Næste skridt - Alger
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Hvidovre
- Kontakt:
Næste skridt - Alger
Jeg er lidt i tvivl om mit næste skridt er i bekæmpelse af alger m.m. i mit akvarie.
Det har nu kørt siden april, og jeg er noget til et punkt hvor jeg er sluppet af med de fleste lange algetyper, men stadig har problemer med med kortere typer og alt muligt andet skrammel.
Så vidt jeg kan se har jeg både Cyano og måske også nogle Dino'er ?
Jeg kan ikke måle hverken NO3 (Saifert) eller PO4 (Rowa). Jeg kører med refugium med Caulerpa og Chaetomorpha som også vokser fint, samt Rowaphos i et filter.
Er det næste skridt måske at begynde at prøve med lidt VSV eller Biopellets ?
Jeg har vedlagt lidt billeder.
/Morten N
Det har nu kørt siden april, og jeg er noget til et punkt hvor jeg er sluppet af med de fleste lange algetyper, men stadig har problemer med med kortere typer og alt muligt andet skrammel.
Så vidt jeg kan se har jeg både Cyano og måske også nogle Dino'er ?
Jeg kan ikke måle hverken NO3 (Saifert) eller PO4 (Rowa). Jeg kører med refugium med Caulerpa og Chaetomorpha som også vokser fint, samt Rowaphos i et filter.
Er det næste skridt måske at begynde at prøve med lidt VSV eller Biopellets ?
Jeg har vedlagt lidt billeder.
/Morten N
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Re: Næste skridt - Alger
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Kan muligvis overtales hvis du har andre florida'er at bytte medHan$en skrev:Du har i hvert fald nogle Ricordea florida jeg godt kunne tænke mig én af![]()

/Morten N
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Har da en blå - Den har lige delt sig i 2, så den ene kan da godt byttesGzus.dk skrev:Kan muligvis overtales hvis du har andre florida'er at bytte medHan$en skrev:Du har i hvert fald nogle Ricordea florida jeg godt kunne tænke mig én af![]()
/Morten N

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Planen var at tage det ene hoved med tre munde og dele den ud på tre nye sten.
Men jeg har ikke fragmenteret før, så jeg skal først lige have købt lidt ind.
Men jeg kan lige vende tilbage
Men lige for at vende tilbage. Er der andre der har input til mit problem ?
/Morten N

Men lige for at vende tilbage. Er der andre der har input til mit problem ?
/Morten N
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Skær dem af stenen, så du får kradset en smule med af stenen, skær med en skarp kniv, eller klip med en saks, og læg dem i en hullet plastbøtte der har bunden dækket med små-stenGzus.dk skrev:Planen var at tage det ene hoved med tre munde og dele den ud på tre nye sten.
/Morten N

Now - Back to topic
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Som Borneman sagde, man har ikke algeproblemer, højst algefjernelsesproblemer 
Siden der er godt gang i refugiet, så er der jo næring til stede. Så reduktion af næring er stadigvæk nødvendigt..

Siden der er godt gang i refugiet, så er der jo næring til stede. Så reduktion af næring er stadigvæk nødvendigt..
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Er der nogen der på billederne kan se om jeg har Dino'er ?
/Morten N
/Morten N
- skod
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9440 Aabybro
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
- Kontakt:
billed 3 (det røde) er sten sikkert dino. desuden tyder luft boblerne på en anden type dino. Døjer selv med begge dele. Silikat i vandhanevandet får det til at blomstre helt vildt op her.
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
jeg har haft god succes med vsv, opskrift fra wikien.
Nu har jeg gang i en ATS, der er ved at kører til og droppet vsv. Det tager ca to måneder før en ATS er godt kørende. Min har kørt i snart tre uger og algerne jeg havde fået på mit sand er ved er blive reduceret...
Nu har jeg gang i en ATS, der er ved at kører til og droppet vsv. Det tager ca to måneder før en ATS er godt kørende. Min har kørt i snart tre uger og algerne jeg havde fået på mit sand er ved er blive reduceret...
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Smid nogle zebrasoma kirurger i baljen, de skal hurtigt få de alger græsset i bund og omsat dem til afføring som dine caulerpa kan optage og din skummer udskille fra systemet.
Det med belægning på dit bundlag tager bare tid, sådan er det. På et tidspunkt bliver det hvidt. Men du får aldrig balance i dit system hvis du ikke snart belaster det og begynder at tilsætte næring ( foder )
Det med belægning på dit bundlag tager bare tid, sådan er det. På et tidspunkt bliver det hvidt. Men du får aldrig balance i dit system hvis du ikke snart belaster det og begynder at tilsætte næring ( foder )
SPS : Stability provides succes
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg har allerede 1 gul Kirurg, 1 palet, 1 Kaninfisk, 1 hugo, 1 Percula og 7 Chromis i baljen. Desuden har jeg et par snegle, samt Mithrax krabbe.nielsk skrev:Smid nogle zebrasoma kirurger i baljen, de skal hurtigt få de alger græsset i bund og omsat dem til afføring som dine caulerpa kan optage og din skummer udskille fra systemet.
Så der er allerede fisk der går og græsser.
Det undrer mig bare lidt at der ikke rigtigt er noget at måle, men der samtidigt er den algevækst.
Især de steder hvor der er meget strøm er der godt "alget til".
/Morten N
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Det kan du kun selv, er det væk om morgenen og gradvist kommer frem i løbet af dagen(i takt med lyset), så er det dinoflagellater.Gzus.dk skrev:Er der nogen der på billederne kan se om jeg har Dino'er ?
/Morten N
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Hvilke testsæt bruger du? (mærke osv.)
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg skrev det faktisk oppe i trådenAndersNT skrev:Hvilke testsæt bruger du? (mærke osv.)

Jeg bruger Saifert til NO3 og Rowa til PO4.
Jeg har Silicat filter på min RO anlæg, og har heller ikke kunne måle noget de gange jeg har målt.
/Morten N
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
dine værdier kan sakkens være i 0, pga algerne optager den næring der er. Derfor har du alger i akvariet..
Jeg syntes ikke billede 3 ligner dinoér, det er cyano. Jeg vil ikke gøre noget imod det, det forsvinder af sig selv når der er bedre balance. Din fiske besætning belaster ikke meget, måske en flok gule kiruger kan fjerne dem?
Jeg syntes ikke billede 3 ligner dinoér, det er cyano. Jeg vil ikke gøre noget imod det, det forsvinder af sig selv når der er bedre balance. Din fiske besætning belaster ikke meget, måske en flok gule kiruger kan fjerne dem?
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2950 Vedbæk
- Geografisk sted: Trørød
Hej,
I følge vores ATS ven "santa Monica" kan fosfat lække ud af stenene på udsatte områder (spidse kanter og hjørner). Man har altså en fosfat kilde i stenene, selvom man ikke kan måle noget i vandet, og derfor får man algevækst. Jeg kan absolut ikke garantere at dette er sandt, men forklaringen er da ok
Det er muligt, at det samme er tilfældet for nitrat, og det forudsætter jo, at stenene har ligget i næringsrigt vand inden.
Nåja
/Kaspar
I følge vores ATS ven "santa Monica" kan fosfat lække ud af stenene på udsatte områder (spidse kanter og hjørner). Man har altså en fosfat kilde i stenene, selvom man ikke kan måle noget i vandet, og derfor får man algevækst. Jeg kan absolut ikke garantere at dette er sandt, men forklaringen er da ok

Nåja

/Kaspar
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
ja det er almindelig kendt at sten, bundlag osv kan lække po4 osv. men nu er det jo et "ny" opstartet akvarie, med nye sten, bundlag osv. så tvivler på der er bundet store mængder po4 i hans sten.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Mine sten fik jeg via DeJong direkte fra Indonesien, så de var meget friske.StarF skrev:ja det er almindelig kendt at sten, bundlag osv kan lække po4 osv. men nu er det jo et "ny" opstartet akvarie, med nye sten, bundlag osv. så tvivler på der er bundet store mængder po4 i hans sten.
Derfor har jeg også haft de udfordringer med alle de forskellige algetyper, da jeg hurtigt valgte at smide lys over.
/Morten N
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Min pointe var også bare, at de ikke indeholdte po4 osv..Gzus.dk skrev:Mine sten fik jeg via DeJong direkte fra Indonesien, så de var meget friske.StarF skrev:ja det er almindelig kendt at sten, bundlag osv kan lække po4 osv. men nu er det jo et "ny" opstartet akvarie, med nye sten, bundlag osv. så tvivler på der er bundet store mængder po4 i hans sten.
Derfor har jeg også haft de udfordringer med alle de forskellige algetyper, da jeg hurtigt valgte at smide lys over.
/Morten N
Hvis akvariet køre som det skal, så er det bare tid til at gå igang med at bekæmpe alger, få en flok kiruger der i, eller andet. Som Nielsk siger

- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg er mest nervøs for den type alger man kan se på billede 2, 6 og 8 som er meget tynd nærmest film agtig, og som ser ud til at sprede sig til andre sten.
Fx. til sten med blødkorallen på billede 6.
Jeg syntes ikke det ser ud til at hverken min gule kirug eller kaninfisk spiser noget af denne type. Heller ikke den korte grønne som kan ses på billede 1.
/Morten N
Fx. til sten med blødkorallen på billede 6.
Jeg syntes ikke det ser ud til at hverken min gule kirug eller kaninfisk spiser noget af denne type. Heller ikke den korte grønne som kan ses på billede 1.
/Morten N
meget cirkulation i hele baljen, og tjek dit saltindhold og se om din saltmåler viser rigtigt ved en kammi for de er ikke til at stole på, jeg har en vortec mp40 og en 6045 tunze bag sten og retur på 3000l i et 250 liters balje, jeg havde lidt cyano og Bryopsis inden min vortec men det er væk nu, er næsten sikker på det skyldes den brede spredning pumpen giver, det kunne mine 2 stk tunze ikke give, så jeg er mest til den påstand at det hjælper med kraftig cirkulation, og ellers ville jeg vente og se om algerne overlever, tror det næppe hvis dine vandværdier er ok.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jesper ØH skrev:meget cirkulation i hele baljen, og tjek dit saltindhold og se om din saltmåler viser rigtigt ved en kammi for de er ikke til at stole på, jeg har en vortec mp40 og en 6045 tunze bag sten og retur på 3000l i et 250 liters balje, jeg havde lidt cyano og Bryopsis inden min vortec men det er væk nu, er næsten sikker på det skyldes den brede spredning pumpen giver, det kunne mine 2 stk tunze ikke give, så jeg er mest til den påstand at det hjælper med kraftig cirkulation, og ellers ville jeg vente og se om algerne overlever, tror det næppe hvis dine vandværdier er ok.
Jeg har 4 x 6105'ere, samt min RD 65000 som returpumpe til knap 800 liter.
Så der burde være nok med cirkulation, selvom mine 6105'ere ikke kører på fuld skrald

/Morten N
ja cirkulation er nok
jeg ville se tiden an, det er nok fordi du fik stenene direkte fra Indonesien så vil der jo være alt godt liv i og også det dårlige, og hvis det er alger er det billig sluppet
det kunne havde været en mantis,pistolrejer,nøgensnegle,krabber, og diverse andre dårlige ting. Hvornår købte du dine LS ? Jeg ville se tiden an og holde vandværdierne i top.

- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg fik stenene i April 2010.Jesper ØH skrev:ja cirkulation er nokjeg ville se tiden an, det er nok fordi du fik stenene direkte fra Indonesien så vil der jo være alt godt liv i og også det dårlige, og hvis det er alger er det billig sluppet
det kunne havde været en mantis,pistolrejer,nøgensnegle,krabber, og diverse andre dårlige ting. Hvornår købte du dine LS ? Jeg ville se tiden an og holde vandværdierne i top.
Heldigvis er jeg ikke stødt på noget af det slemme, andet end alle de forskellige typer af alger

/Morten N
Jeg ville se tiden an, og lade din kirug tage det den kan, har du en hugo ? den ville også kune gøre en forskel.
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg har en pænt stor Hugo også, den tager også sin tørnJesper ØH skrev:Jeg ville se tiden an, og lade din kirug tage det den kan, har du en hugo ? den ville også kune gøre en forskel.

/Morten N
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Nu er tålmodigheden sluppet op.
Det spreder sig stille og roligt, og de steder jeg har fjernet det, ligger det som et lag. Der er luftbobler rundt omkring, og nogle steder er det begyndt at kvæle nogle af mine blødkoraller
Jeg har lavet en test mod Cyano, og den var negativ, så jeg er rimelig sikker på at det er Dino'er jeg kæmper mod.
Ingenting at måle, NO3, PO4 eller Silikat.
Nu har jeg bestilt DinoXal fra KN, og så må vi se om det gør noget.
/Morten N
Det spreder sig stille og roligt, og de steder jeg har fjernet det, ligger det som et lag. Der er luftbobler rundt omkring, og nogle steder er det begyndt at kvæle nogle af mine blødkoraller

Jeg har lavet en test mod Cyano, og den var negativ, så jeg er rimelig sikker på at det er Dino'er jeg kæmper mod.
Ingenting at måle, NO3, PO4 eller Silikat.
Nu har jeg bestilt DinoXal fra KN, og så må vi se om det gør noget.
/Morten N
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Jeg er lige færdig med min DinoXal kur og eftersom lyset har været slukket 3 dage + 4 dage kun med få timer blåt, kan der gå op til 14 dage før jeg kan ser om det holder, da jeg har prøvet det med lyset før uden DinoXal og det holdt det sig væk ca. 1 dage, så jeg ved endnu ikke om DinoXal virker - gør du?

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Gzus.dk
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg har ikke puttet det i endnu, jeg vil lige prøve andre muligheder før jeg smider det i baljen.
Desuden har jeg nogle krabber, snegle m.m. jeg ikke lige kan fange, som nok vil kradse af hvis jeg smider det i.
/Morten N
Desuden har jeg nogle krabber, snegle m.m. jeg ikke lige kan fange, som nok vil kradse af hvis jeg smider det i.
/Morten N