HJÆÆÆLP!! ny opstartet Red Sea 130

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
mikkel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hals.

HJÆÆÆLP!! ny opstartet Red Sea 130

Indlæg af mikkel »

jeg har lige anskaffet mig et red sea 130, og skal til at igang for første gang i mit liv med saltvand.
Jeg har købt en murebalje til at blande vand i, men kan jeg ik bare opløse salten og så hælde det i tanken og lade det hele køre med koraller, sten, dog uden fisk endnu... Eller skal jeg lade vandet stå i baljen et døgns tid med cirkulation self. inden jeg hælder det i tanken..????? :G
mit badekar kommer snart herind :-)
Brugeravatar
Langtoft
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009

Re: HJÆÆÆLP!! ny opstartet Red Sea 130

Indlæg af Langtoft »

jeg ved i hvert fald at du ikke skal putte koraller i når det ikke er indkørt.

jeg plejer altid at lave stenopsætning og så blande vand og så når saltindholdet er 0,024 så putter jeg vand i akavriet, og når der er nok vand i så putter jeg sand i..

og så skal det bare køre en månedes tid.. eller 2. ;)
En gang saltvand - altid saltvand...

Opstart af 150 liters saltvandsakvarie medio 2011
viewtopic.php?f=92&t=43135
Brugeravatar
bhjensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)

Indlæg af bhjensen »

ENIG
Jeg plejer at sørge for at saltet i vandet er ordentligt opløst og tempereret med den rette salinitet.

Herefter fylder jeg lidt af vandet på, og opbygger stenopsætningen uden koraller (og slet ikke fisk)

Efterfylder til akvariet er så godt som fyldt, sikrer at alt er tæt og pumper, sump, skummer osv. kører som det skal.

Når det så er sikret, fylder jeg bundlaget forsigtigt på med en kopfuld ad gangen.

- og så gælder det om at have tålmodighed... :h
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
mikkel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af mikkel »

oki tusinde tak for de gode fif :-D der kommer helt sikkert flere spørgsmål under indkøringen :-)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Husk powerhead eller lign. til cirkulation for at opløse saltet i balje eller dunk...
Husk at Levende Sten ikke må nå at tørre fra du henter dem til de kommer i saltvand hos dig...
Prøv at søge på murebalje herinde - det var tvivl engang om de kunne afgive noget til vandet...

Jeg bruger en 25L drikkevandsdunk med et lille powerhead på 300L/H og alt saltet skal være opløst før end det tages i brug i akvariet... (Når jeg bare skal bruge én dunk til vandskift står det bare og køre fra dag til dag inden jeg bruger det, men et par timer burde være nok...)

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
mikkel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af mikkel »

oki super :-D det med stenene, de har hele tiden været under vand og der er liv i dem.. men nu bliver jeg jo lidt bange for det med murebaljen, hmm der står jo 60 liter i nu og reser rundt, det har stået i 1,5 dag nu så mon ik det er klar, så jeg kan få hælde det gamle vand ud jeg fik med, eller er det en fordel at gemme et par liter af det gamle vand jeg fik med i akvariet ang. bakteriefloraen, ligesom i fersk???
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2605 Brøndby

Indlæg af Fat_Donnie »

Jeg mener, at have fået at vide at koraller godt kan komme i baljen under indkøringen da de er med til at skabe en mere naturlig balance i akvariet.... startede selv med at komme koraller i 3 uger efter sammen med testdyr - har ikke mistet nogen af delene 7,9,13 =)
Men der er vel nogle som er mere hårdføre og nemme end andre. Startede selv med nogle røde skiver, clavularia viridis, samt noget euphyllia... på den anden side er alle akvarier forskellige så der er jo ingen garanti =)
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
mikkel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af mikkel »

oki super at høre, :-D fordi jeg har ik rigtig andet valg lige nu, jeg har kun ca 40 liter af det gamle vand de var i og de fylder lidt mer end det så nogen af den står i baljen nu, så må vi se hvad der sker, nu skal det jo så lige køre i en lille måned :-S inden der kommer "prøve knud" dyr i :-D

tusinde tak for de befriende ord :-)
mikkel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af mikkel »

tænkte på om det evnt er en god ide at tilsætte niget coral trace/marine trace eller noget biostart eller et eller andet ??
det er jo stort set helt nyt vand der nu skal køres ind og der er levende grus, levende sten og store gamle rubuste koraller i bajlen osse...
mikkel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af mikkel »

og hvor ofte og hvor meget vand skifte laver man ca til et 130 redsea?? bare så jeg har en ide om hvor meget arbejde jeg lige er ved at ansætte migselv til :-D
mikkel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af mikkel »

jeg har osse lige 60 ml AquaSafe BioExtract til at stå det passer jo lige til vandmængden, er det noget der er ved at hælde i et nyopstartet saltvand??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Grunden til at saltvand ikke skal blandes i selve akvariet er at nyt saltvand, er noget krads noget. Ph'en er som regel helt i top, og det kan skade bløddyr og koraller. Fisk har det heller ikke ret godt med det, deres slimlag kan tage skade.
En murer balje er ikke det bedste at bruge. De er lavet af affaldsplast af ukendt oprindelse, og man kan være uheldig at se oliehinde på overfladen.
Glem alt om at tilsætte noget som helst til akvariet i meget lang tid. Imedens kan du lære hobbyens største udfordring at kende - tålmodighed. Sæt dig hårdt på hænderne og læs en pokkers masse i melem tiden. Du skal heller ikke komme noget levende i akvariet får end at algerne er godt på vej, så kan du starte med et par store snegle.
De mest hårdføre koraller, så som skiveanemoner og polypper kan komme i akvariet samtidig med sneglene, men ikke før.

Glem alt om hvad evt. forhandlere siger, om at du sagens kan komme fisk i akvariet kort tid efter opstarten.

Hvor meget du skifter af vand, kommer helt an på hvad du kommer i.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Et par gode råd:

Jeg kom selv et par fisk i allerede efter 3 uger og igen 2 uger senere og der gav så kæmpe problemer med høj Nitrat NO3 og man risikerer meget uballance der kan enten direkte skade fisk/bløddyr eller stresse dine fisk og det kan give hvide pletter og der er heller ikke meget ved at have bange fisk + hvis man får koraller eller fisk der er sarte over for vandets værdier mens der er denne uballance som meget NO3 og PO4 vil man sikkert miste de nyindkøbte dyr...
Så lad være med at være for hurtig med fisk og start ud med kun én eller to og vendt så mindst 1 måned får end der kommer én eller to mere i... - Derudover skal man passe på med at købe kirurg som spiser og vokser rimeligt hurtigt til et så lille akvarie = sviner vandet for meget og for stress eller dør fordi man ikke fodre nok (Man kan se om de bliver tyndere) og når man går noget for at holde alger og NO3 nede (F.eks med VSV metoden) så er der heller ikke ret mange alger som kirurg kan spise og derved må man sikre sig at fodre nok og ikke for meget. Så ud fra dette eksempel vil jeg råde dig til at læse om de dyr du vil have, så du kender noget til deres krav til plads mv...

Vi er mange der har problemer med at holde Nitrat NO3 nede og der er VSV eller biopellets en god løsning... (Kræver stor skummer eller en ekstra luftpumpe for at sikre ilt nok, da man med de nævnte metoder fodre bakterierne, så der bliver mange flere af dem i de levende sten og det kan give iltmangel til dine fisk, hvis der ikke er massere af ilt i forvejen...)

Læs osse denne gratis eBog: http://petsupply.dk/gratis-ebog-c-1379

Og brug søgefunktionen til at søge på svar herinde...

Senest rettet af amddurin søn 7. aug 2011 15:47, rettet i alt 1 gang.
mikkel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af mikkel »

jeg takker og bukker for de uddybende svar :-D
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Vi er altid til tjeneste... :GO
mikkel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af mikkel »

:oops: så vil jeg osse gerne lige høre lidt om, hvad der er normalt man har tændt i dags timerne og i natte timerne og hvad der er nødvendigt og mindre nødvendigt?? "der er jo lige noget der LARMER lidt" på sådan et original red sea :shout:
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

ALLE pumper - dem der er originalt med et RSM og gerne én cirkulationspumpe mere... (Flere bruger 6025 fra Tunze har jeg læst)

Til nød kunne man slukke skummeren nogle få timer om natten, men det kan give iltmangel og manglende rensning, så derfor er det ikke tilrådeligt at slukke for den...
Flere skifter den originale skummer til Tunze 9002 for bedre effektivitet, måske den støjer mindre end den originale, men ved det ikke... De nye versioner af Tunze 9002 har også en silent motor... (Kan ved køb se direkte på motor delen og den hedder noget med silent eller ej..)

Skal man gøre noget ved pumperne skal de udskiftes til nogle mere støjsvage eller til nogle som kan køre langsomt om natten, men det er vist ikke så nemt at gøre på et RSM...

Prøv at søge på støj inden under RSM tråden...

Senest rettet af amddurin man 8. aug 2011 22:28, rettet i alt 2 gange.
mikkel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af mikkel »

okay ja skummer og blæserer i siden af amaturet det er dem der larmer, det andet er udholdeligt der hvor det står :-D det var osse lidt pga. strømbesparelse jeg spurgte, men skidt, skal det bruges ja så skal det bruges ordenligt :-D

Tænkte osse på om jeg evnt. kunne tilføje noget bakterie nu her hvor det er helt frisk vand der er ved at køre ind?? for at sparke det hele igang?? har skam tolmodigheden meen det kunne jo være der var noget der ville hjælpe det hele igang?? :scream:
Brugeravatar
MSN8200
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Århus N

Indlæg af MSN8200 »

Hej og velkommen til hobbyen!
Jeg håber du får held med dit rsm
:Peace:
Husk at skylle sten og grus grundigt i saltvand inden du kommer det i. Det kan forkorte din indkøring.
Venlig hilsen
Martin - Århus N
Billede
180 liter nedlagt
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

Læs nu hvad Carsten og Am skriver. Glem nu de tilsætningsting. Jeg lærte det på den hårde måde og ville ikke høre efter dem som havde erfaring. Det gik i lort lort også lort. Nu da jeg har slugt min falske stolthed, og erkendt at det de skrev dengang var og er rigtigt går det meget bedre. Jeg har også haft ferskvand i mange år, men det betyder ikke en skid her. Det troede jeg, jeg tog fejl, det blev DYRT, jeg angrede og startede forfra. Derfor, læs og forstå. God vind her fra. Mvh Dan
mikkel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af mikkel »

jey dan jeg gør skam lige som de siger og håber på det bedste, men derfor bliver jeg stadig nød til at spørge om det hele ellers lærer jeg ik så meget ;-).....

men tak for opsangen :beer:

takker Martin :-D de blev skam osse skyllet så må jeg bare ha tålmodigheden med mig :pray:
mikkel
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14

Indlæg af mikkel »

Kan godt være jeg spørg dumt nu men jeg ved tilfældigvis hvor der er masser af anemoner i alverdens farver her i det danske farvand, men kan man bruge dem i baljen herhjemme ?? :sneaky2:
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"