden er de firkantede.

Du skal bevare de firkantede parranteser, men du kan frit slette i teksten som står mellem parranteserne. Det gør det meget mere læsevenligt, hvis man husker at slette. Man får så det relevante citat, uden al den overflødige tekst.

Håber det gav mening.

Citater er et rigtigt godt værktøj, men der skal redigeres i det. Man ser desværre nogle tråde, hvor det løber lidt løbsk. Det gør det temmelig svært at læse, og kommer det til at fylde temmelig meget.

Og nu har jeg vist fyldt nok for nu :y
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Lub »

Har søgt lige på youtube om det refugium i display men kan ikk rigtig finde noget. Må prøve lidt senere...

Og mange tak, den skulle bare ha været lidt dyber den top men må lave den om på et senere tidspunkt :)

Men hensyn til støj så kan jeg da nok klare lidt, har jo haft et red sea max ;) men der skal nu nok komme noget fra div pumper og skummer så alt i vandet kan jeg sagtens leve uden :) Hvis det altså er muligt hehe...

Men så sker der ikk noget ved at prøve at lade noget hanevand løbe gennem systemet for at teste om det er godt nok??
og Hvordan gør i slanger fast til pvc rørne?? kan man få sådan en overgangs en eller??
Mvh Thomas Larsen

Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Lub »

permadsen12 skrev:Med hensyn til at citere:

Du trykker på knappen "citer" i nederste højre hjørne på det som du vil citere fra.

Er det f.eks det lige ovenover dette indlæg, så vil der så stå (quote="Carsten") her står al Carstens tekst så i dette indlæg og det afsluttes af (/quote).

Jeg har måtte lave runde paranteser her - i virkeligheden er de firkantede.
Jo det kan jeg se ;)
permadsen12 skrev:Du skal bevare de firkantede parranteser, men du kan frit slette i teksten som står mellem parranteserne. Det gør det meget mere læsevenligt, hvis man husker at slette. Man får så det relevante citat, uden al den overflødige tekst.

Håber det gav mening.
Håber jeg får det til at virke nu
permadsen12 skrev:Citater er et rigtigt godt værktøj, men der skal redigeres i det. Man ser desværre nogle tråde, hvor det løber lidt løbsk. Det gør det temmelig svært at læse, og kommer det til at fylde temmelig meget.

Og nu har jeg vist fyldt nok for nu :y
Huhu det virkede :sneaky2: og mange tak da :P
Mvh Thomas Larsen

Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af permadsen12 »

:GO

Ja det var da vældigt, som du fik citeret der :T
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Lub skrev:Har søgt lige på youtube om det refugium i display men kan ikk rigtig finde noget.
Men så sker der ikk noget ved at prøve at lade noget hanevand løbe gennem systemet for at teste om det er godt nok??
og Hvordan gør i slanger fast til pvc rørne?? kan man få sådan en overgangs en eller??

Det vil være nok knold at lave et refugie i selve akvariet. Et refugie skal ikke være pænt men effektivt, og de 2 ting er næsten umulige at få kombineret.

Med hensyn til fastgørelse af slanger, er der 2 måder. Hvis slangerne ikke er så store i diameteren, kan man varme slangen op og presse den over røret, og stramme til med et spændbånd. Hvis vi kommer op i f.eks 32mm og større, kan man få nogetslange til klæbning. På røret sættes en muffe på og slangen limes fast i muffen.
Hvis du bruger spændbånd, så husk på at spændbåndet ikke må være under vand.
Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Lub »

Oki så er Refugiet glemt igen.

Kan man ikk bare lime dem sammen som rørene?? for de er nu ikk så store de rør jeg har men de spændebånd vil være lidt over vandet men alligevel, det kan de jo nok hellere ikk holde til i længenden når det er saltvand.
Mvh Thomas Larsen

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Lub skrev:Oki så er Refugiet glemt igen.

Kan man ikk bare lime dem sammen som rørene?? for de er nu ikk så store de rør jeg har men de spændebånd vil være lidt over vandet men alligevel, det kan de jo nok hellere ikk holde til i længenden når det er saltvand.
Tænker du på slange mod slange?? Det ville jeg bestemt ikke turde.

Selvom saltvand og metal ikke er nogen god holdbar løsning, så ruster det ikke over på 14 dage, når det hænger over vandet.
Sådan et spændbånd holder årevis så længe det ikke er vådt konstant.
Det er straks en anden sag når det er undervand.
Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Lub »

Nej nej var med slange til pvc rør og derfor jeg tænkte på om man ikk bare ku bruge det pvc lim/ tagrende lim.
tror nu hellere ikk de ruster over men hvis de er lige over sumpen og ruster og det rust drypper der ned i pga fugt bliver det da et problem for det er nok 5-10 cm over sumpen.
Mvh Thomas Larsen

Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Hvorfor lime ??? hvis det er slange mod rør, så tag 2-3 plastik strips det er nok !!!
hvis det er slange mod slange sætter du bare et rør imellem og tager nogle strips, så er den løst :)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Lub »

Benny skrev:Hvorfor lime ??? hvis det er slange mod rør, så tag 2-3 plastik strips det er nok !!!
hvis det er slange mod slange sætter du bare et rør imellem og tager nogle strips, så er den løst :)
:GO :GO
Du har tilfældigvis ikk et par billeder af det som er beskrevet længere oppe med hensyn til at bore i lille hul i returen??
Mvh Thomas Larsen

Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Nej, det har jeg desværre ikke, men et er nemt, du sætter strøm til din retur pumpe, bestemmer hvor din vandoverflade skal være i dit akvarie, og bore et ca. 4 mm hul, lige under eller over din vandoverflade, om det er over eller under vandoverfladen, kommer an på hvor meget vand du kan have, som løber retur i din sump, hvis din retur pumpe stopper.

Over vandoverfladen = lidt vand retur i sumpen, men måske lidt plasken fra det lille hul
under vandoverfladen = lidt mere vand retur i sumpen, ingen plasken

HUSK at teste, om det vand der løber retur til sumpen hvis din pumpe stopper, også kan være i sumpen. hvis ikke har du et problem, som skal løses :)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Der er fotos af mit returrør i min byggetråd, næsten nederst på side 1... :beer:
Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Lub »

Oki mange tak for de fine forklaringer og min sump kan sagtens bære en del ekstra vand så det kan sagtens løbe der ned i. Men skal lige ha fundet ud af hvor min overfladevand skal være i display tanken, det ved jeg nemlig ikk helt endnu :)

Men skal nok lige teste det før jeg går i gang men med noget som helst. Vil bare helst ha styr på det hele så jeg ikk limer rør sammen og ikk kan ændre det igen for det er vel ikk til at skile af igen er det??

Hey Rene ser virkelig ud som om du har styr på det på din tank og ser rigtig fedt ud. Det med den spraybar vil jeg lige stjæle hvis det er i orden, det er en rigtig fed ide :)
Det skum du bruger hvad er det for noget, det blå der? og ser også godt ud med den blæser der :)
Mvh Thomas Larsen

Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Du stjæler bare... :GO

Man bliver næsten kvalt i underskabet, hvis der ikke er en blæser til at trække fugten ud når skummeren køre ca. 2000L/H luft igennem, med meget fordampning til følge...

Det blå skum til at modvirke evt. vridninger i bordpladen + støjdæmpning er en fast skum ligesom liggeunderlag, kan ikke huske hvad han kaldte det i skumforretningen...

Brugeravatar
Lub
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af Lub »

Jo mange tak og ja du kan ha ganske ret i det med underskabet så skal jeg lige ha med :)
Men er der noget man skal vide medhensyn til den sparybar eller noget jeg skal være sikker på? den er vel godt nok lukkede i bunden ikk?

Oki må ud og kik på noget liggeunderlag ;) kommer måske bare til at se lidt dumt ud nu når jeg ikk har sådan en kant til at skjule det men må jeg lige leve med :)
Mvh Thomas Larsen

Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Lub skrev:Jo mange tak og ja du kan ha ganske ret i det med underskabet så skal jeg lige ha med :)
Men er der noget man skal vide medhensyn til den sparybar eller noget jeg skal være sikker på? den er vel godt nok lukkede i bunden ikk?

Oki må ud og kik på noget liggeunderlag ;) kommer måske bare til at se lidt dumt ud nu når jeg ikk har sådan en kant til at skjule det men må jeg lige leve med :)
Jeg købte det hos Næstved Skumlager og det var vist den eneste slags han havde som var blå, så han er sikkert til at ringe til, hvis man vil vide navnet på skumtypen...

Du kan sætte sort isoleringstape på til pynt + de liggeunderlag man ellers bruger er meget mørke i farven, så de ses ikke som den blå...

Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"