Spørgsmål vedr. opstart af saltvands-eventyr

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Westh
Copepod
Copepod
Reactions:
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2012

Spørgsmål vedr. opstart af saltvands-eventyr

Indlæg af Westh »

Hej alle!

Jeg går og overvejer om jeg skal starte et saltvands-eventyr og har i den forbindelse nogle spørgsmål. Jeg har ikke tidligere haft akvarie, så er helt ny i faget.

Jeg er studerende og har derfor ikke alverdens penge og plads, men overvejer et Red Sea Max 130 L. model D (http://www.akvarieudstyr.dk/Saltvand/Ak ... %B8belskab), da det virker som et godt opstartakvarium, hvor det meste en inkluderet. Det burde kunne indeholde et par klovnfisk, nogle andre småfisk og nogle koraller, som begyndelse. I den forbindelse har jeg disse spørgsmål:

Hvor meget skal jeg forvente at denne hobby koster om året, herunder også gerne strøm? Jeg ved godt at det er individuelt, men et ca. beløb, efter at alle elementer er indkøbt.

Da jeg sover tæt på det sted hvor akvariet skal stå, kunne jeg også godt tænke mig at vide, hvor meget larmer et saltvands-akvarie med diverse pumper osv.? Altså vil man kunne sove med det indenfor få meter? Skal der være lys i akvariet om natten? Hvad med varme og fugt?

Hvor meget tid skal jeg regne med at investere?

Jeg håber at der er nogle der kan hjælpe mig med disse overvejelser, da det vil gøre mit valg meget nemmere.

- Westh
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Spørgsmål vedr. opstart af saltvands-eventyr

Indlæg af Carsten »

Det er nogle svære spørgsmål du kommer med, for der er desværre ingen facitliste for det.
Det som nok vil være den største udgift, når akvariet er sat op komplet med det hele vil være salten.
Og her er det svært at svare på hvad du vil komme af med om året. for hvor meget vand vil du skifte. For jo flere fisk jo større er behovet for for jævnlige vandskifte. nu kender jeg ikke alverden til de der små akvarie. men der er vist noget om at dne skummer som følger med et noget skammel, og mange udskifter den.
det er så en ekstra udgift, men tilgæld kan en bedre skummer spare lidt på kontoen til salt. godt nok vil der gå mange år før end at udgiften er sparet hjem. Salt er dyrere pr. kilo i små pakker end i større. 25 liter vand skifte om måneden, vil koste ca 20 kroner i salt. Så skal du har en saltmåler og et par af de væsenligste testsæt, det vil nok beløbe sig til et par hundrede som en engangsudgift, også 100 kroner til nye testsæt om året. Lyset er vist nok nok nogle små T5 rør(55w compakt), og de skal skiftes engang om året. Hvad de koster kan jeg ikke svare på for jeg ved ikke hvor de købes her i landet.
Bortset fra lyset er det ikke mange khw det trækker om året, og med 10 timers lys om dagen kommer det lige over 1 kwh for lyset, men et skud er lidt over 1000 kroner om året for strøm.

Støj er noget meget indivuelt, nogen er meget følsomme, andre kan sove fra alt, så det kan ingen svare dig på, andet end at du finder en som har sådan et akvarie og besøger vedkommende.

Lyset slukker du selvfølgelig om natten, der er heller ingen lys på revet om natten.

Lys producerer varme, men med kun 2 rør over er det begræsnet hvad du vil mærke til det. og det sparer du på varmeregningen. Fugt er der heller ikke så meget af, da akvairet er lukket ret tæt.

til at starte med, vil du nok bruge længere tid på at observere alt i akvariet, men når det bliver mere hverdag, så i alt ca 1½ om ugen.
Westh
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af Westh »

Mange tak, det besvarede ganske pænt mine spørgsmål. Hvis der er andre, der evt. har en anden mening eller kommentarer, så læser jeg meget gerne den/dem.

Hvis der er nogen der har et akvarie, helst det nævnte Red Sea Max 130 L. D, hvor jeg vil have mulighed for at se det live i nærheden af København, så må I gerne lige skrive!
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Har du prøvet at søge på red sea max 130 her inde. Der er temlig mange tråde omkring ombygning og hvilke problemmer de har både med skummer og varme problemmer.

Steen
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Klovnfisken på Frederiksberg plejer at have et RSM130 udstillet i butikken. Det er dog længe siden jeg har været forbi, så vil ikke love, at det stadig står der. ;)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Der er vel altid lidt månelys og jeg er af den overbevisning at vis fisk bliver forstyret, f.eks ved at man tramper i gulvet når man kommer sent hjem eller lige skal på potten, så er det en fordel med bare ganske lidt lys sat op et sted i rummet eller over selve akvariet, så kan fisk der bliver skræmt nemmere finde rundt og undgå skader som følge af hvad de ellers kan støde på i akvariet hvis de svømmer rundt i blinde...
Så jeg går ind for månelys, dog ikke så kraftigt..

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Stefan skrev:Klovnfisken på Frederiksberg plejer at have et RSM130 udstillet i butikken. Det er dog længe siden jeg har været forbi, så vil ikke love, at det stadig står der. ;)
Det er et RSM250, og han har det stadig i butikken. Jeg ville også søge lidt på RSM130 her inde, der står virkelig så meget lækkert for en ny som dig (-:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

amddurin skrev:Der er vel altid lidt månelys og jeg er af den overbevisning at vis fisk bliver forstyret, f.eks ved at man tramper i gulvet når man kommer sent hjem eller lige skal på potten, så er det en fordel med bare ganske lidt lys sat op et sted i rummet eller over selve akvariet, så kan fisk der bliver skræmt nemmere finde rundt og undgå skader som følge af hvad de ellers kan støde på i akvariet hvis de svømmer rundt i blinde...
Så jeg går ind for månelys, dog ikke så kraftigt..

Det vil jeg så ikke lige kalde lys. Og iøvrigt er der mindst lige så mange nætter på revet hvor der ikke er noget lys som der er nætter med lys.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Måske, men på revet vælter folk heller ikke rundt 2m fra fisk der hviler, så jeg er ikke enig...
(Jeg har været uden for fisk der banker ind i ruderne i panik pga jeg gik forbi i total mørke.)

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Jeg købte et RSM 130 brugt og satte det op i sidste weekend incl. sten, vand og fisk og det spiller bare - er dog i brunalgefasen nu.
Der er en svag blå diode tændt hele natten, men den kan du slukke hvis ønsket.
Mit akvarie er modificeret med en Tunze 9002 skummer og en ekstra blæser.
Det står i Hedehusene hvis du vil se det en dag.
are send mig en pb.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Glemte lige at sige at jeg fandt et udemærket regneark et eller andet sted her på siden, hvor du kan indtaste alt fra vandværdier til strømforbrug på det enkelte udstyr.
Mener jeg regnede mig frem til 1300,- i strøm om året.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JaizEdelmann »

Ville personligt kigge efter noget brugt hvis penge pungen ikke er helt kæmpe, måske noget fluval edge brugt?
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Et brugt RSM koster ikke meget mere end fluval egde..!

RSM er i øvrigt et udemærket begynder akvarie.. Skummeren og det andet originale udstyr er heller ikke så dårligt som folk gør det til, man skal dog vide der selvfølgelige er begrænsninger på hvad det kan klare a beladsning..
Brugeravatar
JaizEdelmann
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 4171 Glumsø
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JaizEdelmann »

Nicki Henriksen skrev:Et brugt RSM koster ikke meget mere end fluval egde..!

RSM er i øvrigt et udemærket begynder akvarie.. Skummeren og det andet originale udstyr er heller ikke så dårligt som folk gør det til, man skal dog vide der selvfølgelige er begrænsninger på hvad det kan klare a beladsning..
Synes bare fluval edge ser pimp ud hvor RSM'et er sådan lidt plastik look i mine øjne men det jo en smagssag, personligt ville jeg købe brugt og måske bygge noget selv du kommer sku langt for 7500kr
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"