Nogen har måske set, at Cree for kort tid siden præsenterede en ny type LED, som skulle være væsentligt billigere end de andre typer og stadig have en rigtig god Lumen/watt ratio.
Nu er de kommet i handlen og prisen må siges at være rigtig god! Både digikey og farnell har dem til under 10 kr. pr. stk. Det er faktisk billigere end Bridgelux LED'er og med langt højere effektivitet. Mon ikke de også snart kommer i butikker, hvor privat personer kan handle?
Personligt synes jeg ikke der er nogen grund til at betale merprisen for XM-L i forhold til XP-G. Ved 750mA er lumen stort set det samme. Det er først ved meget høje spændinger at XM-L kommer til sin ret, og "vi" kører dem stort set aldrig så højt op fordi det kræver nogle specielle drivere. Derfor er XP-G den bedste diode til prisen medmindre du har en stor driver.
Mine blå dioder er XP-E, og af hvide har jeg en blanding af XR-E og XP-G. Grunden til at jeg har XR-E er at jeg købte dem dengang det var de eneste dioder der var, vistnok.
Jeg er basalt set enig, men da jeg kunne købe xml til en dollar mere per stk, tænkte jeg at de skulle prøves.
jeg har også købt en driver med en højere strømstyrke.
mchr skrev:Jeg er basalt set enig, men da jeg kunne købe xml til en dollar mere per stk, tænkte jeg at de skulle prøves.
jeg har også købt en driver med en højere strømstyrke.
Nørden i mig løb vist lidt amok
Så kan man selvfølgelig godt tillade sig at gøre det!
Moente skrev: Det er først ved meget høje spændinger at XM-L kommer til sin ret, og "vi" kører dem stort set aldrig så højt op fordi det kræver nogle specielle drivere.
Det er da noget vrøvl. At du kun bruger en slags drivere, betyder ikke at andre ikke bruger drivere der kan gå meget højere op.
De store drivere jeg bruger er skam ikke mere specielle end de små alt for dyre ELN60-48, og egenligt mere simple at bruge, da de ikke kræver nogen 10volts forsyning
Moente skrev: Det er først ved meget høje spændinger at XM-L kommer til sin ret, og "vi" kører dem stort set aldrig så højt op fordi det kræver nogle specielle drivere.
Det er da noget vrøvl. At du kun bruger en slags drivere, betyder ikke at andre ikke bruger drivere der kan gå meget højere op.
De store drivere jeg bruger er skam ikke mere specielle end de små alt for dyre ELN60-48, og egenligt mere simple at bruge, da de ikke kræver nogen 10volts forsyning
Nu skriver jeg specielle drivere, fordi det ikke er de mest gængse drivere, og typisk ikke dem der bliver valgt. De mest normale drivere er uden tvivl ELN 60-48D og de går kun til 1.3A. Og hvis XM-L skal komme til sin ret skal de højere op end det. Det kan godt være du bruger andre drivere, men det er bestemt ikke alle der gør det.
Det er rigtigt, men sådan er det med alle LED'er. Dem du køber i stjerneform er samme lille LED, som "bare" er blevet maskinloddet på en star base. Ved ikke om forhandlere som RapidLed osv. køber dem monteret på stjernebase, eller om de selv har udstyret til at gøre det. Udanset hvad er det nok en god ide at vente med at købe indtil vores sædvanlige LED-forhandlere får dem på lager - monteret på stjernebase.
Har man adgang til SMD-lodningsudstyr, kan man købe stjernebaser (også hos digikey) og montere dem derpå.