Jeg skal her på onsdag ud og kigge på det jeg håber bliver mit kommende akvarie og det jeg ønsker at beholde.
Det står på et bord der er delt op i 3 rum da det kørende som ferskvand pt. I midten er der skuffer og så ellers skabe på hver side. Planen er at bygge to sumpe. Jeg er bare lidt i tvivl om hvordan de skal bygges op og hvor de skal forbindes. Skal jeg borer huller i midten eller nederst og hvad med skillevægge?
Mener en eller flere brugere herinde har det system, men kan ikke finde dem.
Forbinding af to sumpe.
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Re: Forbinding af to sumpe.
Du vil stadigvæk få problemer med en eller flere skuffer, hvis du skal forbinde sump 1 med 2 gennem midten af underskabet...
Hvis du har skummer og retur i sump 1, kan du med en lille pumpe sende 300-600L/H til sump 2 og bruge den som refugium og med hul til rør/slange i toppen af sump 2 vil vandet, med lidt fald på rør, selv løbe retur til sump 1 (I returkammeret)...
Der må IKKE sendes vand med pumpe fra den ene til den anden, hvis vandet kommer ned fra akvariet i den ene og retur er i den anden, da flow'et så afhænger af at begge pumper køre præcis éns og det er næsten umuligt... - men som jeg har beskrevet kan det fungerer da vandet vil løbe ligeså hurtigt tilbage som pumpen flytter det over, MEN det kan give vand på gulvet hvis returløb fra sump bliver stoppet til medmindre pumpen sidder så højt at den løber tør for vand inden sump 2 render over... - Der er osse risiko for at man ikke opdager at pumpen er stoppet (Snegle eller defekt) og så får pods mv. i refugiumet ikke iltet vand og dør måske inden man opdager problemet...
- Så derfor vil det nok være bedre bare at dele hovedrøret i to, hvor den der skal give mindst vand løber ned i sump 2, og med lidt fald på, løber fra toppen af sump 2 ned i sump 1 hvor retur sidder. Sump 1 skal have både skummer og returkammer + størstedelen af vandet fra hovedrør'et, så kan sump 2 stadigvæk være refugium med macroalger mv. og størstedelen af vandet køre så igennem skummeren over i sump 1...

Hvis du har skummer og retur i sump 1, kan du med en lille pumpe sende 300-600L/H til sump 2 og bruge den som refugium og med hul til rør/slange i toppen af sump 2 vil vandet, med lidt fald på rør, selv løbe retur til sump 1 (I returkammeret)...
Der må IKKE sendes vand med pumpe fra den ene til den anden, hvis vandet kommer ned fra akvariet i den ene og retur er i den anden, da flow'et så afhænger af at begge pumper køre præcis éns og det er næsten umuligt... - men som jeg har beskrevet kan det fungerer da vandet vil løbe ligeså hurtigt tilbage som pumpen flytter det over, MEN det kan give vand på gulvet hvis returløb fra sump bliver stoppet til medmindre pumpen sidder så højt at den løber tør for vand inden sump 2 render over... - Der er osse risiko for at man ikke opdager at pumpen er stoppet (Snegle eller defekt) og så får pods mv. i refugiumet ikke iltet vand og dør måske inden man opdager problemet...
- Så derfor vil det nok være bedre bare at dele hovedrøret i to, hvor den der skal give mindst vand løber ned i sump 2, og med lidt fald på, løber fra toppen af sump 2 ned i sump 1 hvor retur sidder. Sump 1 skal have både skummer og returkammer + størstedelen af vandet fra hovedrør'et, så kan sump 2 stadigvæk være refugium med macroalger mv. og størstedelen af vandet køre så igennem skummeren over i sump 1...

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Min sump var i 2 dele. I hver del var der boret 2 huller, som passede præcist overfor hinanden. Der var så monteret 2 rørgennemføring i hvert hul. Hver rørgennemføring var forsynet med et stykke rør med en del af en union midt på, således at det var til at skille ad.
Det er lige sådan der jeg havde tænkt mig det skulle være. Jeg vil så lave en skillevæg i sump 2 som retur pumpen skulle stå i.Planen er at bore hullerne i sumpene helt bagerst for neden så jeg kan bruge den nederste skuffe, dog skulle jeg fjerne halvdelen i bag da der skal være plads til rør. Min plan er også at montere union imellem så jeg kan skille det ad. Regner med at bruge slange så det er til at få i og ud. Ved bare ikke helt med hensyn til retur rummet. Det er jo højden på den skille væg der bestemmer højden af vandet i de to sumpe, med mindre man borede hullerne i de to sumpe længere oppe, men så bliver det sku svært og styre tror jeg.Carsten skrev:Min sump var i 2 dele. I hver del var der boret 2 huller, som passede præcist overfor hinanden. Der var så monteret 2 rørgennemføring i hvert hul. Hver rørgennemføring var forsynet med et stykke rør med en del af en union midt på, således at det var til at skille ad.
Havde du skillevæg i sumpe nr.1. Altså i nedløbssumpen?