VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Fiskemedicin gjort ulovlig
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Fiskemedicin gjort ulovlig
Jeg har lige modtaget følgende fra cichlidecenterets nyhedsbrev...
Medicin til akvarie- og havedamsfisk
Modsat de fleste andre EU lande, har Danmark valgt at lægge alt medicin til dyr ind under lægemiddelloven,altså også medicin til prydfisk. Det har den betydning, at mediciner til fisk ikke kan sælges lovligt,medmindre at det er godkendt af Lægemiddelstyrelsen. Så vidt det vides findes der pt. ingen godkendte mediciner til akvarie og havedamsfisk på markedet.
Dette betyder at CC har taget medicinen af hylderne. Men får det nogle betydning for saltvandsfolket ? Jeg mindes ikke at brug af medicin er voldsomt udbredt blandt saltvand, men ærligtalt ... Hvad bliver det næste ? Sporestoffer ?
Medicin til akvarie- og havedamsfisk
Modsat de fleste andre EU lande, har Danmark valgt at lægge alt medicin til dyr ind under lægemiddelloven,altså også medicin til prydfisk. Det har den betydning, at mediciner til fisk ikke kan sælges lovligt,medmindre at det er godkendt af Lægemiddelstyrelsen. Så vidt det vides findes der pt. ingen godkendte mediciner til akvarie og havedamsfisk på markedet.
Dette betyder at CC har taget medicinen af hylderne. Men får det nogle betydning for saltvandsfolket ? Jeg mindes ikke at brug af medicin er voldsomt udbredt blandt saltvand, men ærligtalt ... Hvad bliver det næste ? Sporestoffer ?
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Re: Fiskemedicin gjort ulovlig
Ja, det kan virke noget tåbeligt.
Gad vide om de ikke kunne omgå loven ved at kalde det vandbehandling istedet?
Ellers må det hentes syd for grænsen (sammen med fløde og smør
)
Gad vide om de ikke kunne omgå loven ved at kalde det vandbehandling istedet?
Ellers må det hentes syd for grænsen (sammen med fløde og smør

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3330 Gørløse
- Saltvand siden?: 2010
Det virker nu ret fornuftigt i mine øjne, medicin er ikke noget vi skal rende rundt og strø om os med, også selvom vi doserer rigtigt mv...
Tag et produkt som Red Slime Remover, der efter sigende er ren erythromycin, et antibiotika der bl.a. anvendes til folk som er allergiske overfor penicillin. Bør vi bruge det i vores akvarier? NEJ! Vi har rigeligt med problemer med antibiotikaresistente bakterier, der er sgu ikke grund til at gøre det værre ved at hælde antibiotika i vores akvarier, og så i afløbet.
Jeg har set flere herinde der anbealer at man ikke følger anbefalet dosis, hvilket KUN gør det ovennævnte problem værre!
Jeg mener nu heller ikke at det bør være tilladt private at anvende sprøjtemidler i prydhaver mv., kan du ikke luge det væk, må du lægge fliser!
Men det er bare min holdning!
Tag et produkt som Red Slime Remover, der efter sigende er ren erythromycin, et antibiotika der bl.a. anvendes til folk som er allergiske overfor penicillin. Bør vi bruge det i vores akvarier? NEJ! Vi har rigeligt med problemer med antibiotikaresistente bakterier, der er sgu ikke grund til at gøre det værre ved at hælde antibiotika i vores akvarier, og så i afløbet.
Jeg har set flere herinde der anbealer at man ikke følger anbefalet dosis, hvilket KUN gør det ovennævnte problem værre!
Jeg mener nu heller ikke at det bør være tilladt private at anvende sprøjtemidler i prydhaver mv., kan du ikke luge det væk, må du lægge fliser!

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
ChristianJS skrev:Det virker nu ret fornuftigt i mine øjne, medicin er ikke noget vi skal rende rundt og strø om os med, også selvom vi doserer rigtigt mv...
Så vil jeg da ikke håbe for dig at du nogen sinde får hverken pletter eller svamp på fiskene.
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Carsten, det regner jeg da med du håber for mig under alle omstændigheder!
-Og for at fortsætte din tanke, så vil jeg da håbe for dig du ikke får en multiresistent infektion!
Uagtet det, mener jeg nu stadig at vi skal holde op med at hælde antibiotika ud hvor vi kan, og reservere det til de syge mennesker der har brug for det!
-Og for at fortsætte din tanke, så vil jeg da håbe for dig du ikke får en multiresistent infektion!
Uagtet det, mener jeg nu stadig at vi skal holde op med at hælde antibiotika ud hvor vi kan, og reservere det til de syge mennesker der har brug for det!
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Jeg vil ikke udelukke at der kan være situationer, hvor bredspekterede antibiotica kan være en fornuftig løsning - også i akvariesammenhæng
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Boyu 128 L
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 2011
Hopper lige med her 
Dengang jeg havde ferskvand/opdræt var medicinering noget jeg undgik og prøvede andre veje for at hvis ikk eleminere så ihvertfald mindske risici for sygdomme/infektioner mm. Og har i alle de år kun måtte bruge exit mod hvide pletter en gang og det var efter en tur i Ungarn på 3 uger hvor jeg kom hjem til hvide pletter i hele systemet . Der er forholdsvis nemme kemifri løsninger på en lang række problemer i forbindelse med at holde akvarier. Dog vil jeg også tilføje at den dag jeg ikk har andre udveje end at medicinere vil jeg gerne have muligheden for at kunne gøre det.

Dengang jeg havde ferskvand/opdræt var medicinering noget jeg undgik og prøvede andre veje for at hvis ikk eleminere så ihvertfald mindske risici for sygdomme/infektioner mm. Og har i alle de år kun måtte bruge exit mod hvide pletter en gang og det var efter en tur i Ungarn på 3 uger hvor jeg kom hjem til hvide pletter i hele systemet . Der er forholdsvis nemme kemifri løsninger på en lang række problemer i forbindelse med at holde akvarier. Dog vil jeg også tilføje at den dag jeg ikk har andre udveje end at medicinere vil jeg gerne have muligheden for at kunne gøre det.
min balje.
viewtopic.php?f=93&t=49268&p=479525#p479525 flækket og under genopbyg
Nye drømmebalje med 3x 100whighpower led
viewtopic.php?f=94&t=50014
viewtopic.php?f=93&t=49268&p=479525#p479525 flækket og under genopbyg
Nye drømmebalje med 3x 100whighpower led
viewtopic.php?f=94&t=50014
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Nu er fiskemedicin meget andet en antibiotika.ChristianJS skrev:Carsten, det regner jeg da med du håber for mig under alle omstændigheder!
Og den med blot at hælde penicilin i akvariet, er ikke noget jeg på nogen måde har synes var en god ide, andet end som absolut sidste udvej.
Jeg har skrevet at en svag overdosering kan være vejen frem, istedet for at skulle behandlingen igennem 2-3 gange.
Hvis man efter doseringen skal bruge 1 gram, er det så ikke bedre at komme 1,2 gram i end at skulle bruge 2-3 gram??
Og det hjælper ikke på det med multiresistente bakterier, når landmændene uhæmmet bruger vækstfremmende midler som indeholder penicilin.
Deres forbrug måles nok i tons, hvorimod vores kan måles i gram.
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Det er meget vel, Carsten, men på trods af landmændene har et overforbrug af penicilin, på flere tons (?? mon dog), så ændrer det ikke på at der her er tale om fødevareproduktion, og ikke hobby, og dette foregår under en vis form for kontrol, og ikke som hyldevarer. Landbrugets forbrug af sprøjtemidler er også enormt i forhold til de privates, men ikke desto mindre er det under sommerhusområderne der er sevet sprøjtemidler ned i grundvandet...
Men jeg taler ikke for forbrug af penicillin i landbruget, men mod det i akvarieverdenen...
Fakta er, at vi har i dag et problem med multiresistente bakterier, og at vi hælder erythromycin i baljen hjælper ikke! Desuden er der adskillige som har oplevet at det ikke virker, hvorfor mon? Kan det tænkes at der slet ikke er tale om cyanobakterier i de tilfælde? Ja, det kan meget vel være alger der ligner...
Så min holdning er den samme...
Men jeg taler ikke for forbrug af penicillin i landbruget, men mod det i akvarieverdenen...
Fakta er, at vi har i dag et problem med multiresistente bakterier, og at vi hælder erythromycin i baljen hjælper ikke! Desuden er der adskillige som har oplevet at det ikke virker, hvorfor mon? Kan det tænkes at der slet ikke er tale om cyanobakterier i de tilfælde? Ja, det kan meget vel være alger der ligner...
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Det er naturligvis væsentligt at diagnosen er korret stillet, inden man doserer med diverse antibioticaChristianJS skrev:Det er meget vel, Carsten, men på trods af landmændene har et overforbrug af penicilin, på flere tons (?? mon dog), så ændrer det ikke på at der her er tale om fødevareproduktion, og ikke hobby, og dette foregår under en vis form for kontrol, og ikke som hyldevarer. Landbrugets forbrug af sprøjtemidler er også enormt i forhold til de privates, men ikke desto mindre er det under sommerhusområderne der er sevet sprøjtemidler ned i grundvandet...

Boyu 128 L
Boyu 128 L
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Penicilin der ikke opbevares korrekt, bliver gammelt, og mister effekten. Da der ikke er nogen som ved hvor længe det har været på hylden hos forhandleren.kan det lige så godt være årsagen.ChristianJS skrev:Det er meget vel, Carsten, men på trods af landmændene har et overforbrug af penicilin, på flere tons (?? mon dog), så ændrer det ikke på at der her er tale om fødevareproduktion, og ikke hobby, og dette foregår under en vis form for kontrol, og ikke som hyldevarer. Landbrugets forbrug af sprøjtemidler er også enormt i forhold til de privates, men ikke desto mindre er det under sommerhusområderne der er sevet sprøjtemidler ned i grundvandet...
Men som jeg tidligere skrev, er det kun noget som skal bruges som absolut sidste udvej, og selvfølgelig skal man være sikker på at det nu også er cyano der skal behandles mod.
Hvad vil det så betyde for os som akvarister?? Sandsynligvis ikke ret meget, da handlen blot går til andre lande.
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Nu er opbevaringsforholdene for de fleste antibiotica ikke så kritisk, og der bør selvfølgelig være udløbsdato på pakken - men igen: det skal ikke bruges ukritisk, og kun reserveres til de situationer hvor der er indikation for det...
Boyu 128 L
Boyu 128 L
- gons
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2400 København NV
har antibiotika ikk altid været forbudt???
syntes jeg har hørt flere snakke om at produkter som ultra life red slime remover er ulovlige...
syntes jeg har hørt flere snakke om at produkter som ultra life red slime remover er ulovlige...
Mvh. Matias
why do we need a god when a universe consists of three simple things that are totally free? - Stephen Hawking
why do we need a god when a universe consists of three simple things that are totally free? - Stephen Hawking
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Som udgangspunkt er antibiotica recepspligtige i Danmark - ihvertfald til humant brug.
Jeg ved ikke hvordan reglerne er for veterinær medicin
Jeg ved ikke hvordan reglerne er for veterinær medicin
Boyu 128 L
Boyu 128 L
- Raavig
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4690 Haslev
- Geografisk sted: Sjælland
ChristianJS skrev:Det er meget vel, Carsten, men på trods af landmændene har et overforbrug af penicilin, på flere tons (?? mon dog), så ændrer det ikke på at der her er tale om fødevareproduktion, og ikke hobby, og dette foregår under en vis form for kontrol, og ikke som hyldevarer. Landbrugets forbrug af sprøjtemidler er også enormt i forhold til de privates, men ikke desto mindre er det under sommerhusområderne der er sevet sprøjtemidler ned i grundvandet...
Hvis du ikke taler om landbruget men akvarieverden, hvorfor så nævne dem?
Du kan på ingen måde sammenligne brugen af medicin i hobbyen med et så højt produktions niveau som landbrugets.
Der til ligger der jo også nyere undersøgelser omkring diverse gifte til haven, aldrig når grundvandet.
- de multi resistente bakterier og sygdomme opstår lige så vel "lokalt".
Og her vil jeg mene den udledning til vores kloak systemer igennem akvarier er minimal.
Oven i det, er det jo stærkt fortyndet i det vand som du hælder med.
Så i min verden.
Så er det klar at overdrive.
En sådan lovgivning giver i mine øjne ingen mening.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Her er lige en tråd fra akvariesiden.
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/foru ... ID=1384560
Da siden er meget skrøbelig, går ned for et godt ord, så er der ikke ret mange der skal kigge af gangen
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/foru ... ID=1384560
Da siden er meget skrøbelig, går ned for et godt ord, så er der ikke ret mange der skal kigge af gangen

- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Hvis du læste efter en gang til, så ville du se at jeg dels svarede Carsten, Som inddrog landbruget i debatten, og netop skrev at jeg ikke talte FOR medicinforbruget i landbruget, men MOD brug af ting som antibiotika i en hobbyverden.Raavig skrev: Hvis du ikke taler om landbruget men akvarieverden, hvorfor så nævne dem?
Du kan på ingen måde sammenligne brugen af medicin i hobbyen med et så højt produktions niveau som landbrugets.
Der til ligger der jo også nyere undersøgelser omkring diverse gifte til haven, aldrig når grundvandet.
- de multi resistente bakterier og sygdomme opstår lige så vel "lokalt".
Og her vil jeg mene den udledning til vores kloak systemer igennem akvarier er minimal.
Oven i det, er det jo stærkt fortyndet i det vand som du hælder med.
Så i min verden.
Så er det klar at overdrive.
En sådan lovgivning giver i mine øjne ingen mening.
Andre steder her på jorden har man en langt mere lemfældig omgang med antibiotika, og tilsvarende større problemer med resistens, det vil jeg gerne forebygge.
- Pedersen8970
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Havndal -DK
Handler det hele egentlig ikke om at vi som er "hobby mennesker" måske skal have adgang til antibiotika, sprøjtemidler (også de ufortyndede), men på et begrænset plan.
Landmænd, lærer og sprøjte og administrere medicin og under streng kontrol...
Noget tilsvarende, kunne måske indføres til hobbyfolket, så man lærte noget omkring dosering/opløsning osv. samtidig med at små mængder hentes pr. receptstyring (dyrelæge klinikordning) via eks.vis apoteket, ligesom grovhandels forretningerne kan registerer gødning og sprøjtemiddelssalget til hobby folket.
Jeg må være ærlig jeg bor på landet men er opvokset i både by og land, mener s******* det drejer sig om oplysning og læring, og tillid til hinnanden under ansvar og bund ærligt jeg brugt og bruger af og til sprøjtemiddel i haven og medicin til børnenes kaniner.
Noget tilsvarende, kunne måske indføres til hobbyfolket, så man lærte noget omkring dosering/opløsning osv. samtidig med at små mængder hentes pr. receptstyring (dyrelæge klinikordning) via eks.vis apoteket, ligesom grovhandels forretningerne kan registerer gødning og sprøjtemiddelssalget til hobby folket.
Jeg må være ærlig jeg bor på landet men er opvokset i både by og land, mener s******* det drejer sig om oplysning og læring, og tillid til hinnanden under ansvar og bund ærligt jeg brugt og bruger af og til sprøjtemiddel i haven og medicin til børnenes kaniner.
Bedste hilsner,
Sergej
Sergej
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Pedersen8970 skrev:Handler det hele egentlig ikke om at vi som er "hobby mennesker" måske skal have adgang til antibiotika, sprøjtemidler (også de ufortyndede), men på et begrænset plan.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Pedersen8970 skrev: Noget tilsvarende, kunne måske indføres til hobbyfolket, så man lærte noget omkring dosering/opløsning osv. samtidig med at små mængder hentes pr. receptstyring (dyrelæge klinikordning) via eks.vis apoteket, ligesom grovhandels forretningerne kan registerer gødning og sprøjtemiddelssalget til hobby folket.
Har du overvejet havde det kan komme til at koste at få behandlet en omgang svamp, hvis du først skal have fat i en dyrlæge og så apoteket??
- Pedersen8970
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 14
Carsten,
CITAT:
"små mængder hentes pr. receptstyring (dyrelæge klinikordning)"
CITAT SLUT:
man kunne jo evt. lave en online bestilling, vi er i 2012..
Der kan laves recept henvisning af en klinik assistent for 50kr. og så har klinikken også tjent en lille skilling, og hvis apoteket så sætter prisen lidt lavere fordi det er mindre mængde tjah så har vi et alternativ til SLET intet at kunne få.. Og hvor meget må du legalt fragte over grænsen (HVAD ER BØDEN, hvis hvis man bliver bustet?) og hvor meget skal du købe syd på for at det kan svarer sig?
Vil vi have adgang til sådan noget er det sådan at det er brugerne der må finde på kompromiser, som lovgiverne kan bruge, helst uden og tabe ansigt, det er sådan lobbyisme og diplomati løser "knuder", jo mere stejlt man står desto hurtigere og hårdere bliver straffen, se på landbruget for at tage et eksempel og i den anden ende af skalaen producenter af vedvarende energi.
Så er spørgsmålet hvor "dyr" skal fiskene være for at du vil bruge medicin?
Lovgivningen har gjort det til en debat for os som forbrugere, hvordan kan vi så som forbrugere få adgang til det, her var min vinkel på en løsning.

CITAT:
CITAT SLUT:
Der kan laves recept henvisning af en klinik assistent for 50kr. og så har klinikken også tjent en lille skilling, og hvis apoteket så sætter prisen lidt lavere fordi det er mindre mængde tjah så har vi et alternativ til SLET intet at kunne få.. Og hvor meget må du legalt fragte over grænsen (HVAD ER BØDEN, hvis hvis man bliver bustet?) og hvor meget skal du købe syd på for at det kan svarer sig?
Vil vi have adgang til sådan noget er det sådan at det er brugerne der må finde på kompromiser, som lovgiverne kan bruge, helst uden og tabe ansigt, det er sådan lobbyisme og diplomati løser "knuder", jo mere stejlt man står desto hurtigere og hårdere bliver straffen, se på landbruget for at tage et eksempel og i den anden ende af skalaen producenter af vedvarende energi.
Lovgivningen har gjort det til en debat for os som forbrugere, hvordan kan vi så som forbrugere få adgang til det, her var min vinkel på en løsning.

Bedste hilsner,
Sergej
Sergej
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Pedersen8970 skrev:Carsten,
CITAT:
CITAT SLUT:
Problemet er at sådan fungerer det bare slet ikke.
Og spørsmålet er så om det er lovligt.
En dyrlæge udsteder vel ikke en recept uden at have check på om det er rimeligt eller ej.
Og med hensyn til apotekerne, så er deres pris omvendt af mængden. Jo mindre mængde jo højere pris.
For mange år siden var man fremme med ideer om at lave positiv lister, altså alle andre fisk end dem der stod på listen var forbudte.
Det ser ud til at det kan blive virkeligheden, bare på grund af nogle andre faktorer.
- ChristianJS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
Der bliver generelt strammet op på det område. Hvis man skal have ormekur til sin kat, skal man enten komme med katten, eller "andet fysisk bevis", før man får en.
- Pedersen8970
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 14
Carsten,
misforstå ikke dette men helt ærligt, det var min synsvinkel på hvordan det kunne løses, ikke hvordan det fungerer i praksis pt. For at få løsninger må vi jo tit tænke udenfor rammerne af det kendte.
Spørgsmålet omkring lovlighed, og recept, og dyrlæge kontrol, alt kan køres i registre, det er et spørgsmål om hvor ekstremt langt ud den skal køres, førhen registerede man jo ikke mængder til landbruget, idag er det jo ned til mindste kanyle, og der er sporbart ned til hvert enkel dyr, som har et unikt nr.
altså, dyreholder/dyrepas eller dyre id. Bevis førslen, i akvarieverden, kan vel være et billede via en smarttelefon med placeringsdata tilføjet?
Min erfaring med prissætning i apotekerverden er = NUL
så der ligesom visse andre brancher må man forlade sig på en eller anden form for indbildt prisaccept, men de kan vel ikke hæve det til væsentlig over hvad det blev solgt for før i fri handel, uden at forbrugerrådet så kan indblandes?
positivliste forslaget kan jeg fint huske, det får hårene til at rejse sig i nakken af en..
lad os se ad, og håbe at vi kan undgå lige det p.liste sjov.

misforstå ikke dette men helt ærligt, det var min synsvinkel på hvordan det kunne løses, ikke hvordan det fungerer i praksis pt. For at få løsninger må vi jo tit tænke udenfor rammerne af det kendte.
Spørgsmålet omkring lovlighed, og recept, og dyrlæge kontrol, alt kan køres i registre, det er et spørgsmål om hvor ekstremt langt ud den skal køres, førhen registerede man jo ikke mængder til landbruget, idag er det jo ned til mindste kanyle, og der er sporbart ned til hvert enkel dyr, som har et unikt nr.
altså, dyreholder/dyrepas eller dyre id. Bevis førslen, i akvarieverden, kan vel være et billede via en smarttelefon med placeringsdata tilføjet?
Min erfaring med prissætning i apotekerverden er = NUL

positivliste forslaget kan jeg fint huske, det får hårene til at rejse sig i nakken af en..

Bedste hilsner,
Sergej
Sergej