Jeg er lidt i tvivl om hvilket lys der er bedst at bruge??
Kan T5 rør overhovedet måle sig med HQI??
Jeg har set at nogle kun har T5 rør i deres balje, og hvis det har nogenlunde samme effekt som HQI er det vel også smartest, taget pris og strømforbruget i betragtning.
....men det lyder næsten for godt til at være sandt??!!
Skal du udelukkende bruge T5 kommer du op på samme strømforbrug som hqi, den største fordel ligger i at T5 ikke varmer så meget som hqi.
HQI giver så omvendt et meget fint spil i lyset, nærmest som det naturlige sollys. det gør T8 og for den sags skyld T8 ikke.
Så alt i alt er det nok en smagssag.
Jeg ville aldrig undvære hqi.
Priserne på T5 rør er meget svingende, og prisen på dem er på vej med af! Nok er prisen højere end T8, men leve tiden er også langt længere, så spørgsmålet er hvormeget dyrere er de når det hele regnes med
De mister ikke lysstyrke på samme måde, men ved hqi er der mere farvetemperaturen der ændres. En hqi brænder holder længe, jeg skifter efter 1½ år, og kender andre der skifter hvert 2. år.
En 150 w brænder koster ca. 5-600 kr. en 250 w en anelse mere.
Hvis du sammenligner priser på HQI pærer og T5 rør, skal du huske at sammenligne med mindst 6 rør, og så synes jeg pludselig ikke HQI lyder så dyrt. Man kan jo bare lægge penge til side hver måned.
BatLuder skrev:Hvis du sammenligner priser på HQI pærer og T5 rør, skal du huske at sammenligne med mindst 6 rør, og så synes jeg pludselig ikke HQI lyder så dyrt. Man kan jo bare lægge penge til side hver måned.
Hvorfor skal der sammenlignes med mindst 6 rør ?
6 stk. 80Watt, kan da ikke sammenlignes med 1 stk. HQI 150w eller 250W
Uanset hvad så koster det nogle (mange) penge at være saltvandsakvarist. Om 600 for en brænder er for meget på 1½ år kan diskuteres, jeg tror ikke det ville være meget billigere med T5 rør, men det afhænger jo klart nok af antalet. men som Henrik skriver så kan man ikke sammenligne 6 X 80 watt T5 med 150 eller 250 Watt hqi, da de 6 rør ville gi' et noget større lysudbytte. Men 6 X 24 Watt koster nok noget nær det samme eller endda mere!
Casper skrev:Det er vel fordi at lysstofrør ikke har så mange lux iforhold til en HQI lampe, og man så skal bruge det flere for at opnå den samme lysstryke.
6 T5 rør på 80Watt giver meget mere lys end 1 HQI 250W, så hvis det bare var lysudbytte ville jeg vælge de 6 T5 rør
Nu kan jeg ikke huske længden på 80W T5, men den længde kan vel ikke dækkes af blot en HQI. Jeg mener at når man sammenligner skal man bare huske på hvor mange rør man skal have kontra hvor mange pærer for at få "samme" mængde lys.