osmoseanlægs måling?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

osmoseanlægs måling?

Indlæg af MichaelogIda »

Hej alle

Jeg har ligeså lige fået nyt harpisk hjem til mit osmoseanlæg. Jeg ved endnu ikke, om det "gamle" der sidder deri er for gammelt til brug af saltvand. Vi har nok ikke andet end brugt det til rundt regnet 100 liter, hvis ikke mindre. Målingerne efter det gamle harpisk siger: 0,05 ifølge EC-3 måleren. Men jeg kan ikke finde ud af, om det er for meget. Skal målingen være, 0,00 som den var fra start af, da jeg modtog anlægget med helt frisk harpisk?

Jeg har nyt harpisk stående, men jeg ser det unødvendigt at fylde op, hvis ikke det er nødvendigt.

Ejeren af rent-postevand.dk bedte mig om at teste vandet efter membranen for at se om den var aktiv og den viser 0,56. Men det giver mig ikke helt et billede af, om det er ok eller ej. Jeg kan se mit vand måles til 650 før, så det at der renses til 0,56 må jo helt klart være positivt.

Som tidligere skrevet i et andet indlæg døjer jeg lidt med en sandbund der bliver brun nogle steder, hvilket gjorde, at jeg testede for silikat, fosfat og nitrat, men intet tyder på, at der skulle være et problem her. Dog kunne jeg måle silikat eller det vil så sige, at silikaten var på sit laveste ifølge test-tabellen, så der skulle ikke være noget problem, slet ikke eftersom alt vandet var OS-vand fra dag 1 af. Men spg. om jeg overhovedet skal kunne måle silikat i mit vand?

Har jeg brug for en sandsøstjerne til det brune sand og er mit osmoseanlæg fucked? :shifty:

Denne tråd er lidt et spg til både mit osmoseanlæg og sandbunden der er brun i akvariet.
Hilsen Michael & Ida

- 130l RSM - to klovne + en bubbletip anemone 3snegle, 2 eremit

- 58l Boyu akvarie -SÆLGES
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: osmoseanlægs måling?

Indlæg af Carsten »

Jeg vil tror det fungerer som det skal.
Kan se at den der EC-3 måler i micro siemens, og 0,05 microsiemens er nok så lavt som du kan forvente det.
Mange opgiver værdierne i PPM og for at omregne til microsiemens skal man gange med 2, så må man skulle dividere med det samme tal for at få det i PPM 0,05:2 = 0,025 PPM
Den smule salte der er tilbage i vandet er så lille at det vil være uden nogen form for betydning
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Carsten skrev:Jeg vil tror det fungerer som det skal.
Kan se at den der EC-3 måler i micro siemens, og 0,05 microsiemens er nok så lavt som du kan forvente det.
Mange opgiver værdierne i PPM og for at omregne til microsiemens skal man gange med 2, så må man skulle dividere med det samme tal for at få det i PPM 0,05:2 = 0,025 PPM
Den smule salte der er tilbage i vandet er så lille at det vil være uden nogen form for betydning
Det lyder godt Carsten og dog. Jeg købte jo netop nyt harpisk, eftersom jeg troede det kunne være kilden til problemet med det brune sand, men hvis ikke det er et problem med de 0.05, så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Hvor går grænsen så, hvornår skal jeg så skifte harpisk, ved 0,20 - 0,40 eller hvor langt skal jeg gå?

Er en sandsøstjerne det eneste rigtige, eller hvad kan jeg gøre ved problemet?
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Du bør måske vende billedet lidt om. Og se hvad du gør forkert. den smule næring der skal til for at sandet bliver brunt, behøver ikke at komme ind i akvariet med vandet. En lidt for gavmild fordring samt en skummer der måske ikke er helt på toppen, kan gøre det.
Lyset over akvariet kan også være en årsag.

En sandsøstjerne er IKKE vejen frem. At købe sådan en fyr, er lig med at give den en dødsdom. De kan være mange måneder om at sulte i hjel, men der er simpelthen ikke nok i sandet til at den kan holdes i live.
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Carsten skrev:Du bør måske vende billedet lidt om. Og se hvad du gør forkert. den smule næring der skal til for at sandet bliver brunt, behøver ikke at komme ind i akvariet med vandet. En lidt for gavmild fordring samt en skummer der måske ikke er helt på toppen, kan gøre det.
Lyset over akvariet kan også være en årsag.

En sandsøstjerne er IKKE vejen frem. At købe sådan en fyr, er lig med at give den en dødsdom. De kan være mange måneder om at sulte i hjel, men der er simpelthen ikke nok i sandet til at den kan holdes i live.
Okay. Jeg køber ikke en sandsøstjerne så.
Jeg er også opmærksom på, at det måske ikke er som det skal være, men også derfor jeg har taget målinger og skriver til jer herinde på forum. Jeg synes bestemt ikke, at jeg fodre for meget, for det husker jeg var problemet i sidste akvarie, så det er jeg meget nænsom med. Vi har ligeså haft en fisk i vores akvarie, som vi tror er afgået ved døden, så måske det brune sand samt brune alger på væggen kan komme heraf? Akvariet er opgraderet med tunze 6002 skummeren(som mange andre RSM-akvarier), så jeg går ud fra, at den er kraftig nok?
Hvis der var for meget fodring, så ville nitrat vel også være højt og nitrat kan jeg ikke måle.
Vi bruger standard lysene i RSMet.. 2*t5, er det et problem?
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

MichaelogIda skrev:Okay. Jeg køber ikke en sandsøstjerne så.
Jeg er også opmærksom på, at det måske ikke er som det skal være, men også derfor jeg har taget målinger og skriver til jer herinde på forum. Jeg synes bestemt ikke, at jeg fodre for meget, for det husker jeg var problemet i sidste akvarie, så det er jeg meget nænsom med. Vi har ligeså haft en fisk i vores akvarie, som vi tror er afgået ved døden, så måske det brune sand samt brune alger på væggen kan komme heraf? Akvariet er opgraderet med tunze 6002 skummeren(som mange andre RSM-akvarier), så jeg går ud fra, at den er kraftig nok?
Hvis der var for meget fodring, så ville nitrat vel også være højt og nitrat kan jeg ikke måle.
Vi bruger standard lysene i RSMet.. 2*t5, er det et problem?
Hvor lang tid har lige dette akvarie kørt??

Jeg kender ikke ret meget til de der RSM, så jeg ved ikke hvormeget lys der er over.
Men sådan nogle rør brænder ud med tiden, så hvis akvariet er købt brugt, kan det være en grund.
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Akvariet har kørt i 4 år, rørene nærmer sig vel et år gamle, så det kunne måske være de skulle skiftes ud om ikke længe :)
Hilsen Michael & Ida

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

MichaelogIda skrev:Akvariet har kørt i 4 år, rørene nærmer sig vel et år gamle, så det kunne måske være de skulle skiftes ud om ikke længe :)
Det kunne måske være en årsag, men hvordan ser det låg ud der beskytter rørene mod saltet??
MichaelogIda
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af MichaelogIda »

Carsten skrev:
MichaelogIda skrev:Akvariet har kørt i 4 år, rørene nærmer sig vel et år gamle, så det kunne måske være de skulle skiftes ud om ikke længe :)
Det kunne måske være en årsag, men hvordan ser det låg ud der beskytter rørene mod saltet??
Bare det org. låg.. hvidt gennemsigtig plastik?
Men hvis lysene er brugte kan det jo være det der gør, at sandet bliver brunt eller?
Hilsen Michael & Ida

Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"