VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

fantastisk hårdføre koraller

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

fantastisk hårdføre koraller

Indlæg af Jerslev »

Havde en sten, der var ved at blive overbegroet med alger og en eller anden træls svamp.
Havde desværre også 3-4 koraller på samme sten, hvoraf den ene havde bredt sig som et tæppe ud over små 6 kvadrat cm.
Tænkte: jeg klipper "fingrene" af korallen og lader resten gå til. Tog stenen, lagde den i et saltvandsbad og skrubbede og skurede med en stiv skurebørste på kryds og tværs, så alt skidtet kom af, og nu to timer senere titter tentaklerne atter frem på dem, der sad tilbage - mageløst efter sådan en omgang!
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Re: fantastisk hårdføre koraller

Indlæg af hermes2005 »

ja det lyder da helt utroligt. men mange ting er nok ikke altid så sarte som vi tror de er. De skal jo også gerne kunne klare sig ude i det "rigtige" natur.
Fik du ellers gjort kål på de alger og svampe?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Det er helt vildt!

Havde en Sarcophyton sp. jeg ville af med, fik den fjernet så godt jeg kunne . men der sad en meget lille rest tilbage af foden. Ud af de mikroskopiske rester begyndte der efter en 14 dage at titte en lille polyp ud, en uge efter 2 polypper.. så 3 osv.

Nu et års tid efter er den vokset på størrelse med en flad hånd og nu nænner jeg ikke at skille mig af med den :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har også en oplevelse med hårdføre koraller.
For en del år siden, havde jeg et akvarie som tilsyneladende blev utæt (Fandt faktisk aldrig ud af om det virkeligt var utæt og hvorfor benene på porsa bordet var fugtige).
Forsøgte at lime det om et par gange, men med samme resultat, benene på bordet blev fugtige.
Derfor var akvariet tømt i et par uger, hvor stenene stod i nogle store blå tønder.
Jeg opgav at lime akvariet om, og et nyt blev bestilt. Da akvariet blev leveret var ende ruden knækket, så om igen.
Ialt gik det lidt over en måned fra jeg tømte akvariet til det var klar til at blive fyldt igen.
En Porites var vokset ud på en sten, og det var ikke mulgit at få det af, men det var der jo ikke noget at gøre ved.
Da stenene igen skulle placeret fandt jeg også den med korallen på, det stykke var blevet helt hvidt.
Jeg vendte det så det kom frem i lyset, og allede efter 3-4 dage var der begyndt at komme farve i stykket igen, og efter ca 1 uge mere, havde det samme farve som inden det kom i tønden.
I samme omgang var der et par skiveanemoner som bvar blevet helt gennemsigtige, de fik den grønne farve igen på ca 2-3 uger.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

utroligt med de haardföre stenkoraller efter saadan en omgang blegning maa de vaere let modtagelig for sygdomme og saadan dem med blödkoraller der bare ikke vil kradse af kender jeg godt.
fandt lige et link frem jeg laeste den anden dag
http://wondercreation.blogspot.com/2010 ... spill.html
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Hermes: Svampen tror jeg, jeg er kommet af med, men der saidder stadig masser af alger forskellige steder, men ikke på de to sten, jeg bearbejdede. Tror jeg skal omplacre mine steampumper, og så må jeg blot op på dupperne med hensyn til vandkvalitet. Nu må vi se, om jeg kan få kontrol overdet.

Har en 54. liters akvarium fyldt med fragmenter, og der er virkeligt mange. Når jeg har fået placeret de koraller, jeg vil have i akvariet er jeg nok nød til at holde udsalg, og nej du får ikke min supermand :T
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

da jeg nedlagde mit 1200l akv, og skulel flytte, blev alt det levende flyttet. og akvariet blev efterladt halvt fyldt med saltvand, sand, uden cirkulation, lys, varme eller andet. Det fik lov at stå i 2-3 uger, før jeg fik taget mig sammen til at gøre det rent. De montipora digi stykker der var brækket af, og var blevet efterladt, var stadig levende, ikke meget farve men stadig fyldt med polypper :)
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

Jerslev: hehe det var godt nok en rigtig fin superman du fik. Du må se at få den til at gro godt i akvariet så der engang kan blive et fragment til mig.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Den er sat i akvariet,, men jeg synes ikke det cement til at fastgøre korallerne med er nemt at arbejde med
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"