"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
iq150
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: tirs 31. aug 2010 17:03
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2010

Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af iq150 »

Hej!

Jeg lavede min ugentlige test i går og min fosfat var 0,08 (Hanna tester).
Her til morgen var den så 0,1..

Altså jeg kan kun udlede, at min fosfat er på vej op, efter at have ligget på 0,00 siden jeg begyndte, men biopellets for 2 md. siden (Startede den 15 okt)

akvariet har kørt i 3 md. og er bosat af 3 fisk + ca. 20 koraller (18 sten + 2 bløde)
Jeg fodre kun den mængde foder som fiskene spiser en gang dagligt (Det er nemt med kun 3 fisk)
Derudover fodres med reefperls (her kan jeg selvfølgelig ikke styre hvor meget der spises :))

- hvad skal jeg nu og hvorfor stiger den pludselig?
påfylde flere biopellets til min reaktor? (syntes ikke der er forsvundet/opløst nogle af de oprindelige)
ændre flowet i reaktoren (Syntes bare ikke det kan være lavere da pellets´ne ellers klumper)
- andre gode ideer???

ca. 470l + 100 sump

øvrige værdier er:
temp: 25,1
Salt: 1,026
Si: 0,03
PH: 8,1
Ca: 420
No3: 5,0
KH: 9,5
Mg: 1500
No2: 0,0
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af LarsSteen »

bare jeg kunne hjælpe dig .... jeg har samme problem, efter det kan kørt perfekt i ca 6 år ... surt.
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 08:29
16
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af spax »

Lav vandskift, og kom evt noget rowaphos i som kan hjælpe med at tage det værste af din po4. Har du nogen døde områder, hvor der ikke kommer cirkulation?
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af Han$en »

LarsSteen skrev:bare jeg kunne hjælpe dig .... jeg har samme problem, efter det kan kørt perfekt i ca 6 år ... surt.
I dit tilfælde er det med garanti stenene, der er begyndt at lække fosfat. :)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af LarsSteen »

Han$en skrev:
LarsSteen skrev:bare jeg kunne hjælpe dig .... jeg har samme problem, efter det kan kørt perfekt i ca 6 år ... surt.
I dit tilfælde er det med garanti stenene, der er begyndt at lække fosfat. :)
Hva mener du ?
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af StarF »

Hvis ens LS har været i vand med meget po4 igennem lang tid, så vil de optage po4.. Når vandet så begynder at få 0 i po4, så begynder stenene at lække po4 tilbage i vandet. Prøvede det samme dengang jeg gik på zeo vognen....

jeg villle smide noget po4 fjerner i vandet.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af LarsSteen »

StarF skrev:Hvis ens LS har været i vand med meget po4 igennem lang tid, så vil de optage po4.. Når vandet så begynder at få 0 i po4, så begynder stenene at lække po4 tilbage i vandet. Prøvede det samme dengang jeg gik på zeo vognen....

jeg villle smide noget po4 fjerner i vandet.
ja der er vel ikke ret mange andre løsninger vel ?

det gav en helt vild vækst af røde slim alger, på trods af mange store vandskifte, på op til ca. 35 % hver 2 uge, uden resultat, nu efter at jeg har kommet 2,5 pille i tanken er de røde alger næste helt væk efter en lille uge, uden skummer.

de piller hedder forreste Erycin= Erythromycin de virker 100 %
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
iq150
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: tirs 31. aug 2010 17:03
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2010

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af iq150 »

spax skrev:Lav vandskift, og kom evt noget rowaphos i som kan hjælpe med at tage det værste af din po4. Har du nogen døde områder, hvor der ikke kommer cirkulation?
Døde områder... jhaaa det ved jeg ikke, forsøger mig lidt med en DSB. Her er ikke meget gennemstrømning..

Det der undre mig er, at det så pludseligt er begyndt, at stige.. Egentligt helt uden grund.

Dog fik jeg et "udbrud" af brune alger efter, at jeg kom fisk i for en lille måned siden og disse er nu på retur. Kan det være deres død der forsager udslip af Po4. ? - og burde denne slat evt. udslip ikke kunnet optages af mine pellets?

Info hvis det er relevant
- Jeg har et par klatter røde slimalger rund omkring, dog ikke noget allarmerende. En 3-4 klatter på størrelse med en 5'krone.

---- Super, at i har tid til, at hjælpe istædet for, at holde jul *S*----
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af LarsSteen »

iq150 skrev:
spax skrev:Lav vandskift, og kom evt noget rowaphos i som kan hjælpe med at tage det værste af din po4. Har du nogen døde områder, hvor der ikke kommer cirkulation?
Døde områder... jhaaa det ved jeg ikke, forsøger mig lidt med en DSB. Her er ikke meget gennemstrømning..

Det der undre mig er, at det så pludseligt er begyndt, at stige.. Egentligt helt uden grund.

Dog fik jeg et "udbrud" af brune alger efter, at jeg kom fisk i for en lille måned siden og disse er nu på retur. Kan det være deres død der forsager udslip af Po4. ? - og burde denne slat evt. udslip ikke kunnet optages af mine pellets?

Info hvis det er relevant
- Jeg har et par klatter røde slimalger rund omkring, dog ikke noget allarmerende. En 3-4 klatter på størrelse med en 5'krone.

---- Super, at i har tid til, at hjælpe istædet for, at holde jul *S*----
hvor gammel er din tank ?
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
Brugeravatar
Munthe
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 973
Tilmeldt: søn 19. jun 2005 12:14
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Hvidovre/Thailand

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af Munthe »

LarsSteen skrev:
StarF skrev:Hvis ens LS har været i vand med meget po4 igennem lang tid, så vil de optage po4.. Når vandet så begynder at få 0 i po4, så begynder stenene at lække po4 tilbage i vandet. Prøvede det samme dengang jeg gik på zeo vognen....

jeg villle smide noget po4 fjerner i vandet.
ja der er vel ikke ret mange andre løsninger vel ?

det gav en helt vild vækst af røde slim alger, på trods af mange store vandskifte, på op til ca. 35 % hver 2 uge, uden resultat, nu efter at jeg har kommet 2,5 pille i tanken er de røde alger næste helt væk efter en lille uge, uden skummer.

de piller hedder forreste Erycin= Erythromycin de virker 100 %
Erythromycin er et macrolid antibiotikum som er karakteriseret ved den store 14-ledede lactonring (macrolid-ringen) hvortil der er adderet kulhydratmolekyler. Erythromycin produceres af bakterien Streptomyces erythreus. Erythromycin virker ved at hæmme proteinsyntesen da det binder sig til 50S-subunitten på 70S-ribosomet. Erythromycin virker bakteriostatisk overfor gram-positive bakterier, visse gram-negative bakterier kan dog også påvirkes :ctree:
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
iq150
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: tirs 31. aug 2010 17:03
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2010

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af iq150 »

hvor gammel er din tank ?
skiftede til en større for 3,5 md. siden, før dette har Sten kørt i 3 md. hos mig i mindre tank (50% købt døde 50% købt levende)
Nyt budlag for 3,5 md. siden (Levende sand)
Biopellets startede op for 2 md. siden

- Værdier har væres stort set stabile og ok i over en måned.
LarsSteen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1394
Tilmeldt: tors 6. aug 2009 19:23
14
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1987
Geografisk sted: Auning / Djursland

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af LarsSteen »

Munthe skrev:
LarsSteen skrev:
StarF skrev:Hvis ens LS har været i vand med meget po4 igennem lang tid, så vil de optage po4.. Når vandet så begynder at få 0 i po4, så begynder stenene at lække po4 tilbage i vandet. Prøvede det samme dengang jeg gik på zeo vognen....

jeg villle smide noget po4 fjerner i vandet.
ja der er vel ikke ret mange andre løsninger vel ?

det gav en helt vild vækst af røde slim alger, på trods af mange store vandskifte, på op til ca. 35 % hver 2 uge, uden resultat, nu efter at jeg har kommet 2,5 pille i tanken er de røde alger næste helt væk efter en lille uge, uden skummer.

de piller hedder forreste Erycin= Erythromycin de virker 100 %
Erythromycin er et macrolid antibiotikum som er karakteriseret ved den store 14-ledede lactonring (macrolid-ringen) hvortil der er adderet kulhydratmolekyler. Erythromycin produceres af bakterien Streptomyces erythreus. Erythromycin virker ved at hæmme proteinsyntesen da det binder sig til 50S-subunitten på 70S-ribosomet. Erythromycin virker bakteriostatisk overfor gram-positive bakterier, visse gram-negative bakterier kan dog også påvirkes :ctree:
:biggrin: :biggrin: :biggrin: dette forstod jeg ikke meget af :oops:
Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af Carsten »

LarsSteen skrev:
Munthe skrev:
LarsSteen skrev:
StarF skrev:Hvis ens LS har været i vand med meget po4 igennem lang tid, så vil de optage po4.. Når vandet så begynder at få 0 i po4, så begynder stenene at lække po4 tilbage i vandet. Prøvede det samme dengang jeg gik på zeo vognen....

jeg villle smide noget po4 fjerner i vandet.
ja der er vel ikke ret mange andre løsninger vel ?

det gav en helt vild vækst af røde slim alger, på trods af mange store vandskifte, på op til ca. 35 % hver 2 uge, uden resultat, nu efter at jeg har kommet 2,5 pille i tanken er de røde alger næste helt væk efter en lille uge, uden skummer.

de piller hedder forreste Erycin= Erythromycin de virker 100 %
Erythromycin er et macrolid antibiotikum som er karakteriseret ved den store 14-ledede lactonring (macrolid-ringen) hvortil der er adderet kulhydratmolekyler. Erythromycin produceres af bakterien Streptomyces erythreus. Erythromycin virker ved at hæmme proteinsyntesen da det binder sig til 50S-subunitten på 70S-ribosomet. Erythromycin virker bakteriostatisk overfor gram-positive bakterier, visse gram-negative bakterier kan dog også påvirkes :ctree:
:biggrin: :biggrin: :biggrin: dette forstod jeg ikke meget af :oops:

Det er forskellen på proffisionelle og bønderøve. Jeg forstod heller ikke ret meget af det :)
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af Lars M »

Alger gror kun hvis de har næring..............
Det gælder uanset om vores målesæt siger noget andet. Læs punktum!!

Så du har et problem med for meget næring i din balje.
Det er ikke ualmindeligt at "gamle sten" som placeres på en anden måde i et nyt akvarium, og får vand pumpet rundt på nye måder lækker meget skidt og møj.

Biopellets, som jeg selv bruger tager desværre mest nitrat og tilsyneladende meget lidt fosfat. Så få fat i noget Rowaphos og forsøg dette.
En anden ting er, at du ikke bør kunne måle silikat overhovedet. Ikke at silikaten er skurken, men det tyder på at dit osmosevand, for det går jeg ud fra at du bruger, ikke længere er optimalt. Der er jo masser af stoffer i vand, som vi ikke kan måle på, så når du kan måle silikat, tyder det - med lidt grov måleregning, på at dit osmosefilter lækker uønskede stoffer til dit osmosevand.
Derved kan du uforvarende komme til at tilsætte næring løbende.
God jul.
Mvh.

Lars Mogensen
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af martinknorr »

Vil også mene det er alm. Nu du har tilføjet døde sten. Så hvidt jeg kan forstå så har det ikke kort mere end 3 mdr.
Jeg ville nok lige se tiden an.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af Carsten »

Nu er der lige den kedelige ting, at silicat lige præcis er en af de få ting der smutter gennem osmoseanlægget.
Det er derfor at man sætter et "silicatfilter" bag osmoseanlægget.
Osmoseanlægget kan være ganske fint, men hvis basisvandet er fyldt med det skidt, ender det derfor også i akvariet.
iq150
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: tirs 31. aug 2010 17:03
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2010

Re: Fosfat stiger, horfor og hvad gør jeg

Indlæg af iq150 »

Takker, Takker for svarene!

Jeg holder øje med det de næste par dage. Skal dog siges, at Po4 er faldet til 0,06 her til morgen, så det kan være det er på retur igen efter jeg fyldte lidt flere pellets på og sparede på koral-foderet i et par dage.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"