VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Dr Tim's One and only???????????????????
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2740 Skovlunde
- Saltvand siden?: 2012
Re: Dr Tim's One and only???????????????????
Fik mail fra dem igen torsdag tror jeg det var. De havde modtaget min porto indbetaling. De ville dog vente med at sende det til mandag, for at det ikke skulle strande i en postsortering et sted hen over week-enden. Tror det var af hensyn til det ikke skulle stå for koldt et sted, da det ikke tåler frost.
Så der går lige et par dage endnu for mit vedkommende.
med venlig hilsen
per madsen
salt fordi ikke alt behøver være surt
per madsen
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Ok, følger lige med lidt endnu så...permadsen12 skrev:Fik mail fra dem igen torsdag tror jeg det var. De havde modtaget min porto indbetaling. De ville dog vente med at sende det til mandag, for at det ikke skulle strande i en postsortering et sted hen over week-enden. Tror det var af hensyn til det ikke skulle stå for koldt et sted, da det ikke tåler frost.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
Lige et billede
Mvh
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Kenneth
308 liters design
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Så fik jeg også mit ind ad døren - så skal jeg lige finde ud af om jeg vil bruge det.
Det vil jeg nu nok, men jeg har også købt noget amonium-chlorid, og det ved jeg ikke helt om jeg vil bruge. Hvis det bruges skal man løbende teste NH3 under indkøringen, og sådan et testsæt har jeg endnu ikke.

Det vil jeg nu nok, men jeg har også købt noget amonium-chlorid, og det ved jeg ikke helt om jeg vil bruge. Hvis det bruges skal man løbende teste NH3 under indkøringen, og sådan et testsæt har jeg endnu ikke.
med venlig hilsen
per madsen
per madsen
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Så har jeg smidt begge ting i baljen, jf. dosseringen.
Jeg har ikke noget levende i, derfor tør jeg, jeg ville nok være lidt mere forsigtig hvis jeg havde et indkørt akvarie.
Jeg synes det gav mening, at man skulle slukke for skummeren, og efter lidt søgning fandt jeg da også frem til, at det er hvad som anbefales at gøre i 36-48 timer efter dossering. (det samme gælder UV, hvis man har det).
Se under FAQs på nedenstående link:
http://www.drtimsaquatics.com/One_Only/OneOnly.html
Jeg vil hurtigst muligt anskaffe testsæt til ammonium og nitrit for at kunne følge processen, som står beskrevet i vejledningen til "Fishless Cycling".
Jeg har ikke noget levende i, derfor tør jeg, jeg ville nok være lidt mere forsigtig hvis jeg havde et indkørt akvarie.
Jeg synes det gav mening, at man skulle slukke for skummeren, og efter lidt søgning fandt jeg da også frem til, at det er hvad som anbefales at gøre i 36-48 timer efter dossering. (det samme gælder UV, hvis man har det).
Jeg vil hurtigst muligt anskaffe testsæt til ammonium og nitrit for at kunne følge processen, som står beskrevet i vejledningen til "Fishless Cycling".
med venlig hilsen
per madsen
per madsen
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Bliver spændende at følge udviklingen. Håber du holder os opdateret med forløbet.permadsen12 skrev:Så har jeg smidt begge ting i baljen, jf. dosseringen.

- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
med venlig hilsen
per madsen
per madsen
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Så håber jeg det går godt! 

- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Så fik jeg mine ammonia og nitrit testsæt. Efter at have haft vand i mit akvarie (ca. 50 l vand) ca. 2 uger, og startet op med "One & Only" og Ammonium Chloride kan jeg her på 5. dagen måle:
NH4: 0,25
NO2: 0,015
(Synes dog farveskalerne på begge er lidt vanskelige at have med at gøre). Jeg ved ikke om det er normale tal så kort efter opstart. Alt ser dog fint ud. Har haft nogle brunalger som synes på vej retur, og har nu fået lidt grønalger. Generelt har jeg ikke haft mange alger. Ikke endnu ihvertfald.
Jeg havde forventet en højere NH4, da hele fidusen er, at NH4 med Ammonium Chloriden (Am-Cl) skal ligge på omkring 2 ppm, for at fodre de nitrificerende bakterier. Ifølge vejledningen skulle én dråbe af Am-Cl i 1 gallon (ca. 3,8 liter) være nok til det.
I mit tilfælde med ca. 50 l vand (13 gallon), skulle der altså dryppes 13 dråber i til start og ca. halvdelen dagligt den næste uges tid, hvilket jeg har gjort (undtagen på 2. dagen, hvor jeg var lidt nervøs pgr. af de manglende testsæt). Dråberne som kommer ud er meget små og ser ikke ud af meget, selv ikke i mit lille akvarie.
Jeg blev lidt nysgerrig. Lavede en NH4-test med 2 ml akvarievand og 1 dråbe af Am-Cl, hvilket altså burde give en seriøs koncentration af NH4, men testen blev helt klar, hvilket jf. testkortet svarer til stort set 0 (nul) !! - det kan jeg ikke lige forklare med andet end, at koncentrationen simpelt hen blev for høj til at test-sættet virker.
Jeg har derfor tilsat omkring 4 dobbelt (ca. 24 dråber) Am-Cl her i eftermiddags i håb om at kunne løfte NH4-koncentrationen lidt. En ny måling her til aften viste:
NH4: 1,0 - 1,5
NO2: 0,025
Altså stadig et stykke vej op til NH4 på 2 ppm (hvilket jeg ikke helt forstår), men jeg holder her for idag.
Det bliver spændende at følge de kommende dage. Målet er, at man skulle kunne dossere Am-Cl op til 2 ppm, og efter 24 timer skulle både NH4 og NO2 være 0 (nul).
Det bør dog nævnes, og det er nok ikke uden betydning for ovenstående, jeg kører med min skummer (Tunze 9002) tændt, så en del havner jo nok deri. Den var kun slukket de første 48 timer efter jeg havde tilført "One & Only".
Med forbehold for misforståelser og fejlmålinger - gør ikke som mig, men sæt dig selv ind i tingene - gør det ikke hvis du har levende i vandet. 
NH4: 0,25
NO2: 0,015
(Synes dog farveskalerne på begge er lidt vanskelige at have med at gøre). Jeg ved ikke om det er normale tal så kort efter opstart. Alt ser dog fint ud. Har haft nogle brunalger som synes på vej retur, og har nu fået lidt grønalger. Generelt har jeg ikke haft mange alger. Ikke endnu ihvertfald.
Jeg havde forventet en højere NH4, da hele fidusen er, at NH4 med Ammonium Chloriden (Am-Cl) skal ligge på omkring 2 ppm, for at fodre de nitrificerende bakterier. Ifølge vejledningen skulle én dråbe af Am-Cl i 1 gallon (ca. 3,8 liter) være nok til det.
I mit tilfælde med ca. 50 l vand (13 gallon), skulle der altså dryppes 13 dråber i til start og ca. halvdelen dagligt den næste uges tid, hvilket jeg har gjort (undtagen på 2. dagen, hvor jeg var lidt nervøs pgr. af de manglende testsæt). Dråberne som kommer ud er meget små og ser ikke ud af meget, selv ikke i mit lille akvarie.
Jeg blev lidt nysgerrig. Lavede en NH4-test med 2 ml akvarievand og 1 dråbe af Am-Cl, hvilket altså burde give en seriøs koncentration af NH4, men testen blev helt klar, hvilket jf. testkortet svarer til stort set 0 (nul) !! - det kan jeg ikke lige forklare med andet end, at koncentrationen simpelt hen blev for høj til at test-sættet virker.
Jeg har derfor tilsat omkring 4 dobbelt (ca. 24 dråber) Am-Cl her i eftermiddags i håb om at kunne løfte NH4-koncentrationen lidt. En ny måling her til aften viste:
NH4: 1,0 - 1,5
NO2: 0,025
Altså stadig et stykke vej op til NH4 på 2 ppm (hvilket jeg ikke helt forstår), men jeg holder her for idag.
Det bliver spændende at følge de kommende dage. Målet er, at man skulle kunne dossere Am-Cl op til 2 ppm, og efter 24 timer skulle både NH4 og NO2 være 0 (nul).
Det bør dog nævnes, og det er nok ikke uden betydning for ovenstående, jeg kører med min skummer (Tunze 9002) tændt, så en del havner jo nok deri. Den var kun slukket de første 48 timer efter jeg havde tilført "One & Only".

med venlig hilsen
per madsen
per madsen
- Gizze
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 9750 Østervrå
Nu kommer der lige et noob spørgsmål :-/
Hvorfor bruges det ???
Er det ikke rigeligt at køre en god gammeldags indkøring (Til værdierne er i orden)
Smides det simpelthen i baljen for at få lov at komme liv i 1,5 måned tidligere ?
I så fald er det da spild af penge i mine øjne!?
Hvis resultatet alligevel ikke er anderledes end en almindelig indkøring.
Hvorfor bruges det ???
Er det ikke rigeligt at køre en god gammeldags indkøring (Til værdierne er i orden)
Smides det simpelthen i baljen for at få lov at komme liv i 1,5 måned tidligere ?
Mit 40 Liters TV
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=62804

- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Jo det kan du have fuldstændig ret i.
Det primære er vel at fremskynde processen lidt, men hvis det virker som lovet, så er det vel også noget med at få de rigtige bakterier fra start af. De vil dog formentlig også komme med tiden ved alm. indkøring. Ligesom nogle af "mine" vil uddø, blive udkonkureret, hvis ikke jeg spæder lidt op med nogle friske af og til.
Min udgift til mit str. akvarie har været kr. 179,- incl. porto., så det er vel ikke så galt.
Den primære grund til at jeg prøver er ganske enkelt, at jeg stod foran opstart af nyt akvarie, da denne tråd poppede op herinde. Der var tilsyneladende ikke så mange som kendte til det, og så synes jeg det var lidt spændende at prøve det af.
Men igen, det er temmelig sikkert ikke bedre end god gammeldags tålmodighed
Det primære er vel at fremskynde processen lidt, men hvis det virker som lovet, så er det vel også noget med at få de rigtige bakterier fra start af. De vil dog formentlig også komme med tiden ved alm. indkøring. Ligesom nogle af "mine" vil uddø, blive udkonkureret, hvis ikke jeg spæder lidt op med nogle friske af og til.
Min udgift til mit str. akvarie har været kr. 179,- incl. porto., så det er vel ikke så galt.
Den primære grund til at jeg prøver er ganske enkelt, at jeg stod foran opstart af nyt akvarie, da denne tråd poppede op herinde. Der var tilsyneladende ikke så mange som kendte til det, og så synes jeg det var lidt spændende at prøve det af.
Men igen, det er temmelig sikkert ikke bedre end god gammeldags tålmodighed

med venlig hilsen
per madsen
per madsen
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Jeg har siden mit sidste indlæg den 21. marts dagligt tilsat et sted mellem 24 og 30 dråber Am-Cl til mit 60 l akvarie (ca. 50 liter vand). Akvariet har nu kørt med vand ca. 3 uger. Efter 1 uge blev tilsat "One & Only". Her er mine løbende målinger: (Salifert)
dato:.................21/3........22/3........23/3.......25/3.......27/3.......27/3*)........28/3.......29/3.......31/3.......4/4
NH4:..................0,25........0,25........0,25........0,25.......0,25........0,75..........0,25........0,25........0,25........0,25
NO2:.................0,015........0,20........0,30........1,50.......0,05........................1............1............0,01........0(nul)
NO3:...........................................................50..........25..........................50.........50..........20..........ca. 5
Blanke felter og manglende datoer betyder, at der ikke er foretaget målinger.
Den 25/3 og den 26/3 er der ikke tilsat Am-Cl, grundet de høje målinger af NO3.
*) 27/3 efter måling blev der tilsat 100 dråber Am-Cl (måling viste herefter 0,75 ppm NH4) for at teste "systemet".
Alle målinger er foretaget sidst på eftermiddagen, hvorefter den daglige dosis Am-Cl er tilsat.
Der er ikke tilsat Am-Cl siden 27/3.
dato:.................21/3........22/3........23/3.......25/3.......27/3.......27/3*)........28/3.......29/3.......31/3.......4/4
NH4:..................0,25........0,25........0,25........0,25.......0,25........0,75..........0,25........0,25........0,25........0,25
NO2:.................0,015........0,20........0,30........1,50.......0,05........................1............1............0,01........0(nul)
NO3:...........................................................50..........25..........................50.........50..........20..........ca. 5
*) 27/3 efter måling blev der tilsat 100 dråber Am-Cl (måling viste herefter 0,75 ppm NH4) for at teste "systemet".
Alle målinger er foretaget sidst på eftermiddagen, hvorefter den daglige dosis Am-Cl er tilsat.
Der er ikke tilsat Am-Cl siden 27/3.
Senest rettet af permadsen12 ons 4. apr 2012 21:01, rettet i alt 5 gange.
med venlig hilsen
per madsen
per madsen
- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
Hej Per,permadsen12 skrev:Jeg har siden mit sidste indlæg den 21. marts dagligt tilsat et sted mellem 24 og 30 dråber Am-Cl til mit 60 l akvarie (ca. 50 liter vand). Akvariet har nu kørt med vand ca. 3 uger. Efter 1 uge blev tilsat "One & Only". Her er mine løbende målinger:
dato:.................21/3........22/3........23/3.......25/3.......27/3
NH4:..................0,25........0,25........0,25........0,25.......0,25
NO2:.................0,015........0,20........0,30........1,50.......0,05
NO3:...........................................................50..........25
Hvordan har du ellers oplevet algefasen? Jeg regner med at skyde mit Dr Tim projekt igang i medio næste uge.
Mvh
Kenneth
308 liters design
Kenneth
308 liters design
- 8220
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
Gizze skrev:Nu kommer der lige et noob spørgsmål :-/
Hvorfor bruges det ???
Prøv at se denne video ;=)
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Hej Kenneth.palamo123 skrev:
Hej Per,
Hvordan har du ellers oplevet algefasen? Jeg regner med at skyde mit Dr Tim projekt igang i medio næste uge.
Jeg har ikke haft ret mange alger. Nogle få brunalger, efterfulgt at nogle små fine totter af grønalger. "Grønalge-buskene" er blevet lidt mere fyldige idag, formentlig fordi jeg tilførte 100 dråber Am-Cl i går, som du kan se i min edit af mit skema lidt længere oppe. Jeg kan begynde at se lidt rødt på nogle af stenene - kalkalger ?

Da det er mit første akvarie, vil jeg dog være forsigtig med at drage konklusioner, da jeg ikke har noget at holde det op imod. Så jeg ved ikke hvordan en normal algefase ville være forløbet, og det kan vel også falde meget forskelligt ud. Endelig kan jeg jo stadig nå at blive kvalt i alger, da det jo stadig er meget nyt

De kommende dages målinger bliver lidt spændende, da jeg som sagt provokerede systemet lidt igår.
Du kan se lidt billeder af akvariet i min tråd, det seneste er fra igår: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=50934
Held og lykke med Dr. Tim. Håber du også smider et par kommentarer undervejs i processen. Bruger du også Ammonium Chloride opløsningen ?
med venlig hilsen
per madsen
per madsen
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Nye målinger tilføjet i skemaet længere op. Synes umiddelbart der kommer hurtigt styr på tingene trods min voldsomme tilførsel af Am-Cl den 27/3-12.
Det skal dog siges, at mine grønalge-buske ved samme lejlighed er vokset lidt, så de har selvfølgelig også optaget noget næring.
Det skal dog siges, at mine grønalge-buske ved samme lejlighed er vokset lidt, så de har selvfølgelig også optaget noget næring.
med venlig hilsen
per madsen
per madsen
- permadsen12
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
Her er så de sidste målinger fra min hånd. De er tilføjet i mit skema længere oppe.
Jeg vil ikke drage konklusioner omkring "One & Only", det har jeg ikke erfaring nok til, så dem må du selv prøve at udlede af mit skema. Jeg synes dog umiddelbart det ser ret godt ud.
Jeg tillader mig lige for helhedens skyld at vedhæfte et billede fra i dag, så man kan se mine smukke grøn-algebuske, som jo også er en del af min indkøring.
Mine ruder er renset 1 gang siden opstart.
Jeg vil ikke drage konklusioner omkring "One & Only", det har jeg ikke erfaring nok til, så dem må du selv prøve at udlede af mit skema. Jeg synes dog umiddelbart det ser ret godt ud.
Jeg tillader mig lige for helhedens skyld at vedhæfte et billede fra i dag, så man kan se mine smukke grøn-algebuske, som jo også er en del af min indkøring.
Mine ruder er renset 1 gang siden opstart.
med venlig hilsen
per madsen
per madsen
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2011
Har i evt. set dette youtube klip ?