lyskasse/køling?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

lyskasse/køling?

Indlæg af seier »

jeg er gået igang med at snedkerere mig en lyskasse og i den forbindelse er jeg blevet lidt i tvivl om et par småting omkring kølingen af akvariet.

jeg er ret sikker på at jeg vil montere 2 stk 120 mm 12v blæsere af en slags og de skal side i toppen således at de suger inde fra kassen og blæser luften op mod loftet ud i lokalet.

Kassen har en åbning bagtil mod væggen hvor indsugningen kan foregå og jeg håber at dette kan medvirke til at holde væggen bag akvariet lidt tør så tapetet ikke damper af. :(

men hvordan undgår jeg at blæseren laver lysflimmer i lokalet om aftenen er en rist af en slags mon nok?
og hvordan er det bedst at montere blæserne for at undgå for meget støj og resonans.
hvis der er nogen der ved hvor man bedst(læs billigst) køber lydsvage blæsere så vil jeg da gerne vide det også´.

jeg kunne selfølgelig bare prøve mig frem men da der vel må være endel der har prøvet dette før kan jeg vel lige så godt lære af jeres fejl frem for at begå dem selv. :D
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Hej.

For at kølingen er mest effektiv, bør du lade blæserne blæse ind over vandoverfladen, men hvis du både vil køle samt bortlede varme, så ville jeg montere 1 blæser i hver gavl og lade den ene blæse ind over vandet og den anden ud.

/Henrik
Senest rettet af sneppevej tors 10. aug 2006 12:16, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

For at undgå lysflimmer fra blæserne kan du bygge en blænde ind under dem. Hvis du samler en sandwich af 3 plader således, at luften suges gennem en S-formet kanal, undgår du at der kommer lys ud af blæserhullet.
For at få den bedste virkning, kan du male kanalen med mat-sort maling indvendigt.

/Kim
klausan
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20
Geografisk sted: 2770 Kastrup

Indlæg af klausan »

Angående blæserne kan du bruge edbpriser.dk til at finde de laveste priser.
Papst laver nogle gode og støjsvage pc blæsere.
720 liter siden 1. februar 2007.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

ligesom sneppevej os skriver så ville jeg nok os vælge at lave gennemtræk...! og ellers tror jeg os at det nok er et par papst blæsere du skal ha fat i
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

jeg vil bare helst ha dem sidene i toppladen pga udseendet men man kunne jo lave sådan en s kanal og så sætte blæserne i 45 graders vinkel mod vandoverfladen og så lade den ene blæse ind og den anden ud. jeg kigger på edb priser.dk.skruer i andre bare blæseren direkte på pladen eller bør man bruge noget gummi eller lign. for at dæmpe vibrationer med?
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Der er også denne type blæsere men har ikke selv noget erfaring med dem:

http://www.thinkgeek.com/computing/pcmods/6937/

/Magnus
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

Kan også kun tilslutte mig det med at de skal blæse hen over overfladen. Jeg havde selv gjort som du har planer om og det var langt fra nok, selvom det nok havde hjulpet hvis de blæsere der sidder øverst i min lyskasse var kraftige ligesom papst
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

jeg tror at løsningen bliver to mindre blæsere i toppen der suger luften ud af kassen for at holde lampen kold og så en eller to større blæsere der er vinklet mod overfladen som sidder inde i kassen og får luften ind fra en åbning på bagsiden af lyskassen.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"