VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

pestecider som coral dip.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

pestecider som coral dip.

Indlæg af StarF »

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1965880

Ser ud til det er ret effektivt at bruge pestecider til at behandle koraller for skadedyr (aefw/redbugs/osv) ud fra hvad folk har af erfaringer, ser det ud til det er mere nænsomt imod korallen, end de almindelige dips, og 10 gange mere effektivt, især imod aefw. Så er spørgsmålet om man kan få pesticider i dk, i frit køb der indeholder "Imidacloprid" ? Det må nogle have folk, vel kunne svare på?

Produkter de bruger er "Bayer Advanced germ Killer"(http://www.homedepot.com/Outdoors-Garde ... ogId=10053) Som nok ikke lige kan fåes i dk?

Ser ud til den typisk dosering er 5ml til "2 level cups of tank water" i 15min dip tid.

videoér af det i brug

lidt dansk info om det aktive stoff.
http://www.cheminova.dk/dk/produkter_02 ... loprid.htm

Billede
zimba
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: jylland

Re: pestecider som coral dip.

Indlæg af zimba »

Prøv at google det aktive stof.
Wikipedia skriver at det er blevet forbudt i Frankrig fordi det er skadeligt/dræber bier. Ikke helt den samme fremstilling som Cheminova har.
Det er et systemisk middel, det betyder at det bliver optaget i planten og virker når skadedyr spiser af planten.
Hvorledes det påvirker en koral ved jeg ikke.
Men hvis det bliver optaget i korallen kan det måske have negativ effekt på de nyttedyr der har deres liv i og ved korallen.
Men det er kun et gæt.

Karl
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Jo tak det er jeg godt klar over, men det ser ikke ud til stoffet er forbudt i dk.

der ud over, hvis du læser tråden så er der ingen der oplevere større problemer ved brug af dette, end ved brug af de mange andre dip metoder, og disse er nok næppe gode for nyttedyr. Faktisk er det ud til, stoffet er en del mindre skadeligt over for selve korallen end de ting man normalt bruger.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

De andre midler man bruger til at dyppe korallerne i er baseret på jod. Som er et naturligt stof, omend giftigt som pokker i for store koncentrationer.

Det kan godt være at stoffet er mindre skadelig for korallen, men hvad så med naturen??
zimba
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: jylland

Indlæg af zimba »

Systemiske midler har den ulempe at det tager tid at konstatere om de er skadelige. Men jeg skal da blankt indrømme at min viden om brug af plantebeskyttelses midler kun gælder ved brug på planter.

Karl
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Carsten skrev:De andre midler man bruger til at dyppe korallerne i er baseret på jod. Som er et naturligt stof, omend giftigt som pokker i for store koncentrationer.

Det kan godt være at stoffet er mindre skadelig for korallen, men hvad så med naturen??
Hvis det er lovligt at bruge i dk, har jeg ikke de store betænkeligheder. Hvilke vel så er spørgsmålet om det er?

Jod midler virker typisk ikke på aefw med mindre det er store nok dosier, og så er korallerne ikke altid den kommer hel igennem sådan en tur.

Imidacloprid bruges også imod lopper, til hund og kat kan jeg se.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"