spørgsmål til et ekstre filter

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

spørgsmål til et ekstre filter

Indlæg af minedykker »

ved ikke om det kan lade sig gøre, men sider og tænker på om man kan bruge en spandpumpe, til ekstre filter hvor man kunne have en filtersok med Po4 fjerne i og en med kul måske sammen med noget andet filtervat ?
bare et spørgsmål.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: spørgsmål til et ekstre filter

Indlæg af Carsten »

minedykker skrev:ved ikke om det kan lade sig gøre, men sider og tænker på om man kan bruge en spandpumpe, til ekstre filter hvor man kunne have en filtersok med Po4 fjerne i og en med kul måske sammen med noget andet filtervat ?
bare et spørgsmål.
Det kan du sagens. Jeg brugte i mange år det midste Eheim spandfilter som fosfat filter. Filtervattet ville jeg helt undlade, da jeg ikke tror på det, men kul og po4 fjerner er fint nok.
Monter er evt. som en byepass på retur pumpen, da flowet gennem filteret ikke skal være ret stort.
andersen2009
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 5874 Hesselager

Indlæg af andersen2009 »

Med venlig hilsen
Kenneth

Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

ville bare bruge den som den er og sætte begge slanger i sumpen, så den suger fra sumpen efter skummeren og så smider det retur til sumpen.
mit retur vand løber nemlig dirikte i skummeren da det er en luft skummer og vil næsten ikke til at skulle til at lave rør om for dette. og 300 kr for en pumpe som denne er vil heller ikke galt og stømforbrug på 5watt er også i orden tænker bare på om den er stor nok til ca 750 liter vand...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

minedykker skrev:ville bare bruge den som den er og sætte begge slanger i sumpen, så den suger fra sumpen efter skummeren og så smider det retur til sumpen.
mit retur vand løber nemlig dirikte i skummeren da det er en luft skummer og vil næsten ikke til at skulle til at lave rør om for dette. og 300 kr for en pumpe som denne er vil heller ikke galt og stømforbrug på 5watt er også i orden tænker bare på om den er stor nok til ca 750 liter vand...
Det kan du ikke!
Det filter skal bruge hæverteffekten for at køre.
Men slut det til returpumpen, som et bypass, så kører det.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

okay er der ikke et spandfilter som man kan bruge der selv kan træke vand igennem sig så man ikke skal til at lave om på retur rør
for skal jeg det så kan jeg lige så godt sætte en slange på da jeg i dag køre med pvc rør helt ned til pumpen og pt støjer det ikke men kan jo være det kommer. hehe

men kan godt se hvad du mener men den motor der er i den spand pumpe kan den ikke selv flytte vandet ?
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

når nu kan jeg se hvad du mener med den pumpe kan godt se at den skal fødes på en eller anden måde og der vil det være smart at sætte den på returen men tror mere det jeg leder efter er en spandpump jeg kan stille med to slanger og så suger den selv vandet som den skal bruges, hvis der findes sådan en.
ellers må jeg jo igang med at lave om på det men så skal jeg jo nok også have en kugle hane på til at styre vandtrykket over til spandpumpen
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

hejsa carsten.

når nu sider jeg lige og roder i manualen til Eheim 2211 Classic og der står " Filtret anbringes under akvariet – eller i det mindste under dettes vandoverflade " og filteret er 29 cm høj og min vandstand i sumpen der hvor jeg tager vandet fra er 33 cm det vil sige jeg får et fald på ca 25 cm ned til der hvor vandet løber ind og så skal den bare løfte det tilbage i sumpen og det er ca 10 cm tror du ikke det vil kunne virke i sig selv ? uden at sætte den på returen .... ?
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

minedykker skrev:okay er der ikke et spandfilter som man kan bruge der selv kan træke vand igennem sig så man ikke skal til at lave om på retur rør
for skal jeg det så kan jeg lige så godt sætte en slange på da jeg i dag køre med pvc rør helt ned til pumpen og pt støjer det ikke men kan jo være det kommer. hehe

men kan godt se hvad du mener men den motor der er i den spand pumpe kan den ikke selv flytte vandet ?
Et spandfilter suger, som nævnt, ikke vandet selv, det sendet det kun retur fra toppen fra spanden, men hvis slanger og spand er fyldt 100% op skulle det kunne virke alligevel...

Hvis der ikke er fald nok til at vandet, via hævertmetoden, kan fylde spanden helt op af sig selv når du starter det op, så kan du hjælpe det på vej ved at lade et powerhead på indgangsslangen flyde vandet op inde i spanden og så starte spandpumpen selv, når vander løber ud af retur slangen...
Når evt. luft inde i spand og slanger er rystet ud, kan du fjerne dit powerhead igen og så burde det kunne køre ved egen hjælp. Bare pas på at slangen til vand ind i spanden ikke får luft med ind, da den mindste smule luft vil få filtret til at gå i stå fordi det ikke kan suge vandet, men bare køre i luftlommen...

Jeg er ikke sikker på om ca 10cm er nok, men det skulle være nok at returslangen er under vandoverfladehøjden...

Dur det ikke kan du jo altid tage vandet direkte inde fra overløbet og smide returslangen fra spandfiltret i sumpen eller direkte i display...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

så er vi igang med at at købe ind til dette forsøg om det så kan køre lige fra sumpen eller om man skal op og hente vandet fra overløbet det må tiden vise men bliver dette filter.

http://www.akvarieforretningen.dk/produ ... oduct=3434

som kommer til at køre med

http://akvarieudstyr.dk/Saltvand/Filter ... phos1000ml

og så en gang aktiv kul.

men så er spørgsmålet jo så der er plads til 1 liter i filtert så hvor meget skal man bruge af hver.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

så fik vi samlet slanger til filteret og fik putte Po4 absober i, nu er spørgsmålet vil det virke eller er der ikke fald nok på ?

ja kan kun sige suget en gang u udgangens slangen og vandet løb fint igennem og fylde filteret uden problem og sat strøm til, og vupti så kørt det som det skulle bliver ikke nemmer. kan jeg kun anbefale
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Fint... :GO

- Der står i vejledningen hvor mange gram man bør bruge iht. antal liter vand og antiphos skal vist nok startes op med halv dosis den første uge... - Det er særligt hvis man har målbart phosfat og SPS koraller, at man skal være forsigtig, da de ikke tåler hurtige ændringer... (Heller ikke til den gode side...)

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af Bo Steen »

minedykker skrev:så fik vi samlet slanger til filteret og fik putte Po4 absober i, nu er spørgsmålet vil det virke eller er der ikke fald nok på ?

ja kan kun sige suget en gang u udgangens slangen og vandet løb fint igennem og fylde filteret uden problem og sat strøm til, og vupti så kørt det som det skulle bliver ikke nemmer. kan jeg kun anbefale

Hej,

Lidt spændt på at høre om det virker med jeres spandfilter ?
Hilsen Bo)
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

hejsa Bo

nu er det jo en gammel tråd det her ;O) faktisk er det akvarie nedlangt den dag i dag men et nyt er bygget på 1700 liter istede for.
Men ja det virket ganske fint med det i et spandfilter. men fortræker en reaktor da det er nemmer at styre på den måde.
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af Bo Steen »

Ha ha, havde ikke set alderen på tråden:)
Jeg har intern sump, hvor der ikke er den store plads til reaktor.
Tak for info!

Super flot jeres nye balje :)
Hilsen Bo)
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

hehe kender det godt selv at man falder over noget men får ikke lige set hvornår det er fra ;O) men nej kørt både med kul og Po4 fjerner.
men nu siger du at du ikke har så meget plads har en reaktor på nu og det er den der hedder deltec F 506 mener jeg og den står unden for min sump og den bliver fødet af en pumpe som ligger i sumpen det virker beder en spandpumpe da du kan få det til at stå at bevæ sig

Takker
Bo Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
13

Indlæg af Bo Steen »

Go ide :GO