Opdræt af børsteorme

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
kristianc
Copepod
Copepod
Reactions:
13
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2011

Opdræt af børsteorme

Indlæg af kristianc »

Hej
Jeg har søgt lidt hist og pist på børsteorme og kan se at de fleste ser denne som en skidt ting at have i sit akvarie. Jeg er ivrigt lystfisker og køber disse orme til en hamper pris til hver fisketur. Så kom jeg til at tænke på om man ikke kunne smide nogle i et akvarie og få dem til at formere sig. Jeg har forsøgt at søge på både engelske og danske sider, men kan ikke finde ret meget. Er der nogle af jer der har nogle tanker om det, hvad skal der bruges, hvad skal de fodres med osv eller evt er bedre til at søge end jeg. Jeg er helt på bar bund og har aldrig haft et akvarie før ;)

Mvh
Kristian
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Opdræt af børsteorme

Indlæg af LarsSteen »

du skal nok spørge ole her på forumet.

http://www.saltvandsforum.dk/memberlist ... file&u=827
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
terrapin
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Guangdong provinsen
Kontakt:

Indlæg af terrapin »

Får du held med projektet, må du gerne skrive mig op som aftager til en 1000 stykker om året. :wink:

Held og lykke... Og hold os endelig orienteret!
Mvh.
Kasper
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hejsa generelt hvis jeg vil vide noget om polychaete annelider så er det leslie harris der er guruen
ellers tror jeg de fleste vil gi mig ret herinde at man skal huske sin akvarie kundskab og expertise.foreksempel som akvarist bruger vi boble fraktaler til at fange organisk matriale og små partikler,i naturen så er de små partikler ofte larver,konsekvent så må man holde larve kulturer fint bobbel fri,de flest larver findes ikke i overfladen så lav ikke bølger faktisk mange larver har en opførsel der holder dem under overfladen men ikke for langt under,vandet står heller ikke stille men ej heller turbulent.
kristianc
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af kristianc »

Hejsa
Tak allesammen for svar og jeg skal nok lade jer vide hvis det lykkedes.

Ole, tak for dit svar også, selvom jeg ikke forstår dit indlæg. Kan du hjælpe mig videre med mit forsøg med at "holde" og opdrætte børsteorme? Skal jeg blot tage et akvarie, smide lidt sand, saltvand, en pumpe og nogle orm deri? Hvad skal de fodres med osv. Jeg er ikke akvarist og kender ikke de basale ting. Men jeg er villig til at lære og læse :) Jeg kan blot ikke finde noget at læse om med hensyn til børsteorme..

Mvh
Kristian
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Jeg tror Ole hentyder til at et sådan akvarieprojekt, vil komme til at ligne mere et mudderhul en et saltvandsakvarie.
Uden at have yderligere forstand på det, kunne jeg forstille mig at man skulle lave noget a la de utallige forurenede vandhuller propfyldt med røde myggelarver, som man er blevet slæbt ud til på diverse biologi ekskursioner i skolen.
Altså et iltfattigt, næringsrigt og relativt stillestående vand.

Jeg kunne forestille mig at sådan noget som fireworms måske ville fungere, jeg synes i hvert fald at det er den orm der er mest udbredt i de fleste akvarier, om man så kan fiske med dem har jeg ingen idé om ;-)
kristianc
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af kristianc »

Jeg er jo helt ligeglad med hvad det ligner :) Det skal ikke pynte eller stå i stuen. Det er rent til opdræt til brug ved fiskeri. Jeg giver jo dælme 50 kroner for 20 børsteorme i fiskehytten og gider ikke pumpe dem selv hver gang.

Jeg tænkte et akvarie, en balje saltvand i, en gang opgravet bund fra et sted hvor jeg normalt kan pumpe sandorm/børsteorm, en iltpumpe, lidt sten osv. Så pumper jeg nogle orm og smider derned.

Men skal vandet skiftes ind imellem, skal de fodres, og alle de andre ting jeg ikke har tænkt på? :)

Kan godt være det er et dødsdømt projekt fra start, men de opdrættes jo et eller andet sted for fiskehytten får den jo tilsendt udenlands fra hver anden uge..

Mvh
Kristian
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Du skal bare overfodre, så kommer der en mega bestand..
kristianc
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af kristianc »

AndersGS, men hvad er det jeg skal fodre med? Almindeligt fiskefoder eller ?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

kristianc skrev:AndersGS, men hvad er det jeg skal fodre med? Almindeligt fiskefoder eller ?
Tror egentlig det et mere eller mindre ligemeget.. Artemia fungerer..
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Men hold nu lige øje med dine vandværdier. Det nytter jo heller ikke noget at fodre fuldstændig ukritisk.

Evt. kan du fodre som du plejer, men så lige give lidt om aftenen når lyset er slukket, så er der større chance for ormene får det i stedet for fiskene.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

man kan bruge almindelig tropisk fiskefoder(tetra) jeg har noget spirulina der synker.
børsteorme er omnivore ådselæder samt udpræget rovdyr når de ådsler ædes der mudder,detritus plankton og phytoplankton der er også nogle arter der spinner et net og trækker ind phyto,fodringen har noget med tætheden af phytoplankton i vandet,husk at kysten og dyrelivet deri konstant bliver tilført frisk vand.og jeg vil foreslå du gør detsamme måske skift 1/3 af vandet hver 3 uge mere er bedre

TEKNIK OG METODE
du finder et standard 250 liter akvarium (100x50x50cm)
belyser det 16 timer i døgnet med et pat fluoriserende t5 rør (39w) samt holder en temperatur omkring 20 grader +-0-2 samt en salinitet på 14 - 17 ‰ (refraktometer) gerne gennem iltet som nævnt samt moderat omrøring(powerheads)
bundlaget du skal bruge skal være af 2 typer sand og mudder samt 15 cm dyb,det er måske her man kan forstå de dyre priser på ormene for de er noget beskidt arbejde,det kan også være du bliver gladest for at hive orme op fra det fine sand så hold dig til det!!
bag sandet i ovenen ved 90 grader i et døgn for at ungå pest eller at andre bløddyr(mollusca) annelider og crustaceer ligesom overtar projektet..
start med 5 børsteorme det er ikke til at se kønnene .
held og lykke post gerne billeder herinde på forhånd tak
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Lyder meget spændende! Hold os endeligt opdateret omkring projektet! Med masser af billeder!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"