Mit nye akvarie larmer helt vildt!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Zalasta999
Reactions:

Mit nye akvarie larmer helt vildt!

Indlæg af Zalasta999 »

Jeg har jo lige købt et nyt akvarie(525L), med oceanrunner 3500 pumpe, men returløbet larmer helt vildt(ikke selve pumpen) men, det at vandet i returpumperøret(ved ikke hvad det hedder) bliver smidt ud over vandet i akvariet.

Kan man ikke gøre noget ved det?

Og så larmer Overløbskammeret også, jeg tænkte selv lidt på om man ikke kunne sætte et rør på sådan at det ikke bliver smidt så langt ned?

Er der nogen der kan hjælpe mig for sådan som det ser ud nu kan jeg ikke leve med det!
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Malawifisk ved jeg har lavet noget med nogle rør i overløbskammeret, så det ikke larmer. Han har nogle rør som er på højde med overladet vandet, vandet løber så igennem dem ned i sumpen. Det larmer ikke...

Han kan nok bedre selv forklare det... Prøv at hør ham!
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

For at undgå plaskeriet, skal du indstille vandstanden i overløbskammeret så den er et par cm under den i akvariet. Det gør du ved hjælp af en kugleventil på dit hovednedløbsrør. Sikkerhedsrøret forlænges så det er 2 cm under kanten på overløbet. Så indstiller du vandstanden med kugleventilen, så der lige præcis løber en anelse vand i sikkerhedsrøret.
Jeg har indstillet mit på den måde, og det er fuldstændigt lydløst :D
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Returløb :
Lad vandet returnere under vand overfladen. Men husk at der så kan dannes hævert effekt hvis din retur pumpe stopper. Så det skal enten løbe ud lige under vandoverfladen eller også skal du bore et par små hulle i røret lige under vandoverfladen. Teknikken er at så snart der kommer luft i røret stopper en evt hævert effekt - så det er med at stoppe den så få cm under vand spejlet som muligt(med mindre din sump er ret stor !!) ;)

Overløb :
Tag evt et kig på denne tråd - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=34

Der er også en DIY guide under DIY her på forummet til et såkaldt Durso Standpipe(http://www.dursostandpipe.com) - det bruger jeg selv og ved 6000 liter i timen i mit overløb er det stadig lydløst ;)
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg kan varmt anbefale Durso standpipes, jeg har selv lavet det i mit nye akvarie og er overrasket over den dejlige stilhed.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Casper
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederikssund

Indlæg af Casper »

Det kunne måske også være en ide med Decocean's overløbs net limet fast til overløbs kassens sider. Dette skulle ikke give den plaskende lyd af vand fra overløbet.

Casper
Stubbe
Reactions:

Indlæg af Stubbe »

Lige for at du kan sove i nat. kan du putte en luftslange ned i røret hvor vandet bliver suget ned. den vil så suge luften gennem luftslangen og du ungår sluprelyden.
Hilsen Jan stubbe. :?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"