Jeg har ligeså lige fået nyt harpisk hjem til mit osmoseanlæg. Jeg ved endnu ikke, om det "gamle" der sidder deri er for gammelt til brug af saltvand. Vi har nok ikke andet end brugt det til rundt regnet 100 liter, hvis ikke mindre. Målingerne efter det gamle harpisk siger: 0,05 ifølge EC-3 måleren. Men jeg kan ikke finde ud af, om det er for meget. Skal målingen være, 0,00 som den var fra start af, da jeg modtog anlægget med helt frisk harpisk?
Jeg har nyt harpisk stående, men jeg ser det unødvendigt at fylde op, hvis ikke det er nødvendigt.
Ejeren af rent-postevand.dk bedte mig om at teste vandet efter membranen for at se om den var aktiv og den viser 0,56. Men det giver mig ikke helt et billede af, om det er ok eller ej. Jeg kan se mit vand måles til 650 før, så det at der renses til 0,56 må jo helt klart være positivt.
Som tidligere skrevet i et andet indlæg døjer jeg lidt med en sandbund der bliver brun nogle steder, hvilket gjorde, at jeg testede for silikat, fosfat og nitrat, men intet tyder på, at der skulle være et problem her. Dog kunne jeg måle silikat eller det vil så sige, at silikaten var på sit laveste ifølge test-tabellen, så der skulle ikke være noget problem, slet ikke eftersom alt vandet var OS-vand fra dag 1 af. Men spg. om jeg overhovedet skal kunne måle silikat i mit vand?
Har jeg brug for en sandsøstjerne til det brune sand og er mit osmoseanlæg fucked?

Denne tråd er lidt et spg til både mit osmoseanlæg og sandbunden der er brun i akvariet.