CA og magnesium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Farum

CA og magnesium

Indlæg af mathiaskehlet »

Hej

Jeg tilsætter mg of CA i puleverform, men mine koraller er godt nok ikke glade for det da der går noget tid før det bliver opløst. Har faktisk næsten dræbt min favia ved at der kom korn ned i den. Har prøvet at opløse det i osmosevand når jeg laver nyt vand, men det er for koldt så det bliver slet ikke opløst. Så lige for øjeblikket har jeg ingen kalkalger :(

Hvad gør jeg?

Kan jeg lave noget osmosevand, varme det op og så lave en stærk blanding af CA + MG så jeg kan hælde lidt i af gangen???

Hilsen Mathias
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved

Re: CA og magnesium

Indlæg af Gargoyle47 »

tja der sker ikke noget ved at dit osmosevand står og bliver stuevarmt, kan det ikke opløses ved den temperatur?
Senest rettet af Gargoyle47 man 3. okt 2011 10:42, rettet i alt 1 gang.
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Når jeg blander ballingvæsker, putter jeg altid lige et varmelegeme indstillet på det højeste ned i osmosevandet , så er vandet godt lunkent, og så opløses pulverne lidt bedre
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Jeg bruger også pulver pt, og opløser det i lidt osmose vand der har sturtemperatur. Plejer at mixe det godt og ryste flasken igennem med et par timers mellemrum et par gange om dagen inden det ryger i. Som regel mixer jeg det dagen før det bliver brugt så der ikke er nogle koraller der slår sig
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Nu kan jeg se du bor på Amager.. så en anden mulighed er da at købe 25 l opblandet CA ude hos DecOcean. Det er ikke særlig dyrt, i fht. al den tid og strøm med varmelegemer osv. så sparer ved den anden metode..

I hvertfald kunne du gøre det lige nu, for at redde dine koraller fra død, mens du eksperimenterer med din Balling;)

Det koster 400 kr. for 25 l, men første gang du køber, skal du betale 100 kr. for dunken, som du så bare får fyldt op igen, næste gang du kommer.. tro mig, det kan virkelig godt svare sig, og CA'en er bare så hamrende god, fordi der også er en masse andre sporstoffer i;)

Du gør virkelig dig selv og dine koraller en tjeneste ved sådan et køb;)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Gargoyle47 »

fuldstændig enig med chrissy62 decoceans Ca er også mit foretrukne.
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Killioten
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
Kontakt:

Indlæg af Killioten »

De 3 år jeg har kørt med Balling på mit gamle setup. Har jeg aldrig haft problemer med at opløse cacl i osmosevand
Hvad er det for et produkt du bruger
Havde heller ikke problemer med mgcl og mgso4
Det eneste der var lidt svært at få opløst i koldt vand er nahco3

Det lyder som du drysser det rent i baljen. Det vil jeg ikke gøre, og når man tilsætter så gør det i sumpen ved returpumpen
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk

Billede

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Det lyder ikke umiddelbart som calciumchlorid der bruges?

Blander du alle stofferne i én beholder, når du blander det op med osmosevand?
Killioten skrev:De 3 år jeg har kørt med Balling på mit gamle setup. Har jeg aldrig haft problemer med at opløse cacl i osmosevand
Hvad er det for et produkt du bruger
Havde heller ikke problemer med mgcl og mgso4
Det eneste der var lidt svært at få opløst i koldt vand er nahco3

Det lyder som du drysser det rent i baljen. Det vil jeg ikke gøre, og når man tilsætter så gør det i sumpen ved returpumpen
Fuldstændig samme erfaringer jeg har! Og det er typisk også, hvad man hører fra andre, som selv blander ballingvæsker.

Ellers er jeg også helt enig!
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Det pulver jeg bruger hedder GroTech Magnesium Pro Instant og Tropic Marin Bio-Calcium
Det bliver ikke opløst særlig godt syntes jeg
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Tropic Marine er det jeg også bruger pt.. Lad en flaske med osmose and få stuetemperatur og bland det op aftenen før det skal bruges.. Så er den ged barberet :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16

Ok :)

men jeg tror sgu jeg napper sådan en dunk hos Carsten. Er der alt hvad man skal bruge i ? (magnesium m.m)
Kan jeg doser det manuelt, altså uden en doseringspumpe ? (jeg har ikke sump)

Hilsen Mathias
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Netop TM Bio-Calcium bør ikke blandes med vand inden det tilsættes, da det så vil danne CaCO3 og bundfælde. Af samme årsag har man to beholdere til hhv. calcium og karbonat, når man tilsætter balling.

Edit -> Hos Decocean køber du det også i seperate dunke: "KH plus", "Ca plus" samt "Mg plus", som de vist hedder.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Stefan - Nå, så fejler jeg sgu.. Jeg synes bare ikke om at hælde det direkte i, kan som Mathias her se på korallerne at de ikke er glade for at blive ramt af det før det er opløst :)

Mathias - Kan du sagtens, det er blot en tilsætning som alt andet. Det fås også i 5L dunke, men koster vidst omkring det halve af en 25L dunk :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

BiJeg brugte det også et års tid, hvor jeg selv tilsatte det i sumpen. Så blev det helt opløst inden det nåede op i selve akvariet.
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Geografisk sted: FREDERICIA

Indlæg af uzi07 »

Hvorfor er det at det SKAL blandes i osmosevand? Hva sker det hvis man blander det i alm vand?
Jeg er lige begyndt at tilsætte De forskellige ballings pulvere, men da jeg ikke pt har adgang til osmosevand og faktisk aldrig har brugt osmose, buffer jeg bare op og bruger noget af akvarie vandet til det og hælder det ned i sumpen . Det ser umidlbart ud til at fungere, men hvordan det kommer til at blive i læNgden ved jeg selvfølgelig ikke endu.
Det skal siges at jeg har kun en 45l nanno med sump, så derfor tror jeg det er nemmere at styre.
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

uzi07 skrev:Hvorfor er det at det SKAL blandes i osmosevand? Hva sker det hvis man blander det i alm vand?
Jeg er lige begyndt at tilsætte De forskellige ballings pulvere, men da jeg ikke pt har adgang til osmosevand og faktisk aldrig har brugt osmose, buffer jeg bare op og bruger noget af akvarie vandet til det og hælder det ned i sumpen . Det ser umidlbart ud til at fungere, men hvordan det kommer til at blive i læNgden ved jeg selvfølgelig ikke endu.
Det skal siges at jeg har kun en 45l nanno med sump, så derfor tror jeg det er nemmere at styre.
I dit hanevand vil der være forskellige mængder af stoffer, som du ikke måler på både godt og ondt. Det indeholder bl.a. kalk og du kan ikke regne med, at mængden af stofferne er konstante. Det betyder at der sammen med ballingstofferne vil blive tilsat en masse uønskede stoffer (fosfat, nitrat, div. sporstoffer osv.) samt at du skal justere din tilsætning hver gang du blander nye væsker, da kalkindhold og andet kan variere.

Du kan sagtens fortsætte som du gør nu, hvis du bare dagligt tapper lidt vand fra akvariet, blander stofferne og så tilsætter det hele igen. På den måde tilsætter du ikke noget uønsket og vil altid kunne måle, hvor meget der tilsættes.
uzi07
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
17
Geografisk sted: FREDERICIA

Indlæg af uzi07 »

Stefan skrev:
uzi07 skrev:Hvorfor er det at det SKAL blandes i osmosevand? Hva sker det hvis man blander det i alm vand?
I dit hanevand vil der være forskellige mængder af stoffer, som du ikke måler på både godt og ondt. Det indeholder bl.a. kalk og du kan ikke regne med, at mængden af stofferne er konstante. Det betyder at der sammen med ballingstofferne vil blive tilsat en masse uønskede stoffer (fosfat, nitrat, div. sporstoffer osv.) samt at du skal justere din tilsætning hver gang du blander nye væsker, da kalkindhold og andet kan variere.

Du kan sagtens fortsætte som du gør nu, hvis du bare dagligt tapper lidt vand fra akvariet, blander stofferne og så tilsætter det hele igen. På den måde tilsætter du ikke noget uønsket og vil altid kunne måle, hvor meget der tilsættes.
:GO
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"