VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
salifert's kh test
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
salifert's kh test
Jeg har hørt rygter om at Salifert's kh testsæt skulle måle for lavt, men synes ikke jeg kan finde noget om at det skulle være rigtigt?
Er der andre der har hørt det samme og evt ligger inde med nogle henvisninger (links) til dokumentation...
Er der andre der har hørt det samme og evt ligger inde med nogle henvisninger (links) til dokumentation...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
-
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5874 Hesselager
- Saltvand siden?: 2010
Re: salifert's kh test
Prøv at lave en blandning saltvand, som du bruger til vandskifte. Uden på dit salt, står der hvor høj KH der er i færdig-blandet saltvand du skulle ende med at få.
Jeg har 3 sæt salifert(KH) og de måler alle forskelligt, men jeg har taget det sæt (ud fra ovenstående test) som måler mest præcist og kasseret de andre 2.
Jeg har 3 sæt salifert(KH) og de måler alle forskelligt, men jeg har taget det sæt (ud fra ovenstående test) som måler mest præcist og kasseret de andre 2.
Med venlig hilsen
Kenneth
Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Kenneth
Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: kalundborg
Jeg Bruget Tropic Marin`s kh test jeg har sammen holdt målinger med saliferts og de ligge meget ens.
Der hvor jeg ind imellem ser forskelli i saliferts test er når 1Ml sprøjten ikke indeholder 1 ml.
når den gør det skal væsken stå ud for 0,8 ml mærket. nogen gange er det ved 0,78 andre ved 0,82 og det vil gi forskelle i målingerne. så jeg kigger ikke kun på stemplet skal stå ud for 1 ml.
Der hvor jeg ind imellem ser forskelli i saliferts test er når 1Ml sprøjten ikke indeholder 1 ml.
når den gør det skal væsken stå ud for 0,8 ml mærket. nogen gange er det ved 0,78 andre ved 0,82 og det vil gi forskelle i målingerne. så jeg kigger ikke kun på stemplet skal stå ud for 1 ml.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Hvis du har et rimeligt (2-3 år) nyt sæt, vil der stå i toppen af anvisningen at det er den "revidere" udgave baseret på tilbagemeldinger (om at man ofte målte for lavt). Denne udgave har også en reference væske med så man kan prøve hvornår farveskiftet er rigtigt.engelquist skrev:Jeg har hørt rygter om at Salifert's kh testsæt skulle måle for lavt, men synes ikke jeg kan finde noget om at det skulle være rigtigt?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
jeg har hørt det skulle ændre sig så hurtigt at ingen tar prøver nær revet.på samme måde som vi kan se hurtige ændringer i vores baljer.og selvfølgelig må man indse at ændringer i calcium ioner så vil der også være ændringer i tilsvarende kabonat hårdhed og måske magnesium,det er jo meningen det skal være sjovt.
men en ting som er sikkert er at ændringer ofte er på døgnets eller på daglig basis,så hvis du vil overvåge en bestemt ion er det bedst at gøre det på samme tidspunkt,så har du ændringer fra dag til dag..så ved du hvor meget du skal tilføre dag til dag hvilket sandsyneligt er i sammenhæng med trivsel i et akvarie der er dekoreret med stenkoraller da brugen af calcium ratio helt bestemt er med i trivselen på disse dyr
men en ting som er sikkert er at ændringer ofte er på døgnets eller på daglig basis,så hvis du vil overvåge en bestemt ion er det bedst at gøre det på samme tidspunkt,så har du ændringer fra dag til dag..så ved du hvor meget du skal tilføre dag til dag hvilket sandsyneligt er i sammenhæng med trivsel i et akvarie der er dekoreret med stenkoraller da brugen af calcium ratio helt bestemt er med i trivselen på disse dyr
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Det har vel ingen betydning? Du bruger jo aldrig en hel sprøjte alligevel (med KH test) og hvis vi flytter stemplet ned 0,5 ml så er det vel stadig 0,5ml der er kommet ned i testglasset, uanset om hvormeget luft der er oppe i den del af sprøjten du ikke benytter ?kenneth145 skrev:Der hvor jeg ind imellem ser forskelli i saliferts test er når 1Ml sprøjten ikke indeholder 1 ml.
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
ikke forstået??Hougaard skrev:Det har vel ingen betydning? Du bruger jo aldrig en hel sprøjte alligevel (med KH test) og hvis vi flytter stemplet ned 0,5 ml så er det vel stadig 0,5ml der er kommet ned i testglasset, uanset om hvormeget luft der er oppe i den del af sprøjten du ikke benytter ?kenneth145 skrev:Der hvor jeg ind imellem ser forskelli i saliferts test er når 1Ml sprøjten ikke indeholder 1 ml.
Da du som udgangspunkt skal ha 1ml i sprøjten så er det da ikke ligemeget om der er 0,98 eller 1.02 ml.
Da det er det resterende i sprøjten der angiver dine værdier skal udgangspunktet altid være det samme.
som udgangspunkt starter du med en sprøjte der indeholder 1.02 ml. og presser stemplet ned til 0.5 vil du ha presset 0.52 ml ned i glasset.
eller omvendt hvis der er 0,98 ml. vil du kun ha presset 0,48 ml ned i glasset. det giver en forskel på 0,04 ml hvilket svarer til en måle forskel på
Kh Testsæt = 0,6-0,7 dkh.
Mg testsæt = 50-60 mg/L
Ca testsæt = 20 mg/l
Det er altså ikke altid testsættene der er noget galt med det kræver at man er meget præcis og omhyggelig med sine målinger hvis de skal være rigtige.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Nej, det skal skal du ikke, luften i toppen af sprøjten er et udtryk for den volume der er i den påsatte spids. Du skal altid trække stemplet op til 1ml mærket og ignorere luften så bliver mængden af væske 1ml selvom der er luft i toppen.kenneth145 skrev:Da du som udgangspunkt skal ha 1ml i sprøjten så er det da ikke ligemeget om der er 0,98 eller 1.02 ml.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
jeg kommer til at tænke på zeovit forum og t5 rør men har sikkert ikke noget med det at gøre.....men en gammel folkesang som stadig holder er at hvis grønne kalk holdige alger(halimeda,neomeris for ex.) trives så har man god vandkvalitet,husk blot algerne også suger til sig calcium karbonat så test jævnligt og erstat calcium og karbonat hårdhed(kh) hvis det er nødvendigHougaard skrev:Hvis du har et rimeligt (2-3 år) nyt sæt, vil der stå i toppen af anvisningen at det er den "revidere" udgave baseret på tilbagemeldinger (om at man ofte målte for lavt). Denne udgave har også en reference væske med så man kan prøve hvornår farveskiftet er rigtigt.engelquist skrev:Jeg har hørt rygter om at Salifert's kh testsæt skulle måle for lavt, men synes ikke jeg kan finde noget om at det skulle være rigtigt?

- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Den er jeg skam med på. luften fra "kanylen fylder 0,2 ml. Derfor skal væsken stå ved 0,8ml mærket og ikke ved 0,78 eller 0,82.Hougaard skrev:Nej, det skal skal du ikke, luften i toppen af sprøjten er et udtryk for den volume der er i den påsatte spids. Du skal altid trække stemplet op til 1ml mærket og ignorere luften så bliver mængden af væske 1ml selvom der er luft i toppen.kenneth145 skrev:Da du som udgangspunkt skal ha 1ml i sprøjten så er det da ikke ligemeget om der er 0,98 eller 1.02 ml.
jeg klarer det ved at afmontere kanylen fylde sprøjten med luft montere kanylen og presser så stemplet i bund så sprøjten er helt tom.
så har jeg væsken stående samme sted hvergang i sprøjten.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Men det er da hamrende ligegyldigt, da det jo kun handler om mængden af væske der tilsættes, ikke hvormeget der er tilbage, så hvis du har trykket stemplet 0,5ml ned er der vel tilsat 0,5ml i testglasset, uafhængigt af hvormeget luft der er i sprøjten ?
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Hougaard skrev:Men det er da hamrende ligegyldigt, da det jo kun handler om mængden af væske der tilsættes, ikke hvormeget der er tilbage, så hvis du har trykket stemplet 0,5ml ned er der vel tilsat 0,5ml i testglasset, uafhængigt af hvormeget luft der er i sprøjten ?
Hvordan Aflæser du dine tests??
Den skala der er i testsættet aflæses ved at se hvormeget der er tilbage i sprøjten ud af 1 ml.
ikke ved at se hvormeget du har sprøjtet i glasset derfor er det vigtigt at der er præcis 1 ml i sprøjten.
lad os antage at der er 1 ,0 ml i sprøjten og du sprøjter i til der er 0,5 tilbage så har du ifølge saliferts skema en kh på 8,0
men hvis du har mere eller mindre i sprøjten end 1 ml. så får du ikke det rigtige resultat...
men ja hvis man aflæste ud fra hvormeget man havde sprøjtet i så har du ret,men det gør man ikke.
Ellers gør mig den tjeneste at tage en 1 ml sprøjte der er helt tom og tør sug 1 ml. op målt med stemplet.
husk hvor væsken står ( ved 0,8 ml ) tøm sprøjten og og gør det samme igen nu står væsken ved 0,82 ml det gør den ihvertfald på de fleste af mine 1 ml sprøjter af mærket BD PLASTIPAk der medfølger saliferts sæt.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4690 Haslev
- Saltvand siden?: 2007
har hørt inde fra decocean at de nye test set fra salifert kh sku man holde i mellem 10 og 12 og de gamle sku være mellem 8 og 10
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Enig, MEN (og jeg tror blot vi fluekn****** her)...kenneth145 skrev:Den skala der er i testsættet aflæses ved at se hvormeget der er tilbage i sprøjten ud af 1 ml.
Hvis jeg putter sprøjten i KH-2 flasken og suger op, indtil stemplet står ved 1ml mærket (dvs. der er væske til omkring 0,8ml mærket)
Så drypper jeg væske i testglasset indtil farven skifter (lad os antage at min KH er 8 ), dvs. nu står stemplet på 0,5ml mærket - dvs. jeg har hældt 0,5ml i testglasset. Jeg aflæser 0,5 (altså det tal stemplet står på) i skemaet og får 8 KH - Jeg trykker resten tilbage i KH-2 flasken og sprøjten er nu tom. Luften i stemplet er nu blot "fiktiv" væske som jeg alligevel ikke kan bruge da jeg ikke kan trykke stemplet længere ned end i bund.
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Ja ved kh er det flue kne... men det er det ikke ved mg og ca..Hougaard skrev:Enig, MEN (og jeg tror blot vi fluekn****** her)...kenneth145 skrev:Den skala der er i testsættet aflæses ved at se hvormeget der er tilbage i sprøjten ud af 1 ml.
Hvis jeg putter sprøjten i KH-2 flasken og suger op, indtil stemplet står ved 1ml mærket (dvs. der er væske til omkring 0,8ml mærket)
Så drypper jeg væske i testglasset indtil farven skifter (lad os antage at min KH er 8 ), dvs. nu står stemplet på 0,5ml mærket - dvs. jeg har hældt 0,5ml i testglasset. Jeg aflæser 0,5 (altså det tal stemplet står på) i skemaet og får 8 KH - Jeg trykker resten tilbage i KH-2 flasken og sprøjten er nu tom. Luften i stemplet er nu blot "fiktiv" væske som jeg alligevel ikke kan bruge da jeg ikke kan trykke stemplet længere ned end i bund.

Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Det er da det samme ved Ca og Mg - Luften udtrykker da bare den volume der er i spidsen ... Det er da kun et problem hvis du ikke får en dråbe ved sidste tryk. Jeg gør altid det, at jeg lader spidsen sidde på sprøjten, hvis den ligge diagonalt i papkassen kan den lige være der. Så skal den bare trykkes godt fast først gang og holder sig derefter fuldstændig tæt.kenneth145 skrev:Ja ved kh er det flue kne... men det er det ikke ved mg og ca..
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
Nej du får en fejlvisning på 0,02 ml hvis du ikke tømmer sprøjten og sørger for at den er tom og tør HVERGANG det har intet med de 0,2 ml luft der er i spidsen. men de 0,02 ml extra der kommer hvis du ikke tømmer spidsen. det har intet med noget fiktivt væske eller andet at gøre det er for meget test væske. fyld sprøjten 2 gange i træk og se forskellen 0,02 ml. Første gang 0,8 ml væske i sprøjten anden gang 0,82. Og som sagt det største udsving jeg har set er 0,78 og 0,82 men det var i den gamle type sprøjte.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
Nu har jeg tæsket nettet rundt og har intet fundet der antyder dette- så det undrer mig lidt de siger det derinde...?TimW skrev:har hørt inde fra decocean at de nye test set fra salifert kh sku man holde i mellem 10 og 12 og de gamle sku være mellem 8 og 10
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
ja ku være sjovt og få lave en måling med hanna kh og så salifert kh og se va foreskellen er på dem, så vis der sku være en der har begge og ville lave en test i mellem dem så ville det være super
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
har selv prøvet og samenligne tetras kh og salifert og der viste tetras næsten 3 mindre en saliferts
- buddy
- Foxface
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5500 Middelfart
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: 5500 middelfart
hej jeg har købt hanna kh test og salifert viser 1,5 laver end hanna måleren og mit elos test passer helt med hanna test
Mvh Lars
Mvh Lars
370 Liter med T5 Lys
- buddy
- Foxface
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5500 Middelfart
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: 5500 middelfart
hej jeg har købt hanna kh test og salifert viser 1,5 laver end hanna måleren og mit elos test passer helt med hanna test
Mvh Lars
Mvh Lars
370 Liter med T5 Lys
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
var det så den nye eller gamle version salifert du har gjort det med ??buddy skrev:hej jeg har købt hanna kh test og salifert viser 1,5 laver end hanna måleren og mit elos test passer helt med hanna test
Mvh Lars
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
så ku der jo være lidt om det. nu ku det jo så være intressant om der er forskel på calsium i saliferten og så elos sættet nogen der har prøvet det
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
prøvede selv lige at lave en test med den kontrol væske der er med i saliferten der sku være på 6,9 og der viste den 8,6 så de virker da vist som vinden blæser
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
Hos mig er den helt i overensstemmelse med kontrolvæsken- det handler nok også lidt om hvor omhyggelig man er med at lave testenTimW skrev:prøvede selv lige at lave en test med den kontrol væske der er med i saliferten der sku være på 6,9 og der viste den 8,6 så de virker da vist som vinden blæser

- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
ellers er her en lille ting jeg faldt over på en anden side
There is definitely a problem with Salifert. I am an analytical chemist and have been doing tests for 18 years in a soil lab. I know how to perform wet tests and I'm not seeing consistant results from Salifert.
I just purchased a new Ca and Alk Salifert test kit and the results are very questionable.
Ca: 350ppm (Actual from ICP = 419.5 ppm)
dKH: 11 (Actual from Laboratory Titration = 9.032)
I wish the lab would let me run my Ca through the ICP every day for free, hehe. I always compare my tests with a known reference and when I cannot replicate the test result then its time to blame the reagents.
There is definitely a problem with Salifert. I am an analytical chemist and have been doing tests for 18 years in a soil lab. I know how to perform wet tests and I'm not seeing consistant results from Salifert.
I just purchased a new Ca and Alk Salifert test kit and the results are very questionable.
Ca: 350ppm (Actual from ICP = 419.5 ppm)
dKH: 11 (Actual from Laboratory Titration = 9.032)
I wish the lab would let me run my Ca through the ICP every day for free, hehe. I always compare my tests with a known reference and when I cannot replicate the test result then its time to blame the reagents.
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
for mit vedkommende så må det vist bli et hanna kh jeg investerer i næste gang
Senest rettet af TimW tirs 28. jun 2011 20:06, rettet i alt 1 gang.
- TimW
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
vis man ellers er frisk på lidt læsning på det så er trådene her om det
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... st17833598
http://www.reefcentral.org/forums/showt ... ?t=1916807
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... st17833598
http://www.reefcentral.org/forums/showt ... ?t=1916807