yngleadfærd ved Chromis Viridis.
-
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5874 Hesselager
- Saltvand siden?: 2010
yngleadfærd ved Chromis Viridis.
Hejsa...
Er der nogen der kender ders yngleadfærd..?
Grunden til jeg spørg er, at mine opføre sig besynderligt. Om aftenen når HQI slukker, er der en enkelt eller to der for (store) hvide plamasher, lidt ligesom giraf-prikker-agtig. Når de får dem står den pågældende fisk og sitre/ryste med hele kroppen og finner i et hjørne, mellem eller ovenpå sten. Det tager ca. 5-7 min og så vender den tilbage til normal. Når prikkerne kommer er alle de andre fisk (kun Chromis) meget agresive overfor hinanden, hvilket forsvinder samtidig med at pletterne forsvinder på den fisk der har det.
Nogen der ved om det er deres yngleadfærd og om de har ynglet i fangeskab..?
Er der nogen der kender ders yngleadfærd..?
Grunden til jeg spørg er, at mine opføre sig besynderligt. Om aftenen når HQI slukker, er der en enkelt eller to der for (store) hvide plamasher, lidt ligesom giraf-prikker-agtig. Når de får dem står den pågældende fisk og sitre/ryste med hele kroppen og finner i et hjørne, mellem eller ovenpå sten. Det tager ca. 5-7 min og så vender den tilbage til normal. Når prikkerne kommer er alle de andre fisk (kun Chromis) meget agresive overfor hinanden, hvilket forsvinder samtidig med at pletterne forsvinder på den fisk der har det.
Nogen der ved om det er deres yngleadfærd og om de har ynglet i fangeskab..?
Med venlig hilsen
Kenneth
Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Kenneth
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: yngleadfærd ved Chromis Viridis.
Det er almideligt at fisk ændrer farver i yngle tiden. Hvordan det ser ud på chromisser ved jeg ikke.
Men når de er i det humør, så burde du kunne se at den pågældende fisk renser et område og forsvarer det stærkt.
Du skriver det kun er om aftenen når lyset slukkes at det sker, det undrer mig lidt med mindre der i forvejen ligger en klase æg som så skal til at klække, for det sker nemlig om natten.
Chromis er en jomfrufisk, og deres yngleadfærd er som alle andres. Mig bekendt er der ingen der har opfodret unger af dem, men de har med meget stor sandsynlighed lagt æg mange gange her i landet
Men når de er i det humør, så burde du kunne se at den pågældende fisk renser et område og forsvarer det stærkt.
Du skriver det kun er om aftenen når lyset slukkes at det sker, det undrer mig lidt med mindre der i forvejen ligger en klase æg som så skal til at klække, for det sker nemlig om natten.
Chromis er en jomfrufisk, og deres yngleadfærd er som alle andres. Mig bekendt er der ingen der har opfodret unger af dem, men de har med meget stor sandsynlighed lagt æg mange gange her i landet
-
- Foxface
- Reactions:
- 14
Hej Carsten..
Det er nok det den pågældende fisk laver, altså renser et område, når den sitrer med hele kroppen... Det lyder/ser meget bekendt ud.
Jeg kan dog ikke se nogen æg eller antydninger til det, men de kan sagtens nå at blive spist inden jeg får se mig om.
Men utrolg sjovt at sidde og iagtage om aftenen, endnu en glæde ved den dejlige balje.
Det er nok det den pågældende fisk laver, altså renser et område, når den sitrer med hele kroppen... Det lyder/ser meget bekendt ud.
Jeg kan dog ikke se nogen æg eller antydninger til det, men de kan sagtens nå at blive spist inden jeg får se mig om.
Men utrolg sjovt at sidde og iagtage om aftenen, endnu en glæde ved den dejlige balje.
Med venlig hilsen
Kenneth
Kenneth
- AcroFarm DK
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
Jeg havde på et tidspunkt en C. viridis, der lagde æg i en stor Sinularia, som den forsvarede aggressivt. Jeg opdagede dog ingen farveskift.
Mvh. Mads (-fisk)
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]
[/center]
[center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
mads@acrofarm.dk
Tlf. 22 82 44 72
[center]

[center]Produktion, opsætning og pasning af saltvandsakvarier...[/center]
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Jeg har oplevet den samme adfærd dog uden farveskift da jeg havde Chromis, det var kun et individ, men det gentog sig, hver aften over flere uger, det endte desværre med at fisken forsvandt, (døde) men er ikke i tvivl om at det var et forsøg på formering. 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Foxface
- Reactions:
- 14
Jeg har forsøgt at tage et billed af den her til aften, men det er jo komplet umuligt... Jeg er ganske enkelt for langsom. Jeg vil lige forsøge igen i morgen, for det ser altså ganske mærkeligt ud.
Helena: Tror du den døde pga sit adfærd, eller var det blot tilfældigt.?
Helena: Tror du den døde pga sit adfærd, eller var det blot tilfældigt.?
Med venlig hilsen
Kenneth
Kenneth
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Min egen teori var at den stressede sig selv ihjel, det stod på i ugevis
Men kun min helt egen hjemmelavede teori 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.