brunt vand!?!?!?
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 6670 Holsted
- Saltvand siden?: 2007
brunt vand!?!?!?
Hej alle sammen..
Mig og min kæreste købte i marts måned, et red sea max akvarium (130L)
Det har kørt fint i alt den tid, men da vi for små 3 ugers tid siden var ude for at vores søanemone døde, blev vandet helt grumset og brunt. Det er så slemt at hvis man står foran akvariet, kan man ikke se bagvæggen. Vi har haft alt ude og rense, som sidder omme bag akvariet, d.v.s. skummer, filter o.s.v.
Vi har skiftet ca. 80 l. vand og senere har vi skiftet ca. 20L mere, og vi har byttet alle levende sten med vores forhandler til nogen som havde lagt i en af hans akvarier i 2 år ca. Der er ingen fisk der er døde af det og Nitrit, Nitrat, og phosfat værdierne er alle i orden.
Vi har opdaget at når vi kigger til akvariet om morgenen, når lyset tænder, er vandet krystal klart, men når vi kommer hjem fra arbejde omkring kl. 16:00, er vandet helt brunt.
Vi har også fyldt Happy life flydende filter i, men når den mælkehvide farve forsvinder bliver det bare brunt igen og intet ser ud til at hjælpe. Vi har også snakket med vores fiskeforhandler om vores problem, og han har også forhørt sig ved forhandleren af akvariet, men de siger at de ikke har været ude for det problem før.
Vi har også købt 3 koraller i mellemtiden og de ser også ud til at trives og være sunde
Nu ville vi så høre om der er nogen på siden her, der har været ude for noget ligende eller døjer med ligende problem???
Håber at høre fra nogen, da vi er ved at være lidt trætte af det.
Mig og min kæreste købte i marts måned, et red sea max akvarium (130L)
Det har kørt fint i alt den tid, men da vi for små 3 ugers tid siden var ude for at vores søanemone døde, blev vandet helt grumset og brunt. Det er så slemt at hvis man står foran akvariet, kan man ikke se bagvæggen. Vi har haft alt ude og rense, som sidder omme bag akvariet, d.v.s. skummer, filter o.s.v.
Vi har skiftet ca. 80 l. vand og senere har vi skiftet ca. 20L mere, og vi har byttet alle levende sten med vores forhandler til nogen som havde lagt i en af hans akvarier i 2 år ca. Der er ingen fisk der er døde af det og Nitrit, Nitrat, og phosfat værdierne er alle i orden.
Vi har opdaget at når vi kigger til akvariet om morgenen, når lyset tænder, er vandet krystal klart, men når vi kommer hjem fra arbejde omkring kl. 16:00, er vandet helt brunt.
Vi har også fyldt Happy life flydende filter i, men når den mælkehvide farve forsvinder bliver det bare brunt igen og intet ser ud til at hjælpe. Vi har også snakket med vores fiskeforhandler om vores problem, og han har også forhørt sig ved forhandleren af akvariet, men de siger at de ikke har været ude for det problem før.
Vi har også købt 3 koraller i mellemtiden og de ser også ud til at trives og være sunde
Nu ville vi så høre om der er nogen på siden her, der har været ude for noget ligende eller døjer med ligende problem???
Håber at høre fra nogen, da vi er ved at være lidt trætte af det.
- Vedhæftede filer
-
- middagsbillede
- 196813.jpg (73.2 KiB) Vist 2734 gange
-
- morgenbillede
- 196816.jpg (74.55 KiB) Vist 2734 gange
- mathiaskehlet
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3520 Farum
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Farum
Re: brunt vand!?!?!?
Det er godt nok mystisk når i har skiftet så meget vand. Har i prøvet med noget aktivt kul ?
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 14
Jeg har lige lagt en pose i igår så der er kun gået en dag, men der har det ihvertfald ikke hjulpet endnu...
- Birkefeldt
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Silkeborg
Det er tydeligvis noget det reagerer på lyset. Måske en slags alge/bakterie, uden jeg dog har et præcist bud på noget bestemt. Men I kunne forsøge at mørklægge akvariet fuldstændig i 3 døgn, ved at lade noget mørkt stof skærme akvariet fra dagslyset og så ellers holde armaturet slukket. Så kan det være, hvad end det er der blusser sådan op efter lyset tænder, ikke har kunnet klare mørklægningen og er forsvundet. Bare en ide. Men hør heller nogle flere om deres bud på løsning inden i gør noget. Held og lykke.
Mvh kenneth
Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7321 Gadbjerg
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Gadbjerg
Jeg fik en lignende reaktion i mit ferskvand engang.... Det var pga. kærestens rundhåndethed med spirulina-piller til mallerne...;0)
Ved ikke om I måske fodrer med noget, som evt. indeholder lidt alger?
Mvh.
Trine

Trine

-
- Rev hummer
- Reactions:
- 14
Vi fodre en smule med lidt tørret tang, men det er kun til en enkelt kirug, så det er næsten ingenting..Lehd skrev:Jeg fik en lignende reaktion i mit ferskvand engang.... Det var pga. kærestens rundhåndethed med spirulina-piller til mallerne...;0)
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 14
Nej jeg synes ikk jeg ser nogen forskel derHyBrider skrev:Reagerer skummeren på det?
- Lars M
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 9560 Hadsund
- Saltvand siden?: 2001
Vær lige opmærksom på at algerne jo nok indeholder rigtigt mange næringstoffer, efter som at de kom da anemonen døde.
Hvis de dør ( efter mørklægningen) vil de udløse en ret stor forurening, så enten skal i være klar til at skifte meget vand, eller f.eks. have noget fosfatbinder klar. Det plejer at være fosfaten, som spinner helt af.
Nu kommer lige det klassiske spørgsmål. Bruger i osmosevand? Ellers kunne problemet også være der.
Hvis de dør ( efter mørklægningen) vil de udløse en ret stor forurening, så enten skal i være klar til at skifte meget vand, eller f.eks. have noget fosfatbinder klar. Det plejer at være fosfaten, som spinner helt af.
Nu kommer lige det klassiske spørgsmål. Bruger i osmosevand? Ellers kunne problemet også være der.
Mvh.
Lars Mogensen
Lars Mogensen
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 14
Lars M skrev:Vær lige opmærksom på at algerne jo nok indeholder rigtigt mange næringstoffer, efter som at de kom da anemonen døde.
nej det gør vi ikke:)
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Prøv smid 1,5 ml. til 2 ml. brintoilte 35 % i jeres akvarium når det er brunt og se om det ikke udligner jeres akvarium
nu er det ikke 5 ml. men hold jer til det skrevne hvis i prøver.
Såfremt i ikke har fundet en løsning pt.
Ved ikke om det virker, men har brugt det en del i ferskvand ved u klart vand eller efter medicenering. samt saltvand til glasroser.
nu er det ikke 5 ml. men hold jer til det skrevne hvis i prøver.
Såfremt i ikke har fundet en løsning pt.
Ved ikke om det virker, men har brugt det en del i ferskvand ved u klart vand eller efter medicenering. samt saltvand til glasroser.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Når algerne dør, burde de blive kogt fra i skummeren.Lars M skrev:Vær lige opmærksom på at algerne jo nok indeholder rigtigt mange næringstoffer, efter som at de kom da anemonen døde.
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 14
Det er sq et mirakel:) nu er vandet lige pludselig blevet klart igen.. vi har smidt en pose kulfilter i for 14 dage siden ca, men ved ikke om det har noget med det at gøre..
For 3 dage siden kunne vi se at vandet ikke var blevet så brunt om aftenen og dagen efter blev det overhovedet ikke brunt.. Er sq lækkert at vi ikke skal til at have fisk og koraller op og mørklægge akvariet i en uge:)
For 3 dage siden kunne vi se at vandet ikke var blevet så brunt om aftenen og dagen efter blev det overhovedet ikke brunt.. Er sq lækkert at vi ikke skal til at have fisk og koraller op og mørklægge akvariet i en uge:)