Belysning til et 55 cm dybt akvarium (T5 vs. HQI)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Stephan A
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
14
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2010

Belysning til et 55 cm dybt akvarium (T5 vs. HQI)

Indlæg af Stephan A »

Hej. Nu håber jeg ikke, at jeg starter en ny krig. Så jeg håber på nogle positive, faktuelle inputs :)

Jeg har planer om at starte et akvarium op, når jeg kommer tilbage fra Østrig om lidt over en måneds tid. Den nye Mark II serie tiltaler mig en del, så har sådan set besluttet mig for at det skal være dét. Målene på akvariet er 100x50x55 cm. Dvs. en dybde på 55 cm. Jeg vil gerne gøre det forholdsvis ordentligt fra start af, hvad mit budget kan holde til, så derfor vil jeg købe lys, så jeg kan holde det hele. ( SPS/LPS )

Derfor vil jeg gerne høre, hvad der vil være mest optimalt. Jeg har selv læst en masse indtil videre, men rammer hele tiden hovedet mod muren. De udsagn jeg har fundet hyppigst er:

1: HQI (mh): Har en bedre penetrationsevne end T5, men på et mere koncentreret område end T5
2: T5 giver den bedste ensartede kontra HQI penetrering. Dvs. at HQI ikke er fordelagtigt, hvis man ønsker at holde SPS/LPS overalt i bunden, og at man er begrænset til at placere den, hvor HQI'ens lys er kraftigst
3: At man kan opnå flottest farver på korallerne ved brug af T5, da man kan tune sit lys som man vil i et mix bestående af mange rør

Håber i kan hjælpe mig lidt. Af tanker af belysning har jeg dette i hovedet:

T5: 6x39w (er 8x39w bedre, eller vil det være ét fedt?)
Hqi: 2x150W

Det åbenlyse valg for mig ville være T5, da jeg gerne vil have lyset så tæt på overfladen som muligt, og at jeg har hørt der godt kan blive varmt om sommeren hvor jeg bor nu - har ikke boet her så længe, så kan ikke af/bekræfte det.
Dog er jeg lidt bekymret for dybden konta T5

På forhånd tak.
Mvh. Stephan
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Belysning til et 55 cm dybt akvarium (T5 vs. HQI)

Indlæg af StarF »

fordelene ved HQI er så småt ved at være forbi, men det ender som regel i noget reglions sjov.

any way hvis du skal holde alt, vil jeg anbefale 8 rør, du skal have en ordenlig t5 lampe og ordenlig rør i den. Så vil du med 8x kunne holde alle de sps du lyster. Der vil også være mere lys, end hvad de 2x 150w hqi vil smide ud..... en anden fordel er med t5 får du mindre varme, end du gør fra hqi.. De giver stadig varme, men noget mindre end hqi.

Så er der snakken om hvad lys der er flottest, jeg syntes t5 lyset er flottere, der er ikke så mange skygger, der er god mulighed for at justere lysfarven med alverdens rør! Alle jeg kender der ellers har været fortaler for hqi, er aldrig gået tilbage til hqi efter de har haft t5...
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Jeg bryder lige ind her da det lader til StarF har styr på hvad han siger.
Jeg skal starte et panoramaakvarie op der måler. 140L 65H 65D (fra panorama rude til bagvæg dog skal der ikke være koraller og lig ude i panorama fronten men kun sand så dybten bliver nok 55-60cm) Har tænkt på en lampe med følgende grav.
1200L 8 rør på 54w 3 hvide 3 blå 2 lilla. Ville det være en god løsning. Jeg vil gerne kunne holde det meste.
Har tænkt på denne.
http://petsupply.dk/powermodule-watt-inkl-p-7248
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Mja.. det burde det være, hvis du vil have på sps bunden kan det godt ske du skal op i 10x. (havde fint sps på bunden i mit 50cm høje akv med 8x54w t5...)
jesper kristensen
Reactions:

10 rør lyder da lidt overdrevet i 54 w. Er det hvis der skal ligge noget på sandbunden forrest i baljen der skal være de to rør ekstra?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

kommer jo an på om der skal farve på dem eller ej ;)

8 rør til 50cm dybde var ebstemt ikke for lidt ved mig...
jesper kristensen
Reactions:

troede watt afhang af dybten
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

nej watt afhænger af længden på akvariet... et 54 watts rør er længere end et 39 watts rør f.eks.
jesper kristensen
Reactions:

Nååå på den måde. Hvad afhænger dybten så af?
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

jamen det må vel være antal rør hvis vi snakker t5 som har betydning for dybden.
jesper kristensen
Reactions:

Arhhh ok. Så ville jeg nok vælge og bygge lampen selv. 9 rør på 54 watt og 1 på 39 watt i kort til panoramaruden, men den tager vi lige på mødet.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"