Hvor mange bruger sporestoffer ?
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Silkeborg/linå
Hvor mange bruger sporestoffer ?
Kære forum..
Som overskriften lyder vil jeg rigtig godt høre jer andre om i bruger sporestoffer, og hvis i gør, hvilke og hvorfor..
Vil også meget gerne høre fra dem der ikke bruger sporestoffer, hvorfor de ikke gør det og hva de bruger i stedet..
Har igennem længere tid tænkt over vigtigheden i at bruge det og ikke at bruge det, og som så meget andet i vores kære hobby, vil jeg rigtig gerne lære mere om sporestoffernes vigtighed..
Køre selv med grotech a-b-c og stron.. biopellets ( som nok snart ryger af h til ) og med kalkreaktor.. Ved der også er sporestoffer i reaktor mediet, men tænker om det er nok.. Har ikke et overfyldt akvarie, og det er heller ikke her jeg ligger mit spørgsmål om i andre har fyldt op eller ej, men bare om i bruger det dyre vand eller ikke , og så specielt jeres valg ..
Håber i vil dele jeres erfaringer med mig, syntes ihvertfald det er et rigtig spændende emne, så vil bede folk om at skrive i tråden med respekt, og dem som bare keder sig og vil af med en hurtig smart bemærkning.. Helt ærligt, så kunne det sku være rart med lidt hygge snak her inde..og hvem ved, de smarte kunne måske blive klogere.. Det skader ikke.. smiler..
Som overskriften lyder vil jeg rigtig godt høre jer andre om i bruger sporestoffer, og hvis i gør, hvilke og hvorfor..
Vil også meget gerne høre fra dem der ikke bruger sporestoffer, hvorfor de ikke gør det og hva de bruger i stedet..
Har igennem længere tid tænkt over vigtigheden i at bruge det og ikke at bruge det, og som så meget andet i vores kære hobby, vil jeg rigtig gerne lære mere om sporestoffernes vigtighed..
Køre selv med grotech a-b-c og stron.. biopellets ( som nok snart ryger af h til ) og med kalkreaktor.. Ved der også er sporestoffer i reaktor mediet, men tænker om det er nok.. Har ikke et overfyldt akvarie, og det er heller ikke her jeg ligger mit spørgsmål om i andre har fyldt op eller ej, men bare om i bruger det dyre vand eller ikke , og så specielt jeres valg ..
Håber i vil dele jeres erfaringer med mig, syntes ihvertfald det er et rigtig spændende emne, så vil bede folk om at skrive i tråden med respekt, og dem som bare keder sig og vil af med en hurtig smart bemærkning.. Helt ærligt, så kunne det sku være rart med lidt hygge snak her inde..og hvem ved, de smarte kunne måske blive klogere.. Det skader ikke.. smiler..
Mvh Troels
Husk at være gode ved hinanden, det betaler sig..smiler..
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense C
Re: Hvor mange bruger sporestoffer ?
Tilsætter jod som det eneste. Det er ikke sikkert det hjælper noget, men jeg synes ofte at jod bliver fremhævet som noget af det vigtigste.
Jeg har heller ikke kalkreaktor men bruger alm fysk hanevand med masser af kalk, og så har jeg DSB hvilket jo opløses langsomt og dermed afgiver en masse stoffer til vandet. Derudover skifter jeg 8-10% vand med to ugers mellemrum
Jeg har heller ikke kalkreaktor men bruger alm fysk hanevand med masser af kalk, og så har jeg DSB hvilket jo opløses langsomt og dermed afgiver en masse stoffer til vandet. Derudover skifter jeg 8-10% vand med to ugers mellemrum
- Gargoyle47
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
jeg bruger decoceans balling (kh+, ca og mg) .
jeg bruger det fordi før faldt min kh fra 8.5 til 2 på 2 dage. calcium blev også hurtigt reduceret.
og når jeg så skulle igang med at dosere de to kunne jeg ligesågodt fylde mg på også når der nu er 3 doseringspumper i min grotech tec 3....
Carsten (decocean) roder også med en kalium blanding pt, og når den er salgsklar prøver jeg også den
jeg bruger det fordi før faldt min kh fra 8.5 til 2 på 2 dage. calcium blev også hurtigt reduceret.
og når jeg så skulle igang med at dosere de to kunne jeg ligesågodt fylde mg på også når der nu er 3 doseringspumper i min grotech tec 3....
Carsten (decocean) roder også med en kalium blanding pt, og når den er salgsklar prøver jeg også den
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Mcnats.. Har også en fornemmelse at jod skulle være EN af de vigtigste, men ved også at det kan være skadelig i for store mængder..
Laver også selv vandskift hver anden uge, og der igennem kommer der jo en del nye sporestoffer til vandet..
Tænker nemlig at det er lidt spild for mig at dosere de skide a-b-c flasker..
Laver også selv vandskift hver anden uge, og der igennem kommer der jo en del nye sporestoffer til vandet..
Tænker nemlig at det er lidt spild for mig at dosere de skide a-b-c flasker..
Mvh Troels
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5320 Agedrup
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)
Jeg bruger ikke noget, men jeg skifter også vand hver uge 10% cirka.
Akvariet er godt nok også kun på 30 liter.
Før havde jeg et 250 liters, der tilsatte jeg diverse ting og sager
Akvariet er godt nok også kun på 30 liter.
Før havde jeg et 250 liters, der tilsatte jeg diverse ting og sager

- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Benjaminkn....
Før da du havde dit 250 liters, prøvede du da også en periode hvor du intet påfyldte så....? og kunne du se forskel om du fik noget ud af pengene for sporestofferne..?
Før da du havde dit 250 liters, prøvede du da også en periode hvor du intet påfyldte så....? og kunne du se forskel om du fik noget ud af pengene for sporestofferne..?
Mvh Troels
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Jeg kan ikke helt finde ud af det. I mit eget kører jeg med ugentlige vandskifte, så der er der ingen grund til at tilsætte. Jeg har set flere andre store akvarier hvor der bliver tilsat meget forskelligt, de har alle været flotte.
Men før jul var jeg forbi Christian og Anna(puffer) og se deres 800L SPS rev. Det eneste han har koblet på er kalkreaktor. Ingen vandskifte. Ingenting. Akvariet kører på 3. år og er et af danmarks flotteste..
Jeg kan ikke finde ud af hvad der er nødvendigt..
Men før jul var jeg forbi Christian og Anna(puffer) og se deres 800L SPS rev. Det eneste han har koblet på er kalkreaktor. Ingen vandskifte. Ingenting. Akvariet kører på 3. år og er et af danmarks flotteste..

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Jeg har jo en XL kalkreaktor som kører på overtid med ARM medie og Magnesium. Derudover har jeg en ENORM fiskebetand som du ved og fodrer derefter, især bruger jeg meget frost. Jeg skifter 10 % vand / måned og bruger mest min underdimensionerede skummer for at sikre at der er ilt nok i vandet.
På trods af dette tilsætter jeg store mængder iod, jeg bruger 2 L Kents marine iod om året og kan se klar forskel. Jeg er også begyndt at tilsætte strontium ( fordi det siger Peder ) men er meget usikker på om det har effekt.
Overvejer også at tilsætte kalium snart..
På trods af dette tilsætter jeg store mængder iod, jeg bruger 2 L Kents marine iod om året og kan se klar forskel. Jeg er også begyndt at tilsætte strontium ( fordi det siger Peder ) men er meget usikker på om det har effekt.
Overvejer også at tilsætte kalium snart..
SPS : Stability provides succes
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Jeg bruger ikke noget.. og er begyndt at skifte vand hver 2 måned.. det hele køre som det skal..
Even a pizza can get to your house faster than an ambulance.... !!!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5320 Agedrup
- Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)
ja jeg kan ikke lige huske hvad jeg kørte med... sorry. Men jeg så en stor forskel i vækst synes jeg 
jeg prøvede også i noget tid at køre med VSV, hvilket jeg ikke rigtigt vil gøre igen

jeg prøvede også i noget tid at køre med VSV, hvilket jeg ikke rigtigt vil gøre igen

- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Puha man bliver forviret af det her.. Snøft snøft..
Kan godt lide at du er ´begyndt at tilsætte strontium , fordi Peder siger det..smiler..
Er vild med dit akvarie og som du selv skriver, så har du kæmpe fiske bestand og vildt rev akvarie samtidig..
Men Niels.. Hva har du brugt indtil videre.. Min spørgsmål er baseret på, at det må jo have været det der virker..
Kan godt lide at du er ´begyndt at tilsætte strontium , fordi Peder siger det..smiler..
Er vild med dit akvarie og som du selv skriver, så har du kæmpe fiske bestand og vildt rev akvarie samtidig..
Men Niels.. Hva har du brugt indtil videre.. Min spørgsmål er baseret på, at det må jo have været det der virker..
Mvh Troels
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
På vanlig pedantisk vis, vil jeg lige indskyde, at det altså hedder sporstoffer og ikke sporEstoffer.
http://da.wikipedia.org/wiki/Sporstof
/Kim
http://da.wikipedia.org/wiki/Sporstof
/Kim
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
for ikke at sige skidtet vokser som ukrudt... hans sps er satme blevet store!AndersGS skrev:Jeg kan ikke helt finde ud af det. I mit eget kører jeg med ugentlige vandskifte, så der er der ingen grund til at tilsætte. Jeg har set flere andre store akvarier hvor der bliver tilsat meget forskelligt, de har alle været flotte.
Men før jul var jeg forbi Christian og Anna(puffer) og se deres 800L SPS rev. Det eneste han har koblet på er kalkreaktor. Ingen vandskifte. Ingenting. Akvariet kører på 3. år og er et af danmarks flotteste..![]()
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Jamen det er helt åndssvagt, det er store staghorn acropora og super fede tenius, blå montipora står som den skal, det hele spiller!StarF skrev:for ikke at sige skidtet vokser som ukrudt... hans sps er satme blevet store!AndersGS skrev:Jeg kan ikke helt finde ud af det. I mit eget kører jeg med ugentlige vandskifte, så der er der ingen grund til at tilsætte. Jeg har set flere andre store akvarier hvor der bliver tilsat meget forskelligt, de har alle været flotte.
Men før jul var jeg forbi Christian og Anna(puffer) og se deres 800L SPS rev. Det eneste han har koblet på er kalkreaktor. Ingen vandskifte. Ingenting. Akvariet kører på 3. år og er et af danmarks flotteste..![]()

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Jeg har det sidste halve år også tilsat sporstoffer. Min koraller har egentlig altid været flotte, men jeg kom til at
tænke på, om de mon kunne blive FLOTTERE og ikke mindst vokse mere.
Så jeg købte en flaske A- og K+ og gik igang, og så tog det sgu fat! Mine koraller stod altid flot ud,
og de vokser helt vildt!!
For 5-6 uger siden prøvede jeg noget fra Tropic Marin i pulver form, tingene gik lidt i stå, men efter en 4
uger, begyndte skidtet så også at vokse igen.
Jeg er efterhånden af den overbevisning, at vil man spare, så kan man godt ved at lade være med at
tilføre sporstoffer, men vil man gerne korallerne vokser og ser så godt ud som de kan, så er det et must
at tilføre det.
Og det fører mig så til joden, mcnats, kunne du ikke skrive HVILKEN type jod det er, hvor det er købt, hvor
meget du putter i, hvor, hvor stort et system du har m.m.
For jeg tror det er et sted jeg kunne begynde at tilføje, for at give mine koraller det sidste hak op ad.
tænke på, om de mon kunne blive FLOTTERE og ikke mindst vokse mere.
Så jeg købte en flaske A- og K+ og gik igang, og så tog det sgu fat! Mine koraller stod altid flot ud,
og de vokser helt vildt!!
For 5-6 uger siden prøvede jeg noget fra Tropic Marin i pulver form, tingene gik lidt i stå, men efter en 4
uger, begyndte skidtet så også at vokse igen.
Jeg er efterhånden af den overbevisning, at vil man spare, så kan man godt ved at lade være med at
tilføre sporstoffer, men vil man gerne korallerne vokser og ser så godt ud som de kan, så er det et must
at tilføre det.
Og det fører mig så til joden, mcnats, kunne du ikke skrive HVILKEN type jod det er, hvor det er købt, hvor
For jeg tror det er et sted jeg kunne begynde at tilføje, for at give mine koraller det sidste hak op ad.
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
Jeg tilsætter ingenting, men skifter så også vand hver uge. Mine koraller og SPS'er står flot og farverigt udelukkende pga. tilførslen af diverse ting og sager via saltet. Har også overvejet om man skulle forsøge sig med nogle sporstoffer, men synes ikke rigtig jeg gider kaste mine penge efter det lige for tiden.
Mvh Tobias
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
I de 3 år hvor mit reef-akvarie kørte tilsatte jeg sporstoffer det første år, med vandskifte på 5% om ugen. De sidste 2 år kørte jeg stort set uden at tilsætte andet end hvad der nu kommer fra kalkreaktor, og når jeg skriver stort set er det pga jeg testede de "førnævnte i tråden" sporstoffer fra DecOcean men kunne intet se af frem eller tilbage-gang så det blev droppet igen.
Jeg har altid følt mig lidt snydt de gange jeg har smidt penge væk på div. flasker med væske som alligevel bare smager af vand tappet fra hanen. Dog vil jeg sige at da jeg tilsatte boron kunne jeg tydeligt se stor fremgang af knaldblå spidser på sps korallerne men ellers ikke andet (det var i mit gamle akvarie)
Jeg er af den overbevisning af hvis der skiftes vand jævnligt er det ikke nødvendig med sporstoffer, men sådan er der jo så mange måder at køre akvarie på og heldigvis ikke kun en metode.
Jeg har altid følt mig lidt snydt de gange jeg har smidt penge væk på div. flasker med væske som alligevel bare smager af vand tappet fra hanen. Dog vil jeg sige at da jeg tilsatte boron kunne jeg tydeligt se stor fremgang af knaldblå spidser på sps korallerne men ellers ikke andet (det var i mit gamle akvarie)
Jeg er af den overbevisning af hvis der skiftes vand jævnligt er det ikke nødvendig med sporstoffer, men sådan er der jo så mange måder at køre akvarie på og heldigvis ikke kun en metode.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: middelfart
Kørte med abc fra grotec i et godt stykke tid men gik over på a og b fra easy life og det syntes jeg havde meget bedre virkning. Jeg startede først med spore stoffer da akvariet havde kørt et år og der var godt gang i salget med kh. Kørte med reaktor og medie fra arm da det uden tvivl er det bedste der er på markedet, uden vand skift da jeg har den mening at man kun skal lave vandskift når der er problemer. Men med sporstoffer er som alt andet her i hobbyen det skal foregå stille og roligt og jeg kunne ikke se en virkning før ca et halvt år efter men så gik det også godt med rigtig god vækst. Tror bare det er rigtig vigtigt at det bliver doseret med doserings maskine så det kommer stille og roligt i akv og ikke bare en sjat når man husker det
Mvh Thue
Mvh Thue
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Ja jeg er en stor tilhænger af sjat dosering - det er fast weekend rutine med en sjat iod og en sjat strontium. Samtidigt med at skummerkoppen renses.
Hver måned skiftes der så 100 L vand og måles værdier ( ca, mg, KH ) og tjekkes salinitet med 2 billige flydere.
Hver måned skiftes der så 100 L vand og måles værdier ( ca, mg, KH ) og tjekkes salinitet med 2 billige flydere.
SPS : Stability provides succes
- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Takker for alle indlæg.. Dejligt at læse hva i forskellige gør..
Thue.. Vildt det først kunne ses efter et halvt år, sej tålmodighed du har..
Niels.. Du går vist bare og hygger i weekenden hva..griner.. Er det så lige en sjat rådvin på bølgebryderen imens..smiler.. Glder mig iøvrigt vildt til at se dit nye projekt..
Lorden.. Har lidt samme mening som dig, både før og efter tråden, men er så blevet lidt dobbeltmoralsk, hvis man ka sige det..gg.. Fordi Boron virkede, og andet måske også hvis Thue´s tålmodighed havde været med..smiler..
Nogen der ved om der har været en sporstof afstemning....? både med om man bruger eller ikke bruger. og det kunne sku også være fedt men en hvor folk kunne vælge dem man bruger.. ( nogen der vil hjælpe med det, kontakt da venligst pr pb )
Snogen.. Nu fik jeg endda også lært at stave det rigtigt.. uden E.. smiler..
Takker fordi alle har været søde og rare i tråden.. smiler..
Thue.. Vildt det først kunne ses efter et halvt år, sej tålmodighed du har..
Niels.. Du går vist bare og hygger i weekenden hva..griner.. Er det så lige en sjat rådvin på bølgebryderen imens..smiler.. Glder mig iøvrigt vildt til at se dit nye projekt..
Lorden.. Har lidt samme mening som dig, både før og efter tråden, men er så blevet lidt dobbeltmoralsk, hvis man ka sige det..gg.. Fordi Boron virkede, og andet måske også hvis Thue´s tålmodighed havde været med..smiler..
Nogen der ved om der har været en sporstof afstemning....? både med om man bruger eller ikke bruger. og det kunne sku også være fedt men en hvor folk kunne vælge dem man bruger.. ( nogen der vil hjælpe med det, kontakt da venligst pr pb )
Snogen.. Nu fik jeg endda også lært at stave det rigtigt.. uden E.. smiler..
Takker fordi alle har været søde og rare i tråden.. smiler..
Mvh Troels
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 1999
Interisang og fin tråd,egentligt
Men etter å ha lest igjennom innleggene her,så kjører de fleste som ikke tilsetter microstoffer med kalkreaktor,og da gjerne med argronitt,som innehar en god del av disse stoffer,som her bliver "resirkulert"og opptaget på nytt av koraller.gjennom vandt i baljen.
For de som kører med Balling,som alternativ til reaktor,tror jeg mangel på microstoffer kommer raskere til syne,viss en ikke tilsetter slikt udenom basisløsningene med Ca/Kh og Mg dunkene..

Men etter å ha lest igjennom innleggene her,så kjører de fleste som ikke tilsetter microstoffer med kalkreaktor,og da gjerne med argronitt,som innehar en god del av disse stoffer,som her bliver "resirkulert"og opptaget på nytt av koraller.gjennom vandt i baljen.
For de som kører med Balling,som alternativ til reaktor,tror jeg mangel på microstoffer kommer raskere til syne,viss en ikke tilsetter slikt udenom basisløsningene med Ca/Kh og Mg dunkene..

- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hey Knut..
God indskyldelse.. Kører nemlig selv med argronitt, og kan se på bøttens seddel at der skulle være masser af guf i, så tror nu jeg holder mig til det og så vandskift.. Meeeen måske et eller andet ekstra, hvis en anden reaktor Dude har haft held med en ting eller to..
God indskyldelse.. Kører nemlig selv med argronitt, og kan se på bøttens seddel at der skulle være masser af guf i, så tror nu jeg holder mig til det og så vandskift.. Meeeen måske et eller andet ekstra, hvis en anden reaktor Dude har haft held med en ting eller to..
Mvh Troels
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 1999
Ja, er overbevist om att de som kører med kalkreaktor og naturlige argonitt medier som jo er til stor del døde koralskjelett,vil have en fordel her,da dette mediet innehaver meget av de microstoffer vi ellers må købe på dyre flasker og tilføre manuelt i baljene våres.
Om det er tilstrekkeligt,ja det er jo en anden sak.
Basisproduktene i Balling er jo laget av noe helt andet enn naturlige kalkskelett,og tror neppe du får ett naturligt "påfyll" av disse microstoffer som er i argronitten.
Det er derfor meget viktigere å tilføre disse elementer utenom,når en bruger balling konseptet.
Når det er sagt,så er det jo lite av disse stoffene som egentligt forbruges helt opp av det levendes i baljene våres,og er også overbeviset om att ved rutinemessige vandskift,tømmer en ud en god del av disse macroelementer i sluket,for siden å fylle på med de samme elementene igjen ved påfylning av nytt ferdigblandet salt av godt merke vi også køber for store penge... (den nye saltblandingen haver nok "litt høyere macroinnholdsverdier end "spillvandet" en tømmer i sluket),men om en ikke haver de ekstremt store forekomster av forbrukere i baljen sin,så mener jig bestemt att det går en del penge ud vinduet her,som ellers i denne eminente flotte hobbyen våres.

Vi kommer til ett metningspunkt hvor korallene ikke klarer å nyttigjøre sig mer av "mat",og skummer tager noe,en del av overskuddet går til næring for alger,en del overskudd bliver som nevnt tømt ud i sluget.
Ved overdosering av macrostoffer,og spesielt jern og jod,tror jeg en er med på å gøre betingelsene bedre for algene i baljene våres,da de konkurerer på næringstilførselen med korallene.
Som nevnt i ett tidligere indlegg her inne i tråden,så tilfører vi også en del næring gjennom fiskefoder,og fiskene gjennom deres avføring i vannet,så det kan lett blive for meget også av slikt i ett slikt lukket "økosystem" våres baljer egentligt er.
Om det er tilstrekkeligt,ja det er jo en anden sak.

Basisproduktene i Balling er jo laget av noe helt andet enn naturlige kalkskelett,og tror neppe du får ett naturligt "påfyll" av disse microstoffer som er i argronitten.
Det er derfor meget viktigere å tilføre disse elementer utenom,når en bruger balling konseptet.
Når det er sagt,så er det jo lite av disse stoffene som egentligt forbruges helt opp av det levendes i baljene våres,og er også overbeviset om att ved rutinemessige vandskift,tømmer en ud en god del av disse macroelementer i sluket,for siden å fylle på med de samme elementene igjen ved påfylning av nytt ferdigblandet salt av godt merke vi også køber for store penge... (den nye saltblandingen haver nok "litt høyere macroinnholdsverdier end "spillvandet" en tømmer i sluket),men om en ikke haver de ekstremt store forekomster av forbrukere i baljen sin,så mener jig bestemt att det går en del penge ud vinduet her,som ellers i denne eminente flotte hobbyen våres.

Vi kommer til ett metningspunkt hvor korallene ikke klarer å nyttigjøre sig mer av "mat",og skummer tager noe,en del av overskuddet går til næring for alger,en del overskudd bliver som nevnt tømt ud i sluget.
Ved overdosering av macrostoffer,og spesielt jern og jod,tror jeg en er med på å gøre betingelsene bedre for algene i baljene våres,da de konkurerer på næringstilførselen med korallene.
Som nevnt i ett tidligere indlegg her inne i tråden,så tilfører vi også en del næring gjennom fiskefoder,og fiskene gjennom deres avføring i vannet,så det kan lett blive for meget også av slikt i ett slikt lukket "økosystem" våres baljer egentligt er.

- Valentin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hey igen Knut..
Sådan.. alt for lækkert.. godt du skar det ud, og med flere begrundelser, er nu sikker i mit valg med sporstof, men vil nu alligevel lave et vandskifte i ny og næ..
Sådan.. alt for lækkert.. godt du skar det ud, og med flere begrundelser, er nu sikker i mit valg med sporstof, men vil nu alligevel lave et vandskifte i ny og næ..
Mvh Troels
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Odense C
Julian Sprung's Reef Formula, Iodine concentrate. Jeg tilsætter ca. 1/3 af det anbefalede som kommer i sammen med VSV. Det er købt hos aquaart, der vist ikke har saltvand længere. Men jeg aner ikke om det gør nogen forskel.Kenneth Jensen skrev: Og det fører mig så til joden, mcnats, kunne du ikke skrive HVILKEN type jod det er, hvor det er købt, hvor
Generelt har jeg ikke den store fidus til sporestoffer. Mange der bruger dem har flotte akvarier, men mange der ikke bruger dem har det samme. Så vidt jeg ved er der ikke påvist nogen effekt af tilsætning af sporestoffer, og at de findes på markedet skyldes nok blot, at der gerne er nogen der vil sælge dem, og derfor er forhandlere ofte store fortalere for at bruge dem.
Der er mnage der har beskrevet positive effekter på korallernes udseende efter tilsætning, men hver eneste gang der kommer et nyt saltvands produkt på markedet hører man sådanne historier, og nogle måneder senere er folk ofte holdt op med at bruge det, fordi det måske ikke var så fantastisk alligevel. Mennesker har en tendens til at finde det vi leder efter, også selvom det ikke er der, og forventer vi at se koraller der ser mere strålende ud, så ser vi det måske også. Min erfaring med saltvand er også at koraller kan skifte farve, form og udseende uden at man ændre på noget, og hvis det falder sammen med, at man begynder at tilsætte sporestoffer eller andet, kan man komme til at koble ting sammen, som intet har med hinanden at gøre.
Det kunne være fedt hvis der var nogen der ville lave en undersøgelse af dette område, men det er nok lidt for kostbart til at blive lavet privat.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Blot lige til information. Boron hedder Bor på dansk