Ferie og akavarie
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Ferie og akavarie
Nogen der har erfaringer med hvor lang tid man kan lade saltvandsakvariet stå og passe sig selv, når man skal på ferie - og hvad skal man gøre og have med i sine overvejelser??
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Lægelige råd gives: send PB til mig
Boyu 128 L
RSM 250 m. LED og Deltec MC500
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
Boyu 128 L
- spax
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9900 Frederikshavn
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Frederikshavn
Re: Ferie og akavarie
der skal tilføres vand, ellers kan det stort set klare sig selv, alt efter hvor langtid du skal være væk
Mvh kim
160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
HEJ B JENSEN
JA MEN JEG KAN KUN FORTÆLLE VI HAR 14 DAGE + NOGLE UGER HVOR VI IKK ER HJEMME DER
HAR VI BARNE PIGE PÅ VORES AKVARIER ...HUN PASSER OGSÅ VORES HUNDE OG DIV..
HUN FÅR EN SEDEL
HVA HUN SKAL FRA DEN DAG VI TAGER AFSTED HVOR DER STÅR TING FOR TING HUN SKAL HUSKE ... OG TIL VI KOMMER HJEM IGEN
OG DET FUNGERE RIGTIG GODT
OG HVIS DER SKULLE KOMME NOGET UVENTET
HAR HUN TLF PÅ VÆGEN
JA MEN JEG KAN KUN FORTÆLLE VI HAR 14 DAGE + NOGLE UGER HVOR VI IKK ER HJEMME DER
HAR VI BARNE PIGE PÅ VORES AKVARIER ...HUN PASSER OGSÅ VORES HUNDE OG DIV..
HUN FÅR EN SEDEL
HVA HUN SKAL FRA DEN DAG VI TAGER AFSTED HVOR DER STÅR TING FOR TING HUN SKAL HUSKE ... OG TIL VI KOMMER HJEM IGEN
OG DET FUNGERE RIGTIG GODT

HAR HUN TLF PÅ VÆGEN
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
- Kontakt:
14 dage kan sagtens gå. Fordampningen er det værste problem og det er sådan set det der (i store træk) afgør hvor lang tid du kan være væk
Jeg selv går og samler sammen til et akv. der kan tåle at være uden opsyn i 4 uger af gangen.
VH
Søvnig
Jeg selv går og samler sammen til et akv. der kan tåle at være uden opsyn i 4 uger af gangen.
VH
Søvnig

Journalist på www.andeposten.dk
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5250 Odense SV
- Geografisk sted: Odense
Hvor meget vand fordamper der ca, hvis akvariet er åben i toppen??
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det kommer an på mange ting. Hvor stor er overfladen, hvilken temperatur har vandet og hvilken temperatur har lokalet.Voigt skrev:Hvor meget vand fordamper der ca, hvis akvariet er åben i toppen??
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: vejle
Mit 200 liters hjørne med 40 liter sump, der er ½ åben i toppen. Med led over, damer der ca 2 liter af pr døgn.
Vi satte 2 x 25 liters osmosevand på , som naboen blot sku skifte osmolater-pumpen over imellem, ... så passede det sig selv
Vi satte 2 x 25 liters osmosevand på , som naboen blot sku skifte osmolater-pumpen over imellem, ... så passede det sig selv

***** ApFolmer@hotmail.com *****
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Geografisk sted: Solrød strand
Og luftfugtighed, overfladebevegelse osv.
Hvis du kører med et åbent akvarium (hvilket du måske ikke gør da du kører med rør), er et godt gæt noget i retningen af 2-5l/dag.
Hvis akvariet har lukket top er det sikkeret en del lavere.
Du kan jo måle det!
Hvis du skal være væk fra akvariet i nogle uger er mit råd at få automatikken til at virker nogle uger før du tager afsted.
Du skal ikke bygge en masse om, og lige rette nogle ting til dagen inden du skal afsted.
Hold dig til det der har virket, det virker sikkeret også når du ikke er der.
Overfodring er et stort problem når andre fodre. Afmål de mængder der skal tilsættet så der ikke er tvivl. Altså HVIS der fodres.
Vi rejser væk fra akvariet i optil 3 uger ad gangen. Jeg har en der tømmer skummer og giver lidt foder 1-2 gange om ugen.
Hvis du kører med et åbent akvarium (hvilket du måske ikke gør da du kører med rør), er et godt gæt noget i retningen af 2-5l/dag.
Hvis akvariet har lukket top er det sikkeret en del lavere.
Du kan jo måle det!
Hvis du skal være væk fra akvariet i nogle uger er mit råd at få automatikken til at virker nogle uger før du tager afsted.
Du skal ikke bygge en masse om, og lige rette nogle ting til dagen inden du skal afsted.
Hold dig til det der har virket, det virker sikkeret også når du ikke er der.
Overfodring er et stort problem når andre fodre. Afmål de mængder der skal tilsættet så der ikke er tvivl. Altså HVIS der fodres.
Vi rejser væk fra akvariet i optil 3 uger ad gangen. Jeg har en der tømmer skummer og giver lidt foder 1-2 gange om ugen.
450l indbygget
-
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5874 Hesselager
Nogen der har erfaringer med foder-automater..?
Tænkte at de måske kunne smide lidt foder i baljen 1-2 gange om dagen og så det lige kan holde sig igang.
Tænkte at de måske kunne smide lidt foder i baljen 1-2 gange om dagen og så det lige kan holde sig igang.
Med venlig hilsen
Kenneth
Jeg startede med ingenting og har da det meste endnu.!!
Kenneth
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er ingen grund til at fodre fiskene medens I er på ferie.
Det er de færreste af os som har råd til at være væk i meget mere end 3 uger, og det burde ikke betyde noget for fiskene. Akvariet vil nok bare have bedre af ikke at blive rørt end at andre hælder foder i.
Vi skal selv på ferie i 3 uger, og har ingen tanker om at andre skal fodre fiskene i den tid. Eneste som skal efter ses er det ferske vand
Det er de færreste af os som har råd til at være væk i meget mere end 3 uger, og det burde ikke betyde noget for fiskene. Akvariet vil nok bare have bedre af ikke at blive rørt end at andre hælder foder i.
Vi skal selv på ferie i 3 uger, og har ingen tanker om at andre skal fodre fiskene i den tid. Eneste som skal efter ses er det ferske vand
-
- Foxface
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5874 Hesselager
Carsten skrev:Der er ingen grund til at fodre fiskene medens I er på ferie.
Helt seriøst Carsten... Kan dine fisk godt overleve 3 uger uden mad..???
På en dårlig dag fodre jeg "kun" 2 gange og ellers ligger jeg på 3-4 gange om dagen.
Med venlig hilsen
Kenneth
Kenneth
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
Kirurger kan gå længe, men fx. Chromis skal vel helst ikke gå for længe uden foder, eller hvad siger I?
- bhjensen
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. (mellem Skive og Viborg)
Hvad er det for grej der skal til for at akvariet kan holde sig i 4 uger??søvnig skrev:14 dage kan sagtens gå. Fordampningen er det værste problem og det er sådan set det der (i store træk) afgør hvor lang tid du kan være væk
VH
Søvnig
Hilsen Bjørn Heeger Jensen.
Boyu 128 L
Boyu 128 L
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
- Kontakt:
Det vigtigste er genopfyldnig af ferskvand. Jeg selv, stoler ikke på magnetventiler, så vil bruge et meget stort ferskvandskammer. Osmolator er et must!!!
Udsugning eller en affugter er en god ting. Og hvis man er væk i 3-4 uger vil jeg da anbefalde en foderautuamat
Jeg var en enkelt gang væk fra min gamle balje i 3 uger og alle fisk overlevede da, uden foderautomat. Men jeg vil nu anbefale at bruge en foderautomat.
For mit eget vedkommende betyder det at jeg laver alting "dobbel up" Dvs. 2 skummere 2 fødepumper 2 osmolatorer. Et meget stort refugium og ferskvandskammer, og SMS-alarm, i tilfælde af strømsvigt.
VH
Søvnig
Udsugning eller en affugter er en god ting. Og hvis man er væk i 3-4 uger vil jeg da anbefalde en foderautuamat
Jeg var en enkelt gang væk fra min gamle balje i 3 uger og alle fisk overlevede da, uden foderautomat. Men jeg vil nu anbefale at bruge en foderautomat.
For mit eget vedkommende betyder det at jeg laver alting "dobbel up" Dvs. 2 skummere 2 fødepumper 2 osmolatorer. Et meget stort refugium og ferskvandskammer, og SMS-alarm, i tilfælde af strømsvigt.
VH
Søvnig

Journalist på www.andeposten.dk