Har brug for hjælp!
Har brug for hjælp!
Hej Folkens
Jeg for ikk så lang tid siden startet et 350 L hjørne akvarie op med saltvand, men jeg har store varmeproblemer trods HQI'en ikk engang er tændt! om natten kan jeg holde den på 26.2 til 26.8 ca og min stue temp er ca 23.3... om jeg begriber hvad det er der gør akvariet bliver så varmt det fatter jeg slet ikk!!? så snart min hqi bliver tændt kører min køler konstant og bliver pænt varm så lågen til skabet er nød til at stå åben! hqien hænger 30 cm over overfladen så det er jo ikk tæt på!?
men det jeg ikk forstår i alt dette er har i nogen ideer til hvad der kan give sådan en varme udvikling uden hqi er tændt?
Det der er af udstyr på akvariet pt er følgene og jeg kører uden sump kun med overløb:
Eheim 2028 spandpumpe
2 stk seio 1500 cirkulationspumper
1 stk uv36 (men er slukket)'
1 stk newjet 1700 der trækker min køler(har prøvet udskifte den til en mindre men igen effekt på varme udviklingen)
1 stk tunze 9015 skummer
300watts varmelegeme men det er SLUKKET
Er det teknikken der gør det? fordi overflade arealet ikk er så stort på et hjørne akvarie(juwel trigon)
jeg må indrømme, jeg er ved at give op... jeg har kæmpet og prøvet nogel ting her de sidste par dage og jeg tør slet ikk tænke på når vi nærmere os sommeren så går det jo helt galt!?
Har i ikk nogle ideer til hvad der kan gøre det?
På forhånd tak
Jeg for ikk så lang tid siden startet et 350 L hjørne akvarie op med saltvand, men jeg har store varmeproblemer trods HQI'en ikk engang er tændt! om natten kan jeg holde den på 26.2 til 26.8 ca og min stue temp er ca 23.3... om jeg begriber hvad det er der gør akvariet bliver så varmt det fatter jeg slet ikk!!? så snart min hqi bliver tændt kører min køler konstant og bliver pænt varm så lågen til skabet er nød til at stå åben! hqien hænger 30 cm over overfladen så det er jo ikk tæt på!?
men det jeg ikk forstår i alt dette er har i nogen ideer til hvad der kan give sådan en varme udvikling uden hqi er tændt?
Det der er af udstyr på akvariet pt er følgene og jeg kører uden sump kun med overløb:
Eheim 2028 spandpumpe
2 stk seio 1500 cirkulationspumper
1 stk uv36 (men er slukket)'
1 stk newjet 1700 der trækker min køler(har prøvet udskifte den til en mindre men igen effekt på varme udviklingen)
1 stk tunze 9015 skummer
300watts varmelegeme men det er SLUKKET
Er det teknikken der gør det? fordi overflade arealet ikk er så stort på et hjørne akvarie(juwel trigon)
jeg må indrømme, jeg er ved at give op... jeg har kæmpet og prøvet nogel ting her de sidste par dage og jeg tør slet ikk tænke på når vi nærmere os sommeren så går det jo helt galt!?
Har i ikk nogle ideer til hvad der kan gøre det?
På forhånd tak
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Re: Har brug for hjælp!
Hvad er der galt, temp på 28,5 er det jeg holder på mit rev. Om vinteret kører mine 2x 300 watt varmelegemer en hel del..
SPS : Stability provides succes
Det skal lige siges at der ikk er varmt nede i mit underskab hvor teknikken står,... og min eletronisker ballaster ligger langt væk fra akvariet.
MVH
MVH
Hej Nielsnielsk skrev:Hvad er der galt, temp på 28,5 er det jeg holder på mit rev. Om vinteret kører mine 2x 300 watt varmelegemer en hel del..
OK, det var godt nok varmt:-) det kan også gå nu men jeg frygter sommeren når jeg allerede har så megen varme i akvariet? jeg har haft flere saltvands akvarier men igen der når de temp? har du nogen ide om hvad der gør vandet bliver så varmt uden hqi er tændt?
jeg har altid holdt mine akvarier på ca 25 til 26 grader og det er med samme teknik, så jeg forstår det ikk? er træt af min køler kører så snart min hqi tændes og så kører den til den slukker... det er lidt træls at hører på:-)
MVH
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
det lyder som om du skal prøve at øge din fordampning lidt.
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: vordingborg
obs jeg har haft et varmelegme hvor lyset var gået så jeg troede ikke det varmede men det gjorde det.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Pumper der ikke er rene kan afgive noget mere varme.. Så måske de skal renses en omgang? Nogle pumper afgiver også en del mere varme end andre.. Jeg kender dog ikke dine pumper..
De eneste 2 pumper der ik ker nye er de seio der:-) newjet er helt ny samt min spandpumpe er ny renset og kun et halt år:-)Musiker skrev:Pumper der ikke er rene kan afgive noget mere varme.. Så måske de skal renses en omgang? Nogle pumper afgiver også en del mere varme end andre.. Jeg kender dog ikke dine pumper..
har også prøvet med hænderne at mærke om nogle af pumperne bliver lidt varme eller noget under vandet .. ved godt vandet køler men kan intet mærke!?
Mener du med en blæser i overfladen? hele min lejlighed er ellers drivvåd på alle ruder osv:-)seier skrev:det lyder som om du skal prøve at øge din fordampning lidt.
Der er slet ik noget varme legeme i.. det har ejg pillet op:-)
MVH
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvad ligger stue temperaturen på??
Hvis du har så meget fugt på vinduerne, så skal du have luftet kraftigt ud.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
23,5 grader indenfor er heller ikke ligefrem koldt, jeg har også Hjørne og jeg har ingen varmeproblemer, herinde i stuen er der lige nu 21 grader 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Hej CarstenCarsten skrev:Hvad ligger stue temperaturen på??
Jeg ved det godt men det var for at tjekke hvordan det hele reagere så jeg ved nu inden så længe hvor ejg tager på ferie hvordan det bliver herhjemme når jeg nu ikk er hjemme:-) derfor blev der ikk luftet ud i lidt over et døgn:-)
Jeg fatter det simpelhen bare ikk med den temperatur der!?
i det lille 130 jeg har ksom ca er lidt over halv fyldt med vand smed jeg mit ene termometer i og der viste det 25.5 grader.... og det eneste teknik der er i er en lille tunze 9012 og en hydor koralia 1....... ikk om jeg begriber det? og det er vel og mærke UDEN lys... det har ikk haft lyspå ei over en uge pga jeg er ved at lukke det ned!?
MVH
nej men har svært ved at holde det længere:-) det er ikk en ret stor stue:-) mine readiatore er helt slukket osv:-) hvad ligger dine temp. nat og dag?Helena skrev:23,5 grader indenfor er heller ikke ligefrem koldt, jeg har også Hjørne og jeg har ingen varmeproblemer, herinde i stuen er der lige nu 21 grader
og hvad har du i af teknik?
MVH
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ
Lige nu er der 26 grader i akvariet, 5 tunze cirklulation, uv 36 w, retur, skummerpumpe, wirbelfilter, 2x250 hqi, 2x36 w t8, lys over sumpen, temperaturen i stuen er 21 grader. 

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Ok hold da op-:-)
Den temp er det når hqi er tændt eller om natten? har du blæser på i overfladen?
MVH
Den temp er det når hqi er tændt eller om natten? har du blæser på i overfladen?
MVH
Hej igen
som nævnt længere oppe har jeg et mindre akvarie på ca 130 l som ca er 2/3 fyldt med vand og der er kun en lille hydor koralia 1 i og en tunze 9002 om det er nu 26 godt det samme som i det store og min store temp er nu og har ligget i nat på 22,5?
Vil i sige det er de 2 små ting der kører i akvariet der giver så megen varme? og der er IGEN lys på det hverken nat elelr dag? om jeg begriber det!?
MVH
som nævnt længere oppe har jeg et mindre akvarie på ca 130 l som ca er 2/3 fyldt med vand og der er kun en lille hydor koralia 1 i og en tunze 9002 om det er nu 26 godt det samme som i det store og min store temp er nu og har ligget i nat på 22,5?
Vil i sige det er de 2 små ting der kører i akvariet der giver så megen varme? og der er IGEN lys på det hverken nat elelr dag? om jeg begriber det!?
MVH
- skod
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9440 Aabybro
- Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
- Kontakt:
Tjek dit termometer, det kan jo være det viser forkert. De der serio bruger en del strøm og det er lig med varme i baljen.
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
skod skrev:Tjek dit termometer, det kan jo være det viser forkert. De der serio bruger en del strøm og det er lig med varme i baljen.
Jeg har seks forskellige thermometre:-) så det er ik det:-)
jeg skrifter de seio ud her en af dagene til tunze og hydor... så at prøve noget!?
MVH
- skod
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9440 Aabybro
- Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
- Kontakt:
hehe medmindre Murphy lov stadig gælder....
Har tre salt målere af glas der viser det samme men et kalibreret refraktormeter siger noget andet... Hvad skal man tro? Held og lykke

Mvh. Gert Skjølstrup
DU har ret men jeg jeg har 2 computere med temp føler igen køler med temp sensor og 3 løse målerne og de viser alle de samme inden for en halv grad:-)skod skrev:hehe medmindre Murphy lov stadig gælder....Har tre salt målere af glas der viser det samme men et kalibreret refraktormeter siger noget andet... Hvad skal man tro? Held og lykke
Så det er ikk det som er problemet.
MVH