To af mine fisk er desværre ramt af ich...det drejer sig om en blå palet som jeg regner for at være smittekilde samt en kaninfisk. Mine brune kirurg var også ramt af den første bølge af parasitter for 14 siden, men er ikke påvirket her i anden bølge. Jeg ved ikke om det er værre her i anden runde en i første runde.
Jeg har læst og læst og det eneste der tilsyneladende virker er behandling i karantæne akvarie, og det har jeg ikke mulighed for. De fisk der er ramt ser iøvrigt lidt mærkelige ud omkring bugen, den er lissom bulet.
Jeg fodre med hvidløgsbaserede pellets, kelpflakes, forskellig nori og frost.
Nori får de iøjeblikket 2-3 gange om ugen. Tørprodukterne får de flere gange iløbet af dagen i små portioner. Frost 2 gange om ugen.
Alle fisk spiser Simon de fik penge for det, de svømmer i hele baljen pg nipper alger osv. Mine værdier er alle som de skal være målt med forskellige testsæt osv.
Er det bare at de tiden an eller er der andre ting jeg kan gøre??
Jeg overvejer uv?!
Mvh
Troels
Ved godt at jeg skal holde snitterne fra baljen og gi dem ro.
Cryptocaryon irritans/ich-hva så nu
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2200 København N
- Geografisk sted: nørrebro
Cryptocaryon irritans/ich-hva så nu
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2200 København N
- Geografisk sted: nørrebro
Re: Cryptocaryon irritans/ich-hva så nu
210 liter 70Bx60Dx50H, Skimz Monzter SM121, Maxspect Razor 120, Tunze 6015/6025mod
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hadbjerg
Det meste medicin indeholder kobber og det er ikke godt for invertebrater og koraller. Der nogen som lover det ikke går ud over dem. Dog vil jeg stille spørgsmåltegn ved dette da jeg selv har prøvet et af disse produkter, og jeg kunne tydeligt se det påvirkede korallerne. De trak sig meget sammen, desuden havde medicinen ingen virkning på den ramte fisk så den døde.
Jeg ville sørger for at fodre godt, måske med noget banan, og så sørger for ikke at forstyrre for meget. Evt skærme akvariet lidt af hvis det står et sted hvor der kommer nogen/noget forbi hele tiden.
Jeg ville sørger for at fodre godt, måske med noget banan, og så sørger for ikke at forstyrre for meget. Evt skærme akvariet lidt af hvis det står et sted hvor der kommer nogen/noget forbi hele tiden.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Gargoyle47
- Naso kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
Jeg har nu hørt det et par gange.. Men hvorfor lige banan? Må indrømme jeg troede at man lavede fis første gang jeg hørte det
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: middelfart
Lad være med og putte hverken den ene eller anden slags medicin i. Alle dem der skulle fjerne parasitter uden og skade koraller virker ikke tvært imod de slår bare dit akvarie tilbage til stenalderen. Så hold dig langt fra det. Det eneste der virker er kobber behandling, hyposalinitet, og transfer. Og alle de metoder skal foregå i et karantæne akvarie, der skulle have kørt i et stykke tid inden det bliver klar. Så der er ikke andet for end og give dem ro, mad og sørge for at vandet bare spiller. Uv og ozon kan godt anbefalet men igen det er forbygende ikke helbredende. Held og lykke med det
Mvh Thue
Mvh Thue
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Princippet er egentlig det samme som folk der træner, de drikker meget kakao og spiser meget banan da det er meget rigt på kalcium og egentlig er meget fedtholdigt. Så det er med til hurtigt at give sul på kroppen, dvs der også er noget at bygge af under træning.
Det samme gælder så for dine fisk...
Dog skal de nok lige vendes til det, bruger det ikke selv men har da snakket med flere der har brugt det med stor succes. Overvejer det også helt sikkert hvis jeg vælger at anskaffe mig en kirug mere.
Det samme gælder så for dine fisk...
Dog skal de nok lige vendes til det, bruger det ikke selv men har da snakket med flere der har brugt det med stor succes. Overvejer det også helt sikkert hvis jeg vælger at anskaffe mig en kirug mere.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten