led lys
- moby
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: Glostrup
Re: led lys
Tror denne kunne være et fint og billigt alternativ.
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... x100w.html
http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... x100w.html
- Rean
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2009
- Kontakt:
Fejl
- TroJanRds
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Geografisk sted: Randers
er du til gør det selv som er super simpelt så finder du bare en gammel 12v 800ma-1000ma trafo og sætter dioderne parallel sammen. jeg har sat 4 stk på sådan trafo og skal hilse og sige man IKKE skal kigge ind i dem når de tænder 
er disse 4 dioder jeg bruger ---> http://cgi.ebay.com/10W-white-10000K-Hi ... 3361c12500
og disse 4 ---> http://cgi.ebay.com/10W-white-16000K-Hi ... 4aa57b271c
og disse 4 ---> http://cgi.ebay.com/10W-white-20000K-Hi ... 4aa57b2e98
husk trafo pr 4 stk ellers bliver de svager. og husk + PÅ + og - PÅ - ellers går det galt

er disse 4 dioder jeg bruger ---> http://cgi.ebay.com/10W-white-10000K-Hi ... 3361c12500
og disse 4 ---> http://cgi.ebay.com/10W-white-16000K-Hi ... 4aa57b271c
og disse 4 ---> http://cgi.ebay.com/10W-white-20000K-Hi ... 4aa57b2e98
husk trafo pr 4 stk ellers bliver de svager. og husk + PÅ + og - PÅ - ellers går det galt

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvad skal man så med den "driver" som er med her??
http://cgi.ebay.de/10W-White-High-Power ... 3362ca2f15
Skal der ikke linser på??
- TroJanRds
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
hvorfor betale for dem når man har nogle eller kan købe herhjemme der er pakket ind som den man bruger til sin bærbarCarsten skrev:Hvad skal man så med den "driver" som er med her??

man gemmer jo på alt sådan noget som eletrikker ihvertfald

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
LED skal drives på strøm, ikke på spænding, ellers brænder de af - måske ikke med det samme men over tid. Find databladet for den aktuelle LED og check max-strømmen (Absolute Maximum Ratings).
Derfor skal der en driver til og altså ikke bare en simpel spændingsforsyning.
... og så skal de sættes i SERIE (+ til -), for at sikre samme strøm gennem dem alle. Driveren skal kunne levere spænding nok til de serieforbundne LED's forward-spændinger lagt sammen.
/Kim
... og så skal de sættes i SERIE (+ til -), for at sikre samme strøm gennem dem alle. Driveren skal kunne levere spænding nok til de serieforbundne LED's forward-spændinger lagt sammen.
/Kim
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
jeps..
12 stk 3 watt i serie til en 48 volt 700mA driver.. Right ?
12 stk 3 watt i serie til en 48 volt 700mA driver.. Right ?
***** ApFolmer@hotmail.com *****
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det lyder fornuftigt ....
/Kim
/Kim
- TroJanRds
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
ja i know men er jo heller ik fra en pcer jeg bruger var for at samline at det er forsvarligt pakket ind. sorry jeg ik lige udtrykkede det sådan. min er en strømforsygning der er 12 v 800ma og er målt præsis ... og hvorfor SKAL de i serie ?? så hæver du jo bare strømforuget ?Nolan skrev:LED skal drives på strøm, ikke på spænding, ellers brænder de af - måske ikke med det samme men over tid. Find databladet for den aktuelle LED og check max-strømmen (Absolute Maximum Ratings).
/Kim
og hvad kan den driver gøre andet end sende 12 800ma ud ? mine lyser da kanon og kan hæve og sinke styrken på dem da det er variabel forsyning jeg har.
og er sammen med en ven eletroniktekniker jeg har fået info
- TroJanRds
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
TroJanRds skrev:ja i know men er jo heller ik fra en pcer jeg bruger var for at samline at det er forsvarligt pakket ind. sorry jeg ik lige udtrykkede det sådan. min er en strømforsygning der er 12 v 800ma og er målt præsis ... og hvorfor SKAL de i serie ?? så hæver du jo bare strømforuget ?Nolan skrev:LED skal drives på strøm, ikke på spænding, ellers brænder de af - måske ikke med det samme men over tid. Find databladet for den aktuelle LED og check max-strømmen (Absolute Maximum Ratings).
/Kim
og hvad kan den driver gøre andet end sende 12 800ma ud ? mine lyser da kanon og kan hæve og sinke styrken på dem da det er variabel forsyning jeg har.
og er sammen med en ven eletroniktekniker jeg har fået info
men kan godt se iden .. så vil prøve at lave det om
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hvis de sidder i serie, er strømmen gennem alle LEDs den samme - og den samme som hvis en enkelt LED sættes til forsyningen.
Sætter du dem parallel, stiger strømmen der skal til at drive dem jo netop. Det er helt simpel ohms lov.
Hvis din forsyning giver 800mA (begrænset til 800mA), fordeles denne strøm til de fire parallel-koblede LEDs. Altså får de kun 200mA hver.
MEN... da der er produktionsforskelle på LEDs, vil de ikke have samme forward-spænding (det spændingsfald der er over dem). Sætter du dem parallelt, tvinger du dem til at køre samme spænding.
Dine 10W LEDs har en forward-spænding på ca. 10V.
Hvis du seriekobler dem, skal forsyningen altså kunne give mindst 40V med en konstant strøm på max. 1000mA.
Hvis din elektroniktekniker siger noget andet, tager han fejl.
/Kim (som er svagstrømsingeniør)
Sætter du dem parallel, stiger strømmen der skal til at drive dem jo netop. Det er helt simpel ohms lov.
Hvis din forsyning giver 800mA (begrænset til 800mA), fordeles denne strøm til de fire parallel-koblede LEDs. Altså får de kun 200mA hver.
MEN... da der er produktionsforskelle på LEDs, vil de ikke have samme forward-spænding (det spændingsfald der er over dem). Sætter du dem parallelt, tvinger du dem til at køre samme spænding.
Hvis du seriekobler dem, skal forsyningen altså kunne give mindst 40V med en konstant strøm på max. 1000mA.
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Er helt enig med Kim, og selvom det kan se ud som om det virker (der kommer jo lys) med de andre metoder, så bliver de ikke korrekte af den grund.
- TroJanRds
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Oki cool Takker så lærte jeg lidt mere idag he heNolan skrev:Hvis de sidder i serie, er strømmen gennem alle LEDs den samme - og den samme som hvis en enkelt LED sættes til forsyningen.

og fedt nok så har jeg en at mobbe næste gang jeg ser ham looool

kan de tage skade på den måde jeg har kørt på til nu ?? håber jeg ik

- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hvis din forsyning har strømbegrænsning på 800mA, som du siger, har hver LED kun fået lov at trække omkring 200mA, hvilket er omkring en femtedel af max. Det tager de nok ikke skade af.
Hvis forsyningen ikke har strømbegrænser, trækker LED alt den strøm de kan og slår sig selv ihjel.
/Kim
Hvis forsyningen ikke har strømbegrænser, trækker LED alt den strøm de kan og slår sig selv ihjel.
/Kim
- TroJanRds
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
er på max 800ma så er nok ik sket nogetNolan skrev:Hvis din forsyning har strømbegrænsning på 800mA, som du siger, har hver LED kun fået lov at trække omkring 200mA, hvilket er omkring en femtedel af max. Det tager de nok ikke skade af.
/Kim

hmm mon de så bliver skarpere når de får den rigtige spænding

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Der er stor forskel på, om en strømforsyning kan levere max. 800mA eller at den har strømbegrænsning på 800mATroJanRds skrev:er på max 800ma så er nok ik sket nogetde lyser også stadig godt..
hmm mon de så bliver skarpere når de får den rigtige spænding