VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Vil denne DIY skummer virke?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
madsgadeberg
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

Vil denne DIY skummer virke?

Indlæg af madsgadeberg »

Jeg er ved at bygge et fluval edge, hvor jeg er ved at lave en DIY skummer.

i kan se mit lille projekt her:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=45531

På billede 5 vises en tegning jeg har lavet. Mit spørgsmål er så, om dette kommer til at virke i praksis?

Spørgsmål og ideer modtages med glæde.

På forhånd tak. Mads Gadeberg :)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Vil denne DIY skummer virke?

Indlæg af AndersGS »

Tror ikke helt jeg forstår hvor skummet ender?

Men du kan sagtens lave DIY skummer, lavede selv en fin microskummer af et pvc rør og en lille plastbøtte - besværlig at tømme, men billig ;)
madsgadeberg
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
13

Indlæg af madsgadeberg »

Hej Anders.

Jeg har ikke "designet" koppen til skummeren endnu. Men tror du den ville kunne lave nok skum?

Mads Gadeberg
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Det vil den muligvis, kommer an på hvordan du vil afslutte den.

Husk dog at brug træ-iltsten. Alm. iltsten dur ikke, da boblerne ikke bliver fine nok.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Indlæg af LarsSteen »

desværre tror jeg ikke på det, da du virkelig skal ha tryk på luften, det gælder jo om at få så mange små luftbobler som muligt i vandet, som iøvrigt bedst virker i et rundt rør, dette vil du sikkert også få uden den pumpe som jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor du vil ha den pumpe på ''røret''

der skal jo så meget skum op som muligt og dette skal presses op i en kop.

håber du forstå hva jeg mener :embarassed:
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

LarsSteen skrev:desværre tror jeg ikke på det, da du virkelig skal ha tryk på luften, det gælder jo om at få så mange små luftbobler som muligt i vandet, som iøvrigt bedst virker i et rundt rør, dette vil du sikkert også få uden den pumpe som jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor du vil ha den pumpe på ''røret''

der skal jo så meget skum op som muligt og dette skal presses op i en kop.

håber du forstå hva jeg mener :embarassed:
Jeg kunne nøjes med 200L/t, virkede upåklageligt, røret var 1½ tommer

Som jeg ser det, er det også et rundt rør?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Fra 200 til 400L/H (Luft altså) med en træluftsten skulle sagtens kunne give masser af bobler og derved skum (Når vandet er forurenet) - Bare vandpumpen ikke køre hurtigere end at luften stiger opad...
Ved ikke hvorfor der skulle være nogen fordel med rundt rør, frem for firkantet?
Du skal kunne justerer højden eller mængden af luft for ikke at der kommer for meget vand op i koppen og en nedjustering af luftmængden gør jo skummeren dårligerer, så en mulighed for at ændre på højden af vandstand i forhold til der hvor skummet kommer ud i koppen er nødvendigt...

Du skal osse passe på at der ikke kommer microbobler med ud i akvariet...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
madsgadeberg
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
13

Indlæg af madsgadeberg »

Anders:
jeg er ved at lave en firkantet kop, jeg kan sænke ned i skummeren.. Koppen går 45mm ned.. Den er lavet så den får ca0,5mm i hver side, så den lige kan være der..
Den ender lige lidt over cirkulationspumpen..
Jeg tænker bare at der måske ville komme for meget "vådt" skum op i koppen da der er for kort vej at skummet kan "vandre"..
Har fikset træstenen ;)

Larssten:
Jeg ved ikke helt hvad du mener med den Pumpe på røret? Hvis det er den der pumper vand ind øverst i skummeren, er det selvfølgelig for at udskifte vandet i skummeren, så det ikke er det samme jeg skummer..
Og om det er en firkantet eller rund skummer er vel fuldstændig irrelevant?.. Bare der ikke er Lommer hvor vandet står stille, eller ikke bliver skiftet ud.

Amddurin:
Nu Får jeg den lige til at køre, for at se hvor meget plads der skal være, for at skummet kan "pakke" ordentligt.
Jeg håber virkelig det hele kan være inde i sumpen/soklen.. Ellers må jeg jo bare sænke vandstanden, da der ikke er så meget plads til rådighed ..

Men mange tak for svarene.. jeg skal nok lige give en update når den nye sump er tørret færdig..
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

amddurin skrev:Fra 200 til 400L/H (Luft altså) med en træluftsten skulle sagtens kunne give masser af bobler og derved skum (Når vandet er forurenet) - Bare vandpumpen ikke køre hurtigere end at luften stiger opad...
Ved ikke hvorfor der skulle være nogen fordel med rundt rør, frem for firkantet?
Du skal kunne justerer højden eller mængden af luft for ikke at der kommer for meget vand op i koppen og en nedjustering af luftmængden gør jo skummeren dårligerer, så en mulighed for at ændre på højden af vandstand i forhold til der hvor skummet kommer ud i koppen er nødvendigt...

Du skal osse passe på at der ikke kommer microbobler med ud i akvariet...

:beer:
:GO
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"