Scrubber -> alger -> sporestoffer ??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: 2950 Vedbæk
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Trørød

Scrubber -> alger -> sporestoffer ??

Indlæg af kschauby »

Hej,

I følge Santa Monica (en gut der skriver mega meget om sin scrubber), vil de alger der gror på en scrubber, producere en række af de tilsætningsstoffer, man normalt hælder ekstra i vandet. Jeg kan ikke finde den præcise post, men han påstår blandt andet, at algerne producere carbonbaseret føde (som i VSV) til nitrifikation. Posten er nok et sted her http://www.algaescrubber.net/forums/vie ... 2&start=50

Derfor et lille spørgsmål (nok til biologerne) - hvad producere alger generelt af nyttige stoffer ?? og i hvor store mængder ??

/Kaspar
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Scrubber -> alger -> sporestoffer ??

Indlæg af Bingocaller »

Hænger lige på her! Ellers skriv en PM til ham derinde - hvad jeg har læst virker han som en mægtigt flink fyr!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding

Indlæg af Lohse »

Nu kommer mit først op og køre engang i januar, men jeg har to af hans scrubbers som skal sættes til så kan da være jeg gør mig nogle erfaringer omkring det :)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg har næsten lige sat min scrubber op! Den er begyndt at komme med et godt lag alger, men endnu er det de brune der er 99% dominerende på ATS´en.

Jeg har prøvet at finde der hvor Santa M beskriver hvilke stoffer mm der "avles" på en ATS, men uden success... Men jeg skal nok poste det hvis jeg falder over det på overstående link!
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

så fandt jeg det! http://www.algaescrubber.net/forums/vie ... mino#p6854
Men man skal selvfølgelig være kritisk i forhold til det er én mands værk!
Men hvis sådan en ATS filtrering virkelig fungerer, Syntes jeg det kunne være kanon at prøve på et større setup... Mit fremtidige større akvarie projekt skal helt sikkert være med ATS, hvis det lykkes mig at få success med det på mit nuværende RSM...
Det kunne da også være spændende at se på sit akvarie lidt mere som et økosystem... istedet for reaktorer over det hele f.eks skummmere, Pellets, Rowaphos, aktivt kul og doserings pumper mm
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

all organisk gift er mad for en type bakterie,så jeg mener selvfølgelig det er der majoren ligger,processen hvor de skal fjernes(biomasse eksport virker osse såå...)..
ihvertfald er bakterier effektive og allerede overalt i systemet men sikkert mere koncentreret i en ats eller direkte i bundlaget..
hvis i er intreseret at læse hvad der gror på en ats kan jeg anbefale den her bog http://www.amazon.com/Dynamic-Aquaria-T ... 0123706416
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

Lohse skrev:Nu kommer mit først op og køre engang i januar, men jeg har to af hans scrubbers som skal sættes til så kan da være jeg gør mig nogle erfaringer omkring det :)
hvor har du købt de scrubbers kunne være spændene af prøve
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Lohse skrev:Nu kommer mit først op og køre engang i januar, men jeg har to af hans scrubbers som skal sættes til så kan da være jeg gør mig nogle erfaringer omkring det :)
Er det de der sorte lukkede kasser han selv har fået fremstillet? De ser ok prof ud men jeg synes prisen var lidt hamper i forhold til hvad det selv ville koste at bygge en?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

har i et link til hvad i taler om?? kender godt scrubber men den og ham i omtaler
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Alle de vitaminer og aminosyrer som han skriver algeren producer, er i mængder så små, at jeg vil formode det er helt ligegyldigt
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

link er der i min sidste besked...

I hvor store doser de forskellige stoffer mm bliver dannet på ATS og givet videre til display akvariet, kan da ikke være helt ubetydeligt. Hvis man forsøger at finde nogle af de akvarier på hans hjemmeside.
De er udelukkende filtreret af en ATS og nogle af dem har mange sps og lps... De har også kørt længe og uden vandskift...

Carsten har du erfaring eller kender til andre, der har prøvet med ATS? Det kunne være sjovt at høre om nogle, der har prøvet over længere tid... også for at høre om, de har fundet det nødvendigt at tilsætte stoffer over tid
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nej, jeg kender ingen der har prøvet sådan en ting, men det meste af de som vi tilsætter til akvariet er mineraler, så som strontium, mangan osv... og det skal man jo blive ved med, da den jo ikke kan danne mineraler.
Hvis den mængde af aminosyrer og vitaminer var så stor at det var noget der kunne bruges, mon ikke at man så udnyttede det mere i industrien.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvor store mængder og hvad man skal tilsætte for at kunne holde sps og lps. Jeg har aldrig haft et akvarie hvor koraller havde den store priortet, men det kan jo komme... Det ser bare ud til at lykkes for de akvarister på foregående link...

Hvad der kan være forklaringen, bag man ikke bruger det mere i akvarie industrien (jeg går udfra det er den industri, du mener), kan man jo ikke gøre sig klog, men det er jo lidt alternativ facon at holde akvarie på. Jeg tænker det kan holde de fleste fra ATS teorien!

Der er ikke megen potens forlænger over et grønt algetæppe...
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Anders månsson skrev: Der er ikke megen potens forlænger over et grønt algetæppe...
:K den var sgu god Anders :K

Mvh. Stig
kschauby
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: 2950 Vedbæk
Geografisk sted: Trørød

Indlæg af kschauby »

Anders månsson skrev:så fandt jeg det! http://www.algaescrubber.net/forums/vie ... mino#p6854
Men man skal selvfølgelig være kritisk i forhold til det er én mands værk!
Men hvis sådan en ATS filtrering virkelig fungerer, Syntes jeg det kunne være kanon at prøve på et større setup... Mit fremtidige større akvarie projekt skal helt sikkert være med ATS, hvis det lykkes mig at få success med det på mit nuværende RSM...
Det kunne da også være spændende at se på sit akvarie lidt mere som et økosystem... istedet for reaktorer over det hele f.eks skummmere, Pellets, Rowaphos, aktivt kul og doserings pumper mm
Tak Anders ! :clap:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"